Ben ik nu gek of is er daadwerkelijk iets mis?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

 
 
Womble

Berichten: 630
Geregistreerd: 10-06-17
Woonplaats: Mierlo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 12-09-18 10:15

Jazeker en flink ook!
Ze is altijd een vrolijk en nieiwschierig veulen geweest nu nog steeds en heeft nu de bijnaam smurf de dierenarts maakte zich er geen zorgen over (haar hoogte althans) omdat ze zo klein was.

Mommy for refrence (1,43)(pappa 1,49)

Afbeelding

Afbeelding

Nu ik op het nieuwe voer sta heb ik wel de feedback gekregen dat ze flink de hoogte in is gegaan

Heb gister een grote hooibaal gepakt zodat ik zelf het hooi kan monitoren. Heb gister avond nog een halve kruiwagen erin gegooit even kijken hoeveel ze heeft gegeten ook op de wei wat gegooit.

Ik heb dit voer gekozen omdat andere de dierenarts en bokt het aanraadde ik moet zeggen het gaat wel wat beter maar ik zie nog niet de grote verandering die ik wil zien mss is dat ook te snel maarja... Je kan het nooit in iedereen zijn ogen goed doen en dat ga ik ook niet proberen.. Ik moet zelf keuzes afwegen en gebruik bokt wanneer ik het gewoon even niet meer weet zoals nu... En heb er ook veel tips uitgehaalt hooi bijv had ik niet zelf in de hand maar werd voor mij geregeld nu doe ik het dus zelf...ik heb heel lang op de wachtlijst gestaan voor een wei maar ze heeft nu een grote wei voor haar en haar moeder die mss wel 5 keer zo groot is als dr paddockje.
Iig ik heb een andere dierenarts gebelt voor een second opinion en het zal allemaal wel goedkomen ze is vrolijk ze is blij en ik doe mn best....ze is mijn kleine meisje en ik heb de wereld voor haar over... Maar ik ben geen dierenarts en geen paardenfluisteraar dus doe ik het met de info die ik krijg en kan bemachtigen.

Ik zal een update geven wanneer de dierenarts is geweest

Floki geboren op 10 juli 2017 (v. Wallenstein) (mv.meastro van de bosrand)

Mijn eerste eigen gefokte veulen! Fjoeri (v. meastro van de bosrand) x Wallenstein verwacht 12 juni 2017


senna21

Berichten: 11748
Geregistreerd: 17-03-09

Re: Ben ik nu gek of is er daadwerkelijk iets mis?

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-18 10:39

Ze was ook wel een heel klein veulen. Mogelijk is er bij haar iets in aanleg niet in orde.
Kan ik uit je bericht opmaken dat ze voorheen te weinig ruwvoer kreeg?
Als je dat nu zelf in de hand hebt, zou je straks wel verbetering gaan zien.
Succes.

Books, minds and umbrella's only work when they are open.


Paardenfann4
Berichten: 1313
Geregistreerd: 15-08-17
Woonplaats: Overijssel

Re: Ben ik nu gek of is er daadwerkelijk iets mis?

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-18 10:53

Goed en onbeperkt ruwvoer is zeker belangrijk. Misschien kun je ook nog wat veulenbrok gaan voeren. Hij heeft duidelijk meer nodig dan alleen een vitaminebrokje. Hopelijk ga je nu gauw resultaat zien. Veel succes!

Daphara

Berichten: 7210
Geregistreerd: 05-08-16
Woonplaats: Aan de IJssel

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-18 13:43

Paardenfann4 schreef:
Goed en onbeperkt ruwvoer is zeker belangrijk. Misschien kun je ook nog wat veulenbrok gaan voeren. Hij heeft duidelijk meer nodig dan alleen een vitaminebrokje. Hopelijk ga je nu gauw resultaat zien. Veel succes!


Breed & Grow bevat alles wat ze nodig heeft. Vitamine en voedingstoffen in de juiste verhoudingen, laag in zetmeel en suikers.
Ik denk dat veel mensen het nog niet kennen, maar mijn ervaring met deze brok is erg goed, dus ik denk echt niet dat het in dit geval aan ‘t krachtvoer ligt.

Mijn jaarling staat al een paar maanden op B&G en is onlangs verhuist naar een nieuwe stal, ze heeft daar een KWPN maatje gekregen die wel twee keer in mijn jaarling paste. Waar Pleun mooi groot, vol en glanzend is, was haar jaarling wat dof en schraal.
Mijn eigen brok (B&G) en onbeperkt hooi was een vereiste van mij voor Pleun, de stalhoudster vond het net zo makkelijk om die jaarling van haar dan op hetzelfde dieet te zetten.
Dat samen zorgt dat ervoor dat haar jaarling nu ook binnen twee weken echt zienderogen opknapt, de schraalheid is al een stuk minder, hij schiet ineens de lucht in en zijn vacht ziet er al gezonder uit.

