Pup blijft moeite houden met alleen thuis zijn

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
vevina
Berichten: 1640
Geregistreerd: 27-10-09
Woonplaats: Dongen

Pup blijft moeite houden met alleen thuis zijn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-09-18 14:55

Sinds juni hebben wij een cocker spaniël pup. Het gaat echt super goed alleen is er één probleem, het alleen blijven...

10 weken hebben we vrij genomen om het alleen thuis zijn aan te leren. Helaas gaat het nog niet zo goed als wij hadden gehoopt.

Tijdens het alleen thuis zijn is ze gewoon los in huis. Snachts slaapt ze zonder problemen in de bench maar overdag in de bench als we weg gingen was drama, na meerdere keren proberen en rustig aan oefenen hebben we besloten dat ze los in huis mag als we weg zijn. Hierdoor is het al wel veel verbeterd als we het vergelijken met het in de bench alleen blijven.

Als we weggaan krijgt ze altijd een kong of iets anders lekkers, helaas als dit op is gaat ze flink staan blaffen voor meestal een kwartier en valt daarna in haar mand bij de deur in slaap. Maar elke keer als ze echt wakker wordt (soms wordt ze even wakker maar gaat na het verliggen weer verder slapen) is er weer opnieuw paniek voor ongeveer een kwartier waarna ze weer in slaap valt.
Vooraf dat we het huis verlaten moeten we al alle kussens van de bank halen en de afstandsbediening in de kast leggen. Ze pakt als ze alleen is namelijk echt alles dat los en vast zit. We komen enkel binnen als ze stil is, wat ze gelukkig ook het grootste deel van de tijd is!

Wij hebben een camera waardoor we precies kunnen zien wat ze doet thuis. Maar ze is nu 20 weken en moet nu vanwege werk/studie ongeveer 3 dagen 3 a 4 uur alleen thuis blijven. We hebben het allemaal rustig opgebouwd maar we weten nu even niet wat we moeten doen. Is dit normaal puppygedrag dat vanzelf over gaat of heeft iemand tips.


Afbeelding

Lindsey_99
Berichten: 2476
Geregistreerd: 20-12-14

Re: Pup blijft moeite houden met alleen thuis zijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-18 15:09

Ja, dit is heel begrijpelijk gedrag voor een nog zo jonge pup. Het diertje begrijpt er geen jota van waarom de roedel haar alleen laat. Daarvoor is ze nog te jong, en gaat roepen waar jullie zijn. Als jullie weer binnenkomen gaat ze natuurlijk uit haar dak, en dan niet aanhalen (no touch, no....hoe moeilijk ook) totdat de ergste blijdschap eraf is. Het kost veel tijd voordat ze echt geleerd hebben alleen te zijn, en dat jullie echt (echt) wel weer terugkomen. Het is trouwens wel een snoepje.

Palmera

Berichten: 9451
Geregistreerd: 25-09-08
Woonplaats: La Palma

Re: Pup blijft moeite houden met alleen thuis zijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-18 15:17

Kan die kong niet gevuld worden met iets wat lastiger is eruit te krijgen? Dat ze er dus langer zoet mee is? Paté schijnt een heel leuk klusje te zijn.

Verder is ze gewoon nog jong en moet dit inderdaad gewoon leren. Ze is al het grootste gedeelte van de tijd stil, zeg je, dan komt de rest ook wel.

En grote hulde dat ze los mag ondanks dat jullie dan wat extra opbergwerk hebben! +:)+

Olle

Berichten: 2726
Geregistreerd: 30-03-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-18 15:29

Ach wat een dropje is het..

Ze is nog wel heel erg jong. Wat ik kan adviseren is weer terug gaan naar de basis en weer rustig opbouwen met alleen zijn.
Dat ze in paniek raakt omdat ze alleen is snap ik wel als je zo jong bent.

Wel super dat ze lekker los door het huis mag in plaats van in een bench _/-\o_

amies100

Berichten: 2050
Geregistreerd: 12-03-09
Woonplaats: Deurne

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-18 15:35

Wat een leuke hond zeg! Ze moet gewoon wennen, de een doet er langer over dan de andere.

