Licht beschimmeld hooi. Voeren?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

 
 
corientjuhh

Berichten: 9820
Geregistreerd: 19-11-07
Woonplaats: In een hunebed

Licht beschimmeld hooi. Voeren?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 11-09-18 10:04

Sinds een tijdje staan mn paarden weer aan huis en had ik grote hooibalen gekocht
Echter zaten deze vol schimmel (echt dat hele vieze plakkerige stinkende witte zooi wat ook wit blijft als t 'opdroogd') hooileverancier is geweest en zag dat de balen niet alleen erg beschimmeld waren, maar ook vol troep zaten.. dus heb een nieuwe gekregen. Deze zag er keurig uit (waarschijnlijk waren er per ongeluk 2 verkeerde balen bij de goede hooibalen gezet)
Echter is er een regenbui over t hooi heen gekomen en is t wat gaan schimmelen, deze keer zat het niet van te voren al in t hooi, maar is t door de nattigheid gekomen.. T is niet die hele viezige schimmel, maar meer pluizig, zodra t droogt zie je t niet meer (maar is het er uiteraard nog wel)
Stukken met de dikste schimmel gaan natuurlijk weg, maar hooi wat een klein beetje schimmel op zit twijfel ik over.
Weggooien, weken of gewoon voeren? Uiteraard probeer ik zoveel mogelijk weg te gooien, maar over sommige plukken twijfel ik toch.. omdat t heel licht bepluisd is zeg maar.. paard en shetjes eten niet alles op. Las ook wel dat ze t zelf uitsorteren wat ze wel en niet willen eten. Dat wat blijft liggen gooi ik dan ook gewoon weg.
Ik lees hele verschillende dingen. De ene zegt weggooien en de andere zegt weer een beetje maakt niet uit (plus dat ze t zelf ook nog eens sorteren)
Met weken las ik wel dat de mineralen eruit gaan, maar daarvoor kan ik natuurlijk weer wat anders geven..

Dilanda D; B+1 *verkocht Duoaparte; B+7 *verkocht
Nistral B+26 (pr 198) L1+28 (pr 199,5) L2+11 (pr 193,5) M1+18 (pr 185) M2+2 (pr 183,5) nu vollop in de western naast BB springen Nobi beleerd


Anoniem

Re: Licht beschimmeld hooi. Voeren?

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-18 10:06

Je eet zelf toch ook geen brood met een beetje schimmel erop?

Weg gooien dus..

Bralindy

Berichten: 3326
Geregistreerd: 06-11-08

Re: Licht beschimmeld hooi. Voeren?

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-18 10:08

Lekker weggooien!

"Unable are the loved to die, for love is immortal." - Emily Dickinson

PollyJarig
Moderator Algemeen1
No drama, no glory!

Berichten: 23407
Geregistreerd: 09-04-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-18 10:08

Anoniem schreef:
Je eet zelf toch ook geen brood met een beetje schimmel erop?

Weg gooien dus..


ik drink ook niet uit de sloot en ik eet ook geen gras met modder en slakjes.

kleine muisjes hebben kleine wensjes,
beschuitjes met gestampte mensjes!

Ivana78

Berichten: 167
Geregistreerd: 27-03-18
Woonplaats: Heerlen

Re: Licht beschimmeld hooi. Voeren?

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-18 10:10

Ik zou het niet riskeren en het weg gooien ,liever dat ik dan wat nieuw moet kopen dan dat er onnodig een paard ziek word en je veel meer kwijt bent aan dierenarts kosten :)

Be the chance you wish to see in the world❤ [o]

pien_2010

Berichten: 43070
Geregistreerd: 08-12-10
Woonplaats: Limousin

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-18 10:11

Polly schreef:
Anoniem schreef:
Je eet zelf toch ook geen brood met een beetje schimmel erop?

Weg gooien dus..


ik drink ook niet uit de sloot en ik eet ook geen gras met modder en slakjes.


:= :D Dit dus.
Ik doe het zelfde als jij. Gooi dan de schimmel stukken weg en voer de rest gewoon op. Mijn paarden hebben er nog nooit iets van gehad.
Kijk dit is een totaal ander verhaal als de eerste baal. Jij hebt het over goed vers hooi dat nat geregend is en daardoor wat plekjes heeft. Vind ik een totaal ander verhaal. Bij ons is het ook vaak de buitenkant van de baal die wat rommelig eruit ziet en dat haal ik dan weg. Aan de binnenkant zit dan gewoon prachtig schoon hooi waar ze de "Hoefjes bij opeten".

