Poging tot klonen van 40.000 jaar oud veulen

Moderators: Muiz, Firelight, Maureen95, NadjaNadja, Essie73

 
 
Nieuwsredactie

Berichten: 13895
Geregistreerd: 20-04-16

Poging tot klonen van 40.000 jaar oud veulen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 13-09-18 13:02

The Siberian Times / Horsetalk.co.nz
Overige
Afbeelding

Er gaat een poging gedaan worden om het 40.000 jaar oude veulen dat recentelijk uit de permafrost in Siberië is opgegraven te klonen.

Het veulen, dat volledig was bedekt met modder, is nog helemaal intact. Inmiddels is het dier schoongemaakt en blijkt het te gaan om een lichtbruin hengstveulen met zwarte manen en staart. Het is waarschijnlijk 30.000 tot 40.000 jaar geleden gestorven, toen het rond de 20 dagen oud was.

In de media wordt gezegd dat het dier lid is van een uitgestorven soort, genaamd Lenskaya, of het Lenapaard. Dit ras zou genetisch gezien anders zijn dan de paarden die nu in de Sakha-republiek leven, waar het veulen gevonden is.

Bij het klonen van dit veulen zou een paard als surrogaatmoeder gebruikt moeten worden. De poging wordt gedaan door Russische en Zuid-Koreaanse wetenschappers die op dit moment al samenwerken in een poging om de wolharige mammoet weer tot leven te brengen.

Onderzoeker Dr Semyon Grigoriev heeft bevestigd dat er weefselmonsters zijn afgenomen voor biotechnologisch onderzoek, en The Siberian Times stelt dat er op dit moment gezocht wordt naar een cel die bruikbaar is voor het klonen. Professor Hwang Woo Suk, een expert in klonen, lichtte hierop toe: “Als we ook maar één levende cel vinden, kunnen we die vermenigvuldigen en zoveel embryo’s krijgen als we nodig hebben”. Er is echter nog nooit een levende cel uit zulke oude overblijfselen verkregen. Dit komt vooral door het bevriezen van het lichaam, waarbij water binnenin de cellen kristalliseert en de cellen vernietigd worden. Als het het onderzoeksteam lukt om dit veulen te klonen zou het de eerste stap zijn in het klonen van de wolharige mammoet, omdat het zou helpen met het inschatten van de technologie die nodig is.

Gerelateerd artikel:
Volledig geconserveerd veulen gevonden

Wil je contact opnemen met de Nieuwsredactie, omdat je bijvoorbeeld een nieuwstip of een vraag hebt? Stuur ons dan een PB!
Spot je een foutje in een nieuwsbericht of heb je feedback voor de NR? Dat kun je in dit topic achterlaten.


Suzanne F.

Berichten: 48951
Geregistreerd: 03-03-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-18 13:06

Het klinkt wel heel interessant en stiekem zou ik het heel gaaf vinden als zoiets zou lukken of als we bijv. weer een wolharige mammoet zouden kunnen krijgen. Aan de andere kant denk ik soms dat de evolutie niet voor niks verder is gegaan. Een mammoet in deze wereld? Wat moet zo'n dier?

"Through dangers untold and hardships unnumbered, I have fought my way here to the castle beyond the Goblin City to take back the child that you have stolen. For my will is as strong as yours, and my kingdom is as great - You have no power over me"

Ilse_123

Berichten: 3761
Geregistreerd: 17-05-08
Woonplaats: Haaren

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-18 13:07

Coooooool


Alleen een levende cel uit een dier dat al 40.000 jaar dood is :'). Neem aan dat ze eerder bedoelen dat ze hopen dat er nog wat mooi intact DNA te vinden is. Daarna is het een redelijk standaard procedure, dus ik ben benieuwd. Meer kansen dan die wolharige mammoet in elk geval.

Kaaaren
Berichten: 3984
Geregistreerd: 02-04-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-18 13:08

Zou wel heel stoer zijn als het lukt, maar denk dat de kans echt heel klein is.

janderegelaa
vanaf nu met een R erachter

Berichten: 15861
Geregistreerd: 10-01-06

Re: Poging tot klonen van 40.000 jaar oud veulen

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-18 13:21

Vraag me af waar die mammoet dan in moet groeien....

Suzanne F.

Berichten: 48951
Geregistreerd: 03-03-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-18 13:23

janderegelaa schreef:
Vraag me af waar die mammoet dan in moet groeien....


Olifant?