Wij proberen altijd een week vrij te nemen als we een nieuwe pup hebben maar dit is niet altijd mogelijk en dan gaat een pup gewoon de hele dag de bench in en mag er na ongeveer 8 uurtjes weer uit.
Vaak zijn ze ook schoon en na 1 of 2 dagen stil.
Waarschijnlijk krijg ik nu heel bokt over mij heen :+

Wij krijgen meerdere pups per jaar en ze groeien allemaal uit tot vrije en sociale honden.

rien10
Berichten: 14643
Geregistreerd: 01-06-10

Re: Pup blijft moeite houden met alleen thuis zijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-18 15:39

Kan je van afstand "ingrijpen"? Je kan haar zien met een camera. Kan je ook met haar praten? Kan je haar met je stem straffen voor het pakken van dingen. En belonen als ze lekker gaat liggen?
Ik had de bench onder de trap staan. (Open trap). Ik "ging weg" (naar boven). Op de bench legde ik een zinken plaat. Iedere keer als de hond ging piepen, liet ik iets op de plaat vallen. Daarmee kwam ze uit haar vicieuze cirkel. Na een keer of 8 was het over.

Palmera

Berichten: 9451
Geregistreerd: 25-09-08
Woonplaats: La Palma

Re: Pup blijft moeite houden met alleen thuis zijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-18 15:44

@Amies: en als je een pup niet 8 uur opsluit in een bench krijg je ook een stabiele hond.
Wat dus betekend dat het puur uit eigen gemak is om zo'n diertje op te sluiten. Neem dan dus gewoon geen pup als je er geen tijd boor hebt.

Booooo
Berichten: 6509
Geregistreerd: 26-03-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-18 15:47

Wat een heisa hier over de bench...
In jullie geval zou een bench juist goed kunnen helpen. Maar van een bench een leuke/fijne plek met een donker dekentje eroverheen, zodat het een veilig gevoel geeft.

8 uur in een bench vind ik ook wel erg lang voor een pup, maar 3/4 uurtjes moet prima kunnen.

amies100

Berichten: 2050
Geregistreerd: 12-03-09
Woonplaats: Deurne

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-18 15:50

Palmera schreef:
@Amies: en als je een pup niet 8 uur opsluit in een bench krijg je ook een stabiele hond.
Wat dus betekend dat het puur uit eigen gemak is om zo'n diertje op te sluiten. Neem dan dus gewoon geen pup als je er geen tijd boor hebt.


Natuurlijk is dat uit gemak ;)
Ook bij ons moeten we geld verdienen naast het opleiden van politiehonden.....
Op het moment dat ik genoeg verdien met een parttime baan ben ik meer aanwezig voor de jonge honden.

Elke hond van de kennel gaat dagelijks 2x mee naar het bos en nog een gewone ronde naast het trainen dus ik ben niet bang dat ik mijn honden onrecht aandoe....
Ik laat onze honden liever 2x per dag in het bos uitrennen dan de hele dag los in huis met een aai elk uur en een klein blokje om zoals dat bij veel mensen gebeurd. Dus ja wat is gemak?!

capopjekop

Berichten: 30649
Geregistreerd: 30-11-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-18 15:52

Pfff acht uur in een bench. Ik zou dat mijn dier niet aan kunnen doen. Waarom neem je dan een pup vraag ik me af. Neem dan een oudere hond die gewend is alleen te zijn.. Of regel dat hij er ondertussen een paar keer uitgelaten wordt door iemand.

Ik zou er zelf voor zorgen dat er weinig in de kamer is wat de hond kan slopen en idd zorgen voor afleiding. Volgens mij kun je niet veel meer doen dan jullie nu doen ts. Onze hond heeft het ook echt moeten leren, maar het gaat nu super. Ze ligt de hele tijd te pitten op haar bank. Het liefst gaat ze op de andere bank zitten waar onze geur nog hangt maar ze weet dat dat niet mag. Mss kun je wat van jezelf achterlaten wat naar jullie ruikt?

netjuh6
Berichten: 577
Geregistreerd: 02-01-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-18 15:54

Wij hebben dit ook gehad, bij ons hielp t door het patroon van weggaan aan te passen. Hond in de bench en basta. Geen geaai of lekkers of bijzondere dingen. Het helpt enorm. Wij hebben ook een camera vaak voor ik in de auto zit slaapt ze al.

amies100

Berichten: 2050
Geregistreerd: 12-03-09
Woonplaats: Deurne

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-18 15:58

capopjekop schreef:
Pfff acht uur in een bench. Ik zou dat mijn dier niet aan kunnen doen. Waarom neem je dan een pup vraag ik me af. Neem dan een oudere hond die gewend is alleen te zijn..


Omdat een oudere hond niet meer makkelijk te trainen is, een jonge hond leert het makkelijkst. Ik heb het hier over werkhonden en daar is een oudere hond 99 van de 100 keer niet geschikt voor.

