halster zonder sluiting bij kin

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
mar_fay

Berichten: 2619
Geregistreerd: 19-12-08
Woonplaats: blup.

halster zonder sluiting bij kin

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-09-18 16:17

Ik heb gezocht, maar kon zo niet vinden wat ik zocht, namelijk een halster dat veilig gedragen kan worden in de wei zonder het paard onder de kind door het schuren van de sluiting te verwonden.
De situatie is als volgt:

Ik heb dus een ruin die het heerlijk vindt om te komen knuffelen op de wei. Totdat ik een halster of touw mee heb (ook achter mijn rug houden is duidelijk zat), dan is ie foetsie. En dan is 2,5 hectare echt groot :+
Dit is nooit anders geweest en van de vorige eigenaar weet ik dat hij toen zij hem overkochten absoluut niet benaderbaar was. Er zal dus waarschijnlijk ooit wat gebeurt zijn, want hoofdstellen omdoen zonder problemen heeft ook best even gekost.

Nu is er echter een merrie op de wei bijgekomen dat niet van ons is (ze staan met drie, de andere twee wel) en mijn oude tactiek functioneert niet meer: ik gaf ze dagelijks een handje brokken in de paddock. Deze nieuwe madam gaat daar echter lopen donderjagen en rennen en stoort daarbij onze kleine merrie, waardoor mijn ruin zich afwendt van mij om 'zijn' merrie te gaan helpen - met als gevolg dat ze nu niet meer echt de paddock inkomen, of althans niet met drieën tegelijk.

Nou helpt het in 99 van de 100 gevallen als hij een halster omheeft en kan ik hem dan direct pakken. Echter, hij krijgt snel en heftige schuurplekken (korsten, bloeden et cetera) van het halster op de plekken waar de ring voor het halstertouw en de gesp om te verstellen zijn. Op alle andere plekken niet, waardoor ik vermoed dat hij, wanneer hij een halster zou dragen waarop deze ring en gesp niet zouden zitten, dit probleem niet zou hebben en ik hem gewoon uit de wei kan halen. De gesp op de kaak is wel van belang zodat ik het snel los kan maken in noodgevallen; wij hebben veel klissen op de wei staan en zijn manen klitten dus in augustus/september boven het halster aan elkaar (stiekem heb ik gewoon een eenhoorn ;) ).

Wie oh wie weet er waar ik moet zoeken of heeft er andere ideeën? Ik ben al in geen jaren in een paardenspeciaalzaak geweest. Dankjulliewel!

Equisync

Berichten: 5285
Geregistreerd: 22-05-09
Woonplaats: Zuid Limburg

Re: halster zonder sluiting bij kin

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-18 16:26

Ik vind de halsters van bucas fijn. Die hebben wel een ring onder aan de kin maar zijn niet verstelbaar. Ook zijn ze erg zacht! In de tijd dat mijn paard 24/7 een halster om moest op de wei had ik alleen nog bucas halsters, en geen kapot hoofd meer.

amanda09

Berichten: 622
Geregistreerd: 01-11-10
Woonplaats: Alphen aan den Rijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-18 16:26


sanne1992
Berichten: 2036
Geregistreerd: 04-09-09

Re: halster zonder sluiting bij kin

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-18 16:41


DaniqueM
Berichten: 113
Geregistreerd: 31-05-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-18 16:46


Froemel

Berichten: 2784
Geregistreerd: 14-05-05
Woonplaats: Remunj, binnekort Zjwame!

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-18 16:52

Ik heb een weidehalster die je met klittenband vast moet maken, krijgen ze geen wondjes van.

