Ben ik nu gek of is er daadwerkelijk iets mis?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Womble

Berichten: 630
Geregistreerd: 10-06-17
Woonplaats: Mierlo

Ben ik nu gek of is er daadwerkelijk iets mis?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-09-18 23:03

Hallo,

Mijn haflinger jaarling heeft het sinds het afspenen eigenlijk nooit goed gedaan... Ze heeft vorige winter droes gehad (niet getest) en is eigenlijk nooit na het afspenen gespierd geweest altijd magertjes ze is nu ook nog maar 1,17 hoog en had minstens al 1,35 moeten zijn... Ze heeft de bijnaam smurf.

Laatste tijd viel ze heel veel af en had een dikke buik... Ik heb haar dieet aangepast ze krijgt nu 500 gram vitalbix breed en grow 2 scheppen luzerne hooi gras en wat snoepjes ooit een appel... hier zit ze nu 3 weken op (overgestapt vanuit pavo) en ik zie geen verschil.

Ze is ontwormt ik heb ook een mest onderzoek uitlaten voeren hier kwam niks uit, de dierenarts zei dat het kon komen omdat ze eiwitten niet goed kan opnemen en stelde een bloedonderzoek voor.

De keer erna had ik een andere dierenarts die zei kijk eerst hoe ze reageerd op het nieuwe voer... Ze deed het kort iets beter maar valt nu weer terug...

Iemand hier ervaring mee? Of ideeën over?
Andere mensen zeggen dat ik me teveel zorgen maak en dat het gewoon haar manier van groeien is maar voor mijn gevoel is er iets mis... Overigens is ze wel gewoon actief vrolijk en vervelend.
Ze was ontwormt met equest (250 kg) kwam niks vanaf.

Een week terug (lekker vies :') )
Afbeelding

Jolliegirl

Berichten: 32954
Geregistreerd: 18-07-04

Re: Ben ik nu gek of is er daadwerkelijk iets mis?

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-18 23:06

Ontwormen voor 250 kilo?
Dit paard weegt er minstens 100 meer..

Begin daar eens mee. Goed ontwormen. Beter teveel dan te weinig.

pluisje88

Berichten: 8057
Geregistreerd: 22-05-07
Woonplaats: Ergens in de Achterhoek

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-18 23:07

Is dit voor een jaarling in de groei zo gek? De meesten die ik ken zijn zo of nog hoekiger. Vet krijg je een jong paard toch nooit? Zo ver ik weet gebruiken ze hun energie om te groeien in plaats van dik te zijn?

Al ga ik wel mee in het wormen verhaal van de rest
Laatst bijgewerkt door pluisje88 op 10-09-18 23:12, in het totaal 1 keer bewerkt

Paardenfann4
Berichten: 1333
Geregistreerd: 15-08-17
Woonplaats: Overijssel

Re: Ben ik nu gek of is er daadwerkelijk iets mis?

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-18 23:09

Ik vind zijn bolle buikje wel echt een wormenbuik in combinatie met die schrale bovenlijn en zichtbare ribben. Ik zou er nog een ontworming in doen en dan wat meer en misschien nog even een ander werkzame stof en dat over een aantal weken nogmaals herhalen.

Ginny135
Berichten: 313
Geregistreerd: 02-08-16

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-18 23:10

Inderdaad goed ontwormen, liever teveel dan te weinig, het kan weinig kwaad als je teveel geeft, als je te weinig geeft doet het (bijna) niets.

Womble

Berichten: 630
Geregistreerd: 10-06-17
Woonplaats: Mierlo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-09-18 23:13

Veearts zei voor 250 :? Dus dat heb ik maar opgevolgd

Deze fotos schetsen dr looks mss beter

Afbeelding
Afbeelding

c_alsemgeest

Berichten: 20629
Geregistreerd: 18-01-04
Woonplaats: Ergens tussen Den Haag en Rotterdam

Re: Ben ik nu gek of is er daadwerkelijk iets mis?

