Inenten wel of niet?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
LukieBradley

Berichten: 6558
Geregistreerd: 08-11-04

Inenten wel of niet?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-09-18 20:29

Wellicht denken mensen nu van waarom zou je je ponys evt niet enten maar goed hier mijn verhaal...

Heb 4 schatten, 1 rijpaard en 3 kleintjes.
Rijpaard is geënt en de oudste merrie van de 3 kleintjes.
Het is weer tijd voor de herhaling, het paard laat ik sowieso enten omdat hij jaarlijks nog wel op wat locaties komt en gemengde wisselende kuddes heeft.
Mijn kleintjes weet ik niet, ze lopen op vaste locarie en gaan eigenlijk hooguit een blokje om wandelen en verder komen ze niet.

Er zijn wel plannen volgend jaar de merrie te beleren of over een 2 jaar als haar zoontjes ook zover zijn.
Zijn nu beide een dik jaar.
Dus dan zouden ze aan de gang gaan in principe.

De merrie is recentelijk heel ziek geweest (koliek en ontstoken ader met bijbehorende complicaties) en nog herstellende.
Zou de herhaling enting niet belastend kunnen zijn?
Ze heeft nog een vochtbult van waar de ontsteking zat door het spuiten van medicijnen.
Zal ik de jongens nog laten wachten met inenten tot ze over enkele jaren daadwerkelijk iets gaan doen en ik alles mee pak weer (zijn nooit eerder geënt), dus ook de merrie?

Wat zouden jullie doen?

jobamara
Berichten: 3529
Geregistreerd: 23-11-10

Re: Inenten wel of niet?

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-18 20:35

Denk zeker wel aan tetanus, een klein wondje is voldoende.......

ellepel

Berichten: 47328
Geregistreerd: 24-02-04
Woonplaats: assen

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-18 20:39

Eigenlijk is het wel raar om te zeggen dat je de oudste wel ent omdat die overal komt maar de kleintjs niet.
Juist die oudste kan het dus wel door geven aan de kleintjes he :j
Of staat dat paard ergens anders..al maakt dat eigenlijk niet uit
Want dat is het vaak,je neemt het influenza virus zelf mee ( toch? Ik heb het in elk geval wel zo geleerd vroeger)of via een ander paard naar je eigen paarden.
vliegen kunnen het dacht ik ook over brengen,,dus risico hou je toch


Persoonlijk vind ik wel dat elk paard een goede basisenting moet hebben.
Verder is het echt aan jezelf.
Ik ent niet,maar heb twee oudere paarden die beiden minstens 15 jaar lang geënt zijn en ik vind het wel prima zo.
Zij hebben weerstand genoeg :j

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-18 20:42

Heb je al nagedacht over tetanus? Ben je jezelf ervan bewust dat ze de wei niet af hoeven om dat op te lopen? Die bacterie leeft in de grond..

Heb er een paard aan dood zien gaan. Was afschuwelijk om te zien. Zoek maar eens wat over op.

Koper

Berichten: 30234
Geregistreerd: 12-10-07
Woonplaats: In een mooi dorp

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-18 20:43

Voor tetanus kun je een titerbepaling laten doen. Niet elke veearts doet dat al, maar de mogelijkheid bestaat wel. Afhankelijk van de uitslag kun je dan laten enten.

Ik weet eigenlijk niet of je al kunt laten titreren voor influenza.

Hutcherson

Berichten: 7334
Geregistreerd: 21-07-13
Woonplaats: --

Re: Inenten wel of niet?

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-18 20:53

Ik ent omdat het moet als je op sommige pensionstalling wilt staan (al is dat nog nooit gecontroleerd) en als je op vreemd terrein komt vind ik het wel fijn dat mijn dier niet ziek wordt.

Waarom de tetanus spuit elk jaar herhaald moet weet ik niet. Bij de mens werkt ie toch ook 10jaar?

Ik vond het schadelijker toen de kwakzalver van een dierenarts een spuit met dectomax in mn beest spoot zonder dat ik wist wat het was (zag het op de factuur pas). Was 'tegen de jeuk en de bacterie'. Ja ja die komt niet meer in de buurt.

Echter zet ik wel vraagtekens bij enten. Zowel bij dieren als bij mensen.
Mijn partner is tegen alles geent en heeft alle kinderziektes gehad. Zelfs tot ziekenhuis bezoeken en behandelingen aan toe. Doodziek werd hij er van ondanks entingen.

