Veulen ophalen bij koper !!!

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

 
 
boembenz
Berichten: 1
Geregistreerd: 10-08-18

Veulen ophalen bij koper !!!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 10-09-18 13:56

Hallo allemaal,
Ik heb een hengstveulen (fjord) gekocht, die ik ga ophalen met trailer. De verkoper heeft met hem geoefend, om in en uit de trailer te gaan en zelfs kleine stukjes rijden. Ik heb al de reacties hier over vervoeren gelezen, maar ik miste 1 ding !! Het is een rit van meer dan 3 uur, is het dan raadzaam om bij het veulen in de trailer te blijven, of is dat geen optie ????


Keet

Berichten: 31096
Geregistreerd: 15-08-04
Woonplaats: Eastsean

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-18 13:56

boembenz schreef:
Hallo allemaal,
Ik heb een hengstveulen (fjord) gekocht, die ik ga ophalen met trailer. De verkoper heeft met hem geoefend, om in en uit de trailer te gaan en zelfs kleine stukjes rijden. Ik heb al de reacties hier over vervoeren gelezen, maar ik miste 1 ding !! Het is een rit van meer dan 3 uur, is het dan raadzaam om bij het veulen in de trailer te blijven, of is dat geen optie ????


NOOIT bij een paard in de trailer gaan. Dit is levensgevaarlijk en daarnaast ook wettelijk niet toegestaan

Always be yourself
Unless you could be a unicorn
Then always be a unicorn

upendo

Berichten: 22272
Geregistreerd: 19-02-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-18 13:59

Je kan niet in een rijdende trailer staan.

Silly1972

Berichten: 14775
Geregistreerd: 24-06-08
Woonplaats: Almere

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-18 14:00

boembenz schreef:
Hallo allemaal,
Ik heb een hengstveulen (fjord) gekocht, die ik ga ophalen met trailer. De verkoper heeft met hem geoefend, om in en uit de trailer te gaan en zelfs kleine stukjes rijden. Ik heb al de reacties hier over vervoeren gelezen, maar ik miste 1 ding !! Het is een rit van meer dan 3 uur, is het dan raadzaam om bij het veulen in de trailer te blijven, of is dat geen optie ????



Nee dat is geen optie, en is bij wet verboden.

[PP] [VOLG] Bonte Cashmiro van jaarling tot ............
Ceasar ter linden x Harmony 6 maart 2017 geboren

anjali
Berichten: 15042
Geregistreerd: 25-07-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-18 14:02

Nee,en volgens mij moet je hem er ook niet onderweg uithalen,maar direct rustig doorrijden naar zijn nieuwe stalling.Gefeliciteerd overigens met je aankoop!

Popstra
Berichten: 13711
Geregistreerd: 21-06-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-18 14:05

Hoe oud is het veulen? Lijkt mij handiger als het dier samen met de moeder vervoerd word en de moeder dan weer terug mee gaat. Zo doet men dat ook als het veulen elders naar de opfok groep gaat en aldaar van de moeder afgespeend word om zo veel mogelijk stress te voorkomen maar wellicht heb ik dat verkeerd.

Ik l*l niet met de wind mee nee...

Vjestagirl

Berichten: 26645
Geregistreerd: 11-08-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-18 14:07

Popstra schreef:
Hoe oud is het veulen? Lijkt mij handiger als het dier samen met de moeder vervoerd word en de moeder dan weer terug mee gaat. Zo doet men dat ook als het veulen elders naar de opfok groep gaat en aldaar van de moeder afgespeend word om zo veel mogelijk stress te voorkomen maar wellicht heb ik dat verkeerd.


Waarna moeders 3 uur heeft om de trailer af te breken omdat haar kind weg is?

Als atheïsme een religie is, dan is geen postzegels verzamelen een hobby.

elinedeau95

Berichten: 1192
Geregistreerd: 05-10-09
Woonplaats: Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-18 14:08

Het is bij de wet verboden om bij het paard/veulen in een trailer te blijven. Daarbij is het een dom en gevaarlijk idee.... Ik zou gewoon vervoeren in een veilige trailer met genoeg hooi en dan in een stuk doorrijden zonder het veulen onderweg eruit te halen. Dit bedoel ik alleen zonder moeders erbij.

.

mvdbijl

Berichten: 3673
Geregistreerd: 29-06-09
Woonplaats: Zeist

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-18 14:10

Dat is helemaal sneu, het veulen moet gewoon eerst goed van de moeder af zijn bij de verkoper.

Zet hem op de trailer en vertrek meteen, geef hem hooi en gewoon in 1 keer richting huis rijden.
Stoppen geeft onrust en erbij gaan staan ook. Heb je zelf weinig ervaring met vervoeren vraag dan iemand mee te gaan.

tengeltje11
Berichten: 7131
Geregistreerd: 16-06-05
Woonplaats: w-vl,belgie

Re: Veulen ophalen bij koper !!!

