shetlander of minipaardje ?

Moderators: Sica, C_arola, Neonlight, balance

 
 
CaGijs
Berichten: 10
Geregistreerd: 18-07-18
Woonplaats: Ophemert

shetlander of minipaardje ?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 12-09-18 12:40

Hallo,
ik wil graag twee kleine pony's aanschaffen. Ik ben volwassen, geen kinderen en vind het gewoon leuk om voor ze te zorgen en ze mee uit wandelen te nemen en recreatief te gaan mennen. Ik heb geen aspiraties in fokkerij of sport o.i,d. Ik ben beginnend, heb heel weinig ervaring. Ik was aan het kijken naar kleine maat shetlanders maar kom ook minipaardjes tegen. Ik weet nu niet meer waar ik moet beginnen. Is er iemand die mij kan adviseren ? Zijn er duidelijke verschillen in het houden en verzorgen en omgang tussen shetlanders en minipaardjes waar ik rekening mee moet houden? Wordt het ene ras meer sober gehouden dan het andere bijvoorbeeld ? Is er iets over het karakter te zeggen ?
Hulp is welkom.
Dank en groet,
Carolien


Sharani
Berichten: 4667
Geregistreerd: 23-03-07
Woonplaats: Fryslân

Re: shetlander of minipaardje ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-18 12:48

Heb zelf minipaardjes en vind hun karakter erg leuk, maar shetten kunnen ook zeker leuk zijn.

Wat wil je er mee gaan doen? Denk dat gewoon eens kennismaken met de verschillende rassen een aanrader is. Mocht je bij mij in de omgeving wonen ben je welkom eens te komen kijken. Heb zelf Amerikaanse minipaardjes.

Linde99
Berichten: 859
Geregistreerd: 19-06-17

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-18 12:50

Leuk dat je twee pony's wilt aanschaffen, alvast veel plezier met je zoektocht :)

Het grootste verschil tussen de shet en het minipaard is toch wel het uiterlijk. Het minipaard is eleganter dan een shetlander. Minipaarden zijn ook wel prijziger, die worden toch wel gehouden voor het serieuze fokken, keuringen enz. Tussen de shetjes heb je een hoop grasmaaiers en weidemaatjes zitten. Je hebt natuurlijk ook wel de shetlanders die bij het NSPS ingeschreven staan, die gefokt zijn met serieuze bedoelingen.

Qua karakter; tja ieder paard is anders ik denk dat daar weinig over te zeggen valt.

Voeding is in principe hetzelfde, sober voeren.

Zou vooral zeggen: kijk naar de paardjes die jou het meest aanspreken ongeacht het soort. Ik wilde altijd een minipaard maar uiteindelijk met een grote maat shetlander thuisgekomen.

https://www.lindejansen.com
Instructrice Human & Horse in opleiding
Dressuurmatig grondwerk | longeren | werken aan de hand
Omgeving Zuid Holland & Utrecht

Jorex

Berichten: 9898
Geregistreerd: 18-05-12
Woonplaats: inmiddels in dr88

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-18 12:57

Zelfs tussen de shetlanders zelf zit veel verschil in bouw. Zo heb ik een grof gebouwde shetlander met ronde ribben, bouw tafel qua bovenkant. Zo plat dat ik er daadwerkelijk spullen op zou kunnen zetten, ware het niet dat hij dat er meteen weer afgooit. En een slank ding, die door niet kleine paardenkenners nog wel eens voor minipaard werd aangezien. Zo ook karakter, de eerstgenoemde is mega gevoelig en de tweede een lompe hork. Ik zou zeggen kijk naar het karakter van het individu waar je naar gaat kijken. Hierbij maakt maat niks uit, mijne zijn 85 cm op de schoft. Tis geen wedstrijd materiaal, maar ik kan er wel 40 km in 1 menrit mee mennen na goed opbouwen. Voor de mijnen gaat sober voeren ook absoluut niet op, zijn eerder aan de magere kant geweest dan te dik. Ze staan nu onbeperkt op goede kwaliteit hooi en krijgen brok (gastro+). Als ik beter mijn best zou doen, zou Alex nog best vaardigheid en dressuur goed kunnen lopen.
Ik vind zelf persoonlijk minipaardjes veel te teer lijken om mee te gaan mennen.
Laatst bijgewerkt door Jorex op 12-09-18 13:06, in het totaal 2 keer bewerkt

Alex en Jorie <3

senna21

Berichten: 11746
Geregistreerd: 17-03-09

Re: shetlander of minipaardje ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-18 13:03

Misschien hebben ze bij jou in de buurt een menvereniging. Je zou daar eens kunnen kijken wat daar rondloopt aan ponyaanspanningen. Als je zelf geen ervaring hebt met mennen, raad ik je aan om wel betrouwbare, beleerde pony's te kopen.

