[INFO] paarden die te dun zijn

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

 
 
ellepel

Berichten: 47317
Geregistreerd: 24-02-04
Woonplaats: assen

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-18 07:25

Wat jammer,zou je op zo een plek toch niet verwachten.
denk dat het dan ook wat tijd nodig heeft dat ze weer bij gaat trekken en ze die achterstand in moet halen.


Laura_
Berichten: 5382
Geregistreerd: 01-04-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-18 10:21

Hoi allemaal, ik heb sinds 2.5 maand een manegepaard overgekocht en verhuisd naar een nieuwe stal. Ze zag er goed uit toen ik haar meenam. Ze stond daar op onbeperkt kuilvoer. Voorheen was het wel altijd een schraal ding.
Op haar nieuwe stal staat ze momenteel 24/7 buiten, door de droogte werden ze 3x per dag bijgevoerd met hooi, maar ik vermoed dat ze wel minder binnenkrijgt dan haar weidemaatje.

Met de warme dagen ging het vrij goed, maar ik merk nu toch dat ze schraal begint te worden, waarschijnlijk deels door de "kou" en regen. Omdat ze ook in de winter grotendeels van de dag buiten staat, wil ik nu toch wel al gaan bijvoeren, zodat ze in de winter geen gratenpakhuis wordt. De winter zal ze vast ook namelijk even aan moeten wennen.

Qua beweging doen we momenteel niet meer dan alleen wandelen. Dus alles wat ze binnenkrijgt kan ze gebruiken om te "overleven" op t land. Ik wil dr binnekort wel weer gaan oppakken met stapritjes onder de man. Uiteraard hou ik haar dan ook goed in de gaten qua gewicht.

Ze krijgt nu samen met haar weidemaatje 3x per dag 2 plakken hooi(dus ieder een plak)
Ze kreeg 500 gram vitalbix dc en 200 gram active + erbij. Dit gaan we nu af/opbouwen naar 300 gram dc en 350 gram active +. Het is nog even afwachten hoe ze het hier verder op gaat doen.
Ik probeer haar nu als ik er ben even apart te zetten met een extra plak hooi, maar ik ben dus op zoek naar nog wat.

Luzerne wil ik haar liever niet geven omdat dat in hoge hoeveelheden gegeven moet worden voordat dit echt werkt. Dus ik zit te twijfelen om haar dagelijks wat slobber te geven van vital. Maar ik heb dus ook dingen gehoord over een esparcette korrel van metazoa. Bevat veel eiwitten (ik denk dat ze dat persoonlijk wel kan gebruiken,maar hoor ik veel wisselende dingen over). Maar ook goed voor de darmen etc.

Wat zouden jullie mij aanraden? Liefst zo gezond mogelijke voeding, dus weinig suikers/zetmeel etc.

cupido1996
Berichten: 441
Geregistreerd: 13-04-07
Woonplaats: Noordoostpolder

Re: [INFO] paarden die te dun zijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-18 11:30

Ik zou vooral het ruwvoer ophogen.
Ik weet niet op wat voor grondsoort en dus weide het paard staat, maar door de droogte zijn die vaak kaal.

Dus verdubbel het ruwvoer en kijk wat er gebeurd.

tamary

Berichten: 29151
Geregistreerd: 19-06-02
Woonplaats: Drenthe

Re: [INFO] paarden die te dun zijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-18 21:42

Voerschep 50/50 bietenpulp/grasbrok + water. Rijk ruwvoer en makkelijk opneembaar omdat het al kleingemaakt is.

[o]
Bayo - 01-01-1996 - 15-04-2017 ;(
“Technological progress has merely provided us with more efficient means for going backwards.” – Aldous Huxley –

Pantykous

Berichten: 10480
Geregistreerd: 08-02-03
Woonplaats: Bunschoten

Re: [INFO] paarden die te dun zijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-18 09:30

Ik heb hier gewogen, we zitten op 3 kilo merriebrok, 1,5 kilo basisbrok, 1,5 kilo pulp (droog) 2 kilo havens slobber (droog).

RianneH

Berichten: 28224
Geregistreerd: 02-05-05
Woonplaats: Amersfoort

Re: [INFO] paarden die te dun zijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-18 22:17

Ik meld me ook in dit topic omdat ik op zoek ben naar het juiste voer om die bovenlijn weer wat bij te krijgen.