Maar goed dit is geen topic om iets te zeggen over mijn manier van opvoeden maar om de ts van tips te voorzien. Mensen die een mening hebben over mijn reactie vraag ik om dit via pb te laten weten.

Sclimpre
Berichten: 4101
Geregistreerd: 01-06-15

Re: Pup blijft moeite houden met alleen thuis zijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-18 16:07

Ja, dit is normaal. Voor een hond is alleen blijven niet evident. Zeker voor een pup is dat lastig. Hoe zelfverzekerder de hond hoe makkelijker het gaat. Dus met het volwassener worden betert het meestal wel. Ik denk dat jullie dat prima aanpakken door op zoek te gaan naar de manier waarop het voor de hond het aangenaamst is. 3 dagen 3 à 4 uur alleen blijven moet haalbaar zijn. Heb je de mogelijkheid voordat je weggaat iets actiefs met de hond te doen? Zodat hij wel aan wat rust toe is en misschien gewoon doorslaapt tot je er terug bent?
Als je in gedachten houdt dat je eigenlijk iets moeilijks vraagt van je pup kom je er wel uit.

Marjo89

Berichten: 3962
Geregistreerd: 01-01-07

Re: Pup blijft moeite houden met alleen thuis zijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-18 16:14

Wat doen jullie met de pup voordat jullie vertrekken. Honden zijn gewoonte dieren.
Wat ook erg kan helpen is hersenwerkjes i.p.v. juist lichamelijk activiteit.
Wij hebben het opgebouwd in kwartieren. Onze honden kunnen nu samen goed alleen zijn. Max 8 u. Los in huis. Wii hebben ook een camera. Ons uitzicht is slaap verwekkend

dierenfan
Berichten: 9605
Geregistreerd: 27-02-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-18 18:37

Ik heb pups ook veel in de bench terwijl ik gewoon thuis ben. Bench is dus niet enkel voor s nachts en alleen zijn maar gewoon voor rust nemen en op eigen pootjes staan in eigen huisje. Doordat ze er ook in zitten terwijl ik thuis ben kan ik ze leren er rustig in te zijn. Ze hebben hier ook altijd hertengewei en ander veilig langdurig knaagwerk en veel speelgoed.
Gebruik altijd de 120 cm lange bench al voor pups zodat ze echt ruimte hebben er in.
Gepiep en geblaf wordt genegeerd en mits echt nodig gecorrigeerd (woon in flat). Enkel als je rustig bent mag je er uit.

Al vlot ga ik van bench naar eigen kamer/pup ren bij alleen zijn want dan nog meer veilige ruimte.

Inmiddels bijna 2 jaar en slaapt los in huis en is nooit meer alleen en geen idee of hij alleen thuis kan zijn eigenlijk... Heb altijd meerdere honden gehad en in 1 jaar tijd 2 verloren en wegens karakter huidige hond en mijn tijd heb ik er nog steeds maar 1. Dit blijft nog wel even zo ook. Echter hij gaat werkelijk altijd mee inmiddels dus ook mee werken.
Zelfs mee douchen haha maar ik vermoed dat als ik hem in de bench doe hij gewoon relaxt alleen thuis is. Bij een vriendin blijft hij wel regelmatig alleen maar dan buiten in de kennel met 1 of meerdere andere honden dus totaal anders dan echt alleen in de flat. In elk geval buiten in kennel vind hij helemaal oke

vevina
Berichten: 1640
Geregistreerd: 27-10-09
Woonplaats: Dongen

Re: Pup blijft moeite houden met alleen thuis zijn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-09-18 20:58

Bedankt voor alle reacties! Overdag in de bench gaat alleen echt niet (en heb ik liever ook niet). We hebben geprobeerd de bench zo leuk mogelijk te maken aan het begin en ze kan er prima inzitten als we thuis zijn, al hoeft ze er van ons echt enkel snachts in. Maar zodra wij weggaan en ze in de bench zit is ze volledig in paniek en blijft uren aan een stuk door blaffen tot we thuis zijn. Aangezien ik dat onze hond niet aan wil doen mag ze lekker gewoon los in huis.

Door de camera kunnen we inderdaad praten, dit hebben we ook geprobeerd. Alleen ze wordt juist nog meer onrustig als ze mijn stem hoort via de camera, dat is dus ookal geen succes.

Een geslapen shirt hebben wij bij haar naargelegd. Ze ging er op liggen alleen het hielp niet mee tegen het blaffen.