ElinaSK

Berichten: 2656
Geregistreerd: 07-07-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-18 10:12

Ik zou het ook niet voeren. Hier een baal gehad die goed leek maar waar bij openen een vage groenige stofwolk vanaf kwam was dus wel mooi beschimmeld ookal zag je het niet... Paarden hebben er dus wel van staan hoesten..

"You better run away while it let us. 'Cause like it or not everyday we get a little better at jealousy"

pien_2010

Berichten: 43070
Geregistreerd: 08-12-10
Woonplaats: Limousin

Re: Licht beschimmeld hooi. Voeren?

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-18 10:13

ElinaSK, dat zou ik dus ook niet geven en vind ik een totaal ander verhaal.

ElinaSK

Berichten: 2656
Geregistreerd: 07-07-10

Re: Licht beschimmeld hooi. Voeren?

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-18 10:15

Toch als je de volgende dag kwam zag je er niks meer van geen schimmelplek ed. Punt is dat schimmel sporen achterlaat dus ookal is er maar 1 plek reken maar dat het zich al verwpreid heeft. Maar goed dat ben ik, ik neem het risico niet meer..

"You better run away while it let us. 'Cause like it or not everyday we get a little better at jealousy"

Quir

Berichten: 17353
Geregistreerd: 13-07-05
Woonplaats: Zweden

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-18 10:15

Zeker weten weg gooien, paarden zijn erg gevoelig voor schimmel met name op de luchtwegen!


Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-18 10:20

Polly schreef:
Anoniem schreef:
Je eet zelf toch ook geen brood met een beetje schimmel erop?

Weg gooien dus..


ik drink ook niet uit de sloot en ik eet ook geen gras met modder en slakjes.


Modder is geen ziekte verwekker. En een paard drinkt ook niet uit vieze sloten (tenzij je ze niks beters aanbied).

PollyJarig
Moderator Algemeen1
No drama, no glory!

Berichten: 23407
Geregistreerd: 09-04-01

Re: Licht beschimmeld hooi. Voeren?

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-18 10:23

maar ik drink ook niet uit een schone sloot, het zijn paarden hoor geen mensen.
Maar ieder moet doen waar hij of zij zich goed bij voelt, er werden meningen gevraagd en dit is mijn mening.

Mijn beest eet van de vloer, drinkt slootwater als het moet, drinkt ook onderweg weleens uit een plas regenwater, eet gras uit de berm en incidenteel zal er weleens een beetje schimmel in zn voer zitten.

Maar aan de andere kant eet ik ook weleens schimmelkaas dus dat mensen nooit schimmel eten is ook niet helemaal waar.

kleine muisjes hebben kleine wensjes,
beschuitjes met gestampte mensjes!

droversrun

Berichten: 1027
Geregistreerd: 23-02-07

Re: Licht beschimmeld hooi. Voeren?

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-18 10:38

Ook hier halen we gewoon de beschimmelde stukjes eruit en voeren we de rest op. Is de baal nou meer beschimmeld dan dat er nog goed hooi is, dan gooien we de baal uiteraard wel weg.

salome_xxx

Berichten: 41
Geregistreerd: 15-03-16
Woonplaats: Zeeland

Re: Licht beschimmeld hooi. Voeren?

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-18 11:01

wij gooide het beschimmelde hooi weg en de rest voerde we gewoon.

Dropneus95

Berichten: 785
Geregistreerd: 17-03-12

Re: Licht beschimmeld hooi. Voeren?

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-18 11:05

Niet voeren. Die van mij heeft stof en schimmelallergie + copd aan beschimmeld hooi over gehouden. Stal eigenaar vond dat ze het maar moesten eten... Nu zitten wij met een paard dat niet meer gereden kan worden en dient als grasmaaier

~ Enjoy the little things, Carpe diem ~

SweetVanille
Berichten: 1769
Geregistreerd: 26-09-14
Woonplaats: Friesland

Re: Licht beschimmeld hooi. Voeren?

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-18 11:22

Zeker niet doen, straks je paarden koliek o.i.d en dan ben je verder van huis.

Bloodymary
Berichten: 4528
Geregistreerd: 02-08-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-18 11:41

Polly schreef:
maar ik drink ook niet uit een schone sloot, het zijn paarden hoor geen mensen.
Maar ieder moet doen waar hij of zij zich goed bij voelt, er werden meningen gevraagd en dit is mijn mening.

