Tanden inleveren?

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

 
 
ierusju

Berichten: 2274
Geregistreerd: 23-04-14
Woonplaats: Aan de kust :)

Tanden inleveren?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 14-09-18 17:50

Heerlijk onsmakelijk natuurlijk :Y)
Ik ben tanden en kiezen aan het verzamelen, niet omdat ik dat persé leuk vind, maar omdat ik voor mijn opleiding moet gaan boren.
Nu weet ik dat er op bokt ook tandartsen/mondhygiënisten rondzwerven. In mijn potje denk ik snel een gouden tand te hebben gezien, met een porseleinen kroon er overheen. Nu kan ik daar niet zo veel mee, maar ik vroeg me af of ik die kan inleveren.

En als het geen goud blijkt te zijn, weet iemand welke metalen er nog meer ingenomen worden?

En nog zo'n onsmakelijke vraag, heeft iemand nog een tip waar ik aan elementen kan komen? Want ik moet er nog een heleboel hebben voor het komende jaar. Of iemand die nog ergens een verdwaald potje heeft staan en denkt; daar heeft ierusje wel wat aan! Ik sta er voor open :D

IK BEN REINIER!

Birthdays are good for your health. Studies show that people who have more birthdays live longer.


moonsparkle
Berichten: 21699
Geregistreerd: 21-03-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-18 17:59

Bel maar tandartsen in de buurt, ga je het opleiding tandheelkunde volgen? Dan zijn sommige tandartsen ook best bereid je een dag mee te laten lopen.

Is de metalen kroon echt goudkleurig van binnen? Misschien kun je deze ergens laten zand stralen en inleveren bij bijvoorbeeld een juwelier.

Wist je dat veel planten eetbaar zijn en dat sommige ook heel gezond zijn? Je leert er meer over tijdens een wildplukwandeling

Anoniem

Re: Tanden inleveren?

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-18 18:22

Wat raar...moet je nou zelf tanden verzamelen voor je opleiding? Het klinkt me zo ongezond in de oren. Ook ivm infectieziekten enzo. Wat is dat voor een opleiding?

Flip

Berichten: 1576
Geregistreerd: 25-10-04

Re: Tanden inleveren?

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-18 18:34

Gewoon tandartspraktijk in de omgeving bellen of je een potje neer mag zetten. Doe aub dettol in het water erbij want anders is de stank na een paar weken niet meer te doen. Je kan beter praktijken in je thuis omgeving vragen als in de omgeving van de opleiding want daar komt iedereen langs.
En vraag ook aan oudere jaars, die hebben ze vaak niet meer nodig!

Ook kronen die niet volledig goud zijn zit wel vaak goud of ander edelmetaal in, er zijn genoeg plaatsen waar je ze in kan leveren. Vaak weten oudere jaars wel wat adresjes ;)

Flip

Berichten: 1576
Geregistreerd: 25-10-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-18 18:36

safina schreef:
Wat raar...moet je nou zelf tanden verzamelen voor je opleiding? Het klinkt me zo ongezond in de oren. Ook ivm infectieziekten enzo. Wat is dat voor een opleiding?


Ja echt lekker is het niet, maar voor patiënten wel een fijn gevoel dat studenten eerst heel vaak op een getrokken kies hebben geoefend en jij niet het eerste proef konijn bent ;)

Ibbel

Berichten: 49059
Geregistreerd: 01-09-04
Woonplaats: West-Veluwe

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-18 19:08

Ik vind het echt klinken alsof de student hoefsmid zelf z'n paardenbenen moet meenemen, en de student diergeneeskunde zelf z'n kadavers...
Kan de opleiding dit niet zelf regelen door bijvoorbeeld afspraken te maken met oud-leerlingen die zodra ze een eigen praktijk/ergens hebben hun getrokken kiezen doneren? Dan garandeer je ook de juiste bewaarcondities zodat alle materiaal hetzelfde blijft qua bewerkbaarheid.

ierusju

Berichten: 2274
Geregistreerd: 23-04-14
Woonplaats: Aan de kust :)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 14-09-18 19:09

Nee ben derde jaars mondzorgkunde.
Ik heb niet goed kunnen kijken, had thuis geen handschoenen of een lange pimcet om hem van dichtbij te bekijken. Dat ga ik volgende week wel bij een practicum doen. Dus het kan net zo goed een ander metaal zijn. Vandaar ook de vraag of er andere metalen worden ingenomen dan goud.

Verder had ik een potje staan bij mijn eigen tandarts. Die bleek het niet te verzamelen, dus na een jaar een lege pot op kunnen halen...
Een andere praktijk heeft minn pot meegegeven aan iemand anders, terwijl mijn naam er op stond. Alleen bij mijn stage adres heb ik tot nu toe elementen kunnen verzamelen.

Als het echt goud is, slijp ik hem zelf op school :)

Alle elementen zitten in bleekwater, maar dat meurt nog een uur in de wind.

IK BEN REINIER!