Eileen_

Berichten: 4822
Geregistreerd: 16-02-11
Woonplaats: Omgeving Zwolle

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-18 16:59

amanda09 schreef:

dat lijkt me niet verstandig aangezien dit niet breekt wanneer het paard in iets vast hangt.
Als je van plan bent om het halster echt om te laten in het weiland, zou ik op zoek gaan naar een breakaway halter. Deze halsters zijn er voor gemaakt dat ze breken wanneer een paard ergens in vast komt te zitten en gaat hangen. Je hebt ze met gespen (zoals een normaal halster) maar dit kwam ik ook tegen:
https://www.ruiterhart.nl/halsters-paar ... ausen.html

Ibbel

Berichten: 49076
Geregistreerd: 01-09-04
Woonplaats: West-Veluwe

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-18 17:01

Ik zou eens kijken of Dabo Design iets voor je kan maken. Zij maakt halsterhoofdstellen en van alles van biothaan, en dat kan ook nog helemaal zacht onderlegd.
Iets waarbij er geen ring onderaan zit, maar misschien een opgenaaide ring aan de zijkant, en met bakstukken die vast aan het neusdeel zitten ipv met van die 3-wegringen. En dan met een klitteband veiligheidssluiting aan de kaak.

Oh, ik zie dat ruiterhart dat dus vrijwel precies levert :))

mar_fay

Berichten: 2619
Geregistreerd: 19-12-08
Woonplaats: blup.

Re: halster zonder sluiting bij kin

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-09-18 17:45

Wauw, bedankt allemaal! Ik ga ze straks op mijn gemak bekijken :)

Latruda

Berichten: 2096
Geregistreerd: 23-02-07
Woonplaats: De Hunnebed Hoofdstad!

Re: halster zonder sluiting bij kin

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-18 18:02

Is een koeienhalsband geen idee??

mar_fay

Berichten: 2619
Geregistreerd: 19-12-08
Woonplaats: blup.

Re: halster zonder sluiting bij kin

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-09-18 19:44

Nog op de reactie van Sanne1992: of hij het ook heeft met een platte ring durf ik niet te zeggen, maar ik vermoed van niet - of in elk geval significant minder. Het weidehalster lijkt me een goed begin, is ook niet duur om te proberen en ik kan het nadat ik 'm heb zo omwisselen. Heeft iemand ervaring met de kwaliteit van het klitteband? Want met veel klissen in de wei is dat soms wel een probleem.

Mizora

Berichten: 18090
Geregistreerd: 08-02-05
Woonplaats: Oudenhoorn

Re: halster zonder sluiting bij kin

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-18 07:31

Is een oude hoge neusriem een idee?

Susanne

Berichten: 11611
Geregistreerd: 22-10-04
Woonplaats: Aan de kust

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-18 11:38

SuperAssie schreef:
Ik vind de halsters van bucas fijn. Die hebben wel een ring onder aan de kin maar zijn niet verstelbaar. Ook zijn ze erg zacht! In de tijd dat mijn paard 24/7 een halster om moest op de wei had ik alleen nog bucas halsters, en geen kapot hoofd meer.


Bucas halsters inderdaad. Zacht, lichtgewicht en fijne pasvorm. En ze gaan gigantisch lang mee, ook bij de slopers hier.

Drico

Berichten: 4492
Geregistreerd: 14-06-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-18 11:50

Kramer heeft ook veel van zulk soort halsters! Sowieso vind ik dat veel buitenlandse ruitersportzaken dit meer hebben dan wij in Nederland

Zoe_97

Berichten: 9449
Geregistreerd: 18-11-10
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-18 11:52

Mijn paard had dit ook toen ik hem pas had. Ik heb een bol zachte wol gekocht en de metalen onderdelen ingepakt met wol.

Visitor
Berichten: 1560
Geregistreerd: 06-09-11

Re: halster zonder sluiting bij kin

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-18 12:54

Inderdaad de eerder genoemde weidehalsters (van Busse). Goede ervaring mee, klittenband blijft zitten. Soms halster door rollen af, maar dat gebeurt niet vaak en klittenband zit dan nog dicht.

mar_fay

Berichten: 2619
Geregistreerd: 19-12-08
Woonplaats: blup.

Re: halster zonder sluiting bij kin

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-09-18 15:30

Super om te horen, Visitor. Ik ga die bucas en weidehalsters nog eens bekijken en maak dan een keuze :)