Mijn beest eet van de vloer, drinkt slootwater als het moet, drinkt ook onderweg weleens uit een plas regenwater, eet gras uit de berm en incidenteel zal er weleens een beetje schimmel in zn voer zitten.

Maar aan de andere kant eet ik ook weleens schimmelkaas dus dat mensen nooit schimmel eten is ook niet helemaal waar.


Heerlijk nuchter. Maar je hebt 100 % gelijk.

Michellette
Berichten: 958
Geregistreerd: 09-08-06

Re: Licht beschimmeld hooi. Voeren?

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-18 11:48

Ze hebben neus en mond dicht bij elkaar zitten dus laten ze wel liggen wat ze niet lusten.

Myfairytale
Berichten: 5382
Geregistreerd: 26-05-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-18 12:09

Ik voer geen beschimmeld hooi of brok. Juist vanwege de vrij gevoelige luchtwegen zal ik het niet voeren.
En ja, een paard is een dier en zie en houd ik ze ook, maar toch houd ik ook bij hen grotendeels de stelregel aan: "Wat u niet wilt dat u geschiedt..."
Ook mijn andere dieren zal ik geen beschimmeld voer voorzetten.

GDG

Berichten: 4848
Geregistreerd: 11-04-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-18 12:10

corientjuhh schreef:
Echter is er een regenbui over t hooi heen gekomen en is t wat gaan schimmelen, deze keer zat het niet van te voren al in t hooi, maar is t door de nattigheid gekomen.. T is niet die hele viezige schimmel, maar meer pluizig, zodra t droogt zie je t niet meer (maar is het er uiteraard nog wel)
Stukken met de dikste schimmel gaan natuurlijk weg, maar hooi wat een klein beetje schimmel op zit twijfel ik over.

De baal heeft dus in de regen gestaan en is na een paar dagen gaan schimmelen? Nee, als er dan niet alleen 'dikke' schimmel op zit maar heel de rest ook beschimmeld is (ook al is dat maar licht) dan zou ik dat zéker niet voeren. Echt afvoeren en zorgen dat je voorkomt dat je balen nat regenen.


salome_xxx schreef:
wij gooide het beschimmelde hooi weg en de rest voerde we gewoon.

Als je goed leest ís alles beschimmeld.
Laatst bijgewerkt door GDG op 11-09-18 12:12, in het totaal 1 keer bewerkt

koeien op de weg...

Winged

Berichten: 33000
Geregistreerd: 28-12-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-18 12:11

salome_xxx schreef:
wij gooide het beschimmelde hooi weg en de rest voerde we gewoon.

Dit, geen ziek dier door gehad hoor.

GDG

Berichten: 4848
Geregistreerd: 11-04-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-18 12:13

Winged schreef:
salome_xxx schreef:
wij gooide het beschimmelde hooi weg en de rest voerde we gewoon.

Dit, geen ziek dier door gehad hoor.

Maar lezen jullie er dan voor het gemak overheen dat álles beschimmeld is :? ? Dit ga je toch niet meer voeren of ben ik nou gek?

koeien op de weg...

Winged

Berichten: 33000
Geregistreerd: 28-12-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-18 12:19

GDG schreef:
Maar lezen jullie er dan voor het gemak overheen dat álles beschimmeld is :? ? Dit ga je toch niet meer voeren of ben ik nou gek?

Nee, ik reageer op hoe ik het deed. Dus het hooi wel uitsorteren.

Indien alles beschimmeld is dan is de keuze simpel, maar gezien de schaarste die gaat komen ivm de afgelopen zomer zou ik toch nog wel even goed de balen bestuderen of werkelijk alles is beschimmeld.

LinSa

Berichten: 2270
Geregistreerd: 11-11-08

Re: Licht beschimmeld hooi. Voeren?

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-18 12:34

Ik heb ook een jaar geleden wat beschimmeld hooi weggegooid en de rest gevoerd. Resultaat is een pony met stofallergie +COPD. Dag alle plannen die we nog hadden. :evaw:

tamary

Berichten: 29148
Geregistreerd: 19-06-02
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-18 19:12

Michellette schreef:
Ze hebben neus en mond dicht bij elkaar zitten dus laten ze wel liggen wat ze niet lusten.

Sommige schimmels smaken zoet en worden dus zelfs met voorkeur gegeten.

[o]
Bayo - 01-01-1996 - 15-04-2017 ;(
“Technological progress has merely provided us with more efficient means for going backwards.” – Aldous Huxley –


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: StonedRomy en 93 bezoekers