Dochter (12) eet te weinig. Tips gezocht!

Moderators: Dani, ynskek, Ladybird, Hanmar, xingridx, Mjetterd, Polly, Giolli

 
 
WowAmigo
Berichten: 4818
Geregistreerd: 22-07-05

Dochter (12) eet te weinig. Tips gezocht!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 14-09-18 12:40

Mijn dochter van 12 is geen grote eter. 's ochtends krijg ik er met moeite wat in, ze kan brood, yoghurt, ei, ontbijtgranen, brintapap etc kiezen, maar of ze heeft geen honger, ze vindt het niet lekker of ze krijgt buikpijn.

Ze had voor de zomervakantie al klachten van duizeligheid, niet lekker zijn, veel buikpijn. Daar zijn we twee keer voor bij de huisarts geweest, maar de conclusie was eigenlijk "meer eten". Er is nog geen bloedgeprikt. Ze is nog niet zo lang en ik kan me voorstellen dat er nu een groeispurt ingezet wordt, en gezien wat ze eet kan ik me er ook wel in vinden om dat eerst uit te zoeken.

Ze gaat nu voor het eerst naar het voortgezet en maakt best lange dagen en moet nu een paar km fietsen (8 km per dag, dus valt mee), vandaag is ze eerder opgehaald moeten worden van school omdat ze weer klachten had. Ze ging vanochtend echter naar school op 1 partje boterham en 3 happen yoghurt. Normaal neemt ze 2 tussendoortjes mee en 2 boterhammen met vleeswaren en dat eet ze meestal wel op, maar ik denk dat ze vandaag de boterhammen nog niet op had (man heeft haar opgehaald).

Ze klaagt vooral s ochtends over buikpijn, zowel bij brood als bij yoghurt. Ik vermoed geen glutenintolerantie oid, want koekjes etc. gaan er over het algemeen toch best zonder klagen in. Ook de (zuivel)toetjes gaan ok, dus ik denk ook niet aan lactoseintolerantie.

s avonds eet ze op zich best aardig, groente met mate, wel goed aardappelen, vlees etc, toetje na, voor het slapen gaan eet ze graag nog een rijstwafel met kaas. Het is geen grote fruitliefhebber maar regelmatig wat banaan en appel lukt wel.

Inmiddels heb ik een afspraak gemaakt met een dietist om eens naar haar eetpatroon te kijken, maar hebben jullie nog creatieve ideeen om wat meer voedzame dingen naar binnen te krijgen?


Sintara

Berichten: 7296
Geregistreerd: 07-03-18
Woonplaats: Het midden

Re: Dochter (12) eet te weinig. Tips gezocht!

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-18 12:45

Ik had er vroeger ook erg veel moeite mee. Wat bij mij hielp was iets vroeger opstaan, kopje thee drinken en eventjes wat actievers doen.
En dan daarna iets warms eten. Maakte niet zoveel uit wat, maar dat maakte mijn maag niet zo van streek zoals kamertemperatuur/ koelkast temperatuur eten doet.

Vleddertje1
Berichten: 984
Geregistreerd: 10-06-16

Re: Dochter (12) eet te weinig. Tips gezocht!

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-18 12:49

Gaat school verder wel goed? Niet teveel spanning? Wat verklaard dat ze smorgens geen trek heeft?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-18 12:50

Als het bij mij even niet wil qua eten pak ik gewoon wat op dat moment wél werkt, ongeacht het tijdstip.
Toetjes gaan er goed in? Waarom dan niet eens proberen als ontbijt? Of die rijstwafels met kaas?
Havermoutkoekjes?

Ik zou op die manier kijken of je kunt vinden of het aan het tijdstip of bepaalde producten ligt.

Momenteel krijg ik er 's morgens alleen drinkontbijt in. Daar doe ik dan niet moeilijk over. Misschien niet het beste, maar beter iets dan niets en forceren levert ellende op.
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 14-09-18 12:52, in het totaal 1 keer bewerkt


KarmaChansy

Berichten: 6925
Geregistreerd: 17-05-05
Woonplaats: Sverige

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-18 12:51

ik kan ook niet eten als ik gelijk opsta bv ik moet echt een uur wachten voordat ik wat naar binnen krijg. Kun je niet zoiets ook eens proberen? Eerder opstaan en pas later eten.