Bij dieren vind ik het wel erger als ze ziek zijn. Die kunnen niet aangeven waar ze last van hebben of even lekker warm in bed kruipen met een warme kruik en kom soep.

LukieBradley

Berichten: 6558
Geregistreerd: 08-11-04

Re: Inenten wel of niet?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-09-18 21:49

Precies door wat roycemack zegt dus.
Ik weet niet, is altijd zoveel discussie over.
Paard staat inderdaad ergens anders, de moeder van de 2 word al jaren geënt maar staat nu op een vaste plek en vorig jaar bij de herhaling hoefde de kleintjes nog niet.
Vandaar :j

Jullie hebben wel gelijk hoor maar ik twijfelde enorm.
Bij mijn merrie vooral omdat ze nog herstellende is en van de medicijnen van de laatste x zoveel nare bijwerkingen heeft gehad.

Narcissa
Berichten: 3046
Geregistreerd: 29-03-15

Re: Inenten wel of niet?

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-18 22:44

Mijn merrie is 2 weken na een operatie waarbij ze op 2 dagen in volledige narcose is gegaan geënt. Geen enkel probleem.
Wat zegt je DA ervan?

Tetanus enten vind ik echt een must. 1 miniem wondje is genoeg en het is een vreselijke lijdensweg/doodstrijd. Ik neem daarin geen enkel risico.

Lindsey_99
Berichten: 2476
Geregistreerd: 20-12-14

Re: Inenten wel of niet?

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-18 23:10

Tetanus hoeft niet elk jaar. Tetanus kan prima een jaar worden overgeslagen. Bij twijfel een titerbepaling laten doen. Het is flauwekul dat 1 miniem wondje tetanus veroorzaakt. Het is een anaerobe bacterie die alleen bij diepe wonden of indringende wonden (spijkers etc) die vuil in zich hebben én die snel sluiten (dus zuurstofloos worden) risico geven; dan kan de bacterie zich vermeerderen. Veel informatie is achterhaald. Niet vaccineren is niet goed, maar overvaccinatie is totaal zinloos. https://horseconnect.nl/titeren-nieuwe-ontwikkeling/

Mizora

Berichten: 18090
Geregistreerd: 08-02-05
Woonplaats: Oudenhoorn

Re: Inenten wel of niet?

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-18 07:45

Ik zou de basisenting bij haar zonen wel laten zetten maar de merrie overslaan. Influenza ben ik niet zo bang voor, tetanus wel maar werkt minimaal 3 jaar. Indien je het zeker wilt weten kan je de tetanus-bescherming dmv de vaccicheck laten controleren, maar er is nog maar een enkeling die dat doet.

Voor onze eigen paarden ben ik er nog niet uit. Ik moet beginnen met checken of de basisenting niet sowieso officieel verlopen is, want dan is de keuze gemakkelijker, maar 1 paard hoop ik binnen 2 jaar wel iets van wedstrijden mee te gaan rijden dus als het nu nog op orde is, is het gunstiger om het op orde te houden. De shetten zullen waarschijnlijk nooit op wedstrijd gaan en de laatste de komende 4 jaar nog niet(en waarschijnlijk 5 of 6 jaar), hij heeft zijn basisenting wel gehad, en de shetten zijn tot nu toe volledig regulier geënt. Ik kan hoe verder niet volledig zelf besluiten, want ik heb ze samen met mijn moeder, maar neig naar 3 van de 4 met vaccicheck te laten controleren. Op deze manier ben je wel de bescherming, maar geen onnodige enting. Het is echter wel wat prijziger.

mirim

Berichten: 4404
Geregistreerd: 07-10-10
Woonplaats: de Achterhoek

Re: Inenten wel of niet?

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-18 07:54

Tetanusinjectie werkt inderdaad jaren en ik mijn dierenarts zegt dat die enting erg overdreven wordt.
Tetanus krijgt je paard enkel als hij een wondje in de mond heeft, dit schijnt altijd via de mondslijmvliezen te gaan.
Of je je paarden inent of niet blijft altijd een eigen keuze. Zolang je niet op wedstrijd gaat tenminste.
Een goed overleg met een dierenarts kan je helpen.

speedfiets_2
Badass Cowgirl

Berichten: 3032
Geregistreerd: 15-03-09
Woonplaats: Den Bosch

Re: Inenten wel of niet?