Books, minds and umbrella's only work when they are open.

Dennis

Berichten: 31456
Geregistreerd: 23-05-01
Woonplaats: Slootdorp

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-18 13:22

Ga voor een pony die je aanspreekt, dat is het belangrijkste.
Ik ken hele fijne mini paarden, maar ook rotzakken. Ik ken hele fijne shetten, maar ook rotzakken.
Er zijn shetten die aardig luxe zijn, en mini's die toch best grof zijn (of soms zelfs nog een groot deel shet gefokt, al zie je dit al minder).
Mijn stevigst gebouwde pony is NMPRS goedgekeurd als dekhengst, zelfs 2x nationaal kampioen geweest! Mijn meest luxe is een NSPS merrie. Dus het zegt niet alles.

Als je er mee wil rijden is het wel fijn om nog een beetje maat te hebben, liever 100cm dan 80cm. Ik heb ze zelf het liefst tegen de 105cm of groter.

Ik zou voor een goed gefokt, stamboek opgenomen exemplaar gaan. Die zijn veterinair gekeurd, en in orde bevonden, zijn correct gebouwd (extreem kromme worden niet stamboek opgenomen).

Je bent hier ook altijd welkom om bij een groep van 4 stamboek shetten en 1 kliko (NSPS gefokt, NMRPS goedgekeurd als dekhengst) te komen kijken.

@ Linde: Ik denk dat er meer shetten voor de keuring komen dan minipaarden. Het NMPRS heeft een jeugd keuring, een merriekeuring en een hengstenkeuring ieder jaar. Het NSPS hebben alle 22 fokverenigingen een eigen merriekeuring (waarvan een aantal zelfs verdeeld over 2 dagen, meeste keuringen met 2 ringen).

Super fijn voer bestel je hier: https://equilin.eu/?partner=217
*Als je haar voor je ogen waait, als je jas om je lichaam draait, als de wind langs wangen aait, weet dat ik je mis* - Acda en de Munnik

Linde99
Berichten: 859
Geregistreerd: 19-06-17

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-18 13:29

@Dennis dat weet ik ben zelf ook lid van het NSPS. Maar als je kijkt ten opzichte van het aantal minipaardjes wat in NL loopt en het aantal shetten, dan is denk ik in verhouding het aantal shetten wat daadwerkelijk naar de keuring gaat kleiner dan het aantal minipaarden. Er zijn nou eenmaal meer shetten in NL en ik denk dat het grootste gedeelte daarvan niet wordt uitgebracht in de sport of keuringen

Grappig trouwens! Even off topic maar ik zie dat je Chil op je profiel hebt staan. Chil staat bij mij op stal :) Ik les ook bij Roos sinds kort

https://www.lindejansen.com
Instructrice Human & Horse in opleiding
Dressuurmatig grondwerk | longeren | werken aan de hand
Omgeving Zuid Holland & Utrecht

Dennis

Berichten: 31456
Geregistreerd: 23-05-01
Woonplaats: Slootdorp

Re: shetlander of minipaardje ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-18 13:37

Ik start Chil, dus die verdiende wel een plekje in mijn profiel, over 1,5 week hippiade! Shetten power, ik heb er 2 op de hippiade, in het Z en in het ZZ.

Veel stamboek shetten komen wel voor de keuring. De papierloze pony's natuurlijk niet, of die nu shet of minipaard genoemd worden. Ik kom ook wel bij NMPRS fokkers, maar daar gaan er vaak minder naar de keuring dan bij NSPS fokkers is mijn ervaring.

Super fijn voer bestel je hier: https://equilin.eu/?partner=217
*Als je haar voor je ogen waait, als je jas om je lichaam draait, als de wind langs wangen aait, weet dat ik je mis* - Acda en de Munnik

Linde99
Berichten: 859
Geregistreerd: 19-06-17

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-18 13:43

Dennis schreef:
Ik start Chil, dus die verdiende wel een plekje in mijn profiel, over 1,5 week hippiade! Shetten power, ik heb er 2 op de hippiade, in het Z en in het ZZ.

Veel stamboek shetten komen wel voor de keuring. De papierloze pony's natuurlijk niet, of die nu shet of minipaard genoemd worden. Ik kom ook wel bij NMPRS fokkers, maar daar gaan er vaak minder naar de keuring dan bij NSPS fokkers is mijn ervaring.