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-18 23:16

Ik zou ook wel denken aan wormen hoor... in vergelijking met de bovenlijn is de buik heel erg bol. Als het van het gras zou komen zou je ook iets verzwaring op de nek moeten zien imo

Saskia9
Berichten: 12295
Geregistreerd: 18-09-03
Woonplaats: Sprang Capelle

Re: Ben ik nu gek of is er daadwerkelijk iets mis?

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-18 23:18

Aan de nek te zien is hier best wel wat mis mee inderdaad. Niet alleen de bovenlijn is schraal... Zeker doorgaan met wormen, dat kan ook zeker gevolgen hebben voor de uiteindelijke bouw van je paard.

Womble

Berichten: 630
Geregistreerd: 10-06-17
Woonplaats: Mierlo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-09-18 23:19

Toch wel? Ik vind het zo raar dat er dan niks uit het wormenonderzoek is gekomen...

En dan met equest? En voor meer kg?

alice0cullen

Berichten: 2434
Geregistreerd: 20-12-11
Woonplaats: Deventer

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-18 23:20

Ik denk dat je echt moet denken aan wormen, zelfs mijn zus die niets van paarden weet merkte het op. Ik zou hem in ieder geval nog eens goed ontwormen.

Womble

Berichten: 630
Geregistreerd: 10-06-17
Woonplaats: Mierlo

Re: Ben ik nu gek of is er daadwerkelijk iets mis?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-09-18 23:24

Ja dat was ook mijn eerste gedachte teminste ik zou niet weten wat anders... Tot die wormonderzoeken terug kwamen en ik ging denken aan allemaal enge ziektes en aandoeningen... Vandaar ook deze post zegamaar

marjoleinft

Berichten: 2328
Geregistreerd: 25-06-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-18 23:24

Ik vind haar ook wel wat mager,
Mijn jaarling krijgt 2x per week 1/3 brok pavo veulenbix en verder dag en nacht land.
Die ziet er zo uit , ook een merrie
Afbeelding


Die van mij moest ik voor 350 kg ontwormen.
Laatst bijgewerkt door marjoleinft op 10-09-18 23:25, in het totaal 1 keer bewerkt

Sansevieria
Berichten: 4189
Geregistreerd: 06-10-04
Woonplaats: Overal en nergens

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-18 23:25

Door een te lage dosering werk je juist restistentie in de hand.
Ik zou persoonlijk hier ook nog eens ontwormen en zeker op meer als 250 kilo, en met een ander middel als wat er eerder gebruikt is.

pluisje88

Berichten: 8057
Geregistreerd: 22-05-07
Woonplaats: Ergens in de Achterhoek

Re: Ben ik nu gek of is er daadwerkelijk iets mis?

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-18 23:31

Die 2e foto’s schetsen wel een ander beeld ja. Buik erg dik en hals erg schraal. Ik zou pulp gaan voeren in plaats van luzerne. Ken meer paarden die het niet goed doen op luzerne dan die get er wel goed op doen. Verder nog eens goed kijken naar wormen. Uit de eitelling komt niet alles uit en is ook een momentopname. Daarom is de uitslag soms een beetje lastig betrouwbaar.

Womble

Berichten: 630
Geregistreerd: 10-06-17
Woonplaats: Mierlo

Re: Ben ik nu gek of is er daadwerkelijk iets mis?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-09-18 23:34

Van die bietenpulp? Of slobber?
Oke intressant ik zal is een andere dierenarts bellen dan die ik tot nu toe heb gehad... Mss kijkt die er anders op

meiske1577
Berichten: 1656
Geregistreerd: 28-06-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-18 23:36

Is er al bloed geprikt?
Dat geeft wellicht een duidelijker beeld ook mbt wormen

pluisje88

Berichten: 8057
Geregistreerd: 22-05-07
Woonplaats: Ergens in de Achterhoek

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-18 23:36

Bietenpulp. Maar dat moet je weken en dan wordt het een soort van slobber (maar wel veel vaster dan dat)