"Through dangers untold and hardships unnumbered, I have fought my way here to the castle beyond the Goblin City to take back the child that you have stolen. For my will is as strong as yours, and my kingdom is as great - You have no power over me"

Ianrowan2009

Berichten: 1487
Geregistreerd: 26-10-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-18 13:38

Ik weet niet of we dit wel moeten willen..
Hun natuurlijke habitat is in die duizenden jaren flink veranderd, zoniet helemaal weg.
Waarom dan een dier in deze tijd proberen het leven te geven terwijl ze waarschijnlijk weer snel dood zullen gaan. Onnodig leed creëeren denk ik.
Er is hoogstwaarschijnlijk geen kennis in het houden van een eventuele wolharige mammoet. Sommige dingen moeten we helemaal niet willen denk ik :n

Renee_S

Berichten: 2666
Geregistreerd: 22-04-13
Woonplaats: Heeze

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-18 13:47

Ianrowan2009 schreef:
Ik weet niet of we dit wel moeten willen..
Hun natuurlijke habitat is in die duizenden jaren flink veranderd, zoniet helemaal weg.
Waarom dan een dier in deze tijd proberen het leven te geven terwijl ze waarschijnlijk weer snel dood zullen gaan. Onnodig leed creëeren denk ik.
Er is hoogstwaarschijnlijk geen kennis in het houden van een eventuele wolharige mammoet. Sommige dingen moeten we helemaal niet willen denk ik :n


Hier ben ik het wel mee eens... ik ben zo in dubio over wat ik moet vinden van dit soort wetenschappelijke doorbraken. Aan de ene kant natuurlijk echt enorm gaaf maar schieten we hierin niet alle natuur en evolutie etc voorbij?

emilyslaluna

Berichten: 3809
Geregistreerd: 11-08-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-18 13:51

Natuur en evolutie zijn in deze tijd sowieso niet meer aan de orde. De mensheid heeft dat al lang verpest.

Als je kijkt naar alle diersoorten die er nu niet meer zijn vanwege de mens. En de mens evolueert nu ook niet meer. We hebben nu namelijk niet meer te maken met 'survival of the fittest' door alle medische zorg en de hygiënische uitvindingen.

Of ze de mammoet terug moeten brengen weet ik niet. Maar het argument over het behouden van de evolutie is niet zozeer meer and de orde aangezien die toch al verpest is.

Valerie_91
Berichten: 540
Geregistreerd: 28-11-07
Woonplaats: België - Brecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-18 13:52

Ik vind dit een ontzettend interessant onderwerp. Hoe fantastisch zou dit voor de wetenschap zijn als ze erin slagen om een kloon te maken van een 40.000 jaar overleden dier. Zou enorm veel informatie opbrengen! Maar langs de andere kant begrijp ik ook wel dat het zielig voor zo'n beestje is om op een wereld te komen waarbij de habitat helemaal gewijzigd is en dan nog aan een hele horde wetenschappers te moeten worden blootgesteld... Alsnog ben ik heel benieuwd of ze hier echt een levend wezen uit gaan krijgen.

kimmie261

Berichten: 19192
Geregistreerd: 30-03-04
Woonplaats: duitsland

Re: Poging tot klonen van 40.000 jaar oud veulen

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-18 14:02

ik voorzie een echt "jurassic park "

van pony ,naar mammoet naar de echte dino's :j

Isapaardje

Berichten: 6028
Geregistreerd: 14-11-04
Woonplaats: un plekske in Brabant

Re: Poging tot klonen van 40.000 jaar oud veulen

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-18 14:11

Totdat die dino het gekloonde oerpaard opeet … dan is de dino ineens weer niet lief en moet worden afgemaakt hahahaha

Ik weet niet wat ik van zulke experimenten moet denken. Sowieso staat dat kloonen mij wat tegen.
Maar ach, het houdt mensen van de straat zullen we maar denken :+

In every heart is a dream, follow this dream, it will open hearts

palousa_boy

Berichten: 10417
Geregistreerd: 18-12-02
Woonplaats: Frankrijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-18 14:13

Als ze een pony van 40000 jaar oud kunnen klonen, kunnen ze vast ook wel de vegetatie uit die tijd terug halen.
Zaai daar een veld mee in en de pony is weer blij :+

Ergens was het natuurlijk wel te verwachten dat dit zou gaan gebeuren. Misschien voor het gekloonde beestje niet zo interessant maar voor "de wetenschap" zou het een grote sprong zijn (of dat dan vooruit is laat ik in het midden)

je leven is meer waard met een bretons trekpaard! :D

palousa_boy @ [HTT] Ons project in Frankrijk

moonfish13
Berichten: 18218
Geregistreerd: 20-08-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-18 14:16

Ik vind het vet gaaf, echt over 10 jaar vechten dierentuinen om een kloon van het beest en ik koop vast kaarten in de voorverkoop. :j :D

xxwienekexx
Berichten: 3131
Geregistreerd: 26-05-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-18 14:23

kimmie261 schreef:
ik voorzie een echt "jurassic park "

van pony ,naar mammoet naar de echte dino's :j


Ik was dus niet de enige die aan de Jurassic films dacht :Y) :+

Enerzijds heel erg gaaf, anderzijds vind ik het best wel een beetje eng worden dat er zoveel gedaan kan worden en de wetenschap zo ver gaat. :')

Weggebokt
Berichten: 10018
Geregistreerd: 15-08-12

Re: Poging tot klonen van 40.000 jaar oud veulen

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-18 14:27

Onwijs vet, kijk uit naar de voorderingen hier in :)