Birthdays are good for your health. Studies show that people who have more birthdays live longer.

upendo

Berichten: 22272
Geregistreerd: 19-02-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-18 19:11

Ik lees nergens dat het vanuit de opleiding verplicht is om je eigen 'materiaal' te regelen. Bij THK hebben ze namelijk voldoende voorraad in principe vanuit de praktijkvakken met patiënten. ;)

ierusju

Berichten: 2274
Geregistreerd: 23-04-14
Woonplaats: Aan de kust :)

Re: Tanden inleveren?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 14-09-18 19:56

Alleen houden de tandheelkunde hun geëxtraheerde elementen natuurlijk zelf. Die hebben zij ook nodig. En geen gied oefen materiaal of geen toets materiaal betekent geen studiepunt.

IK BEN REINIER!

Birthdays are good for your health. Studies show that people who have more birthdays live longer.

upendo

Berichten: 22272
Geregistreerd: 19-02-08

Re: Tanden inleveren?

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-18 20:07

Het lijkt me bizar als ze bij mondzorgkunde dat ook niet kunnen fixen voor je, lijkt me toch een voorwaarde voor goed onderwijs.

Brainless

Berichten: 29702
Geregistreerd: 19-07-03
Woonplaats: Munnekeburen

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-18 20:13

Citaat:
Een gouden kroon bevat hoogstens twee à drie gram goud, een goudporselein kroon nog minder. Er zijn jarenlang veel zogenoemde spaarlegeringen gebruikt, waar helemaal geen goud in zit. Voor een gram afvalgoud biedt een juwelier aan een Nederlander-in-geldnood heel misschien tien euro, maar veel waarschijnlijker veel minder.

Sommige mensen worden totaal niet gehinderd door enige vorm van intelligentie.
;)

ierusju

Berichten: 2274
Geregistreerd: 23-04-14
Woonplaats: Aan de kust :)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 14-09-18 20:29

upendo schreef:
Het lijkt me bizar als ze bij mondzorgkunde dat ook niet kunnen fixen voor je, lijkt me toch een voorwaarde voor goed onderwijs.


Tja ik heb het ook niet bedacht. Zo veel wordt er niet meer getrokken, maar er zijn wel heel veel tandheelkunde en mondzorgkunde studenten die ze nodig hebben. Tandheelkunde studenten hebben ook overal potjes staan.

IK BEN REINIER!

Birthdays are good for your health. Studies show that people who have more birthdays live longer.


Iris82

Berichten: 39847
Geregistreerd: 04-10-02
Woonplaats: Tilburg

Re: Tanden inleveren?

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-18 20:30

Wil je m'n verstandskiezen? :')

Moet je nog wel tot november wachten.

Poking Stick: about 30cm long, that can be concealed up a sleeve, and can be used to 'poke' people who argue with you/irritate you/deserve poking/don't deserve poking but you poke anyway/anyone in the hope of enraging them/making them move/injuring them/anything.








Figaro schreef:
_O- Ik voel een geitenwollensok aankomen.. Misschien zit ie wel in mijn doos :')

upendo

Berichten: 22272
Geregistreerd: 19-02-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-18 21:09

ierusju schreef:
upendo schreef:
Het lijkt me bizar als ze bij mondzorgkunde dat ook niet kunnen fixen voor je, lijkt me toch een voorwaarde voor goed onderwijs.


Tja ik heb het ook niet bedacht. Zo veel wordt er niet meer getrokken, maar er zijn wel heel veel tandheelkunde en mondzorgkunde studenten die ze nodig hebben. Tandheelkunde studenten hebben ook overal potjes staan.

Waar ergens zit je in opleiding? Ik kan het eventueel aan vriendinlief vragen. Die extraheren genoeg op de praktijken waar ze werkt. :')

Danielleeee_
Berichten: 3173
Geregistreerd: 26-05-12
Woonplaats: Almere

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-18 21:18

Iris82 schreef:
Wil je m'n verstandskiezen? :')

Moet je nog wel tot november wachten.

Hahaha ik wilde net zeggen :') Ik probeer zolang mogelijk uit te stellen om mijn verstandskiezen te laten trekken, maar voor TS krijg ik bijna de neiging om ze te laten trekken :P

Wel lastig hoor dat je ze zelf moet verzamelen, hopelijk gaat het lukken! Succes in elk geval :)

*pum*

LukieBradley

Berichten: 6558
Geregistreerd: 08-11-04

Re: Tanden inleveren?

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-18 21:24

Nou hoe zeer ik ts ook zou willen helpen, ik laat ze nog liever weg rotten dan vrijwillig te laten trekken _O-
Doodsangsten _O-

Heb wel een paar kiezen van mijn oude pony ? :+

Vind het wel een gek idee maar je moet het ergens mee kunnen leren toch

Lukie* <3 15-06-2011 / 01-02-2013 Ik mis je kleine man..
Heino* mijn allerliefste kleine leermeester. 01-01-1995 / 13-07-2016. Mijn kleine koning ruim 3 jaar lang :)

Nessa

Berichten: 8623
Geregistreerd: 20-05-08
Woonplaats: Tilburg

Re: Tanden inleveren?

