paard weet niet waar hij zijn voeten neerzet

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Lougis

Berichten: 102
Geregistreerd: 04-01-16
Woonplaats: Limburg

paard weet niet waar hij zijn voeten neerzet

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-09-18 20:47

He allemaal!

Ik plaats mijn vraag bij 'Beweging'.
Ik ben altijd een traditionele dressuur ruiter geweest (geen wedstrijden ofzo, enkel lessen genomen). 2.5 jaar geleden heb ik mijn eerste eigen paard gekocht en ben ik meer richting horsemanship gegaan en een vrijere manier van rijden(losse teugels, rijden op zit). Nu heb ik sinds enkele maanden mijn tweede paard gekocht, die western beleerd is geweest. Maar ik heb de indruk dat hij totaal geen idee heeft waar hij zijn eigen voeten plaatst. Hij staat soms op mijn tenen, en als ik enkele balkjes neerleg, gegarandeerd dat hij ze allemaal raakt. Hij is medisch in orde, enkel een beetje lomp :D

Het lijkt alsof hij slentert met zijn achterbenen (de jog) en in galop gaat het allemaal wat in slowmotion haha! Is dit iets typisch western? Iemand leuke ideeen om hem zijn voeten beter te leren plaatsen?

Bowo
Berichten: 2811
Geregistreerd: 11-04-18

Re: paard weet niet waar hij zijn voeten neerzet

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-18 20:53

Heb je een filmpje? Want als ik het zo hoor, klinkt dit toch wel als edn atactisch paard.
En het op je tenen staan, klinkt ook als een paard dat niet veel respect heeft voor je persoonlijke ruimte

Lougis

Berichten: 102
Geregistreerd: 04-01-16
Woonplaats: Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-09-18 21:17

Hij heeft geen enkel symptoom van ataxie. We zijn bezig met het grondwerk, hij kende dit niet. Inderdaad wat weinig respect voor mijn ruimte, over sociaal paard :p Hij heeft ook nog nooit gesprongen of over balken moeten lopen, ik denk een kwestie van oefenen. Vroeg me gewoon af of het iets typisch western was en of er nog mensen hier ervaring mee hebben :)

Bowo
Berichten: 2811
Geregistreerd: 11-04-18

Re: paard weet niet waar hij zijn voeten neerzet

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-18 21:20

Wanneer de gewone balken goed gaan, kun je ook een paar balken in het rijtje aan 1 kant wat hoger leggen. Is ook een goede oefening voor de coördinatie :)

xxCYNNxx

Berichten: 5661
Geregistreerd: 06-07-11
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-18 21:37

de pleasure is binnen de western toch het onderdeel waar idd alle gangen gereden worden op de manier zoals jij beschrijft wat je paard doet.
Westernmensen mogen me direct corrigeren als ik het mis heb hoor; ben niet zo thuis in de westernwereld.
Als ik het wel juist heb: is je paard misschien gefokt en getrained voor de pleasure? Wat dat zou al veel verklaren; zoek maar eens op YouTube naar western pleasure.
Dan zal die ook zeker balkjes lopen niet kennen; immers gebruik je dat om je paard de voeten meer op te laten tillen en in de pleasure wil je dat niet...althans; zo komt dat onderdeel in elk geval op mij over; sloffend de baan door


edit; heb het in elk geval juist wat betreft hoe de pleasure eruit ziet:

https://www.youtube.com/watch?v=_yP1egescmw

troi
Berichten: 17002
Geregistreerd: 12-09-08
Woonplaats: Boven Zwolle

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-18 22:12

Quarters en paint zijn in elk geval gefokt op economische en vlakke gangen. Heel comfortabel maar als je die paarden niet goed traint en lekker laat ‘sloffen op de voorhand’ dan krijg je dit soort problemen. Ik zou flink gaan trainen met op tempo lopen en balkjes meenemen. Dat kunnen ze prima!

Wat betreft het gedrag als je ernaast staat, dat is simpwelweg zeer onbeleefd gedrag en zou je moeten corrigeren.

Narcissa
Berichten: 3046
Geregistreerd: 29-03-15

Re: paard weet niet waar hij zijn voeten neerzet

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-18 10:11

Klopt. Dit is niet typisch voor western, wel typisch voor western wannabees. Die denken: western, dus lekker relax een rustige jog met lange geugeltjes, zo hoort dat toch?
Wat vergeten wordt, is dat die mooie relaxte langeteugel jog zeer veel, mogelijk jaren, training heeft gevergd om die kalm maar wél op de achterhand gereden te krijgen. Élk paard moet goed op de achterhand gereden worden, zoniet gaan ze in de tragere gangen sloffen, knallen ze op de voorhand en worden ze ongecoördineerd... zoals elk paard ;). Een dressuurruiter die zijn paard op eenzelfde manier laat rondsjokken krijgt dezelfde problemen.

Ik persoonlijk zou hem dus wat meer voorwaarts rijden in alle gangen. Vergeet die jog maar even, daar is hij zo te horen nog niet aan toe. En een galop moet altijd als een galop blijven aanvoelen. Eerst moet hij meer op de achterhand komen, als dat beter gaat zul je zien dat de jog en lope ook beter gaan zonder dat hij over zijn eigen voeten struikelt.

Enne, wat dat op je tenen staan betreft, paarden weten doorgaans heel goed waar hun voeten zich bevinden... Dat zou ik echt niet pikken.

Nirvana_

Berichten: 3203
Geregistreerd: 23-01-09
Woonplaats: Arnhem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-18 10:19

Van Linda Wellington-Jones zijn verschillende T-Team methoden om de coördinatie van je paard te verbeteren. Het kan namelijk wel zeker dat ze gewoon niet weten waar hun voeten staan. Wat bijv een manier is, is een voetje laten geven en dan kleine achtjes draaien, steeds verder naar de grond toe. Wat ook een fijne is, is het paard letterlijk stap voor stap over een balkje oid laten lopen. Been voor been.

Goede osteopaat kan ook een hoop doen. Heb zowel bij mezelf als bij een kasteel van een paard veel vooruitgang gezien op gebied van bewustwording en coördinatie.