Voor of na (vlieg)vakantie verstandskies eruit?

Moderators: Dani, ynskek, Ladybird, Hanmar, xingridx, Mjetterd, Polly, Giolli

 
 
Dreamy

Berichten: 24063
Geregistreerd: 06-06-03
Woonplaats: Leiden

Voor of na (vlieg)vakantie verstandskies eruit?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 12-09-18 21:43

:wave:

Ik heb nog nooit last gehad van mijn gebit, maar net nu ik volgende week een vakantie gepland heb staan begint een van mijn verstandskiezen te zeuren. Afgelopen weekend was het echt aan het steken en kloppen, maar het is wel afgenomen naar een dragelijke irritatie/druk en nu zelfs ineens minimaal last. Toch heb ik eergisteren de tandarts gebeld om ernaar te laten kijken, dit gaat morgenochtend gebeuren en dan gaan we kijken of we het wellicht toch eerder dan gepland (hij zou er volgend jaar pas uitgaan wegens omstandigheden) eruit moeten halen.
Het liefst heb ik ‘m er dan maar zsm uit, dus voor de vakantie nog, want stel dat het weer gaat irriteren en ik zit er op vakantie mee..
Maar, wat als ik het ervoor eruit laat halen en er treden op vakantie complicaties op oid :=

Het gaat om een verstandskies in mijn onderkaak en ipv recht naar boven is ie heel mooi horizontaal gegroeid :+ hij ligt dicht bij zenuwen en moet er door de kaakchirurg worden uitgehaald.

Iemand ervaring hiermee en hoelang had je er last van? Zouden jullie deze ingreep voor of toch na de vakantie doen? :+


Veronica2
Berichten: 2647
Geregistreerd: 26-08-13

Re: Voor of na (vlieg)vakantie verstandskies eruit?

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-18 21:46

Ervoor en antibiotica meenemen en goed spoelmiddel. Goed de instructies opvolgen en dan komt het goed.

Mars

Berichten: 33223
Geregistreerd: 15-03-05
Woonplaats: Vld

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-18 21:53

Zeker ervoor, heb vorig jaar in ongeveer jouw situatie gezeten en achteraf heel blij dat ik m voor vertrek eruit had. Heb van beide kanten in mn onderkaak geen centje last gehad, (zowel trekken als genezing) heel goed de instructie opvolgen die je mee krijgt en telkens na eten of drinken even wat water nemen.
Laatst bijgewerkt door Mars op 12-09-18 21:56, in het totaal 1 keer bewerkt

In het verleden gebeurd niets (meer)
In de toekomst gebeurd (nog) niets
Er is alleen maar nu

KarmaChansy

Berichten: 6925
Geregistreerd: 17-05-05
Woonplaats: Sverige

Re: Voor of na (vlieg)vakantie verstandskies eruit?

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-18 21:54

voor je vakantie zeg ik ook, niks is zo vervelend als het gaat opspelen tijdens je vakantie!

You are either an ocean or a puddle, don't be a puddle. People walk through puddles like there nothing. Oceans fiets destroy cities
Karma 30/06/2015 <3 Chansy 17/04/2011 <3 Balto 15/10/2017 <3 Jinx 18/02/2019 <3

Thats_Me

Berichten: 10926
Geregistreerd: 08-08-03
Woonplaats: N-Limburg

Re: Voor of na (vlieg)vakantie verstandskies eruit?

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-18 22:05

Waar gaat de reis naar toe en voor hoe lang? Zou namelijk niet graag met een pijnlijk gapend gat willen zitten in een ver land met slechtere zorg dan hier. Als het even kan zou ik juist zeggen erna. Al ligt dat ook aan wat je tandarts adviseerd. Zou zijn advies opvolgen. Ik baalde vorig jaar dat kort voor mijn reis naar Zuid-Afrika mijn kies eruit moest. Heb er toch wel last van gehad ondanks dat ik al drie weken verder was en de wond goed genas.

All good things are wild and free
Beautifull things don't ask for attention
The earth has music for those who listen

StonedRomy

Berichten: 7540
Geregistreerd: 20-03-11
Woonplaats: onder een steen

Re: Voor of na (vlieg)vakantie verstandskies eruit?