Mijn merrie (23jaar, draver) is de laatste maanden wat aan het schommelen in haar gewicht. Op zich ziet ze er redelijk uit, maar de bovenlijn, en dan voornamelijk haar rug(spieren) komen maar lastig bij. Ze doet op het moment eigenlijk geen werk, staat 24/7 buiten in een PP waar ze sinds kort weer op onbeperkt hooi staan (lastig want een deel is te zwaar vs deel dat wel onbeperkt kan). Ze staan daarnaast in de ochtend op de weide, met lang uitgeschoten gras, maar behoorlijk dor. Daarnaast ook nog ongeveer een uur per dag op een kleinere weide met groen gras wat een stukje korter is.

Ik ben eigenlijk op zoek naar iets dat iets meer vet op haar rug en ribben zet met de winter in het vooruitzicht. Ik meet morgen de exacte gewichten, maar naast hooi krijgt ze 1x per dag:
- emmer grasmix
- voerschep Hartog Balance muesli (500-700gram gok ik)
- 100 gram Marstall Force
- 1/3 voerschep Hartog grasbrok (sinds een week) droog
- 1/3 voerschep grasbrok geweekt met
- 1/2-3/4 voerschep SP (winters bietenpulp maar weken duurt nu te lang en vooruit zetten wordt zuur)

Lastige is dat ze niet op stal komen en het voeren dus gebeurd 's avonds door mij. Ik merkte deze winter (toen kreeg ze een flinke emmer bietenpulp) dat ze soms gewoon vol was en er niet meer bij kon qua bijvoer. Dit oplossen is lastig, niet onmogelijk, maar ik hoor graag opties die iets praktischer zijn.
Ik denk dat ik moet gaan denken aan meer vetten, want ze bleef wel iets meer op gewicht toen we voordroog voerden)
Afspraak voor de tandarts is gemaakt, PPID wil ik dan ook laten prikken en afspraak met osteopaat is ook gemaakt. Als ik er 's avonds ben kan ze minimaal een uur, anderhalf uur los hooi eten, rest van de dag eten ze uit netten.

"Een draver, is gaver" :D

Anoniem

Re: [INFO] paarden die te dun zijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-18 22:22

Olie toevoegen.
Evt Zou je coolstance copra kunnen doen, of bijvoorbeeld omega mix van subli ( 369 hert t dacht ik?)
Evt geweekte fetura grasbrok kan ook.
Merrie of veulenbrok is ook rijk aan eiwit..

RianneH

Berichten: 28224
Geregistreerd: 02-05-05
Woonplaats: Amersfoort

Re: [INFO] paarden die te dun zijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-18 22:28

Olie begrijp ik, maar welke olie zet nu echt aan? Doet zonnebloemolie evenveel als andere olie? Pak je met een omega olie dezelfde voordelen als een losse olie en een omega mix? Wat doet de omega mix (dat kan ik ook googlen hoor ;) )
Wat is het grote voordeel van hier nog merriebrok bijvoeren? Ik wil ook niet haar volpompen met eiwit, ze mag het wel hebben en gekeken naar het ruwvoer zitten we vermoedelijk laag in eiwit, vandaar ook de grasbrok.

Belangrijk om te weten is dat ze luzerne niet lekker vindt (te scherp) en qua energie goed zit, ze is helder en blij en eet ook goed overigens.

"Een draver, is gaver" :D

JustLizz
Berichten: 1299
Geregistreerd: 11-01-11
Woonplaats: Dongen

Re: [INFO] paarden die te dun zijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-18 22:32

Dat omega 369 van Subli hoor ik goede verhalen over dat het echt goed aanzet. Is gewoon in poeder vorm wat je door het voer kunt doen.

Slmt9

Berichten: 4780
Geregistreerd: 25-11-12

Re: [INFO] paarden die te dun zijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-18 10:01

Mijn paard ging heel goed op hennepzaad. Zit ook vol met vetten en eiwitten. Had zowel meer spier als vet nodig. Het ontgift erg en hij kreeg daardoor erg jeuk. Dat duurde dusdanig lang met dusdanige wonden dat ik er mee gestopt ben. Maar met kleine dosis opbouwen gaat denk ik beter.

Ik geef die van mij nog 150ml lijnzaadolie bij. Hij is er ook nog niet helemaal.
Ruwvoer is overigens hetgeen wat het beste hielp. Hij at wel een baal per dag en zit nu op driekwart. Is inmiddels 30 kilo aangekomen.

Ik wil nog de esparcettebrok van metazoa proberen. Maar durf het nog even niet aan, gezien hij van eiwitrijke producten snel jeuk krijgt.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-18 21:58

Vraagje!

