Tryon 2018: Emmelie Scholtens blijft net onder 73%

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

 
 
Nieuwsredactie

Berichten: 13998
Geregistreerd: 20-04-16

Tryon 2018: Emmelie Scholtens blijft net onder 73%

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 13-09-18 20:35

knhs
Dressuur

Afbeelding
Emmelie Scholtens en Apache. Foto door aniek1985

Op de tweede dag van de landenwedstrijd van het WK dressuur in Tryon was Emmelie Scholtens met haar beeldschone Apache de eerste ruiter voor Nederland die de ring in moest. De hele Nederlandse delegatie hoopte op een topscore om daarmee uitzicht te houden op een teammedaille. Dat lukte helaas niet door wat foutjes.

Al bij het binnenkomen van het stadion toonde Apache zijn temperament door een keer om te draaien. Emmelie wist de beeldschone hengst wel snel bij de les te krijgen, maar ideaal was het niet. In de proef slopen ook in de uitsgestrekte draf en de wissels om de pas een grote fout waardoor ze bleef steken op een score van 72.733%.

Niet de gehoopte rit
Scholtens vertelt na afloop, “Ik was vooraf naar de steward gegaan om te zeggen dat ik de baan in wilde als het paard voor mij er uit was. Ik weet van Apache dat hij anders omdraait en er achteraan wil en dat gebeurde dus ook. Balen dat ze het vooraf goed vonden, alleen op het laatste moment toch niet waardoor er onnodige spanning kwam. Daardoor rijd je toch iets minder zelfverzekerd die baan in. Dat was echt heel jammer omdat je het goed probeert te regelen en dat het dan toch niet loopt zoals je hoopt. Op het laatste moment vonden ze dat er geen uitzonderingen gemaakt konden worden. Ik ben tevreden hoor, maar het is gewoon jammer dat ik die foutjes heb gemaakt.
Het was afschuwelijk warm in de ring, toen ik eenmaal daar alleen was, voelde ik ook wel aan Apache dat hij er wat last van had. Hij voelde in een keer een beetje moe aan. Ik heb gewoon niet de rit gereden die ik had gehoopt te rijden. We kunnen hoger scoren. Nu is het afwachten, ik hoop nog net bij de beste 30 te eindigen zodat ik ook de special mag rijden, Jammer dat ik niet de score heb gereden die we hoopten, maar een teammedaille is denk ik niet realistisch, daarvoor zijn de andere landen om ons heen ook te goed. We moeten echt nog harder gaan oefenen.“

Wil je contact opnemen met de Nieuwsredactie, omdat je bijvoorbeeld een nieuwstip of een vraag hebt? Stuur ons dan een PB!
Spot je een foutje in een nieuwsbericht of heb je feedback voor de NR? Dat kun je in dit topic achterlaten.


NatasjavE

Berichten: 30864
Geregistreerd: 21-04-04
Woonplaats: De Bilt

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-18 07:04

Prachtig en zeer talentvol paard hoor...

Maar speciaal alleen in een vliegtuig moeten en moeten vragen aan een steward dat ze pas de baan in mocht als het paard voor haar de baan uit is.....

Ik zou hem maar snel ruinen...(hij is toch WFFS positief) dan kan hij voor 10 punten meer mee voor Tokyo.

That awkward moment when someone yells at you for clicking your pen and you have to click it one more time to use it....

corine1981
stokpaard connaisseur

Berichten: 5300
Geregistreerd: 05-08-06
Woonplaats: Lekker centraal

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-18 07:23

NatasjavE schreef:
Prachtig en zeer talentvol paard hoor...

Maar speciaal alleen in een vliegtuig moeten en moeten vragen aan een steward dat ze pas de baan in mocht als het paard voor haar de baan uit is.....

Ik zou hem maar snel ruinen...(hij is toch WFFS positief) dan kan hij voor 10 punten meer mee voor Tokyo.

Nou. Mijn idee.

Koos paardloos :(

Suzanne F.

Berichten: 49166
Geregistreerd: 03-03-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-18 07:58

Eens.
Wat een trieste ontwikkeling van de Nederlandse dressuursport. Waar is de tijd gebleven dat andere landen naar ons opkeken?