You are either an ocean or a puddle, don't be a puddle. People walk through puddles like there nothing. Oceans fiets destroy cities
Karma 30/06/2015 <3 Chansy 17/04/2011 <3 Balto 15/10/2017 <3 Jinx 18/02/2019 <3

Romeo15
Berichten: 395
Geregistreerd: 20-08-09
Woonplaats: sliedrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-18 12:52

Je kunt misschien fruit/groente in de blender doen zodat je sap krijgt misschien gaat dat er makkelijker in.

Lactose intolerantie zou ik trouwens niet uitsluiten!

Anoniem

Re: Dochter (12) eet te weinig. Tips gezocht!

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-18 12:55

Helpt het als ze zelf mee mag om iets uit te zoeken in de supermarkt wat ze echt lekker vind?
Eerst weer beginnen met genoeg eten lijkt me nu belangrijker dan wat precies. Als haar lijf er weer wat aan gewend is kan je altijd weer proberen over te stappen naar iets gezonders.

Zit ze verder goed in haar vel?

Annumarie

Berichten: 370
Geregistreerd: 19-02-07
Woonplaats: Liessel

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-18 12:58

Weet je zeker dat het probleem lichamelijk is, of kan het ook psychisch zijn? Als het psychisch is kun je met alles aan komen zeulen maar dan zal niets echt helpen.... dan in dat geval haar eens met de HA laten praten...

capopjekop

Berichten: 30613
Geregistreerd: 30-11-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-18 12:59

Mss kun je eens proberen om groene smoothie te maken. Je stopt bladgroenten in een blender en mixt dat met water en fruit. Door het fruit proef je de groenten niet. Ik ben zelf niet dol op groenten en vind de smoothies erg lekker.

enjoymyhorse
Berichten: 757
Geregistreerd: 26-04-18

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-18 13:00

Vleddertje1 schreef:
Gaat school verder wel goed? Niet teveel spanning? Wat verklaard dat ze smorgens geen trek heeft?

Dit vroeg ik me ook direct af. Heeft ze geen spanning voor de nieuwe school.

jibberjabber

Berichten: 784
Geregistreerd: 12-02-11
Woonplaats: Achter m'n voorhoofd

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-18 13:02

Als kind (en nu nog) eet ik tussen de middag het liefst iets warms; Maaltijdsoepje, wel zelfgemaakt, of warme havermout met wat rozijnen en walnoten. Misschien is zoiets een optie ?
En als kind kreeg ik s'ochtends ook niets weg. Had al helemaal geen zin in brood maar at dan soms geweekte beschuiten in, ja, je raad het al; warme melk.
Succes !

http://www.bokt.nl/markt/ad/32393/bijzondere-oornetjes
"Moed betekent niet de afwezigheid van angst. Moed betekent angst voelen en toch je hart volgen!" Verberg nooit je angst in stilte !
Be like a duck. Remain calm on the surface and paddle like crazy underneath.

Pindakaa7
Berichten: 622
Geregistreerd: 28-07-16
Woonplaats: Ja

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-18 13:03

Ik had ongeveer hetzelfde rond die leeftijd. Vaak van school ziek naar huis omdat ik me erg slap en duizelig voelde en hoofdpijn had. Toen ben ik naar de huisarts geweest, die zei dat ik me niet moest aanstellen en actiever moest gaan leven, meer sporten (reed toen 4 keer per week paard en liep hard maar dat telde niet vond hij). Op aandringen van m'n ouders is toch m'n bloed onderzocht maar daar kwam niks uit.
Dus toen zijn we naar mijn eetpatroon gaan kijken omdat ik moeilijk at. Vooral ontbijt was een probleem, kreeg gewoon niks naar binnen en voelde me slecht als ik wel had ontbeten. De oplossing was vrij simpel, ipv thuis ontbijten doe ik dat op school in de eerste pauze. Brood at ik ook lastig, nu ik zuurdesem brood eet is dat probleem ook over. Was even wennen in het begin maar nu vind ik het veel lekkerder en het vult beter dan 'gewoon' brood. En verder hielp het om gewoon te eten waar ik zin in had. Dus als ik smiddags uit school honger had maar geen zin in bijvoorbeeld brood, pakte ik vaak een toetje. Niet perse gezond maar als ik dat dan niet deed voelde ik me 's avonds weer niet lekker.