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-18 08:08

Ik zou de grote influenza laten enten. De kleintjes en mamma alleen tetanus maar wel als moeders een heel eind is hersteld

Allegra

Berichten: 2451
Geregistreerd: 23-12-04
Woonplaats: Biesbosch

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-18 08:15

Tetanus is echt vreselijk dus ik zou dit wel bijhouden, maar elk jaar hoeft idd niet bij voldoende antistoffen (titeren dus als je dat zeker wil weten).
Zoveel discussie over enten is er ook helemaal niet. Ja, door mensen die hun mening baseren of slecht uitgevoerde of zelfs gefraudeerde onderzoeken. De reden dat influenza niet zoveel voorkomt is juist omdát er zo structureel geent wordt. Je paard dat wel van het terrein gaat kan het meenemen, jij kan het meenemen, en het verplaatst zich door de lucht dus ook als het ergens in je omgeving voorkomt loop je risico. Ik zou influenza dus ook blijven enten. Of je je merrie beter op een later tijdstip kan enten of over kan slaan kun je beter met je dierenarts overleggen denk ik. Je zou ook met een holist contact op kunnen nemen (als je daar iets in ziet) om de enting te begeleiden en ondersteunen (Yvonne Groven bijvoorbeeld).

pmarena

Berichten: 48066
Geregistreerd: 09-02-02
Woonplaats: Onderste eiland van ZH

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-18 08:37

Ik zou als je wilt vaccineren in ieder geval alleen een kerngezond dier doen en absoluut niet als het lijf al ergens druk mee is.

Dan kan het beter eerst zichzelf daarop concentreren voordat het een volgend probleem te verwerken krijgt.

Mallow

Berichten: 4695
Geregistreerd: 15-04-06
Woonplaats: Nijmegen

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-18 08:39

Influenza is een griepvirus en een griepvirus muteert gemiddeld 1 keer per jaar/2 jaar. De enting tegen het juiste griepvirus is heel lastig bij te benen, dat is ook de reden dat dierenartsen aanraden deze zo veel mogelijk te enten, aangezien je dan 'de grootste kans hebt' tegen het juiste virus te enten.

Echter is het zo dat veel paarden dit virus hebben opgelopen of bij zich dragen zonder daar echt ziek van te worden of (veel) symptomen van te laten zien. De kans dat je paard daar dus al antistoffen van in z'n lijf heeft is aanwezig. Dit zou je kunnen laten uitzoeken door middel van titerbepaling.

Daarnaast is het niet zo dat wanneer je paard geënt is tegen de juiste influenza griep dit het helemaal niet meer krijgt, de enting beschermt tegen de ziekte symptomen, niet tegen de infectie zelf. Dit maakt het misschien nog wel 'gevaarlijker' aangezien je de symptomen dan minder snel opmerkt en minder snel tot actie kan overgaan.
Over het algemeen is een influenza goed te bestrijden met koortsremmers en antibiotica.

Wanneer het misschien wél raadzaam is om te doen is wanneer je paard oud is en een minder goede weerstand heeft. Dan is het prettig als het paard niet alle symptomen krijgt die het dan ook nog moet bestrijden maar dan moet je weer extra waakzaam zijn vanwege de infectie.

Wanneer een paard op de natuurlijke wijze de influenza doorloopt is het voor z'n leven beschermt omdat het lijf zelf de juiste antistoffen aanmaakt. Met een enting is dit slecht 2-3 jaar dacht ik.

Tetanus zou ik wel enten persoonlijk nav een titterbepaling. Er zijn steeds meer dierenartsen die dit doen, zo ent je nooit teveel en juist op het goede moment.

rien10
Berichten: 14643
Geregistreerd: 01-06-10

Re: Inenten wel of niet?

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-18 08:41

Maar je bent toch verplicht te enten voor wedstrijden etc?

Supervixen

Berichten: 12820
Geregistreerd: 28-04-11

Re: Inenten wel of niet?

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-18 08:46

Er staat toch dat ze alleen op locatie staan en ze er alleen een rondje mee wandelt? Lezen.

Dieselpaard
Berichten: 1758
Geregistreerd: 19-07-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-18 08:48

Vaccineren zorgde er bij mijn paard altijd voor dat die even een paar dagen uit z’n hum was, dus ik zou ook alleen een gezond dier enten.
Verder ent ik de mijne al een paar jaar niet meer. Hij gaat niet op verplaatsing. Er zijn 2 vd 6 paarden bij ons die wel op verplaatsing gaan. Dat zijn dan ook de enigen die geënt worden bij ons. Ik laat mezelf ook niet jaarlijks enten, dus mijn paard ook niet...