Danielleeee_
Berichten: 3167
Geregistreerd: 26-05-12
Woonplaats: Almere

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-18 14:28

Interessant dat dat veulen is gevonden, onnodig dat het per se gekloond moet worden. Dat ras is niet voor niets uitgestorven. Zoals dat paard er duizenden jaren geleden uit zag, zo zal het waarschijnlijk nu niet meer kunnen leven. Het is niet voor niets verdwenen? Ik vind het knap dat mensen kunnen klonen, maar waarom zou alles gekloond moeten worden? En een mammoet? Kom op zeg, dat past toch niet meer op de aarde. Ik zie het ook nog wel uit de hand lopen, ineens een gekke mammoetplaag of iets :')

*pum*

Azmay

Berichten: 17982
Geregistreerd: 01-01-09
Woonplaats: Geldrop

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-18 14:31

Danielleeee_ schreef:
Interessant dat dat veulen is gevonden, onnodig dat het per se gekloond moet worden. Dat ras is niet voor niets uitgestorven. Zoals dat paard er duizenden jaren geleden uit zag, zo zal het waarschijnlijk nu niet meer kunnen leven. Het is niet voor niets verdwenen? Ik vind het knap dat mensen kunnen klonen, maar waarom zou alles gekloond moeten worden? En een mammoet? Kom op zeg, dat past toch niet meer op de aarde. Ik zie het ook nog wel uit de hand lopen, ineens een gekke mammoetplaag of iets :')

Mammoetplaag zal wel mee vallen, we hebben ze al eens uitgeroeid en dat zou vast nog eens lukken :')

anjali
Berichten: 14914
Geregistreerd: 25-07-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-18 14:34

Zo'n paardje zal enigszins op een Konik lijken en beslist niet rijtypisch zijn.Moet dat nu? En een wolharige mammoet zal het hier zeker niet naar zijn zin hebben.

DezeNaam

Berichten: 3353
Geregistreerd: 30-07-13
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-18 14:35

Azmay schreef:
Danielleeee_ schreef:
Interessant dat dat veulen is gevonden, onnodig dat het per se gekloond moet worden. Dat ras is niet voor niets uitgestorven. Zoals dat paard er duizenden jaren geleden uit zag, zo zal het waarschijnlijk nu niet meer kunnen leven. Het is niet voor niets verdwenen? Ik vind het knap dat mensen kunnen klonen, maar waarom zou alles gekloond moeten worden? En een mammoet? Kom op zeg, dat past toch niet meer op de aarde. Ik zie het ook nog wel uit de hand lopen, ineens een gekke mammoetplaag of iets :')

Mammoetplaag zal wel mee vallen, we hebben ze al eens uitgeroeid en dat zou vast nog eens lukken :')

Exact mijn gedachten... :') Mensen hebben er geen moeite mee om uit te roeien, dat doen we al genoeg. Lijkt bijna alsof we zelf een plaag zijn...

pien_2010

Berichten: 42812
Geregistreerd: 08-12-10
Woonplaats: Limousin

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-18 14:38

janderegelaa schreef:
Vraag me af waar die mammoet dan in moet groeien....


_O- _O-
Geweldig leuke opmerking. Ik lig helemaal dubbel hier. Maar inderdaad denk ik ook olifant.


Palmera

Berichten: 9444
Geregistreerd: 25-09-08
Woonplaats: La Palma

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-18 14:38

Gestoord. Er sterven zat dieren uit omdat wij alle ruimte opeisen, hun vacht/tanden/horens dringend nodig hebben of gewoon omdat jagen zo leuk is.
Gaan we er dan ook nog wat bij zitten klonen? Zodat we doe ook al dat leed aan kunnen doen?

Ik kan alleen maar hopen dat dit jammerlijk mislukt.

Jester_

Berichten: 12253
Geregistreerd: 16-12-07
Woonplaats: Eerbeek

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-18 14:39

Alleen heeft de natuurlijk nog niks gevonden om ons uit te roeien

When you're with me, no judgement
You can get that from anyone else
You don't have to prove nothing
You can just be yourself

peach2001

Berichten: 4254
Geregistreerd: 02-08-03
Woonplaats: Almelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-18 15:26

pien_2010 schreef:
janderegelaa schreef:
Vraag me af waar die mammoet dan in moet groeien....


_O- _O-
Geweldig leuke opmerking. Ik lig helemaal dubbel hier. Maar inderdaad denk ik ook olifant.


Zolang het geen keizersmammoet is of noord Amerikaanse mammoet past het prima in de Aziatische olifant qua formaat :+

Ik krijg ook een jurassic world gevoel hierbij :j

https://gofund.me/5569a4bb Taylor heeft een hartoperatie nodig

peach2001

Berichten: 4254
Geregistreerd: 02-08-03
Woonplaats: Almelo

Re: Poging tot klonen van 40.000 jaar oud veulen

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-18 15:30

Het veulen zie ik overigens minder problemen mee. Ze klonen zijn lijf, niet zijn geest. Hij zal wellicht iets meer geneigd zijn instinctief te reageren maar in feite worden alle veulens geboren met natuurlijke instincten. Een veulen dat van geboorte af aan geen mensen kent zal natuurlijker reageren dan een veulen dat in een omgeving met mensen wordt geboren, dat is met elk ras zo

https://gofund.me/5569a4bb Taylor heeft een hartoperatie nodig


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Plus_en_Min en 25 bezoekers