Mijn Shire Horses op Bokt en op Instagram
Mijn Heilige Birmanen op Bokt en op Instagram

Berdien

Berichten: 64483
Geregistreerd: 19-09-04
Woonplaats: Groningen

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-18 19:28

Mijn jaarling moest niets van B&G hebben. Die heb ik op aanraden op Cavalor Juniormix gezet. Die kwam daar heel rap en heel flink van aan toen ze het afgelopen winter best moeilijk had. Ze is toen van 24/7 naar 's nachts op stal gegaan, dat hielp al. Tijdens de winter kreeg ze dagelijks een schep (icm écht onbeperkt hooi), nu staat ze 24/7 op goed gras en krijgt ze af en toe nog een schepje. Het is een bonk van een jaarling, goed in het vet := dus die hoeft geen extra voer naast het gras. Ze krijgt het puur voor de vitamines etc.

Afbeelding

Afbeelding

"Without you.. Without you the poetry within me is dead."

Wilawander

Berichten: 15094
Geregistreerd: 12-03-06
Woonplaats: Enschede over de grens.

Re: Ben ik nu gek of is er daadwerkelijk iets mis?

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-18 19:34

Ik zou goed ontwormen, meerdere malen met hogere dosering. Maar daarvoor even bloed afnemen en controle en de tanden na laten kijken.

Miran

Berichten: 4429
Geregistreerd: 10-08-01
Woonplaats: Woubrugge

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-18 19:46

Als ik de foto's zo zie, herken ik daar wel mijn Haflinger in toen ze jong was, en die had een dikke worminfectie. Daar zou toch echt mijn eerste zorg zijn, goed ontwormen in overleg met iemand die echt weet waar hij het over heeft... En bloedonderzoek kan zeker geen kwaad.
Qua voer, onbeperkt hooi met de Breed & Grow is prima. Maar het heeft geen zin als dr darmen vol wormen zitten...

Overigens was die van mij ook zo'n klein ukje bij de geboorte terwijl dr moeder flink overdragen had. Helaas is ze altijd een ukje gebleven, en ook eentje met de nodige gebreken...

Anoniem

Re: Ben ik nu gek of is er daadwerkelijk iets mis?

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-18 20:02

Ik schrok eerder even van de hertenhals, maar die heeft haar moeder ook zo te zien??

Christiene
Berichten: 7711
Geregistreerd: 18-11-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-18 20:15

lizy29 schreef:
Is ze al wel eens ontwormd tegen spoelworm?

Dit vraag ik me ook af. Vooral veulens zijn hier gevoelig voor. Spoelwormen bestrijden doe jee met pirantell wormkuur. En dan niet voor 250 kilo maar minstens 350

The end

silvia58

Berichten: 1824
Geregistreerd: 05-07-10

Re: Ben ik nu gek of is er daadwerkelijk iets mis?

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-18 20:20

Kunnen behalve wormen ook nog aardsmaden zijn !
Volgens mij zijn die alleen met de werkzame stof pyrantel te bestrijden.

Christiene
Berichten: 7711
Geregistreerd: 18-11-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-18 20:23

Suzanne F. schreef:
No_No schreef:
Dit is de zoveelste pony die verkeerd ontwormd is.. daar kan jij niets aan doen ts maar je dierenarts wel.

Equest werkt NIET tegen spoelworm ts. Onlangs weer van dichtbij meegemaakt dat de dierenarts (een grotere kliniek zelfs) VERKEERD ontwormd. Je hebt een jonge pony die duidelijke symptomen heeft van spoelworm. Deze dient bestreden te worden met Panacur of Strongid P. Iets anders werkt niet.

Spoelwormen worden vaak niet gezien bij mestonderzoek waardoor jonge dieren verkeerd ontwormd worden. Veel dierenartsen denken dat Equest tegen alle wormen werkt maar dat is niet zo.

je kan er van alles in stoppen ts maar ik ben er voor 90% zeker van dat je pony spoelwormen heeft. Het gaat dus niet werken..



Equest werkt WEL tegen spoelwormen.

Ik ben het wel eens met het feit dat hier beter ontwormd moet worden. Voor meer kilo en een paar keer herhalen met 3 weken ertussen.
En meer voeren.
alleen pirantell dat is die die strongid p werkt tegen spoelwormen. Vooral bij veulens erg belangrijk.

The end

Womble

Berichten: 630
Geregistreerd: 10-06-17
Woonplaats: Mierlo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 12-09-18 20:26

Afbeelding
Afspraak met de (andere) dierenarts staat...

Hertenhals? Die 'onderkin' had ze eerst niet is me eigenlijk niet zo opgevallen := ik vind dr super knap moeders ook lekker ouderwets

Floki geboren op 10 juli 2017 (v. Wallenstein) (mv.meastro van de bosrand)

Mijn eerste eigen gefokte veulen! Fjoeri (v. meastro van de bosrand) x Wallenstein verwacht 12 juni 2017

Mizora

Berichten: 18071
Geregistreerd: 08-02-05
Woonplaats: Oudenhoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-18 20:29

Pyrantel, niet pirantell. Maar Fenbendazol kan ook tegen spoelwormen. Aarsmaden worden alleen door fenbendazol volledig bestreden (maar geven over het algemeen voornamelijk jeukklachten).