Pony van 30, c pony, snachts onbeperkt goed hooi, overdag op kaal land met beperkt hooi.
Krijgt per dag 3 scheppen SP plus nodige water.
Heeft Cushing en dus gevoelig voor HB.

Pony word op moment weer magerder.
Is merriebrok van subli goed om er bij te geven? Of zit daar teveel suiker in?
Bietenpulp lust ze niet...

tamary

Berichten: 29151
Geregistreerd: 19-06-02
Woonplaats: Drenthe

Re: [INFO] paarden die te dun zijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-18 22:29

Merriebrok zit veel te veel zetmeel in voor zo'n pony.
Je kan kijken naar mixen van de sp met evenveel grasbrok. En weeg je scheppen sp, want zo'n schep is meestal bij lange na geen 1kg.

[o]
Bayo - 01-01-1996 - 15-04-2017 ;(
“Technological progress has merely provided us with more efficient means for going backwards.” – Aldous Huxley –

Linde99
Berichten: 859
Geregistreerd: 19-06-17

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-18 09:41

Ik meld me ook eventjes!

Ik heb sinds 2 maanden een KWPN merrie van 9 jaar. In februari bevallen en het veulen is nu 2 maanden afgespeend (sinds ze bij mij is). De dracht en bevalling en zogen heeft nogal impact gehad op haar en dat is ook te zien. Ze is behoorlijk schraal, ribben zijn goed te zien en achterhand is ingevallen. Door de droogte ook weinig gras gehad, wel bijgevoerd met hooi. Inmiddels staat ze al weer 3 weken op weiland met veel gras. Ze krijgt nu 2 maanden Pavo Slobbermash bij en Pavo Vital Complete. Echter blijft ze erg schraal, uiteraard kost het tijd maar zou toch wel iets meer verbetering willen zien. (de tandarts is geweest)

Iemand tips wat ik kan bijvoeren/veranderen? :)

https://www.lindejansen.com
Instructrice Human & Horse in opleiding
Dressuurmatig grondwerk | longeren | werken aan de hand
Omgeving Zuid Holland & Utrecht

Oryani

Berichten: 1792
Geregistreerd: 02-05-11
Woonplaats: Lokeren, België

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-18 13:14

Hoi, ik ben op zoek naar meningen over een goede eiwitbron.
Mijn merrie heb ik afgelopen winter op gewicht kunnen houden (voor het eerst) met onbeperkt hooi (voordroog mag ze niet hebben i.v.m. gebitsprobleem), bietenpulp, zemelen, Marstall Force en Agrobs Fetura. Alleen... tegen het eind van het seizoen ging de fetura met hele lange tanden binnen - ze liet het zelfs staan.
Vroeger gaf ik luzerne, maar hier kreeg ze bultjes en wondjes van. Deze bleven uit met de Fetura.
Aangezien ik vrees dat ze de Fetura zou gaan weigeren ben ik op zoek naar een alternatief.

Wie heeft tips?

Slmt9

Berichten: 4780
Geregistreerd: 25-11-12

Re: [INFO] paarden die te dun zijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-18 14:31

Esparcettebrok van metazoa of coolstance copra.

Oryani

Berichten: 1792
Geregistreerd: 02-05-11
Woonplaats: Lokeren, België

Re: [INFO] paarden die te dun zijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-18 20:16

Dank je voor de tip. Copra kan ik niet meteen vinden ik België, even navragen bij de voerhandelaar.

Anoniem

Re: [INFO] paarden die te dun zijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-18 20:25

Vraag me af of paarden die op luzerne reageren, dan niet reageren op esparcette?
Dezelfde plantenfamilie toch?

Oryani

Berichten: 1792
Geregistreerd: 02-05-11
Woonplaats: Lokeren, België

Re: [INFO] paarden die te dun zijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-18 20:30

Ja, ik twijfel ook.


ellepel

Berichten: 47317
Geregistreerd: 24-02-04
Woonplaats: assen

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-18 20:48

Wat je ook nog kunt proberen is sojaschroot of sojameel.

Ik heb laatst een zak vol sojameel van een boer uit de buurt gekregen om te proberen voor mijn merrie van 25 die wat de neiging heeft om op de rug snel in te vallen
Eiwitgehalte van 47%.
Dagelijks een 200 gram gegeven ,paard vonden de smaak helemaal geweldig.
Het ruikt ook lekker.
Heb er wel degelijk verschil van gemerkt,paard kwam vooral op de rug toch mooi wat bij.