Nu heb ik het idee dat ik er een beetje overheen gegroeid ben, ik hoef eigenlijk niet echt meer op te letten of ik wel genoeg eet. Ik heb ook bijna nooit meer last van dat slappe, duizelige gevoel.

Hevonen

Berichten: 5593
Geregistreerd: 21-01-04
Woonplaats: up north

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-18 13:04

Een van mijn kinderen kon 's ochtends ook niet eten, behalve warme havermoutpap (niet te veel), of een boterham met kaas (en ui) die even in de magnetron was geweest, zodat de kaas was gesmolten. Of een beschuit met kaas en een kop thee?

Even tijd nemen voor ze begint zal mogelijk ook helpen. Breng haar een kopje thee op bed bijvoorbeeld, dan aankleden en dan ontbijten.

Voor bijzondere (niet beslist paardgerelateerde) replica's en living history spullen.
ARRE remaining history
Zij werken ook op bestelling! (smeedwerk, hout-, hoorn- en beenbewerking, leer, huiden, en nog veel meer)

moonfish13
Berichten: 18218
Geregistreerd: 20-08-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-18 13:05

Lust ze wel graag warm eten?
Ik eet geen brood, want dat valt me veel te zwaar, maar een hapje rijst wil wel.
Of wat kipfilet, restjes van de dag er voor.
En qua eten heb ik geleerd dat het doorbreken van het niet kunnen eten belangrijk is en hoe en wat je dat doet interesseert niet, zolang ik maar eet.
Zo ben ik iemand die van stress stopt met eten of minder eet, waardoor ik inderdaad vanzelf moe en slap wordt en ik steeds sneller vol zit.
Vorige week ben ik geopereerd door de kaakchirurg, en ja dan denkt mijn maag echt de groeten met je eten, en totaal geen trek.
Sinds ik met dat soort dips gewoon eet wat wel gaat kan ik het snel doorbreken.
Zo heb ik na de kaakchirurg van de week gewoon twee frikandellen in de frituurpan gegooid, zo van veel calorieën en dat ging er nog net in.
Maar het ging erin, en caloriën genoeg in relatief weinig volume om te kauwen.
Daarna ging het qua eetlust en slapheid ook snel beter, soms is slecht dan beter als niks zolang je er maar geen gewoonte van maakt.
Klinkt heel stom misschien, maar misschien moet je ook gewoon stomweg beginnen met een boterham met een kroket ofzo als ontbijt als dat wel lukt.
Je moet ergens dat niet kunnen eten doorbreken en zodra dat goed gelukt is en haar maag er weer goed aan gewend de kans best groot dat normaal eten weer lukt.
Bij mij is het ook echt niet psychisch, ik eet heel graag maar soms heb ik gewoon een eetdip, en waar de een gaat eten, eet ik het liefste niet.
En dan heb ik ook echt geen trek en staat eten me erg tegen, het heeft niks te maken met bang zijn om dik te worden in elk geval.
Mijn foute advies is dus stop erin wat erin wil, zijn dat toetjes zijn dat toetjes.
Is dat een kroket als ontbijt, doen, en dan kan je in een later stadium overstappen op gezonde alternatieven, maar heb je het wel doorbroken. :)
Misschien denk je nu no way, maar dit is dus de ervaring van ook zo’n niet grote eter die nu na jaren doorheeft dat iets eten wat er altijd in wil dan even de oplossing is.
En dat doet dus psychisch goed, want ik zit niet meer dagen te klooien om mijn eetlust op peil te krijgen, waardoor het ding eten me enkel meer tegen gaat staan.
Nu is het jammer maar geen gevoel van druk meer om dingen te moeten eten die dan gewoon niet willen lukken en dat is wel heel fijn.
Eerst moést het van mij dan gezond zijn, leuk maar ik kreeg het écht niet weg en dus ging ik uitstellen of liet ik het staan, nu eet ik in no time weer prima. :)
Laatst bijgewerkt door moonfish13 op 14-09-18 13:36, in het totaal 2 keer bewerkt

Misty12

Berichten: 7031
Geregistreerd: 31-10-05
Woonplaats: omgeving enschede, op de fiets, bij de paarden en soms gewoon in huis.