Ibbel

Berichten: 49076
Geregistreerd: 01-09-04
Woonplaats: West-Veluwe

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-18 09:01

Ik zit al dagen op m'n handen hier, maar nu moet ik echt even reageren. Een grotere hoeveelheid desinformatie heb ik zelden bij elkaar gezien.

Mallow schreef:
Influenza is een griepvirus en een griepvirus muteert gemiddeld 1 keer per jaar/2 jaar. De enting tegen het juiste griepvirus is heel lastig bij te benen, dat is ook de reden dat dierenartsen aanraden deze zo veel mogelijk te enten, aangezien je dan 'de grootste kans hebt' tegen het juiste virus te enten.


Dit geldt voor menseninfluenza, niet voor paarden. Daar zijn maar enkele types van bekend, die allemaal in de entstof zitten.

Citaat:
Echter is het zo dat veel paarden dit virus hebben opgelopen of bij zich dragen zonder daar echt ziek van te worden of (veel) symptomen van te laten zien. De kans dat je paard daar dus al antistoffen van in z'n lijf heeft is aanwezig. Dit zou je kunnen laten uitzoeken door middel van titerbepaling.


Nope, influenzadragers bestaan niet. En titeren op influenza kan niet.

Citaat:
Daarnaast is het niet zo dat wanneer je paard geënt is tegen de juiste influenza griep dit het helemaal niet meer krijgt, de enting beschermt tegen de ziekte symptomen, niet tegen de infectie zelf. Dit maakt het misschien nog wel 'gevaarlijker' aangezien je de symptomen dan minder snel opmerkt en minder snel tot actie kan overgaan.
Over het algemeen is een influenza goed te bestrijden met koortsremmers en antibiotica.


Vaccinatie beschermt niet tegen symptomen, het beschermt tegen het virus. Het zorgt ervoor dat het eigen lichaam het 'echte' virus zal herkennen en aanvallen doordat het deeltjes van het virus in het vaccin heeft gekregen en heeft leren herkennen. De afweer is dus al op voorhand bewapend.

ANTIBIOTICA werkt niet tegen VIRUSSEN! En koortsremmers werken contraproduktief, koorts is een teken dat het lichaam tot afweer over is gegaan.

Citaat:
Wanneer een paard op de natuurlijke wijze de influenza doorloopt is het voor z'n leven beschermt omdat het lijf zelf de juiste antistoffen aanmaakt. Met een enting is dit slecht 2-3 jaar dacht ik.


Nee. En als paardeninfluenza echt zo vaak zou muteren als menseninfluenza zou dit al helemáál niet kloppen.

Een echte infectie geeft precies dezelfde respons als een enting. Alleen moet het lichaam eerst die 'wapens' nog maken die het anders al heeft dankzij de enting. Die wapens 'roesten echter binnen een jaar weg' (worden weer ontmanteld door het lichaam), en daarom moet je ieder jaar enten. Ook na een 'echte' infectie zijn de antistoffen na een jaar weg.

Aan TS: ent je paarden nou gewoon. Sowieso tegen tetanus (en het titeren daarvan is NIET betrouwbaar!) 1x per 2 jaar, en jaarlijks tegen influenza. Paardeninfluenza is niet vergelijkbaar met mensengriep en een redelijk ernstige ziekte. Paarden kunnen er aan sterven, of uiteindelijk dampig blijven.


Hoe afweer werkt in jip-en-janneketaal uitgelegd:
https://www.dutchsocietyimmunology.nl/u ... i_2014.pdf
Laatst bijgewerkt door Ibbel op 16-09-18 09:12, in het totaal 2 keer bewerkt

rien10
Berichten: 14643
Geregistreerd: 01-06-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-18 09:03

Supervixen schreef:
Er staat toch dat ze alleen op locatie staan en ze er alleen een rondje mee wandelt? Lezen.

Ik lees.
Ik vraag het in het algemeen.
Ik vraag (svp lezen) “het is toch verplicht als je op wedstrijd gaat.?”
Waarbij “je” dan staat voor “men”. Zijnde algemeen dus.
Mijn vraag gaat over de verplichting.

NatasjavE

Berichten: 30864
Geregistreerd: 21-04-04
Woonplaats: De Bilt

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-18 09:07

Ik zou zeker wel enten. Als de merrie ziek geweest is kan haar weerstand minder zijn en dan wil je niet dat het voor haar bij besmetting gevaarlijk uitpakt voor haar.