Sochtends maak ik altijd een wandeling en ga daarna even spelen en knuffelen. Daarna ga ik even een kwartiertje zitten zonder aandacht en dan ga ik. In de kwartiertje ben ik altijd wel even bezig om het huis ‘hondproef’ te maken. Vanaf dan weet ze ook dat ik bijna wegga en begint de stress al een beetje te komen. Dit uit zich in mij volgen bij elke stap die ik zet.

Hersenspelletjes kunnen. We hebben een snuffelmat dus die zouden we kunnen gebruiken voor dat we weggaan. En anders moet ik even opzoek naar andere leuke spelletjes.

netjuh6
Berichten: 577
Geregistreerd: 02-01-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-18 21:08

vevina schreef:
Bedankt voor alle reacties! Overdag in de bench gaat alleen echt niet (en heb ik liever ook niet). We hebben geprobeerd de bench zo leuk mogelijk te maken aan het begin en ze kan er prima inzitten als we thuis zijn, al hoeft ze er van ons echt enkel snachts in. Maar zodra wij weggaan en ze in de bench zit is ze volledig in paniek en blijft uren aan een stuk door blaffen tot we thuis zijn. Aangezien ik dat onze hond niet aan wil doen mag ze lekker gewoon los in huis.

Door de camera kunnen we inderdaad praten, dit hebben we ook geprobeerd. Alleen ze wordt juist nog meer onrustig als ze mijn stem hoort via de camera, dat is dus ookal geen succes.

Een geslapen shirt hebben wij bij haar naargelegd. Ze ging er op liggen alleen het hielp niet mee tegen het blaffen.

Sochtends maak ik altijd een wandeling en ga daarna even spelen en knuffelen. Daarna ga ik even een kwartiertje zitten zonder aandacht en dan ga ik. In de kwartiertje ben ik altijd wel even bezig om het huis ‘hondproef’ te maken. Vanaf dan weet ze ook dat ik bijna wegga en begint de stress al een beetje te komen. Dit uit zich in mij volgen bij elke stap die ik zet.

Hersenspelletjes kunnen. We hebben een snuffelmat dus die zouden we kunnen gebruiken voor dat we weggaan. En anders moet ik even opzoek naar andere leuke spelletjes.



Probeer je huis eens hond proof te maken voor je gaat wandelen. Ze kennen je patronen erg snel en reageren daar ook op. Bij ons heeft t echt geholpen om dat aan te passen we hebben er geen last meer van.

Hannanas
Berichten: 13008
Geregistreerd: 21-01-06
Woonplaats: Gelderland

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-18 21:11

Wat in ieder geval niet gaat helpen is dit voort laten duren. Kun je geen oppas zoeken voor het aankomende half jaar die 3 dagen per week 4 uur?

Dan kunnen jullie bijv in het weekend, gewoon rustig de verlatingsangst trainen met kwartiertjes.

dipstaartje

Berichten: 3678
Geregistreerd: 27-08-08

Re: Pup blijft moeite houden met alleen thuis zijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-18 21:26

wij hebben een hele grote bench gebruikt, daar een kussen met onze geur erin gelegd, eigen speeltjes en knuffeltjes erbij . s nachts legde we onze pup in een kratje naast ons bed. daar sliep hij in , daarna met kratje en al in de bench. steeds groter kratje, totdat het kratje uit de bench ging en hij alleen overbleef. wij lieten onze pup met 7 maanden los in huis, hij sloopt alleen zijn eigen speelgoed en verstopt spullen. hij slaapt nu op de bank of op zijn kleed maar blijft eigenlijk nog bijna de hele nacht op dezelfde plek liggen al waar hij in slaap valt. Maar hij is nog steeds niet blij als we weg gaan , gaat dan achter de deur liggen slapen .

dipstaartje

Berichten: 3678
Geregistreerd: 27-08-08

Re: Pup blijft moeite houden met alleen thuis zijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-18 21:29

als ze echt niet alleen kan blijven en ze dingen kapot maakt, toch proberen aan de bench te laten wennen , heeft bij ons ook echt weken geduurd, op de dag de bench open en als hij sliep legde we hem erin maar met deurtje open.zo elke keer stapje verder,

succes ermee komt echt goed maar je moet heel veel geduld hebben

rien10
Berichten: 14643
Geregistreerd: 01-06-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-18 21:32

[quote="amies100"
Wij proberen altijd een week vrij te nemen als we een nieuwe pup hebben maar dit is niet altijd mogelijk en dan gaat een pup gewoon de hele dag de bench in en mag er na ongeveer 8 uurtjes weer uit.
Vaak zijn ze ook schoon en na 1 of 2 dagen stil.
Waarschijnlijk krijg ik nu heel bokt over mij heen[/quote]