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-18 22:10

Ik zou zeggen erna. Zou zonden zijn als je je vakantie moet afzeggen omdat er toch een complicatie is.

Dinsdag ben ik aan de beurt voor 4 verstandskiezen en moet ivm medische geschiedenis 3 tot 7 dagen in het ziekenhuis blijven. De complicaties die kunnen optreden zijn echt niet mis, zeker als je al aangeeft dat de zenuw dicht bij de tand zit.

Never mind, said Hachiko each day. Here I wait, for my friend who's late. I will stay, just to walk beside you for one more day.


Dreamy

Berichten: 24063
Geregistreerd: 06-06-03
Woonplaats: Leiden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 12-09-18 22:32

Thats_Me schreef:
Waar gaat de reis naar toe en voor hoe lang? Zou namelijk niet graag met een pijnlijk gapend gat willen zitten in een ver land met slechtere zorg dan hier. Als het even kan zou ik juist zeggen erna. Al ligt dat ook aan wat je tandarts adviseerd. Zou zijn advies opvolgen. Ik baalde vorig jaar dat kort voor mijn reis naar Zuid-Afrika mijn kies eruit moest. Heb er toch wel last van gehad ondanks dat ik al drie weken verder was en de wond goed genas.


Spanje, voor 7 dagen. Dus qua zorg zit dat volgensmij best safe. Ik ga idd het advies van de tandarts wel opvolgen uiteindelijk :j
Wel balen dat je er zolang last van hebt gehad! Hoor daar van vrienden wisselende verhalen over, van geen last tot last van korte duur tot wel een paar weken last :=


StonedRomy schreef:
Ik zou zeggen erna. Zou zonden zijn als je je vakantie moet afzeggen omdat er toch een complicatie is.

Dinsdag ben ik aan de beurt voor 4 verstandskiezen en moet ivm medische geschiedenis 3 tot 7 dagen in het ziekenhuis blijven. De complicaties die kunnen optreden zijn echt niet mis, zeker als je al aangeeft dat de zenuw dicht bij de tand zit.


Daar ben ik dus idd bang voor, maar een ontsteking (want dat is dit volgensmij wel echt) door laten broeien lijkt mij dan ook weer niet ideaal. Ben echt benieuwd wat de tandarts gaat zeggen :=

StonedRomy

Berichten: 7540
Geregistreerd: 20-03-11
Woonplaats: onder een steen

Re: Voor of na (vlieg)vakantie verstandskies eruit?

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-18 22:34

Als er al een beginnende ontsteking zit, zeker niet laten trekken. Vraag een antibiotica en pijnstiller. Tand waar een ontsteking onder zit, valt niet meer te verdoven.

Never mind, said Hachiko each day. Here I wait, for my friend who's late. I will stay, just to walk beside you for one more day.

Palmera

Berichten: 9444
Geregistreerd: 25-09-08
Woonplaats: La Palma

Re: Voor of na (vlieg)vakantie verstandskies eruit?

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-18 23:00

Ik ken iemand die horizontale verstandskiezen heeft laten verwijderen. De dag erna was hij nog even niet blij.
Maar daarna ging het weer prima!

Ik zou het dus voor de vakantie doen, zo ruim mogelijk ervoor als mogelijk.
Indien het toch misgaat kan ik je vertellen dat Spanje uitstekende medische hulp heeft. :)

Qerty
Berichten: 2007
Geregistreerd: 18-09-02
Woonplaats: Naast de windmolen

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-18 23:22

Kan me je dilemma goed voorstellen.

Ik ben echt een mietje wbt de tandarts en zeker wanneer er iets groters moet gebeuren lijkt het nooit uit te komen :)
Heb daardoor een tijd rondgelopen met een kies, die af en toe van zeurderig naar klopperig / pijnlijk ging. :o Rond het moment dat ik mijzelf bijna had overgehaald de tandarts te bellen weer voor een paar maanden geheel pijn/ontstekingsloos werd.