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-18 21:30

Ik heb een verstandskies voor je met een gaatje erin.
Is afgelopen woensdag getrokken. Heb hem meegenomen, want vond wel interessant om te zien :+

Animals can't talk. If they say they can, they are lying!
♡ Aedyn ♡ 21 mei 2022

xIrlijn

Berichten: 1710
Geregistreerd: 31-08-08
Woonplaats: Leeuwarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-18 21:41

Toch nog eens op de fiets stappen en bij verschillende praktijken een potje neerzetten en regelmatig (om de 6-8 weken) even langsgaan om te kijken of er wat in zit :) Anders toch ook ouderejaars of medestudenten lief aankijken. De ene keer hebben zij iets voor jou, de andere keer is het andersom.

Mocht er goud tussen zitten: uitboren, desinfecteren en inleveren die hap :D Levert een leuk zakcentje op. Of is dat je vraag niet?

Lithya

Berichten: 2505
Geregistreerd: 29-07-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-18 21:48

Heb destijds ook een potje in twee praktijken neer gezet. Dan kom je het snelst aan een mooi aantal elementen. En zoals hiervoor gezegd. Vraag studenten die bijna klaar zijn. Ik zit te bedenken of wijzer veel in geboord hebben, maar volgens mij was het vooral tekenen wat je zag van de cariës. Hoe groot dat je dacht dat de laesie was en hoe groot het werkelijk was. Daarnaast endo. Zoveel waren we er niet nodig. Succes in ieder geval.

Die kroon? 1 worden ze nergens blij van. Wij moeten minimaal 20 stuks hebben, voor ze langs komen.

Nimber

Berichten: 26551
Geregistreerd: 10-01-01
Woonplaats: Apeldoorn

Re: Tanden inleveren?

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-18 21:56

Ik verzamel al voor iemand. Zij is slim geweest en heeft ons benaderd, ik zit op een ggz instelling. Complexe zorg. Veel mensen met matige zelfzorg, asielzoekers, drugs gebruik ex zwervers etc. Mensen met veel achterstallig onderhoud en daardoor veel extracties, soms ook totaal extractie ivm paro.

Alles verzamelen we in potten met detoll. Inmiddels ben ik halverwege een 2e pindakaaspot met verzamelen.

Edelmetalen ( kronen, bruggen en inlays) gaan bij ons naar het Rode kruis

http://www.kimtelgen.nl
Cranio sacraal therapeut en instructrice

ierusju

Berichten: 2274
Geregistreerd: 23-04-14
Woonplaats: Aan de kust :)

Re: Tanden inleveren?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 14-09-18 23:21

Haha ik zit in amsterdam op school. Ik heb tanden nodig van gaaf tot en met dentine cariës, verder mag ik niet boren, dus hoef ik ook niet te gebruiken :)
Veel geld zal die ene tand niet opleveren denk ik zomaar, maar iedere euro telt in het leven van een student :j

IK BEN REINIER!

Birthdays are good for your health. Studies show that people who have more birthdays live longer.

Felinde

Berichten: 1178
Geregistreerd: 12-09-05
Woonplaats: Manchester

Re: Tanden inleveren?

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-18 23:34

Hoi!

Voor het verzamelen van elementen inderdaad bij praktijken langsgaan en vragen, misschien evt zelfs bij plaatselijk zkh? Maar het gebeurt inderdaad vrij vaak dat potjes niet gevuld worden of aan anderen meegegeven worden... Voor het inleveren van gouden kronen.. er zijn een paar bedrijven die ze op kopen en er is een goed doel die ze aannemen (weet alleen niet meer welke...)

Atra gülai un ilan tauthr ono un atra ono waíse skölir frá rauthr.
Moge geluk en voorspoed uw deel zijn en moge tegenspoed u bespaard blijven*
Wild Rain "Wyfke" 1998 - 28.03.2020

ShadowFax
Berichten: 2334
Geregistreerd: 11-08-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-18 23:47

Bij ziekenhuizen op de afdeling kaakchirurgie potten neerzetten. Daar heb ik echt potten vol frontelementen en (pre)molaren van ontvangen. Had nog zoveel over op het eind dat ik de potten door kon geven aan een andere studente :P Veel succes!

Lithya

Berichten: 2505
Geregistreerd: 29-07-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-18 07:35

Felinde schreef:
Maar het gebeurt inderdaad vrij vaak dat potjes niet gevuld worden of aan anderen meegegeven worden... Voor het inleveren van gouden kronen.. er zijn een paar bedrijven die ze op kopen en er is een goed doel die ze aannemen (weet alleen niet meer welke...)


Potjes worden ook vaak niet opgehaald.

Bedoel je het Rode Kruis?

Linnie050

Berichten: 11792
Geregistreerd: 20-04-11
Woonplaats: Putten

Re: Tanden inleveren?

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-18 07:41

Hier ook nog een verstandskies die eruit moet :(
Maar hij komt niet door.
Ik stel het ook maar uit.
Geen idee of je aan zo een kies wat hebt.


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 80 bezoekers