Dat er in de bijsluiter van Equest staat dat spoelwormen bestreden worden, betekent niets. In de bijsluiter van Panacur (1-daagse kuur) staat ook dat kleine rode bloedwormen bestreden worden (o.a.) maar daar is al heel lang van bekend dat hier zeer ernstige resistentie tegen is (vaak nog niet eens de helft van de bloedwormen dood). En in de praktijk blijkt dat moxidectine en ivermectine niet meer effectief werken tegen spoelwormen. Alleen (te) veel dierenartsen zijn hier nog niet van op de hoogte.

Bijsluiter 1-daagse panacur:
http://wormbestrijding.nl/wp-content/up ... -pasta.pdf

Mijn laptop heeft een instortend toetsenbord en verdraagt geen los toetsenbord meer. Hierdoor doen o.a. de backspace en Q (alt 81 en alt 113) het niet meer, en voegt hij soms letters dubbel toe, of geeft hij ze juist niet door. Mijn tablet daarentegen heeft een overactieve autocorrect. Mijn teksten zijn daardoor wel eens een zooitje.

Rubs

Berichten: 501
Geregistreerd: 29-03-11
Woonplaats: Zaanstad

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-18 10:08

Ik zou stro weghalen als ze dat eet. Goed en onbeperkt ruwvoer is belangrijker dan krachtvoer. En alle equest is toch op gelbasis? Dan werkt het maanden door en zou ik niet direct een 2e kuur er in gooien. Dat is te veel voor zo'n kleintje. Verder wat al eerder gezegd is, bloedonderzoek en gebit na laten kijken. Misschien is ze wel gewoon een laatbloeiertje. Vacht ziet er wel mooi uit, voorzover op een foto te zien...

alysha92
Berichten: 279
Geregistreerd: 19-03-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-18 11:00

Misschien eerst weer een mestonderzoek doen voordat je er zomaar weer wat in stopt? Heb goede ervaringen met worm&co. Zij adviseren ook met wat je moet ontwormen mocht er wat aanwezig zijn.

sanne_xxxx

Berichten: 355
Geregistreerd: 22-04-10
Woonplaats: Alphen aan den rijn

Re: Ben ik nu gek of is er daadwerkelijk iets mis?

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-18 13:50

Hoe is het nu TS? Al wat meer duidelijkheid over wat er aan de hand kan zijn?

Womble

Berichten: 630
Geregistreerd: 10-06-17
Woonplaats: Mierlo

Re: Ben ik nu gek of is er daadwerkelijk iets mis?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 29-09-18 14:11

Oh ik dacht niet dat iemamd dit nog volgde update van gister ik ben inmiddels bij n andere veearts btw

Bloeduitslagen binnen gekregen
Dr ijzer was te laag, dr ontstekingswaarde te hoog en dr lever was beschadigd.

De dierenarts verwacht dat ze een wormeninfectie heeft gehad en dat dit de rede daarvan kan zijn anders is het een tumor (ze denkt van niet omdat ze nog zo jong is)

Heb nu redcell binnen dus die ga ik zo geven voor het ijzer tekort.
Maandag antibiotica en nog een wormenkuur

Hiervan verwacht ze dat ze een heel end op zal knappen...

Ik ben er vandaag al weer wat rustiger over dan gister nog steeds boos op mezelf en anderen maar iig fijn dat we nu verder kunnen..

Dr lever zou trouwens nog herstellen verwacht ze aangezien ze nog zo jong is

Floki geboren op 10 juli 2017 (v. Wallenstein) (mv.meastro van de bosrand)

Mijn eerste eigen gefokte veulen! Fjoeri (v. meastro van de bosrand) x Wallenstein verwacht 12 juni 2017

Neon

Berichten: 4908
Geregistreerd: 03-07-06

Re: Ben ik nu gek of is er daadwerkelijk iets mis?

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-18 14:27

Fijn dat je weer handvaten hebt om je paardje verder op te laten knappen :)

Mizora

Berichten: 18071
Geregistreerd: 08-02-05
Woonplaats: Oudenhoorn

Re: Ben ik nu gek of is er daadwerkelijk iets mis?

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-18 14:31

Was haar ijzer echt te laag of had ze een te laag aantal rode bloedlichaampjes? Want bij paarden is een ijzertekort zeer zeldzaam terwijl bloedarmoede vaak juist ontstaat door een kopertekort. Gelukkig bevat Red Cell ook een verhoogd kopergehalte. Luzerne is trouwens ook zeer ijzerrijk.

Fijn dat er in ieder geval nog wat uitgekomen is. Tumor lijkt me in dit geval zeer onwaarschijnlijk. Het is wel erg vervelend, maar nu kan je tenminste gericht behandelen. Welke wormenkuren worden gebruikt?

Mijn laptop heeft een instortend toetsenbord en verdraagt geen los toetsenbord meer. Hierdoor doen o.a. de backspace en Q (alt 81 en alt 113) het niet meer, en voegt hij soms letters dubbel toe, of geeft hij ze juist niet door. Mijn tablet daarentegen heeft een overactieve autocorrect. Mijn teksten zijn daardoor wel eens een zooitje.


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: cinniz123, GrapeshotBot, janneke584, MariskaFally, Pierus en 31 bezoekers