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-18 14:14

idd.

het enige wat ik wel vaker deed,was een rustige shet meenemen die heel vriendelijk is naar veulens en deze gewoon los mee de trailer op met het veulen.

zijn ze op slag een pak rustiger door,want ze zijn niet meer alleen en als ze aankwamen,hadden ze direct een vriendje.


maar voor de rest gewoon lege trailer,veulen erop en rijden.

Sheeltje2

Berichten: 1769
Geregistreerd: 15-09-13
Woonplaats: Abbekerk

Re: Veulen ophalen bij koper !!!

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-18 14:19

toen ik mijn veulen ging ophalen had ik een 1.5 paard trailer gehuurd een williams die geheel dicht kon en verder geen gekkigheid in de trailer heb hem erin gezet zonder vast te zetten werd trouwens dan ook voor eerst van zijn moeder gescheiden (vond ik zelf hart brekend) maar hij liep erin klep dicht hooi beetje op de grond en rijden was 2 uurtjes mochten onderweg ook niet stoppen zij de fokker geeft stress nou meneer gaf geen kik onderweg en kon hem zonder zweet zo van trailer afhalen en bij zn nieuwe vriendjes doen ook geen geroep om moeder denk dat ik misschien mazzel gehad heb met alles:) maar wilde je toch even mn verhaal geven

rust in de groene weides jasmine en Yuri we gaan je missen. ***** Johnny ******

listiglistje

Berichten: 14402
Geregistreerd: 03-02-05
Woonplaats: Ittervoort

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-18 14:44

Stangen eruit, stro/hooibalen bouwen voor en achterin, los erin zetten en trailer geheel dichtmaken achter.

Stangen erin en vastzetten heb ik wel eens hele nare dingen van gezien, niet doen.

L1 + 24 PR 209 / L2 + 28 PR 211 / M1 + 21 PR 210 / M2 + 13 PR 204 / Z1 + 14 PR 225 / Z2 + 11 PR 224 / ZZ-L + 5 PR 223 *\o/* / RIP lieve Aqanto

plutolover

Berichten: 11705
Geregistreerd: 30-07-04

Re: Veulen ophalen bij koper !!!

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-18 14:51

Ik hou me stangen er wel in. Ivm stevigheid trailer. Bij de voorste doe ik balen hooi zodat het veulen niet onder de stang kan. En achter moet er wel iets heel raars gebeuren.

Hij gaat wel los.

Scheelt mijn veulen heeft al 4x met mams langs tijd op de trailer gestaan. (2-3 uur)

Hij moet nu ook 2/2,5 uur op de trailer maar dan alleen. Maar hij is dan wel goed afgespeend )

Ik gebruik een ifor Williams die helemaal dicht kan

CharazJarig

Berichten: 24280
Geregistreerd: 12-04-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-18 14:53

upendo schreef:
Je kan niet in een rijdende trailer staan.


Echt wel

Wij zijn ooit met merrie en ernstig ziek veulen wat bijna niet meer op zijn benen kon staan naar de kliniek gereden, om het veulen te ondersteunen en in te kunnen grijpen indien nodig ben ik erbij gebleven in de trailer.

Het mag niet en zeker zo'n lange rit zou ik er niet bij blijven staan.

Mr. Rock N Roll 27-05-2010 / 05-06-2010, I wish I knew you, I wish I knew you before

tengeltje11
Berichten: 7131
Geregistreerd: 16-06-05
Woonplaats: w-vl,belgie

Re: Veulen ophalen bij koper !!!

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-18 14:55

tuurlijk kan het,maar het mag sowieso bij wet niet en bij een veulen die nog allerlei toeren kan uithalen,ga je toch niet bijstaan?
kan levensgevaarlijk worden,je kan er niet uit.

sanso

Berichten: 5477
Geregistreerd: 20-12-10
Woonplaats: Timboektoe

Re: Veulen ophalen bij koper !!!

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-18 15:12

Zorg dat het luik van de trailer dicht is! Een paard in paniek gaat daar heen. Zelfs een shetlander komt er dan nog uit.

Waarom niet eerst volledig afspenen?

CharazJarig

Berichten: 24280
Geregistreerd: 12-04-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-18 15:15

tengeltje11 schreef:
tuurlijk kan het,maar het mag sowieso bij wet niet en bij een veulen die nog allerlei toeren kan uithalen,ga je toch niet bijstaan?
kan levensgevaarlijk worden,je kan er niet uit.


In het algemeen nee, de mijne was dusdanig ziek dat hij geen toeren meer uithaalde, is later ook op de kliniek overleden.

Mr. Rock N Roll 27-05-2010 / 05-06-2010, I wish I knew you, I wish I knew you before

Gini
Berichten: 17893
Geregistreerd: 18-10-06
Woonplaats: Belgje

Re: Veulen ophalen bij koper !!!

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-18 15:18

Je bent een onbekende voor het veulen en je zal dus geen hulp of geruststelling zijn. Niet in de trailer blijven dus.