Twee jaar terug zijn mijn verstandskiezen getrokken en daar zat blijkbaar de boosdoener bij. Ik heb er behalve een raar gevoel en de logische gevoeligheid 1-3 dagen (kan het me niet helemaal meer herinneren maar was in ieder geval niets ingrijpends) nooit meer last van gehad.
Dus qua pijn/last na de behandeling heb ik zelf een positieve ervaring en ik zou zeggen ervoor, dan ben je ervan af.

zei ze wijs.. terwijl ze echt wel van zichzelf weet dat zodra de kies weer was gestopt met jengelen ze het TA bezoekje gewoon weer lekker voor zich had uitgeschoven

Gowlan
Berichten: 4974
Geregistreerd: 21-04-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-18 23:30

Oh jij hebt een zelfde dwarsligger als ik had!
Bij mij kwam aan de ene zijde de wortel een deel door en aan de andere zijde niet en lag deze op de zenuwen te drukken.
Kreeg er dezelfde verschijnselen van als jij en uiteindelijk zo veel zwellingen (die op kwam zetten en na dagen weer verdween en dan weer van voor af aan) dat ik mijn mond in die perioden niet eens meer kon sluiten :=
Ik vraag me af of er een chirurg is die tijd heeft voor je vakantie, maar wellicht als een tandarts er 1 in huis heeft dat het mogelijk is.
Hoop alleen dat je meer geluk hebt als ik had, ik werd de volgende dag ziek en het genezingsproces ging bij mij niet zo lekker: binnenin de wond bleef er een holte zitten en de buitenlaag wilde wel stollen en helen, vervolg ruim 4/5 weken met tamponades met kruidnagel doorbrengen. De eerste week kon ik niet eten van de zwellingen (al was de chirurg mijn collega dus hij heeft met groot risico in overleg met mij beide zijden in 1x verwijderd) maar dat kan komen dus doordat het beide zijden was. De weken die volgden smaakte mijn voedsel naar kruidnagel dankzij de tamponades :=
Maar de kans dat je het zelfde herstel hebt is natuurlijk niet zo groot, ik had gewoon pech :P

I'm a space-bound rocketship and your heart's the moon.
And I'm aimin' right at you. <3

Brainless

Berichten: 29662
Geregistreerd: 19-07-03
Woonplaats: Munnekeburen

Re: Voor of na (vlieg)vakantie verstandskies eruit?

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-18 23:57

Als je volgende week op vakantie gaat en het door de kaakchirurg verwijderd moet worden; gaat je dat niet binnen een week lukken.
De wachttijden zijn vaak wel een stukje langer dan dat.

Mijn zoon had een dwarsligger en heeft ruim een week met napijn gelopen.
Was net een kikker qua dikte en heeft ruime tijd niet normaal kunnen eten.

Sommige mensen worden totaal niet gehinderd door enige vorm van intelligentie.
;)

Kaatastrof

Berichten: 6245
Geregistreerd: 04-09-11
Woonplaats: Pajottenland

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-18 00:01

Wanneer moet je vertrekken?

Ik heb ook 2 horizontale verstandskiezen laten trekken door kaakchirurg in de onderkaak en 1 in de bovenkaak (onder lokale verdoving). Eén per keer. En daar ben ik wel blij om want ik heb werkelijk afgezien, vooral bij die in de onderkaak. De laatste keer zelf zo erg, dat ik de hele avond over de pot heb gehangen (Ik had zo veel pijn dat ik constant moest overgeven..) Heb me ook een flinke week miserabel gevoeld..

Ik zou het persoonlijk erna doen als je er niet enorm veel last van hebt.. Je weet nooit dat er wel degelijk complicaties optreden. Zeker bij die horizontale is dat mogelijk, aangezien er diep in de kaak moet gezeten worden. (Kans is groot dat ze moeten boren) Verder kan je nog een tijd met zenuwpijn zitten als de chirurg iets te onvoorzichtig te werk gaat.

Wellicht heb ik gewoon vette pech gehad dat mijn kaakchirurg echt een martelaar was :=

"A man was standing in a huge field. He spots a woman on horseback galloping wildly towards him. As the horse and rider are passing him he yells out: 'Where are you going?'. The rider responds: 'I don't know. Ask the horse'. We are the rider, the horse is our emotions."
‧͙⁺˚*・༓☾ Check zeker eens mijn kunstwerkjes ☽༓・*˚⁺‧͙

liedjuh2

Berichten: 2442
Geregistreerd: 18-01-10
Woonplaats: Waar mijn huisje is....

