Sophie en Bella zijn onderweg van Noord-Holland naar Twijzel

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

 
 
Nieuwsredactie

Berichten: 13983
Geregistreerd: 20-04-16

Sophie en Bella zijn onderweg van Noord-Holland naar Twijzel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 13-09-18 10:50

omrop fryslân
Overige
Ingezonden door liesje84

De 24-jarige Sophie van Dijk is maandag aan een bijzondere tocht begonnen. De paardenliefhebster is vanuit haar woonplaats Nederhorst den Berg in Noord-Holland met haar pony Bella onderweg naar Twijzel. De tocht is honderdtachtig kilometer lang en heeft als doel geld ophalen om een paard te redden van de slacht.

"In april heb ik ook al een paard van de slacht kunnen redden en eigenlijk wil ik dat nog een keer doen. Een paard dat bij de slacht staat, maar nog wel een goed leven kan hebben. Dat wil ik het paard dan graag bij mij bieden", vertelt Sophie. Om dat mogelijk te maken heeft ze twee- of drieduizend euro nodig. "Je hebt natuurlijk eerst de aanschafkosten van het dier en daarnaast heb je nog de dierenartskosten, want ze zijn vaak ziek. Ontwormen, vaccinaties en dan een paspoort dat moet worden gemaakt. Er zit behoorlijk wat werk in."

Sophie heeft Twijzel met een reden als eindpunt gekozen. "Mijn moeder is daar begraven. De pony waar ik nu mee loop, Bella, is van haar geweest en heb ik na tien jaar speurwerk teruggevonden." Het duo kan het samen goed vinden en dat maakt de lange rit een stuk makkelijker. "Het is een geweldige rit. Het is hartstikke leuk, want we zijn de hele tijd samen en het is gewoon heel gezellig", zegt ze.

Wanneer Sophie en haar paard in Twijzel aankomen, is nog niet duidelijk. "Ik hoop zaterdag, maar het ligt eraan hoe Bella zich vrijdag voelt. Als ze heel moe is, wat ik trouwens niet verwacht omdat ze superveel energie heeft, dan plakken we er nog een etappe aan en komen we zondag aan", vertelt ze.


Wil je contact opnemen met de Nieuwsredactie, omdat je bijvoorbeeld een nieuwstip of een vraag hebt? Stuur ons dan een PB!
Spot je een foutje in een nieuwsbericht of heb je feedback voor de NR? Dat kun je in dit topic achterlaten.


belle_boef

Berichten: 10724
Geregistreerd: 13-02-08
Woonplaats: Drenthe

Re: Sophie en Bella zijn onderweg van Noord-Holland naar Twijzel

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-18 10:58

Redden van de slacht. Ze staan er niet voor niks. Soms is hemelen gewoon beter. Nee ik kan hier niet achter staan.

miccamaaike

Berichten: 8684
Geregistreerd: 29-08-08
Woonplaats: Zuidwolde

Re: Sophie en Bella zijn onderweg van Noord-Holland naar Twijzel

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-18 11:17

Hmmm... ik vind het niet zo'n nodige actie. De eigenaar van een paard kiest vaak weloverwogen voor de slacht, dan hoeft dat paard niet ineens 'gered' te worden. Volgens mij zijn er nuttigere dingen waar geld voor ingezameld kan worden.

xLeoniee

Berichten: 2427
Geregistreerd: 16-01-12
Woonplaats: Groningen

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-18 11:26

Eens met bovenstaande.. krijg er altijd kriebels van. Vaak genoeg gehoord dat paarden voordat ze worden geschoten doorverkocht worden.. moet er niet aan denken

Abby oet de Broekstreek v. Liz. Neustar
Catell van 't Jansveld v. Liz. Steuermann
†Mareja van Steenbergen Elite, Sport | v. Adidas | Z1+14
IG: @dutchhaflingers

Sunnda

Berichten: 7839
Geregistreerd: 28-12-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-18 12:20

Ik wordt moe van al die mensen die leuke dingen willen doen en daarvoor andermans geld nodig hebben.
Paarden redden bij de slacht, je bent toch geen 10 meer.

mellanion84
Berichten: 241
Geregistreerd: 14-07-11
Woonplaats: Spijkenisse

Re: Sophie en Bella zijn onderweg van Noord-Holland naar Twijzel

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-18 12:55

Er zijn genoeg gezonde paardjes die te koop staan die hard een huisje zoeken door omstandigheden of hogere leeftijd.. is het dan niet beter om zo'n paardje te "redden" in plaats van een paard bij de slacht weg te halen die 9 van de 10 keer met een hele goede reden daar heen is gebracht..