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-18 13:09

Vindt ze pannenkoeken niet lekker? Zou dat niet een idee zijn om smorgens te eten. Of een lekkere fruitsalade van bijv appel, ananas, banaan, paar druiven, meloen. En ook een bakje fruit mee naar school.
Pannenkoeken kan je ook heerlijk koud eten. Mijn beide dochters zijn ook niet van die geweldige ontbijt-eters. Daar heb ik ook altijd dingen voor moeten verzinnen in de zin van kwark, beschuitjes, smoothies.

Even snel een kookboekje opgezocht met speciaal dingen voor het ontbijt en lunch: muffins maken. kan je ook met hartige dingen vullen. Een ham-kaas-souffle, miniquiche met bacon. ( variaties: met rode paprika en chorizo, worst en tomaat, bacon en cheddar,) Ontbijtwraps: met tomaten, met bacon, met feta.

Een dochter blijkt toch deels een glutenintolerantie te hebben. Zij kan bepaalde dingen wel eten zonder last te hebben (sommige koekjes dus), maar brood niet. Zij heeft haar eigen brood. Croissantjes dus weer wel. pasta weer glutenvrij. Zo nu en dan eet ze toch iets waar ze eigenlijk niet tegen kan gewoon omdat het toch lekker is. Dat kan ze wel merken. Het is niet zo dat zij haar eigen broodplank heeft en een deel van het aanrecht waar alleen zij haar brood maakt.

Heb geen spijt van de dingen die je doet, maar van de dingen die je niet gedaan hebt.
It's easier to leave than to be left behind- R.E.M. -leaving New York
Irma, my star in heaven 23-05-1990 - 27-05-2019

Suzanne F.

Berichten: 48953
Geregistreerd: 03-03-01

Re: Dochter (12) eet te weinig. Tips gezocht!

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-18 13:13

En een tosti ofzo? Of ei? Er moet toch iets zijn wat ze lekker vindt?

"Through dangers untold and hardships unnumbered, I have fought my way here to the castle beyond the Goblin City to take back the child that you have stolen. For my will is as strong as yours, and my kingdom is as great - You have no power over me"

absque_dubio

Berichten: 7828
Geregistreerd: 19-04-05
Woonplaats: Ik in Leusden, pony’s in Ederveen

Re: Dochter (12) eet te weinig. Tips gezocht!

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-18 13:15

Dit had ik vroeger net zo. En nog steeds houd ik niet van ontbijt smorgens, ik moet echt een paar uur wakker zijn voor ik kan eten.
Vroeger ook van alles geprobeerd, uiteindelijk een tijd drinkontbijt en lichte dingen zoals rijstewafels volgehouden. Lukt dat misschien?

Instagram Milente’s Sportpony’s / Volgtopic Welsh Sportpony’s
Milente’s Passion -Kroon Sport Welsh NWR ZZLicht+10 ponypower!
Milente’s Pretty Perfect -Ster Sport WPBR Z1+1
Milente’s Past & Present

BigOne
Berichten: 38040
Geregistreerd: 03-08-09

Re: Dochter (12) eet te weinig. Tips gezocht!

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-18 13:20

Ze eet zeker te weinig voor een opgroeiende tiener. Hoe is haar lengte en gewicht ? Vooral nu ze naar het voortgezet gaat ben je als ouder kwijt wat ze overdag eet en in dit geval snap ik je zorgen heel erg goed, prima dat je er op zit.

We live in a time where intelligent people are being silenced so that stupid people won’t be offended.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-18 13:26

Anoniem schreef:
Als het bij mij even niet wil qua eten pak ik gewoon wat op dat moment wél werkt, ongeacht het tijdstip.
Toetjes gaan er goed in? Waarom dan niet eens proberen als ontbijt? Of die rijstwafels met kaas?
Havermoutkoekjes?

Ik zou op die manier kijken of je kunt vinden of het aan het tijdstip of bepaalde producten ligt.

Momenteel krijg ik er 's morgens alleen drinkontbijt in. Daar doe ik dan niet moeilijk over. Misschien niet het beste, maar beter iets dan niets en forceren levert ellende op.

Dit dus. Ht maakt denk even weinig uit wat ze eet, als ze maar eet. Ook al wil ze een hamburger van de McDonalds, gewoon erin stoppen.