"Through dangers untold and hardships unnumbered, I have fought my way here to the castle beyond the Goblin City to take back the child that you have stolen. For my will is as strong as yours, and my kingdom is as great - You have no power over me"


_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Berichten: 41547
Geregistreerd: 18-05-09
Woonplaats: Het bos

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-18 08:18

NatasjavE schreef:
Prachtig en zeer talentvol paard hoor...

Maar speciaal alleen in een vliegtuig moeten en moeten vragen aan een steward dat ze pas de baan in mocht als het paard voor haar de baan uit is.....

Ik zou hem maar snel ruinen...(hij is toch WFFS positief) dan kan hij voor 10 punten meer mee voor Tokyo.

Hij heeft ook goedgekeurde zonen toch? Dan zou ik idd hetzelfde doen.

Omdraaien om achter een ander paard aan te gaan... Op dit niveau. Wat?

NatasjavE

Berichten: 30864
Geregistreerd: 21-04-04
Woonplaats: De Bilt

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-18 08:32

_San87_ schreef:
Hij heeft ook goedgekeurde zonen toch? Dan zou ik idd hetzelfde doen.


Als die net als hun vader zijn....mweh...

That awkward moment when someone yells at you for clicking your pen and you have to click it one more time to use it....

Janine1990

Berichten: 43802
Geregistreerd: 13-03-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-18 08:50

Suzanne F. schreef:
Eens.
Wat een trieste ontwikkeling van de Nederlandse dressuursport. Waar is de tijd gebleven dat andere landen naar ons opkeken?


En dan schrijft de knhs op Instagram dat het team potentie toont. :n

Wees realistisch, dit team gaat op deze manier niet veel hoger eindigen in de toekomst. Misschien eens scores rond de 75% voor de laatste 3... is allang niet meer genoeg.

Moska

Berichten: 3391
Geregistreerd: 04-01-05
Woonplaats: Groningen

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-18 09:09

Wat ik me persoonlijk afvraag is wie de persfoto's maakt en uitzoekt voor de artikelen van bij voorbeeld nu.nl https://www.nu.nl/sport-overig/5461592/nederlandse-dressuurploeg-eindigt-als-vijfde-bij-wereldruiterspelen.html

Ik kan nu niet zeggen dat de tweede foto van het artikel de paardensport een beter imago geeft. Echt een vreselijke foto in mijn ogen. Een heel lelijk moment, gespannen/gedwongen uitstraling. Ik heb de proef niet gezien, dus heb geen idee of dit nu gewoon een ongelukkig moment is geweest of dat het een beeldende samenvatting van de proef is (dat hoop ik niet). De eerste en derde foto van het artikel geven al weer een veel fijnere indruk

Er staan nog maar twee reacties bij, die op mij overkomen alsof dit mensen van buiten de paardensport zijn. Maar die misschien wel een mening ventileren die veel meer mensen hebben. Imo een nogal kortzichtige,maar ja, ik ben een liefhebber, bezit zelf een paard en rijdt al meer dan 25 jaar. Maar ik heb zelf ook steeds vaker bedenkingen heeft bij bepaalde zaken. Ik denk dat we als paardensporters/liefhebbers heel goed moeten gaan nadenken (en dat hopelijk ook al doen) over wat we doen en hoe we het doen.

Natuur*28-04-1995<>24-10-2021 Y;(
O’Laska *future is bright*

Anoeska27

Berichten: 5846
Geregistreerd: 28-02-03
Woonplaats: Meerveld

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-18 09:31

NatasjavE schreef:
Prachtig en zeer talentvol paard hoor...

Maar speciaal alleen in een vliegtuig moeten en moeten vragen aan een steward dat ze pas de baan in mocht als het paard voor haar de baan uit is.....

Ik zou hem maar snel ruinen...(hij is toch WFFS positief) dan kan hij voor 10 punten meer mee voor Tokyo.

Om nog maar te zwijgen over het spektakel bij de veterinaire keuring...

Ik kan me nog het jaar herinneren dat zijn eerste zonen naar de 1e bezichtiging kwamen. De ene na de andere werd door de jury de ring uit gestuurd omdat ze niet te beoordelen waren. Na wat rondjes longeren mochten ze weer terugkomen.