Ik zag het op facebook ja :j super goed! Ik hoop ook ooit zover te komen

Zelf was mijn ervaring dat de meer minipaarden worden ingezet voor fok, keuring, sport etc. en dat je die toch minder ziet als "recreatiepaardje" dan een shetlander, zo heb ik dat ondervonden in mijn zoektocht naar een pony :j maar ik denk dan dat ik er een verkeerd beeld van heb gekregen als ik jou zo hoor ;)

Anyway ts: gewoon kijken naar het beestje, ik zou me niet per se focussen op het ras

https://www.lindejansen.com
Instructrice Human & Horse in opleiding
Dressuurmatig grondwerk | longeren | werken aan de hand
Omgeving Zuid Holland & Utrecht

capopjekop

Berichten: 30612
Geregistreerd: 30-11-03

Re: shetlander of minipaardje ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-18 14:56

Het ligt er een beetje aan waar je wil gaan mennen. Een grote shet zal met minder moeite in het bos de wagen trekken dan een elegant minipaardje. Ga gewoon bij wat pony's kijken en bekijk dan wat je aanspreekt.

CaGijs
Berichten: 10
Geregistreerd: 18-07-18
Woonplaats: Ophemert

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 12-09-18 15:00

Dank je wel allemaal. Dit helpt wel hoor.
Nog een vraag: bij aankoop van een particulier: wel klinisch laten keuren toch ? Schakel ik dan het best een dierenarts uit de buurt van de verkoper in ? of zijn er andere manieren ?

capopjekop

Berichten: 30612
Geregistreerd: 30-11-03

Re: shetlander of minipaardje ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-18 15:01

Wat je zelf het fijnst vindt. Zolang het maar een onafhankelijke dierenarts is. Meestal neem je je eigen dierenarts mee. Maar dat wordt duur als de pony ver weg staat

senna21

Berichten: 11746
Geregistreerd: 17-03-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-18 15:06

Er zijn verschillende punten waar je bij shetlanders/mini's extra op moet letten.
o.a. geen zomerexceem, goede knieën/beenstand, gebit (geen onderbijt), geen dwerggroei, fijne gangen en natuurlijk het karakter wat je aan moet spreken.

Books, minds and umbrella's only work when they are open.

Sharani
Berichten: 4667
Geregistreerd: 23-03-07
Woonplaats: Fryslân

Re: shetlander of minipaardje ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-18 16:09

Ben het niet eens dat minipaarden niet gebruikt kunnen voor het mennen, maar wel dat de iets grotere daar beter geschikt voor zijn.

Ook de prijs van minipaardjes valt tegenwoordig best mee, zelfs van amerikaantjes.

Onali

Berichten: 18377
Geregistreerd: 16-03-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-18 16:26

Sharani schreef:
Ben het niet eens dat minipaarden niet gebruikt kunnen voor het mennen, maar wel dat de iets grotere daar beter geschikt voor zijn.


Dat staat nergens hoor.

Black is the colour of my true love's hair

Duhelo

Berichten: 28500
Geregistreerd: 29-05-03

Re: shetlander of minipaardje ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-18 16:29

ik zou persoonlijk ook gewoon selecteren op stokmaat (bv instellen tot max 1.20) en kijken wat je aanspreekt. Ikzelf zou niet snel een shet nemen, puur omdat die vaak behoorlijke houdini's zijn én vaak gevoeliger voor hoefbevangenheid (vooral met oog op weidegang dus). De iets slankere pony's zijn daar vaak gemakkelijker in. Daarnaast heb ik toch wel dressuurmatige ambitie (niet kwa rijden, maar bv wel kwa grondwerk), en dan hebben de slankere types het toch net iets gemakkelijker.
Denk bv ook eens aan welsh-a'tjes, daar zitten vaak hele goede bewegers tussen, die kwa maat toch handelbaar zijn.
Edit: Als je wil mennen is iets van maat toch wel interessant. Een heel luxe shet of mini van 75-80 cm, ook al heb je er 2, daar is het misschien niet zo eerlijk tegenover om dat een koetsje te laten trekken.
2 grovvere shets van 100 cm of 2 welshjes van 110-120 kan je al meer kanten mee op.