Ja dus.
En dat moet je zorg niet zijn, dat je bokt over je heen krijgt. Je zorg moet zijn dat je je pup 8 uur in de bench opsluit.

kiimberley
Berichten: 365
Geregistreerd: 21-01-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-18 21:34

Wij hadden de eerste weken ook een bench voor onze pup. Vrij snel een ren aangeschaft en dit werkt ideaal. Ze zit toch afgesloten en je kunt hem zo groot of klein maken als je wil. Doordat hij van boven open is geeft het de hond een heel ander gevoel dan een bench. Haar bedje ligt erin en dan heeft ze nog een stuk over om te verliggen of wat te lopen. Daarnaast krijgt ze altijd een kong met pindakaas en dan weet ze dat we even weggaan. Bij thuiskomt doen alsof het de normaalste zaak vd wereld is, niet overdreven blij doen. Bij ons heeft opbouwen in combinatie met de ren erg goed geholpen.

vevina
Berichten: 1640
Geregistreerd: 27-10-09
Woonplaats: Dongen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-09-18 21:47

Hannanas: ik ben het niet helemaal met je eens dat het op deze manier niet werkt, wij zien namelijk ook grote vooruitgang vergeleken een paar weken terug. Mocht het echt niet beter gaan dan is een oppas zeker een optie! Maar nu dus nog niet, wil het wel even de tijd geven om verbetering te zien.

Voor de andere: het loslopen in huis is geen enkel probleem, ze sloopt namelijk niks! Ze trekt alleen het hele huis leeg en legt dat neer bij haar mandje. En het blaffen dan uiteraard.

suusje26

Berichten: 2428
Geregistreerd: 12-10-04
Woonplaats: Gelderland

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-18 21:50

amies100 schreef:
Wat een leuke hond zeg! Ze moet gewoon wennen, de een doet er langer over dan de andere.

Wij proberen altijd een week vrij te nemen als we een nieuwe pup hebben maar dit is niet altijd mogelijk en dan gaat een pup gewoon de hele dag de bench in en mag er na ongeveer 8 uurtjes weer uit.
Vaak zijn ze ook schoon en na 1 of 2 dagen stil.
Waarschijnlijk krijg ik nu heel bokt over mij heen :+

Wij krijgen meerdere pups per jaar en ze groeien allemaal uit tot vrije en sociale honden.


Ik denk dat deze manier je nog best eens kan helpen TS. Je pup herkent je patroon en weet ook dat ze uiteindelijk haar zin krijgt.

Terug naar de basis, hond in de bench als jullie thuis zijn. Als jullie gaan eten bijvoorbeeld, of als jullie rustig op de bank t.v. kijken. Ze moet leren dat de bench een rust plek is en niet alleen een plek is waar ze opgesloten zit als jullie weg gaan.

Wij hebben na het wisselen van de tanden de bench eruit gedaan en een mand met hekje eromheen geplaatst. Zo leert de hond zijn eigen rustplek te herkennen en te accepteren. Nu is het hekje weg en ligt er nog een droogloopmat om zijn mand heen wat zijn plek is geworden. Hij zoekt het zelf al op als wij zeggen dat hij thuis blijft.

Wat al eerder gezegd is, doorbreek het patroon die jullie nu hebben. En laat je niet gek maken door haar gepiep/geblaf of andere manieren van aandacht vragen.

Freggle_Edge

Berichten: 2117
Geregistreerd: 20-05-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-18 22:03

Ik heb mijn honden (2,5 jaar en 6 maanden) ook niet in de bench.
Het kost soms een afstandsbediening of een magazine. Daar leer je van opruimen zeggen wij dan.

Alleen zijn is spannend voor een pup. Rustig opbouwen en dan komt het echt wel goed.
Kijk wel uit dat die geen voorwerpen kan pakken die slecht kunnen zijn voor de hond zijn gezondheid.
En geef niet teveel aandacht aan je vertrek en ook net aan je thuis komst.
Het moet normaal worden dat je in en uit loopt. Zo leren ze erop te vertrouwen dat de baas altijd weer terug komt.

Ik ben trouwens niet perse anti- bench, mits het als trainingsmiddel wordt gebruikt en de hond er hooguit een paar uurtjes inzit. Maar als het niet nodig is, dan is dat wel heel fijn.
Een hond gaat, net als mensen, regelmatig verliggen en dat gaat nu eenmaal lastig in een kooi.