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Berichten: 41547
Geregistreerd: 18-05-09
Woonplaats: Het bos

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-18 09:59

NatasjavE schreef:
_San87_ schreef:
Hij heeft ook goedgekeurde zonen toch? Dan zou ik idd hetzelfde doen.


Als die net als hun vader zijn....mweh...

Ja fair enough.

Janine1990

Berichten: 43802
Geregistreerd: 13-03-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-18 10:04

Moska schreef:
Wat ik me persoonlijk afvraag is wie de persfoto's maakt en uitzoekt voor de artikelen van bij voorbeeld nu.nl https://www.nu.nl/sport-overig/5461592/nederlandse-dressuurploeg-eindigt-als-vijfde-bij-wereldruiterspelen.html

Ik kan nu niet zeggen dat de tweede foto van het artikel de paardensport een beter imago geeft. Echt een vreselijke foto in mijn ogen. Een heel lelijk moment, gespannen/gedwongen uitstraling. Ik heb de proef niet gezien, dus heb geen idee of dit nu gewoon een ongelukkig moment is geweest of dat het een beeldende samenvatting van de proef is (dat hoop ik niet). De eerste en derde foto van het artikel geven al weer een veel fijnere indruk

Er staan nog maar twee reacties bij, die op mij overkomen alsof dit mensen van buiten de paardensport zijn. Maar die misschien wel een mening ventileren die veel meer mensen hebben. Imo een nogal kortzichtige,maar ja, ik ben een liefhebber, bezit zelf een paard en rijdt al meer dan 25 jaar. Maar ik heb zelf ook steeds vaker bedenkingen heeft bij bepaalde zaken. Ik denk dat we als paardensporters/liefhebbers heel goed moeten gaan nadenken (en dat hopelijk ook al doen) over wat we doen en hoe we het doen.


Afschuwelijke foto die tweede van Emmelie. Die van Sonke is ook niet bepaald mooi.

Wat betreft de reacties... ik geloof dat dat in elk onderwerp daar zo gaat. Soms vermakelijk, vaak deprimerend hoe negatief mensen daar over werkelijk alles zijn.

Al ben ik het zeker met je eens dat we goed moeten nadenken over de sport en het imago. :j

Tazzey
Berichten: 9501
Geregistreerd: 18-07-12
Woonplaats: Somewhere over the rainbow

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-18 10:08

Kijk eens of je Walter Fraans kunt vinden op Nu. Om je te bescheuren. _O- Die heeft een enorm bijzondere kijk op de wereld. Hoewel ik vermoed dat het een troll-account is.

Wat betreft Emmelie, de best stuurlui staan hier op Bokt altijd aan wal.

purny

Berichten: 27460
Geregistreerd: 08-06-06
Woonplaats: Den haag

Re: Tryon 2018: Emmelie Scholtens blijft net onder 73%

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-18 10:15

Tweede foto vind ik ook verschrikkelijk.

Omdat ik een verstandelijke beperking heb begrijp is het voor mij moeilijk om bepaalde onderwerpen juist te begrijpen. Ik lees de dingen net iets anders dan jullie bedoelen. Communicatie is dan ook niet mijn sterkste punt

BigOne
Berichten: 38191
Geregistreerd: 03-08-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-18 10:16

Tja , Apache is al heel veel vooruit gegaan. Vroeger wilde hij niet eens in een andere stal staan dus waren meerdaagse wedstrijden al helemaal geen optie. Ergens vind ik het aan de klasse van emmely toe te schrijven dat ze zover met hem is gekomen .

We live in a time where intelligent people are being silenced so that stupid people won’t be offended.

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Berichten: 41547
Geregistreerd: 18-05-09
Woonplaats: Het bos

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-18 10:17

Tazzey schreef:
Kijk eens of je Walter Fraans kunt vinden op Nu. Om je te bescheuren. _O- Die heeft een enorm bijzondere kijk op de wereld. Hoewel ik vermoed dat het een troll-account is.

Wat betreft Emmelie, de best stuurlui staan hier op Bokt altijd aan wal.

Hoe bedoel je dat laatste precies? Of vind jij het wel normaal dat dat paard zo'n speciale behandeling nodig heeft op dat niveau?