LukieBradley

Berichten: 6558
Geregistreerd: 08-11-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-18 16:35

Ik heb kruisigen :Y)
Heb mijn merrie niet daarop uitgezocht overigens maar gewoon omdat het kleine krengetje mij aansprak en mijn ruintje leuk vond als enige _O- _O-
Ze is slank en luxe gebouwd en dat maakt haar wel mooier vind ik zelf.
Haar zoon zit meer Shetlander in en die is niet zo knap maar wel een draak.
De adoptie zoon weet ik niet maar is wel wat fijntjes gebouwd.
Persoonlijk vind ik allebei leuk maar qua prijs vind ik mini paarden een stuk duurder dan wat simpelere shetten dus ik zou er bijv niet zo snel gaan kijken omdat ik ze toch als gezelschap etc heb en meestal zielige kies _O-
Karakter verschillen zie ik er niet echt in... puur uiterlijk

Lukie* <3 15-06-2011 / 01-02-2013 Ik mis je kleine man..
Heino* mijn allerliefste kleine leermeester. 01-01-1995 / 13-07-2016. Mijn kleine koning ruim 3 jaar lang :)

Onali

Berichten: 18377
Geregistreerd: 16-03-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-18 16:39

Duhelo schreef:
Ikzelf zou niet snel een shet nemen, puur omdat die vaak behoorlijke houdini's zijn én vaak gevoeliger voor hoefbevangenheid (vooral met oog op weidegang dus).


En dat vind ik dus weer onzin, allebei mijn shets zijn geen uitbrekers. Hebben respect voor draad en zijn eerder te beleefd.
Hoefbevangeheid heeft meerdere factoren. Mijn oudste shet heeft altijd op de wei gestaan en pas 2 jaar geleden hoefbevangen geworden.
Mede door mijn schuld, maar ook door het soort gras.

Black is the colour of my true love's hair

senna21

Berichten: 11746
Geregistreerd: 17-03-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-18 17:00

Als je weet waar Shetlandpony's vandaan komen, besef je heel goed waarom zij niet tegen een standaard Hollandse koeiengrasweide kunnen. Het is een uiterst sober ras, met een voorliefde voor eten. :+
En de combinatie klein&slim kán een eigenaar zeker wel voor uitdagingen stellen. Maar met wat schapengaas en een goede stroomklok zijn ook zij wel te 'temmen'.

Books, minds and umbrella's only work when they are open.

Duhelo

Berichten: 28500
Geregistreerd: 29-05-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-18 17:13

Onali schreef:
Duhelo schreef:
Ikzelf zou niet snel een shet nemen, puur omdat die vaak behoorlijke houdini's zijn én vaak gevoeliger voor hoefbevangenheid (vooral met oog op weidegang dus).


En dat vind ik dus weer onzin, allebei mijn shets zijn geen uitbrekers. Hebben respect voor draad en zijn eerder te beleefd.
Hoefbevangeheid heeft meerdere factoren. Mijn oudste shet heeft altijd op de wei gestaan en pas 2 jaar geleden hoefbevangen geworden.
Mede door mijn schuld, maar ook door het soort gras.

vandaar dat ik zeg vaak ;)

De hb kan je uiteraard ook niet voorspellen, maar ik kan wel met vrij veel zekerheid zeggen dat, als je een shet op 6 hectare vette bemeste koeienweide/gras zet, je bijna zeker problemen zal hebben, is het niet met HB dan wel dat je hem kan rollen.
Maargoed, dat hangt ook af hoe ts de paarden wil houden, en wat haar visie's zijn. Een shet kan dan weer ideaal zijn op een plek met iets beperktere ruimte, maar met wel een goede paddock (al dan niet paddock paradise), waar gras niet perse een must is;

kwita

Berichten: 6542
Geregistreerd: 14-04-14

Re: shetlander of minipaardje ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-18 17:37

Wat leuk , maar kijk wat je ze kan bieden en welke pony daar het beste bij past.
gewoon puur op hoe ga ik ze houden en wat hebben ze nodig en wat wil ik er mee. Verder laat je hart spreken misschien zie je wel 'n kruising die je hart steelt!.

Tijd heeft vleugels maar geen teugels, carpe diem!

CaGijs
Berichten: 10
Geregistreerd: 18-07-18
Woonplaats: Ophemert

Re: shetlander of minipaardje ?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 12-09-18 19:09