Luf_Midnight
Berichten: 3534
Geregistreerd: 16-04-04
Woonplaats: Den Hoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-18 12:57

Misschien bedoelt ze een jonge pony uit de “natuur” van NL die gaan vaak ook naar de slacht terwijl daar alleen heel veel tijd en werk inzit zonder dat ze iets mankeren

:+:Calistha, Midnight, Serai, Yindi :+:

belle_boef

Berichten: 10724
Geregistreerd: 13-02-08
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-18 13:06

Luf_Midnight schreef:
Misschien bedoelt ze een jonge pony uit de “natuur” van NL die gaan vaak ook naar de slacht terwijl daar alleen heel veel tijd en werk inzit zonder dat ze iets mankeren


Citaat:
Om dat mogelijk te maken heeft ze twee- of drieduizend euro nodig. "Je hebt natuurlijk eerst de aanschafkosten van het dier en daarnaast heb je nog de dierenartskosten, want ze zijn vaak ziek. Ontwormen, vaccinaties en dan een paspoort dat moet worden gemaakt. Er zit behoorlijk wat werk in."


Ze wil wil kneusje redden.

Brainless

Berichten: 29702
Geregistreerd: 19-07-03
Woonplaats: Munnekeburen

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-18 13:07

Een paard wat op het terrein van de slager staat, mag niet meer verkocht worden (althans; niet levend).

Daarnaast kan zij nooit weten waarom een paard daar staat en of hij nog wel een goed leven kan hebben.
Levend brengt een (redelijk goed) paard nl nog steeds meer geld op dan de slacht.

Sommige mensen worden totaal niet gehinderd door enige vorm van intelligentie.
;)

pluisje88

Berichten: 8047
Geregistreerd: 22-05-07
Woonplaats: Ergens in de Achterhoek

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-18 13:09

Pfff :O weer zon penny. Je zou zeggen dat ze op die leeftijd inmiddels een beetje volwassener zou zijn en een penny verhaal als dit uit d’r hoofd zou halen.

Paarden die naar de slager gaan komen daar niet voor niks terecht. Vaak is er al een eigenaar jarenlang mee aan het dokteren geweest en is er geen kans op herstel. Wil je het een paard serieus aan doen dat ie de rest van z’n leven pijn heft omdat jij een heldendaad wilt verrichten en een paard van de slacht te redden?
Ik welk opzocht wordt het paard hiermee geholpen?

Holistic Horsegirl - Volg ons op facebook voor Tips & Tricks over (PSSM-2) paarden en training


Brainless

Berichten: 29702
Geregistreerd: 19-07-03
Woonplaats: Munnekeburen

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-18 13:10

belle_boef schreef:
Citaat:
Om dat mogelijk te maken heeft ze twee- of drieduizend euro nodig. "Je hebt natuurlijk eerst de aanschafkosten van het dier en daarnaast heb je nog de dierenartskosten, want ze zijn vaak ziek. Ontwormen, vaccinaties en dan een paspoort dat moet worden gemaakt. Er zit behoorlijk wat werk in."


Ze wil wil kneusje redden.

Ehh een paard bij de slager heeft een paspoort.
Als het paspoort er niet meer bij zit (die krijgt de eigenaar nl terug na slacht), dat betekend dat ze illegaal aan een paard is gekomen.
De eigenaar denkt nl door het paspoort terug te krijgen dat het paard geslacht is.

Zowel zij als de slager zijn dan in overtreding.

Sommige mensen worden totaal niet gehinderd door enige vorm van intelligentie.
;)

Ethelate

Berichten: 21119
Geregistreerd: 02-10-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-18 13:11

Nieuwsredactie schreef:
"Je hebt natuurlijk eerst de aanschafkosten van het dier en daarnaast heb je nog de dierenartskosten, want ze zijn vaak ziek. Ontwormen, vaccinaties en dan een paspoort dat moet worden gemaakt. Er zit behoorlijk wat werk in."

Dat is niet redden, maar het lijden verlengen. Een ziek paard staat niet voor niks bij de slacht.

Mijn mini’s & Equi Habitat in ontwikkeling volgen? @ethelate op Instagram

Gelukkig is mijn honger om te leren groter dan mijn ego - Mo Gawdet

Sunnda

Berichten: 7839
Geregistreerd: 28-12-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-18 13:13

Als het zo'n konik is verdient ze er nog aan ook. :D
Die kosten incl. ontwormen, paspoort bij lange na geen 2000 euro.

Pandameisje

Berichten: 4022
Geregistreerd: 23-03-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-18 13:13

Ik doneer zelf mijn geld liever aan een goed doel dat dieren helpt dan aan dit.