Maar verder is het wel ook de vraag of er geen achterliggende reden achter zit dat ze niet eet. Verstoord lichaamsbeeld, overmatig stress of toch een intolerantie ergens voor?

Sem_
Berichten: 7754
Geregistreerd: 17-02-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-18 13:27

Misschien volkoren beschuit, dat is wat lichter, of pannenkoekjes maken van banaan en ei?

Sintara

Berichten: 7296
Geregistreerd: 07-03-18
Woonplaats: Het midden

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-18 13:32

Goed om te weten of ze zich verder goed voelt, maar stel dat ze gewoon net als ik vroeger een nog slapende maag had dan wil je haar niet om de oren slaan dat ze ziek is. Ik zou daarom ook niet beginnen met toezeggen dat pudding of hamburgers ook een prima alternatief zijn, maar te beginnen met gezond ander voedsel. Stel dat dat niet lukt, dan kan je altijd verder kijken..

Mij is jarenlang aangepraat dat ik anorexia zou hebben en dat was niet grappig, zeker niet in combinatie met gepest worden. Ik heb ook wel een tijdje ontbeten met appeltaart enzo, totdat bleek dat ik een restje van de vorige avond of havermout ook prima kon hebben. Niet dat ik die appeltaart zo erg vond ( :P ) maar als moeder wil je denk ik liever dat je kind iets eet waar ze echt wat aan heeft.

Goof

Berichten: 28616
Geregistreerd: 12-05-05
Woonplaats: Thuis

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-18 13:35

enjoymyhorse schreef:
Vleddertje1 schreef:
Gaat school verder wel goed? Niet teveel spanning? Wat verklaard dat ze smorgens geen trek heeft?

Dit vroeg ik me ook direct af. Heeft ze geen spanning voor de nieuwe school.


Vroeg ik me ook af.

Ts heb je haar al eens gevraagd wat ze het allerliefste zou eten in de ochtend als ze uit alles mocht kiezen? Dus niet enkel brood, cereal, jouw opties maar echt alles? Zou ze dan wel iets willen eten?

Anoniem

Re: Dochter (12) eet te weinig. Tips gezocht!

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-18 13:38

Ik was 's morgens ook echt horror met eten. Ik at vaak een half beschuitje en dat was het. Overdag maakte ik dat dan wel weer goed. Wat eet ze tussen de middag? Kan ze daar niet iets groters eten, of iets met meer calorieën, om het in ieder geval op te vangen?

moonfish13
Berichten: 18218
Geregistreerd: 20-08-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-18 13:39

Sintara schreef:
Goed om te weten of ze zich verder goed voelt, maar stel dat ze gewoon net als ik vroeger een nog slapende maag had dan wil je haar niet om de oren slaan dat ze ziek is. Ik zou daarom ook niet beginnen met toezeggen dat pudding of hamburgers ook een prima alternatief zijn, maar te beginnen met gezond ander voedsel. Stel dat dat niet lukt, dan kan je altijd verder kijken..

Mij is jarenlang aangepraat dat ik anorexia zou hebben en dat was niet grappig, zeker niet in combinatie met gepest worden. Ik heb ook wel een tijdje ontbeten met appeltaart enzo, totdat bleek dat ik een restje van de vorige avond of havermout ook prima kon hebben. Niet dat ik die appeltaart zo erg vond ( :P ) maar als moeder wil je denk ik liever dat je kind iets eet waar ze echt wat aan heeft.

Hier doen restjes van de vorige avond het ook altijd wel goed.
Ik heb een tijd ontbeten met zuurkool met rookworst in de hoop dat ik aan zou komen, nou geen grammetje. :')

Calice

Berichten: 9789
Geregistreerd: 31-05-04
Woonplaats: Hardinxveld-Giessendam

Re: Dochter (12) eet te weinig. Tips gezocht!

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-18 13:51

Heeft ze haar keelamandelen nog?
Wij hebben ook in deze cirkel gezeten met de oudste en die bleek chronisch ontstoken keelamandelen te hebben, daardoor wou hij niet eten, kreeg hij buikpijn en hadden we de cirkel compleet.
Begin dit jaar zijn zijn amandelen verwijderd en is hij ineens gaan eten en is zijn buikpijn ook sterk verminderd.

Instagram @shetlanderpoow


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: bibi1995, Davina9, kwii, Pina22, s1993, YandexBot en 41 bezoekers