Boeren geven het vaak aan de koeien om het eiwitgehalte omhoog te schroeven.
dus je zou zelf ook eens naar een boer in de buurt kunnen gaan en vragen of je wat mag overnemen om te proberen.
Waar ik het vandaan had zat het in een gigantische silo,dus die zak vol mocht ik zo mee nemen. :D

Oryani

Berichten: 1792
Geregistreerd: 02-05-11
Woonplaats: Lokeren, België

Re: [INFO] paarden die te dun zijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-18 20:55

Laat mijn buurman nu een melkkoeienboer zijn <<) Ik ga het binnenkort eens vragen.

Slmt9

Berichten: 4780
Geregistreerd: 25-11-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-18 21:03

Anoniem schreef:
Vraag me af of paarden die op luzerne reageren, dan niet reageren op esparcette?
Dezelfde plantenfamilie toch?


Ik moet het nog testen bij mijn paard. Maar ik heb meerdere ervaringen gehoord dat het expliciciet met de esparcettebrok wel goed gaat.
Mijn paard staat sinds 2 weken onder vliegendeken ipv eczeemdeken en dat gaat voor het eerst in 7 jaar goed. Dus ik durf het nog niet te testen :o maar de zak staat klaar.

YvonneV
Berichten: 8768
Geregistreerd: 25-07-08
Woonplaats: kop van Overijssel

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-18 23:22

ellepel schreef:
Wat je ook nog kunt proberen is sojaschroot of sojameel.

Ik heb laatst een zak vol sojameel van een boer uit de buurt gekregen om te proberen voor mijn merrie van 25 die wat de neiging heeft om op de rug snel in te vallen
Eiwitgehalte van 47%.
Dagelijks een 200 gram gegeven ,paard vonden de smaak helemaal geweldig.
Het ruikt ook lekker.
Heb er wel degelijk verschil van gemerkt,paard kwam vooral op de rug toch mooi wat bij.

Boeren geven het vaak aan de koeien om het eiwitgehalte omhoog te schroeven.
dus je zou zelf ook eens naar een boer in de buurt kunnen gaan en vragen of je wat mag overnemen om te proberen.
Waar ik het vandaan had zat het in een gigantische silo,dus die zak vol mocht ik zo mee nemen. :D



bij de voerhandel betaal ik 13.95 voor 25 kg en met een halve schep per dag doe je daar best lang mee. Ons paard was altijd moeilijk op gewicht te houden en na een tijdje bij een trainingsstal kwam ze broodmager terug. Ik ben toen begonnen met sojaschroot en ze kwam heel snel weer bij. Ik geef nu nog steeds een halve schep per dag en ze blijft mooi op gewicht en glimt als een spiegel.


lees mijn berichten maar eens terug voor foto's

Anoniem

Re: [INFO] paarden die te dun zijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-18 12:22

Is er iemand die mij een hand of wat coolstance copra wil zenden? De verzendkosten zijn voor mij.

ankep
Berichten: 338
Geregistreerd: 05-07-06
Woonplaats: 's-Hertogenbosch

Re: [INFO] paarden die te dun zijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-18 12:38

mag ik me hier ook melden??
ik heb sinds gisteren tijdelijk een pony die bij mij staat met als doel bijkomen.
het is een d-pony van vermoedelijk 30+ (oude manegepony)
pony is goed ontwormd, tandarts is al gepland maar hij lijkt zijn hooi goed te kunnen eten. hij kreeg voor hij bij mijn kwam ook al wel seniores gevoerd in combinatie met basisbrok.
ik ben voornemens hem op een combinatie van merriebrok, SP en onbeperkt voordroog te zetten.
met dit voer heb ik er al 4 weer terug op gewicht gekregen.
nu zit ik echter met het volgende: deze pony is eigenlijk non-stop aan de diarree, en ik denk dat ik dit eerst zal moeten aanpakken voor het wil lukken om hem dikker te krijgen. tandarts is hiervoor denk ik ook eerste stap.
ik ben nu op zoek naar middelen/ervaringen hoe ik dit verder kan aanpakken....
hebben jullie misschien suggesties wat ik nog kan doen??
zijn er supplementen waar jullie goede ervaringen mee hebben?
pony is verder wel fit vrolijk en oogt gezond maar is wel echt te dun....

Centered Riding instructrice level 1

YvonneV
Berichten: 8768
Geregistreerd: 25-07-08
Woonplaats: kop van Overijssel

Re: [INFO] paarden die te dun zijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-18 19:50



Wie is er online

Gebruikers op dit forum: NikkiB1991 en 61 bezoekers