hoi, dank dank. zo fijn om jullie reacties te lezen. Ik heb twee kleine weides met oud, onbemest koeiengras (B3 = veel engels raaigras helaas )waar al veel kruiden in komen en extensievere grassoorten al aardig in beginnen te komen. Ik bemest niet. Daarnaast heb ik twee weitjes dit jaar nieuw aangelegd met Vita Horse Low Fructane mix aangevuld met wiedekruiden van Bio Ron. Alleen extensieve grassoorten ( nauwelijks raaigras erin ) en er gaat niet bemest worden. Ik zie dat een totaal andere weide is geworden dan de eerste twee, heel ander gras, heel andere structuur. In totaal is het een stuk van 50 x100 meter verdeeld in 4 stukken dus. Ik heb 9 kleine schapen die mee eten. Ik maak een omloop en er is altijd vrij toegang tot stal. Maar ja, de omloop is nu nog begroeid met gras, ik ga er eigenlijk vanuit dat het gras daar zal verdwijnen door al dat lopen en trappelen, toch ? Ja, een kruising lijkt me eerlijk gezegd erg leuk. Ik heb een klein shet wagentje op autobandjes en zal vooral op verharde wegen gaan rijden hier in de buurt. Ik wil gewoon twee pony's waar ik lekker voor kan zorgen, vanuit huis heerlijk naar kan kijken en wat grondwerk mee kan doen, mee uit wandelen nemen en mentochtjes mee kan maken. Ik bied een liefdevol thuis, alle dieren die komen gaan nooit meer weg. Ik heb kippen van 14 jaar, een schaapje van 17 bijvoorbeeld en de helft van mijn kudde is rond de 10 jaar minstens. Maar pony's zijn nieuw voor mij en ik ben best onzeker op het punt van hoefbevangenheid. Hoe vind ik de juiste pony bij wat ik te bieden heb en hoe zorg ik dat hb niet gebeurt ? Ik woon in rivierenlandschap, dus klei, maar dat is een andere bodem met andere mineralen dan bijvoorbeeld zand of kleigrond in het noorden van het land of veenweide. Dus het lijkt mij, dat als een pony bij de vorige eigenaar geen hb signalen heeft gegeven, het bij mij misschien wel zou kunnen optreden ? Ja ik zit maar wat te peinzen hierover.

Duhelo

Berichten: 28500
Geregistreerd: 29-05-03

Re: shetlander of minipaardje ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-18 19:21

hoefbevangenheid krijg je vooral bij te vet gras => Suikerrijke voeding dus.
Let op, onbemest gras kan gestressed gras zijn wat in verhouding meer suiker kan bevatten dan vetter bemest gras.
Maar dat is van moment tot moment bekijken. wat ik doe met mijn trekpaarden is het ganse jaar door hooi voorzien, En werken met strookbegrazing. Afhankelijk van de periode en de graskwaliteit krijgen ze meer of minder gras per dag bij. Wel elke dag een of 2 maal een strook zodat er iedere dag vers gras is.


Laureas

Berichten: 2076
Geregistreerd: 18-03-04
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-18 19:30

Ben zelf fokker van Amerikaanse minipaarden en ben ook lang lang geleden eerst met shetlanders begonnen. Qua onderhoud en verzorging is het inderdaad bijna allemaal hetzelfde, behalve dat mijn minipaarden elke dag nog eens krachtvoer bij krijgen, shetlanders moest ik iets soberder voeren en komen al bij van lucht, bij wijze van spreken. Karakter vind ik ook wel verschillend, in de zin dat mijn mini's iets meer speelser zijn in de weide en mijn shetlanders waren iets eigenzinniger. In de meer dan 15 jaar dat ik nu minipaarden heb, heb ik nooit een hoefbevangen paardje gehad.

Laureas Stables!
AMHA/NMPRS champagne minipaarden fokker

✨ Ontdek de wereld van Amerikaanse minipaarden bij Laureas Stables! Waar "Moon" en "Shine" schitteren - ga snel naar onze website voor een dosis mini-magie! ✨

jolandje

Berichten: 14286
Geregistreerd: 30-03-09
Woonplaats: huisje in het groen

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-18 21:12

fijn dat je er twee tegelijk wilt kopen, een paard hoe klein dan ook hoort een maatje te hebben :) , ik zelf heb amerikaanse miniatuurpaardjes, ik ben ooit begonnen met een nmprs merrie en een papierloze shetmerrie, ze waren allebei supermooi en lief en leuk, maar omdat ik toch wat luxer wilde fokken ben ik langzamerhand over op Amerikaantjes. ik vind ze mooier en verfijnder om te zien, ook vind ik dat de karakters erg zacht zijn( over het algemeen dan) shetlanders worden meer gebruikt voor het grovere "werk" denk ik, een grote maat shet is toch wat sterker als een mini, maar als je geen gekke dingen wilt doen is een mini prima geschikt om mee te mennen, intelligent zijn ze ook, qua verzorging zal het erg weinig uitmaken of je en shet of een mini hebt, mijn Amerikaantjes staan zomer en winter buiten, wel met inloopstallen natuurlijk, in mijn profiel staat wel wat :)( zal eigenlijk eens kijken of hij nog actueel is :) ), als je niet te ver weg woont mag je best een keer langskomen hoor, altijd leuk om mensen te helpen ;)

Sprinkle kindness around like confetti <3


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 2 bezoekers