Heel leuk als je zo tocht doet maar ga er geen geld voor vragen en meestal staan die paarden niks voor niks bij de slacht?

emilyslaluna

Berichten: 3811
Geregistreerd: 11-08-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-18 13:19

Waarom moeten mensen zo negatief reageren. Je bent niet verplicht om te doneren of wel? Laat diegene toch haar mooie tocht maken en haar droom waarmaken. Ja, niet elk paard bij de slacht hoort gered te worden, maar er zijn uitzonderingen.

Mijn pony werd ook door iemand naar de slacht gebracht omdat ze niet verkocht kon worden en er toch geld nodig was. Bij het slachthuis is ze toen ook weer doorverkocht en kwam ze uiteindelijk weer bij mij terecht. Ik ben heel dankbaar dat het is gebeurd, anders was ze er nu niet meer en mijn pony heeft een heel goed leven.

belle_boef

Berichten: 10724
Geregistreerd: 13-02-08
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-18 13:23

emilyslaluna schreef:
Waarom moeten mensen zo negatief reageren. Je bent niet verplicht om te doneren of wel? Laat diegene toch haar mooie tocht maken en haar droom waarmaken. Ja, niet elk paard bij de slacht hoort gered te worden, maar er zijn uitzonderingen.

Mijn pony werd ook door iemand naar de slacht gebracht omdat ze niet verkocht kon worden en er toch geld nodig was. Bij het slachthuis is ze toen ook weer doorverkocht en kwam ze uiteindelijk weer bij mij terecht. Ik ben heel dankbaar dat het is gebeurd, anders was ze er nu niet meer en mijn pony heeft een heel goed leven.


Mensen reageren niet negatief maar realistisch.
Ik vind het voor jou mooi dat jij op die manier aan een fijne pony bent gekomen maar realiseer je wel dat dat een uitzondering is.

Brainless

Berichten: 29702
Geregistreerd: 19-07-03
Woonplaats: Munnekeburen

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-18 13:27

emilyslaluna schreef:
Bij het slachthuis is ze toen ook weer doorverkocht en kwam ze uiteindelijk weer bij mij terecht. Ik ben heel dankbaar dat het is gebeurd, anders was ze er nu niet meer en mijn pony heeft een heel goed leven.

Zodra een paard (of welk dier ook) aangeboden is bij het slachthuis mag deze niet meer levend het terrein verlaten.
Jij bent er nu blij mee, maar de meeste paarden die worden aangeboden zijn onverkoopbaar omdat ze wat mankeren.
Mijn paard was inwendig gewoon kapot, zou echt niet blij zijn als ik die nog ergens levend tegen kom.
Nu blijf ik erbij totdat ze geschoten worden zodat ik zeker weet dat ze weg zijn... maar veel eigenaren durven dat niet.

Sommige mensen worden totaal niet gehinderd door enige vorm van intelligentie.
;)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-18 13:29

Hier zijn ze elke maandag volgens mij echt niet zo duur. En ja niet verkocht is gewoon op transport naar een slachthuis. Zielig? Ja misschien wel. Maar we fokken dus blijkbaar nog steeds een overschot aan paarden als het zo gaat. Je kan ipv te dweilen beter de kraan maken...

Christiene
Berichten: 7714
Geregistreerd: 18-11-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-18 13:30

Ik vind het ook wat Penny achting en niet slim . Als je dat wil doen mag je het financiële plaatje zo goed voor elkaar hebben dat je dat makkelijk kan betalen dierenarts kosten en de aanschaf... Je hebt ook de onderhoud erbij... Dat red je niet met die paar duizend euro..

Laat staan dat je bij de slager wat van het erf kan kopen.

The end

emilyslaluna

Berichten: 3811
Geregistreerd: 11-08-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-18 13:36

Brainless schreef:
emilyslaluna schreef:
Bij het slachthuis is ze toen ook weer doorverkocht en kwam ze uiteindelijk weer bij mij terecht. Ik ben heel dankbaar dat het is gebeurd, anders was ze er nu niet meer en mijn pony heeft een heel goed leven.

Zodra een paard (of welk dier ook) aangeboden is bij het slachthuis mag deze niet meer levend het terrein verlaten.
Jij bent er nu blij mee, maar de meeste paarden die worden aangeboden zijn onverkoopbaar omdat ze wat mankeren.
Mijn paard was inwendig gewoon kapot, zou echt niet blij zijn als ik die nog ergens levend tegen kom.
Nu blijf ik erbij totdat ze geschoten worden zodat ik zeker weet dat ze weg zijn... maar veel eigenaren durven dat niet.