De vraag is wel, als je paard ondanks ontworming zo mager blijft, of het dan een goed plan is om nog meer te ontwormen. Chemische ontworming is een behoorlijke aanslag op het lijf die Nog weer extra belasting meebrengt. Ik zou haar proberen eerst te laten aankomen met pulp en veulenbrok (heb super goede ervaring met pavo podo grow terwijl ik eigenlijk niet zon fan ben van het merk) om zo te laten aansterken en dan nog een poging doen tot ontwormen.
Laatst bijgewerkt door pluisje88 op 10-09-18 23:40, in het totaal 1 keer bewerkt

Womble

Berichten: 630
Geregistreerd: 10-06-17
Woonplaats: Mierlo

Re: Ben ik nu gek of is er daadwerkelijk iets mis?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-09-18 23:39

Nee nog niet.

Was eigenlijk wel de bedoeling maar de 2e keer (ze kreeg dr inentingen) had ik een andere dierenarts die zei wacht nu eerst even en kijk hoe ze het op dit voer doet na 3 weken geen verschil

Dankje voor de tip ga morgen naar de winkel om het te halen

pluisje88

Berichten: 8057
Geregistreerd: 22-05-07
Woonplaats: Ergens in de Achterhoek

Re: Ben ik nu gek of is er daadwerkelijk iets mis?

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-18 23:41

Lees ook even m’n aanvulling ;) had er nig wat bij bedacht ;)

Jetta

Berichten: 3986
Geregistreerd: 19-01-02
Woonplaats: Aan de rand van de stad

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-18 23:42

Getest op bloedworm?

Jorex

Berichten: 9929
Geregistreerd: 18-05-12
Woonplaats: inmiddels in dr88

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-18 23:43

Ik zou hiervan bijna zeggen naast goed ontwormen seniores priores erin. Diertje heeft totaal geen reserves voor de winter en moet echt veel aankomen. SP heeft bij mij goed gewerkt toen mijn bijna 3 jarige (altijd mager geweest) echt niet wilde aankomen. Hij staat nu zelfs iets te mollig. Had ik dat maar eerder geweten, dan was er als jaarling al SP ingegaan. Maar je moet het wel lekker voor ze maken met bv veulenbrok, anders blieven ze dit soort slobbers vaak niet. Hopelijk komt er gauw wat spek op haar :(:)

Die van mij had als jaarling een vrij hardnekkige bloedworm besmetting die pas wegging toen ik met driedubbele dosis ging ontwormen. Hij woog iets van 75 kg en is uiteindelijk ontwormd met 200 kg. Het gaat om een shetlander.
Laatst bijgewerkt door Jorex op 10-09-18 23:46, in het totaal 1 keer bewerkt

Newallure

Berichten: 568
Geregistreerd: 07-01-14
Woonplaats: Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-18 23:44

Zou echt eerst de wormen te lijf gaan dan komt de rest vanzelf goed met het gewicht verwacht ik

Hutcherson

Berichten: 7334
Geregistreerd: 21-07-13
Woonplaats: --

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-18 00:35

Ik dacht ook gelijk wormen. Ik zou pramox pakken als ontworming. Gelijk breed spectrum en pakt ook ingekapselde bloedwormen aan enzo.

Daphara

Berichten: 7210
Geregistreerd: 05-08-16
Woonplaats: Aan de IJssel

Re: Ben ik nu gek of is er daadwerkelijk iets mis?

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-18 01:00

Je voer is prima! Ik zou voorlopig even dubbele dosis voer geven. Dus 2x daags 500 gr. B&G

Ik gok ook wormen, uit mestonderzoek hoeft dat niet direct uit te komen. Dus hup, wormenspuit er in voor minstens 350 kilo. En over 4 weken herhalen! Je zult al snel verschil gaan zien.

Ook een idee is om naast het gras te zorgen dat ze onbeperkt toegang tot ruwvoer heeft.

lizy29

Berichten: 6238
Geregistreerd: 05-03-12
Woonplaats: Het land van du vin, du pain, du Boursin

Re: Ben ik nu gek of is er daadwerkelijk iets mis?

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-18 01:48

Is ze al wel eens ontwormd tegen spoelworm?