Heeft helemaal niks met Emmelie te maken verder, die doet t echt goed.

damian23
Berichten: 3305
Geregistreerd: 11-02-09
Woonplaats: noord-holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-18 10:24

Suzanne F. schreef:
Eens.
Wat een trieste ontwikkeling van de Nederlandse dressuursport. Waar is de tijd gebleven dat andere landen naar ons opkeken?


Die tijd is geweest. En als ze hun rijdstijl niet gaan aanpassen zit er ook niet meer in.
Rien vd Schaft heeft geprobeerd om de ruiters er van te overtuigen dat een andere koers van rijden beter en succesvoller is. Maar zijn missie om meer harmonie in het rijden te krijgen is niet gelukt.

En ja, die foto is afschuwelijk en draagt niet bij om het slechte imago wat de Nederlandse dressuursport heeft te verbeteren. Ik hoop dat na deze spelen de oogkleppen van sommige mensen eens af gaan en dat we het echt anders moeten gaan aanpakken als ze nog in de top mee willen draaien.

Ayasha
Blogger

Berichten: 57913
Geregistreerd: 24-02-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-18 10:28

_San87_ schreef:
Hoe bedoel je dat laatste precies? Of vind jij het wel normaal dat dat paard zo'n speciale behandeling nodig heeft op dat niveau?


Heeft helemaal niks met Emmelie te maken verder, die doet t echt goed.

Maakt dat echt zoveel uit dan dat ze wacht? Het enige dat ze daarmee doet is dat ze zelf minder tijd heeft om de ring te laten wennen (want andere combi is er al uit dus de bel kan meteen komen.)
Maar voor de rest?
Ik zie echt het probleem niet.

En dergelijk gedrag gaat er met ruinen zoals iemand hier voor stelt er ook niet perse uit gaan hoor. :(:)

Those who suffer, heal. Everything destroyed gets rebuilt. And our towers grow a little taller every time. - Tolkien
[VN] [Blog] Troubles in paradise: Rauwe rouw.
[RIJ-ITP] SuperSam zijn superzelf wezen!
[RIJ-ITP] Het eerste seizoen van Rêve D'or
[RIJ-ITP] Rêve d'or in volle (winter)glorie

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Berichten: 41547
Geregistreerd: 18-05-09
Woonplaats: Het bos

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-18 10:32

Ayasha schreef:
_San87_ schreef:
Hoe bedoel je dat laatste precies? Of vind jij het wel normaal dat dat paard zo'n speciale behandeling nodig heeft op dat niveau?


Heeft helemaal niks met Emmelie te maken verder, die doet t echt goed.

Maakt dat echt zoveel uit dan dat ze wacht? Het enige dat ze daarmee doet is dat ze zelf minder tijd heeft om de ring te laten wennen (want andere combi is er al uit dus de bel kan meteen komen.)
Maar voor de rest?
Ik zie echt het probleem niet.

En dergelijk gedrag gaat er met ruinen zoals iemand hier voor stelt er ook niet perse uit gaan hoor. :(:)

Nee maar ze mocht niet wachten en moest de ring in zoals alle anderen, en vervolgens ging Apache achter een ander paard aan. Sorry, maar dat vind ik raar op dat niveau.

Ayasha
Blogger

Berichten: 57913
Geregistreerd: 24-02-04

Re: Tryon 2018: Emmelie Scholtens blijft net onder 73%

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-18 10:34

Want zodra ze GP zijn, wordt het paarden-deel in hun brein gewist?
Ik snap sowieso niet waarom dat moest, staat dat in de reglementen dat dat verplicht is?

Those who suffer, heal. Everything destroyed gets rebuilt. And our towers grow a little taller every time. - Tolkien
[VN] [Blog] Troubles in paradise: Rauwe rouw.
[RIJ-ITP] SuperSam zijn superzelf wezen!
[RIJ-ITP] Het eerste seizoen van Rêve D'or
[RIJ-ITP] Rêve d'or in volle (winter)glorie

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Berichten: 41547
Geregistreerd: 18-05-09
Woonplaats: Het bos

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-18 10:35

Ayasha schreef:
Want zodra ze GP zijn, wordt het paarden-deel in hun brein gewist?
Ik snap sowieso niet waarom dat moest, staat dat in de reglementen dat dat verplicht is?