En dat er een paar niet veel van de lokatie afkomen betekend niet dat ze niets kunnen oplopen. Ze kunnen het krijgen via het paard wat wel elders komt. Of via een DA of hoefsmid die er eens bijkomt.

Ibbel

Berichten: 49076
Geregistreerd: 01-09-04
Woonplaats: West-Veluwe

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-18 09:09

Ja, enten tegen influenza is verplicht op wedstrijden. Tetanus is niet verplicht, droes, rhino, West Nile ook niet.
Daaraan kun je al een beetje aflezen dat influenza écht snel wordt overgedragen en écht een linke ziekte is.

Er is vrij recent nog een aardige uitbraak geweest in Australië door één niet gevaccineerd paard uit Zuid Amerika. Binnen de kortste keren waren er zieke paarden in een groot deel van Australië, dat zo goed als leeg is, als je het goed beschouwd. Zo snel kan het zich dus verspreiden in een leeg land, kun je nagaan wat er in NL zou gebeuren... Terwijl ook in Australië gevaccineerd wordt, en het dus dus ongevaccineerde paarden waren die het haasje waren. Dus ondanks het 'herd effect' werden ze tóch ziek.

Mallow

Berichten: 4695
Geregistreerd: 15-04-06
Woonplaats: Nijmegen

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-18 09:11

http://www.diergeneeskundigcentrum.nl/p ... -influenza

Ik ging er van uit dat een diergeneeskundig centrum de juiste informatie zou verstrekken :)

Dat van dat titteren heeft mijn dierenarts me verteld. Je kan daarbij het aantal antistoffen in het bloed zien en beslissen of dit hoog genoeg is en dus nodig is voor een herhaal enting of niet.

Een enting is beperkt werkzaam tegen het virus waar tegen is geënt, net als het virus wat op natuurlijke vorm is doorlopen. Uiteraard niet op de gemuteerde versie daarvan, dat zeg ik ook nergens.

De respons tussen een enting en het natuurlijk doorlopen van een ziekte zijn wel degelijk verschillend, daar waar een enting direct in de bloedbaan gespoten wordt en het natuurlijk oplopen van de ziekte door de lucht/slijmvliezen wordt opgemerkt en vanuit daar het lichaam al direct begint te bestrijden.

Ibbel

Berichten: 49076
Geregistreerd: 01-09-04
Woonplaats: West-Veluwe

Re: Inenten wel of niet?

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-18 09:15

Mijn God, wat een bullshit informatie van dat diergeneeskundige centrum. Echt, antibiotica bij virussen, goeie hemel. Vaccinatie beschermt tegen symptomen, niet tegen het virus. Mijn mond valt open.

A3a1
Berichten: 2761
Geregistreerd: 07-04-16
Woonplaats: Sleewijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-18 09:16

LukieBradley schreef:
Wellicht denken mensen nu van waarom zou je je ponys evt niet enten maar goed hier mijn verhaal...

Heb 4 schatten, 1 rijpaard en 3 kleintjes.
Rijpaard is geënt en de oudste merrie van de 3 kleintjes.
Het is weer tijd voor de herhaling, het paard laat ik sowieso enten omdat hij jaarlijks nog wel op wat locaties komt en gemengde wisselende kuddes heeft.
Mijn kleintjes weet ik niet, ze lopen op vaste locarie en gaan eigenlijk hooguit een blokje om wandelen en verder komen ze niet.

Er zijn wel plannen volgend jaar de merrie te beleren of over een 2 jaar als haar zoontjes ook zover zijn.
Zijn nu beide een dik jaar.
Dus dan zouden ze aan de gang gaan in principe.

De merrie is recentelijk heel ziek geweest (koliek en ontstoken ader met bijbehorende complicaties) en nog herstellende.
Zou de herhaling enting niet belastend kunnen zijn?
Ze heeft nog een vochtbult van waar de ontsteking zat door het spuiten van medicijnen.
Zal ik de jongens nog laten wachten met inenten tot ze over enkele jaren daadwerkelijk iets gaan doen en ik alles mee pak weer (zijn nooit eerder geënt), dus ook de merrie?

Wat zouden jullie doen?


Ik zou voor de dieren die niet echt van de lokatie komen een titerbepaling laten doen.
Dan weet je zeker dat ze beschermd zijn en je gooit er niet onnodig rommel in.