Re: Voor of na (vlieg)vakantie verstandskies eruit?

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-18 01:51

Ik zou zeggen voor je vakantie eruit. Op vakantie er mee zitten is naar. Ik ben in 2014 naar curacou geweest. Had daarvoor al een behoorlijk pijnlijk gaatje maar tandarts had geen tijd dus zou na mijn vakantie worden. Is tijdens mijn vakantie zo erg geworden dat ik de laatste paar dagen niet meer heb kunnen slapen van de pijn em vliegen een hel was. Daardoor na mijn vakantie een wortelkanaal behandeling kon ondergaan. Was geen feestje.

Eerder heb ik al mijn verstandskies onder uit mijn kaak moeten laten snijden. Die lag dwars en duwde een gezonde kies weg dus die moest eruit gesneden worden. Geen centje pijn van gehad.
Advies na het wegsnijden was waterijsje eten en goed spoelen met een spoelmiddel speciaal voor na mondchirugische ingrepen(peroxide oid zat daarin). Had brufenbruis meegekregen, die heb ik nauwelijks genomen. Nergens last van. Dus als het kan, lekker er voor.

Toran Z (Toronto V X Democraat)

Hutcherson

Berichten: 7290
Geregistreerd: 21-07-13
Woonplaats: --

Re: Voor of na (vlieg)vakantie verstandskies eruit?

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-18 02:31

Ik zou ze erna doen.
Mijn verstandskiezen moeten er al uit sinds 2013 maar ik ben een poepert.
Ik heb heel af en toe ook last en kloppingen. Maar das een kwestie van twee dagen er goed voor zorgen (poetsen, stokeren en spoelen) en dan zakt alles weer af.
Ik heb nu voor 18 okt wen afspraak met de tandarts die het gaat opereren (mij krijg je echt niet zover met een verdoving
Gewoon out is de enige optie).

Ik heb al te vaak gezien dat t gaat ontsteken en een ei wordt op je wang. Dag vakantie.

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Berichten: 110483
Geregistreerd: 08-08-03
Woonplaats: Haaren (NB)

Re: Voor of na (vlieg)vakantie verstandskies eruit?

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-18 03:01

Ik zou ook zeggen nog voor je vakantie. Volgens mij is het in het vliegtuig ook geen pretje met de druk die op je oren (en ook op je kaak) komt te staan bij het opstijgen en landen.
Maar als je over een week al op vakantie gaat, dan gaat het voor die tijd niet meer lukken.

"Alles van waarde is weerloos" ~Lucebert

mvdbijl

Berichten: 3663
Geregistreerd: 29-06-09
Woonplaats: Zeist

Re: Voor of na (vlieg)vakantie verstandskies eruit?

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-18 06:46

Vraag eerst wat je tandarts denkt? En wacht niet te lang want je kan hem niet 1 dag voor het vliegen trekken ivm druk op je holtes.

Ik zou of snel beslissen en per direct gaan of antibiotica in nemen maar hou er rekenibg mee dat je dan geen alcohol mag en evt vol in de zon.

Dreamy

Berichten: 24063
Geregistreerd: 06-06-03
Woonplaats: Leiden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 13-09-18 07:29

mvdbijl schreef:
Vraag eerst wat je tandarts denkt? En wacht niet te lang want je kan hem niet 1 dag voor het vliegen trekken ivm druk op je holtes.

Ik zou of snel beslissen en per direct gaan of antibiotica in nemen maar hou er rekenibg mee dat je dan geen alcohol mag en evt vol in de zon.


Ga ik ook doen, heb zometeen om 11u een afspraak. Ze had het er zelf aan de telefoon al over of het er mss al sneller uit moest of niet, dus wellicht is er wel nog een mogelijkheid voor mijn vakantie. Ik ga nu precies over een week op vakantie, om dit tijdstip vertrekt mijn vliegtuig ook echt :))

Veel wisselende verhalen hier ook. Had ergens ook niet anders verwacht, dus blijft ook echt afwachten :=

haasje20
Berichten: 500
Geregistreerd: 29-05-08

Re: Voor of na (vlieg)vakantie verstandskies eruit?