Nee. Het zegt wat over t karakter van dat paard en dat er blijkbaar in de africhting niet genoeg gedaan kan worden om zonder gek gedoe naar een evenement te gaan en gewoon de baan in te kunnen gaan zonder bang te zijn dat ie achter een ander aan jast.

Ayasha
Blogger

Berichten: 57913
Geregistreerd: 24-02-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-18 10:40

Dat hij zich ondanks dat hij er achter aan wilde (wat eigenlijk een logische reactie is van het paard uit als het alternatief een spannende ring is.) toch liet rijden zegt wat over het karakter en de africhting. :) De eerste reactie = reflex. De tweede = africhting in mijn mening. :)

Maar daarmee is mijn vraag niet beantwoord, staat in de reglementen dat ze binnen moet voor de andere combinatie buiten is? Of staat er enkel dat ze op haar starttijd de ring moet betreden?

Those who suffer, heal. Everything destroyed gets rebuilt. And our towers grow a little taller every time. - Tolkien
[VN] [Blog] Troubles in paradise: Rauwe rouw.
[RIJ-ITP] SuperSam zijn superzelf wezen!
[RIJ-ITP] Het eerste seizoen van Rêve D'or
[RIJ-ITP] Rêve d'or in volle (winter)glorie

Tazzey
Berichten: 9501
Geregistreerd: 18-07-12
Woonplaats: Somewhere over the rainbow

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-18 10:41

San87 Jij hebt blijkbaar nog nooit met dekhengsten gewerkt.

Aranel
Berichten: 20199
Geregistreerd: 09-08-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-18 10:42

Eens met San87 :j
En inderdaad, wat een vreselijke foto bij dat artikel -O-

Ik vraag me oprecht af of het Nederlandse team denkt dat ze nu goed bezig zijn in hun rijden, hoewel ik nog altijd wel gecharmeerd ben van de proeven van Edward en Zonik trouwens.
Bij ieder kampioenschap dalen de scores ten opzichte van andere landen en nu strijden we met een land als Spanje om plaats 6?! Dat was 8 jaar geleden ondenkbaar.

Erg jammer dat Rien van der Schaft geen invloed heeft kunnen uitoefenen op de rijstijl van het team want op deze manier gaan we er niet komen.

Tazzey wil je zeggen dat iedere dekhengst zich dan maar zo mag gedragen? Ik heb zelf een hengst gehad en ken genoeg mensen met (dek)hengsten en die hoefden geen speciale behandeling hoor, die paarden stonden gewoon onder appél.
Laatst bijgewerkt door Aranel op 14-09-18 10:44, in het totaal 1 keer bewerkt

Ayasha
Blogger

Berichten: 57913
Geregistreerd: 24-02-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-18 10:42

Dat is niet alleen iets van dekhengsten hoor. Ik heb een ruin gereden die dat evenzeer deed. :D En dat kreeg je er wel uit hoor, tot ie stress opbouwde. En dan had ie terug de neiging om dat te doen. En Apache ruinen zal daar op deze leeftijd nog maar weinig aan veranderen ook vrees ik.

Those who suffer, heal. Everything destroyed gets rebuilt. And our towers grow a little taller every time. - Tolkien
[VN] [Blog] Troubles in paradise: Rauwe rouw.
[RIJ-ITP] SuperSam zijn superzelf wezen!
[RIJ-ITP] Het eerste seizoen van Rêve D'or
[RIJ-ITP] Rêve d'or in volle (winter)glorie

Janine1990

Berichten: 43802
Geregistreerd: 13-03-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-18 10:44

_San87_ schreef:
Ayasha schreef:
Want zodra ze GP zijn, wordt het paarden-deel in hun brein gewist?
Ik snap sowieso niet waarom dat moest, staat dat in de reglementen dat dat verplicht is?

Nee. Het zegt wat over t karakter van dat paard en dat er blijkbaar in de africhting niet genoeg gedaan kan worden om zonder gek gedoe naar een evenement te gaan en gewoon de baan in te kunnen gaan zonder bang te zijn dat ie achter een ander aan jast.


Ben het met je eens. Er komt op het moment dat je weet dat zulke dingen kunnen voorkomen ook een stukje veiligheid van anderen in het gedrang.

Prima dat het een paard is, maar er zijn meer belangen dan alleen die van de Nederlandse dressuur.


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 60 bezoekers