MissBmx
Berichten: 4401
Geregistreerd: 20-05-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-18 15:25

Geen zeil maar een veulenrek of een harde klep waarmee je de trailer kan afsluiten.
Veulen opladen, los laten staan, strobalen voorin zodat die niet onder de stang kan, rijden en stoppen na 3 uur op plaats van bestemming. Ik zou niet tussendoor de klep of het deurtje open maken alleen wanneer er dikke paniek is
Je zou evt een camera in de trailer kunnen maken zodat je toezicht hebt.
Dit kan volgens mij met je mobiel verbonden worden.

Als het niet kan zoals het moet, dan moet het maar zoals het kan.

MightyJoe

Berichten: 4962
Geregistreerd: 12-09-10

Re: Veulen ophalen bij koper !!!

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-18 15:27

Ik heb achterstang erin gelaten. Voorstang eruit. Veulen los erin. Heb een camera er in gehad en hij was voornamelijk bezig met evenwicht houden etc. Ik heb wel een veulenrek erin gedaan met nog een zeil erover. Alleen een zeiltje durfde ik niet aan.

Silly1972

Berichten: 14775
Geregistreerd: 24-06-08
Woonplaats: Almere

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-18 15:35

listiglistje schreef:
Stangen eruit, stro/hooibalen bouwen voor en achterin, los erin zetten en trailer geheel dichtmaken achter.

Stangen erin en vastzetten heb ik wel eens hele nare dingen van gezien, niet doen.



Die stangen garanderen wel een stuk van de veiligheid van je trailer.
Je wilt niet werten wat er gebeurt als de trailer omgaat en die stangen zitten er niet in.
Of wanneer er een auto van achteren in rijdt.

Maar ik begrijp wel waarom je dat zegt.
dan liever alleen de voorstang eruit en niet de achterstang

[PP] [VOLG] Bonte Cashmiro van jaarling tot ............
Ceasar ter linden x Harmony 6 maart 2017 geboren


Popstra
Berichten: 13711
Geregistreerd: 21-06-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-18 14:48

Vjestagirl schreef:
Popstra schreef:
Hoe oud is het veulen? Lijkt mij handiger als het dier samen met de moeder vervoerd word en de moeder dan weer terug mee gaat. Zo doet men dat ook als het veulen elders naar de opfok groep gaat en aldaar van de moeder afgespeend word om zo veel mogelijk stress te voorkomen maar wellicht heb ik dat verkeerd.


Waarna moeders 3 uur heeft om de trailer af te breken omdat haar kind weg is?

Nee, moeder en veulen tijdje op het nieuwe adres en langzaam af spenen zoals ik al schreef.
Maar nogmaals, ik weet niet hoe oud het veulen is. Wellicht het al afgespeend was

Ik l*l niet met de wind mee nee...

Amado
Berichten: 1327
Geregistreerd: 22-01-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-18 14:54

Toen we mijn veulen op gingen halen hebben we m gewoon in de trailer gezet (er was niet van te voren geoefend en hij had ook nog maar 3 keer vast gestaan)
Hij heeft toen ook 2,5 uur lang moeten reizen. Is helemaal prima gegaan. Tussendoor een snelle stop om even te checken of alles oke is.


Voor een volgende keer neem ik een trailer met camera zodat ik het beter jn de gaten kan houden. Misschien is dat een optie?

Wij hadden hem niet los staan in de trailer
Laatst bijgewerkt door Amado op 11-09-18 15:02, in het totaal 1 keer bewerkt

Amado <3 samen sinds 02-10-2015

Gimme_Joy

Berichten: 7764
Geregistreerd: 27-10-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-18 14:55

Ik heb mijn paard gehaald toen ze 6 maanden was. Ze werd tijdens het ophalen meteen afgespeend. Uiteraard zielig, maar de enige optie ook volgens Wolvega. Daarna een trailerrit van 2 uur.

Veulen los in de trailer, wel een bodembedekking en hooi in een zak ophangen.

Het laden duurde lang, uiteindelijk hebben we moeder geladen, Joy erin, moeder eruit, klep dicht en rijden. Het brak mijn hart, maar het is goed gegaan. Oh ja, veulenrek boven de klep. Niet alleen een zeiltje. Mocht hij een sprong nemen houdt dat zeiltje hem nooit tegen.

Niet sederen oid. Dat werkt alleen averechts. En het zou fijn zijn als je een camera in de trailer hebt :)

Afbeelding
Afbeelding

Ride softly, Listen carefully and Love completely
~~~~Haidas Magic Joy~~~~
[WN-AM] [VOLG]Joy, van Guppie naar Showstopper

Cemlys

Berichten: 14950
Geregistreerd: 13-01-03
Woonplaats: Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-18 15:06

Dit weekend is een jaarling opgehaald hier. Nooit eerder in de trailer gestaan. Pakje stro over de bodem, hooinet, los erin. Met 5 min stond ze erop (brokjes werkten goed), zeiltje dicht (ging om een a pony dus die moet al zn best doen om over de klep te komen) en ze heeft er meer dan 4u rustig opgestaan, rustig en geen problemen gehad

Yesterday is history, tomorrow is mystery, today's a gift, that's why it's called present!


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 87 bezoekers