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-18 07:48

Ik zou het ervoor doen als je last hebt, maar onderschat het niet want ik heb 2 weken geleden mijn verstandskies laten weghalen die dwars lag en dat is me onwijs tegengevallen....

Omany

Berichten: 694
Geregistreerd: 06-10-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-18 07:56

Erna, ik verging van de pijn, kon niks eten en ik was precies een hamster :x . En dat was niet op 1 dag gedaan -O- .

Carpe diem

Mars

Berichten: 33223
Geregistreerd: 15-03-05
Woonplaats: Vld

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-18 07:58

Afhankelijk van waar je woont... maar ik ben destijds bij een kliniek geweest waar ik met 2 dagen terecht kon in Rotterdam bij een geweldig toffe kaakchirurg. Ziekenhuizen hadden hier namelijk pas ook na 2-3 weken plek.
Wellicht zit er bij jou ook wel een kleinschalige praktijk waar je snel ad beurt bent? Of kan je TA bemiddelen voor je.

In het verleden gebeurd niets (meer)
In de toekomst gebeurd (nog) niets
Er is alleen maar nu

MerelV

Berichten: 1762
Geregistreerd: 02-01-10
Woonplaats: Noord-Limburg

Re: Voor of na (vlieg)vakantie verstandskies eruit?

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-18 08:11

Ik had ook een dwarsliggende verstandskies. Geen last van, maar de TA adviseerde hem eruit te laten halen. Gedaan. Moest zoveel weggesneden worden dat de zenuw van de naastgelegen kies bloot kwam te liggen. Is daarna maanden gevoelig geweest, waarvan de eerste 3 weken behoorlijk ondraaglijk. Als het even kan qua pijn, zou ik het er dus na doen. Maar aan de andere kant heb ik waarschijnlijk gewoon pech gehad. Kortom ik snap je dilemma!

New Hennessy L1+29
Fabulous Faline 17-05-2010 - 25-11-2021, ons sprookje is ten einde
Dressuur jurylid M

Polly
Moderator Algemeen1
No drama, no glory!

Berichten: 23371
Geregistreerd: 09-04-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-18 08:16

volgens mij trekken ze bij voorkeur niet als er een ontsteking onder zit maar dat hoor je zo wel van je tandarts.

Ik heb het toen na de vakantie laten doen maar ik had geen ontsteking en ik was zo allemachtig bang van de tandarts dat ik daar letterlijk zei: als mn vliegtuig naar beneden komt is dit me iig bespaard gebleven :D

Uiteindelijk viel het trekken me alles mee.

Luister vooral goed naar het advies van je tandarts

kleine muisjes hebben kleine wensjes,
beschuitjes met gestampte mensjes!

pinto_1

Berichten: 2541
Geregistreerd: 18-05-09
Woonplaats: Nordhorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-18 08:32

Ik heb 6 weken last gehad van napijn, dus ik zou het na de vakantie doen.

Ik deed het ook voor de vakantie, en kon in de vakantie ook geen advies vragen aan de tandarts, want die was ook met vakantie. Zou ik dus niet nog een keer zo doen...

strooigoed

Equisync

Berichten: 5285
Geregistreerd: 22-05-09
Woonplaats: Zuid Limburg

Re: Voor of na (vlieg)vakantie verstandskies eruit?

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-18 08:42

Sowieso erna. Ik ben een week ziek geweest van mijn operatie ondanks dat mijn verstandskiezen niet echt verkeerd lagen.
Daar zou ik mijn vakantie niet door willen verpesten. Daarbij weet ik niet of je op zo'n korte termijn überhaupt een afspraak krijgt bij de kaakchirurg.

Equisync. Sportmassage voor paarden. PB voor een afspraak of informatie.
Andor <3
You're perfectly perfect to me.


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: BeFunny, JitskeJeldau, mokkaboon, Sure_lee en 45 bezoekers