Nouja, nu is het in mijn geval een heel stuk anders gelopen. Daar is een topic over van vorig jaar toen het allemaal afspeelde. Ponylief was zogenaamd ingeslapen maar is stiekem verkocht aan het slachthuis. Of ze daadwerkelijk bij het slachthuis op het erf stond of tijdens transport ernaartoe al doorverkocht werd, weet ik niet. Maar hoe dan ook is ze met paspoort en al doorverkocht en na 3 jaar terug bij mij terecht gekomen.

Ik snap ook wel dat de meeste dieren die er terecht komen er voor een reden zijn. En ik geloof zeker dat slachten niet het einde van de wereld is voor een paard wat uit zijn lijden verlost moet worden. Maar ik geloof ook zeker dat mijn pony niet de enige pony is die gezond werd/wordt verkocht aan een slachthuis.

Als deze jonge vrouw een doel heeft dan mag ze die proberen te bereiken. Ze zal vast geen paard 'redden' die echt aan het lijden is, maar eentje uitzoeken die nog een kans zou kunnen krijgen.
Je mag in deze wereld voor alles geld vragen. Je bent ook vrij om zelf te bepalen of je gaat doneren of niet. Ieder zijn eigen keus.

Ik ben het eens dat het niet slim is om een paard te redden als je zelf niet al de middelen ervoor hebt. Want als het tegenvalt dan heb je een probleem.

8nnemiek

Berichten: 43370
Geregistreerd: 22-01-05
Woonplaats: Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-18 13:51

emilyslaluna schreef:
Waarom moeten mensen zo negatief reageren. Je bent niet verplicht om te doneren of wel? Laat diegene toch haar mooie tocht maken en haar droom waarmaken. Ja, niet elk paard bij de slacht hoort gered te worden, maar er zijn uitzonderingen.

Dat ja.
Er zijn zo veel maneges, handelsstallen en fokkers die geen geld willen uitgeven aan een ziek paard, wat na behandeling vaak gewoon weer perfect gezond is en nog een heel leven voor zich heeft.
Zo heeft mijn paard een kaakholteontsteking gehad.. de operatie was duurder dan dat het paard waard was, veel mensen zouden zo'n paard naar de slacht hebben gedaan.. dan is het toch mooi als zo'n dier gered wordt en daarna nog 25 jaar kerngezond kan rondlopen?
Als een paard niet chronisch ziek is dan zie ik geen problemen ermee..

Dynamische energie van Tibber? Via deze link krijgen we beide €50 shoptegoed   
              ❤︎❤︎❤︎❤︎❤︎❤︎           
      Ons project; ⛵️ Van opknapper naar wonen op een zeilschip

Brainless

Berichten: 29702
Geregistreerd: 19-07-03
Woonplaats: Munnekeburen

Re: Sophie en Bella zijn onderweg van Noord-Holland naar Twijzel

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-18 13:54

@8nnemiek
Het moeilijke is (naast dat het niet mag) is dat een slachter niet weet waarom een paard daar gebracht wordt en je ook aan de buitenkant niet kan zien wat een paard mankeert.
Ga dan naar de markt en zoek een zielig paardje uit.

Sommige mensen worden totaal niet gehinderd door enige vorm van intelligentie.
;)

8nnemiek

Berichten: 43370
Geregistreerd: 22-01-05
Woonplaats: Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-18 14:06

Maar er staat nergens dat ze de dieren bij de slager weg koopt, toch?
Ik kan me goed voorstellen dat ze de dieren juist gewoon bij een manege of handelaar koopt, of misschien wel via een veearts, en daar zoekt naar een dier dat geopereerd moet worden bijvoorbeeld.

Dynamische energie van Tibber? Via deze link krijgen we beide €50 shoptegoed   
              ❤︎❤︎❤︎❤︎❤︎❤︎           
      Ons project; ⛵️ Van opknapper naar wonen op een zeilschip

Onali

Berichten: 18438
Geregistreerd: 16-03-06

Re: Sophie en Bella zijn onderweg van Noord-Holland naar Twijzel

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-18 14:16

Ja en welke manege gaat hardop tegen een vreemde zeggen dat ze een paard naar de slacht brengen :?

Black is the colour of my true love's hair

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-18 14:25

Had ik bij het 'redden' van mijn kneusjes ook moeten doen, had ik er zelf niet zoveel voor op hoeven hoesten :') Leuke manier om (goedkoop) aan een paard te komen als je zelf het geld niet hebt :x

Desalniettemin hoop ik dat ze een mooie tocht kan maken en dat het een mooi 'eerbetoon' aan haar moeder mag worden.


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Amazonbot, scrabbel en 53 bezoekers