Leipzig, stad van Bach en de Messe...

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
CoonArt

Berichten: 23292
Geregistreerd: 20-05-07
Woonplaats: Harderwijk, Oh yes baby!

Leipzig, stad van Bach en de Messe...

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-09-18 19:41

Ah ja, Leipzig. In het oosten van Duitsland te vinden, in de buurt van Berlijn (nou, jà? in de buurt...?) Ben er voor de tweede keer geweest en wil wat over de stad vertellen. Mag dat, Bokkers? Ja? OK! Here goes! Ten eerste: als je met de trein komt, zal het je opvallen dat de stad het grootste zogenaamde KOPSTATION heeft van Duitsland. En bij GROOT bedoel ik dus, gróót. Hoe groot? Het heeft ook een winkelpromenade van 2 verdiepingen (en ze gaan nog verder uitbreiden)

Afbeelding

Afbeelding

Dat kan je al zien, want ik moet eerlijk zeggen, het clasht een beetje met oud/nieuw. Want het station zelf is al niet meer één van de nieuwste. Het station zelf telt 24 sporen. Het station zelf stamt uit 1915. Juist. Uit de beginjaren van de Spoorwegen. Het station is dus IMMENS groot.

Gaan we door.

Heel bijzonder, want dit hek (ja, we zijn nog steeds in Leipzig!) groeide dwars door een boom heen. Of de boom had het hek opgegeten...

Afbeelding

De stad zelf kent trouwens ook hele mooie gebouwen, neem deze bijvoorbeeld van de Commerzbank. Dat is allemaal BLADGOUD! Hoe bedoel je, pronken met je goud? :D :wow:

Afbeelding
:~

Detail van de zijkant. Je zou er zo het goud ervan af willen schrapen. Doe dit toch maar niet... Wil niemand op ideeën laten komen... :))

En wat is een bezoek aan Leipzig nou niet zonder een bezoekje te nemen aan het graf van JS Bach? (Thomaskerk in de stad.)

Afbeelding

Onder een koperen plaat ligt de wereldberoemde componist (ect.!) begraven. Was afgezet met een stuk koord dus verder kon je niet komen. Ook raar dat de grafplaat ONDERSTEBOVEN ligt. Dus de belettering ligt naar het raam toe! Als ze het nou óm zouden keren...?

Afbeelding

Buiten de kerk is het beeld van JS Bach te vinden, en werd rijkelijk gefotografeerd! Verderop vindt je een souvenirshop vol met Bach-spulletjes (hoe kan het ook anders... 8)7 )


Afbeelding

En deze mag je ook niet vergeten op je Leipzig trip: het Volkerschlachtdenkmal. Ofwel: Monument for the Battle of the Nations. Zou zomaar een titel voor een boek van Tolkien kunnen zijn, niet?! Dat monument is 9 meter hoog, bevat 500 treden naar de tippety-top (er zijn ook liften, maar die gaan niet tot helemaal hoog!) en voor 8 euro te bezichtigen. Er is ook een museumPJE (klein!!) maar je kan je tijd beter besteden in het monument zelf. Let vooral ook eens op de ACOUSTIEK! (echoooooooo!) :j

Afbeelding

Maar voor de bokkers die NIET van trappen klimmen houden, kunnen nogmaals gebruik maken van de lift... of de buitenboel bekijken. Hoewel... dan sta je wel te kijken naar een badkuip genaamd de Zee der Tranen...

Afbeelding

Maar dan mis je wel de enorme koepel met 342 ruitertjes in een eeuwige processie... (kijk omhoog binnen!)

Afbeelding

Over paarden gesproken, elders daar in de stad is een mooie gevelsteen te vinden van... jawel...

Afbeelding

Om een lang verhaal kort te maken, Leipzig is een mooie oude stad maar neem de tijd ervoor om alles te bezichtigen. Tip: neem een dagkaart van 7,50 dan kan je de hele dag in de stad rondgaan het het uitstekende openbaar vervoer. (S-bahn/bus/Tram)

CoonArt

Berichten: 23292
Geregistreerd: 20-05-07
Woonplaats: Harderwijk, Oh yes baby!

Re: Leipzig, stad van Bach en de Messe...

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-09-18 08:39

Foutje erin, Het Volkerschlachtdenkmal is natuurlijk niet 9 meter hoor, het is 91 meter hoog. Sorry voor de mishap! :o

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-18 09:02

CoonArt schreef:
Foutje erin, Het Volkerschlachtdenkmal is natuurlijk niet 9 meter hoor, het is 91 meter hoog. Sorry voor de mishap! :o

Ha, ik dacht al dat hij wel wat groter leek. :D Laatst was ik met wat vrienden onderweg naar een plaatsje in de buurt, maar we reden per ongeluk een stukje door Leipzig en daar stond opeens deze joekel. Alsof er een Maya-tempel stond; wat een enorm ding!

Leuk verslag, CoonArt! :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-18 09:26

Wat een leuk verslag! Volgens mij heb je het er goed naar je zin gehad :D!

Leuk ook om te zien dat je vooruit gaat met je fotografie. Je wordt heel creatief met je composities en volgens mij denk je er veel meer over na hè?

CoonArt

Berichten: 23292
Geregistreerd: 20-05-07
Woonplaats: Harderwijk, Oh yes baby!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-09-18 10:42

Paralian schreef:
Wat een leuk verslag! Volgens mij heb je het er goed naar je zin gehad :D!

Leuk ook om te zien dat je vooruit gaat met je fotografie. Je wordt heel creatief met je composities en volgens mij denk je er veel meer over na hè?

Hmhm :) ik plaats tegenwoordig foto's op zoom.nl onder dezelfde naam als hier op bokt en worden aardig gewaardeerd... Was er voor de tweede keer daar en overnachte daar bij een familielid en haar hondje.

Nielojram

Berichten: 7798
Geregistreerd: 14-02-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-18 19:34

CoonArt schreef:
Foutje erin, Het Volkerschlachtdenkmal is natuurlijk niet 9 meter hoor, het is 91 meter hoog. Sorry voor de mishap! :o


En, volgens mij groeit een hek niet door een boom heen :')

CoonArt

Berichten: 23292
Geregistreerd: 20-05-07
Woonplaats: Harderwijk, Oh yes baby!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-09-18 19:46

Nielojram schreef:
CoonArt schreef:
Foutje erin, Het Volkerschlachtdenkmal is natuurlijk niet 9 meter hoor, het is 91 meter hoog. Sorry voor de mishap! :o


En, volgens mij groeit een hek niet door een boom heen :')

Nou, dat hek deed dat dus wel als je goed kijkt! :) Die boom had dat hek helemaal begroeid met de stam ervan. (oh oliebol, verkeerd om omschreven... :') )