Paard wil ineens niet meer in trailer?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
bokker01

Berichten: 94
Geregistreerd: 08-05-18

Paard wil ineens niet meer in trailer?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-09-18 20:56

Hoi bokkers, ik heb een probleem. Mijn paard ging altijd heel makkelijk de trailer in, geen probleem. Ik kon haar ook alleen laden, dan liep ik mee tot de klep en ging ze er zelf in en dan kon ik de stang achter dicht maken. De laatste tijd ging ze een beetje klieren, dan liep ze mee tot aan de klep en dan er niet meer in willen. Als je het dan nog een keer probeerde ging ze er gewoon in. Ik dacht dus dat dat niet heel veel betekende, beetje klieren ofzo weet ik veel. :o

Sinds deze week weigert ze om in de trailer te gaan! Eergisteren toen in bij de club wilde trainen heb ik een uur lopen prutsen met mijn moeder om haar in de trailer te krijgen. We hebben alles geprobeerd, zweepje er achter, longeerlijn, voetje voor voetje op de klep, trailer op andere plek maar niets hielp. Na ongeveer 1 uur ging ze er ineens in. Toen we weer naar huis gingen liep ze er zo zonder problemen in.

Vandaag wilde ik dus weer trainen bij de club, ik had me mentaal al voorbereid dat ze niet de trailer in wilde. Nu hebben we anderhalf uur geprobeerd, maar ze gaat er niet in! Ze wilt niet. Het lijkt er niet op dat ze bang is, ze loopt mee tot aan de klep en dan stront eigenwijs blijven staan net voor de klep. Ze doet verder ook geen gekke dingen als heel hard trekken of zowat steigeren, nee gewoon stilstaan voor de klep. Trekken heeft dan ook geen zin!

Wie weet waarom? Wie weet iets om dit op te lossen..... Het ging eerst zo makkelijk zonder problemen! Je zou zeggen dat ze niet bang is aangezien ze bij ons thuis er niet in wilt, maar als we bij de club zijn en dan weer naar huis gaan gaat ze er zo in! In 1 keer! Wie weet raad? -O-

har166

Berichten: 2035
Geregistreerd: 21-04-10
Woonplaats: Ekehaar

Re: Paard wil ineens niet meer in trailer?

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-18 21:03

Je bodem al gecontroleerd?

SweetVanille
Berichten: 1771
Geregistreerd: 26-09-14
Woonplaats: Friesland

Re: Paard wil ineens niet meer in trailer?

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-18 21:12

Ga je ook wel eens ergens anders heen met de trailer? Zo niet, misschien linkt ze dit met, "er gaat iets gebeuren wat niet leuk is" Hoe is haar gedrag op de club zelf? Vind ze de training wel fijn?

Hilary

Berichten: 9203
Geregistreerd: 22-05-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-18 21:30

har166 schreef:
Je bodem al gecontroleerd?

En de rijstijl van de chauffeur? En het rijgedrag / de wegligging van de trailer?

Jet

Berichten: 11992
Geregistreerd: 31-01-01
Woonplaats: Anna Paulowna

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-18 21:34

Hoe lang heb je je paard en hoe lang ga je al met de trailer op stap? Hoe vaak? Wat voor auto staat er voor de trailer en hoe wordt er met de trailer gereden? Om nog maar wat vragen te stellen bovenop de vragen die al gesteld zijn, ik ben wel heel benieuwd naar al je antwoorden!

pluisje88

Berichten: 8068
Geregistreerd: 22-05-07
Woonplaats: Ergens in de Achterhoek

Re: Paard wil ineens niet meer in trailer?

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-18 21:39

Wat is er veranderd tussen de laatste keer en de keren daarvoor? Ik denk dat als je dat weet dat je weet in welke hoek je het moet zoeken.

bokker01

Berichten: 94
Geregistreerd: 08-05-18

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-09-18 15:45

De bodem hebben we gecontroleerd, is goed. Daar ging ik ook van uit.

We gaan vrijwel altijd naar de club ja, om te trainen. Dan is ze meestal wel rustig tijdens de training, en ze komt ook nooit nat uit de trailer.

We rijden altijd rustig. We proberen eigenlijk altijd met beleid te rijden. De trailer word getrokken door een Volkswagen transporter. Meestal gaan we rond de 3x per week naar de club (aan het opbouwen van een peesblessure, daarom gaan we maar 3x per week).

Ik zou er niet op kunnen komen wat er veranderd zou zijn aan de trailer, of aan de manier van laden, ik zou het echt niet weten. Was dat maar zo want dan was het probleem natuurlijk vrij makkelijk op te lossen....

Ze zal binnenkort echt wel weer op de trailer moeten omdat we binnenkort weer een afspraak hebben bij de paardenkliniek voor een nieuwe peesecho....

Ik ben echt een beetje radeloos, want ik zou het echt niet weten waarom ze zo doet -O-

pluisje88

Berichten: 8068
Geregistreerd: 22-05-07
Woonplaats: Ergens in de Achterhoek

Re: Paard wil ineens niet meer in trailer?

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-18 15:49

Is het paard niet toevallig geschrokken van iets toen het in de trailer stond?

Ik had om onverklaarbare reden een paard dat niet wilde laden en ik heb daarbij hele goede begeleiding gehad van een super fijne trainer. Mocht je omgeving achterhoek zitten dan is het misschien een idee om hem een keertje te benaderen?

Valerie_91
Berichten: 540
Geregistreerd: 28-11-07
Woonplaats: België - Brecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-18 16:03

Ik heb paar maand geleden krak hetzelfde voor gehad.
Wij konden perfect alleen laden en stang zelf toe doen.

Maar op een bepaald moment besloot hij om er niet meer op te gaan. Was niets gebeurd, ik rij altijd super rustig zonder bruut stoppen, ook onderweg nooit gepanikeerd of bezweet afgekomen,...
We hebben hem er uiteindelijk altijd na veel proberen op de trailer gekregen, maar echt gek dat hij dat vroeger zonder nadenken kon en nu plots niet meer.

Mijn paard is heel sensibel en ik pak hem vaak net iets te zacht aan. Paar maand terug geprobeerd om hem kordaat op te laden met een klein zweepje en hem ook een tik verkocht. Van die 'strenge' hand is hij zodanig verschoten dat hij nu elke keer terug zonder twijfelen de trailer opstapt, op voorwaarde dat er iemand met een zweepje naast staat. Ik hoop dat hij binnen dit en paar maanden terug alleen kan laden. Achteraf gezien ben ik waarschijnlijk te soft voor hem geweest en is hij mij beginnen uit te proberen. Hij is sinds een jaartje verhuisd en voelt zich de laatste maanden enorm goed, waardoor hij iets franker en zelfverzekerder is geworden (tegenover mij en soortgenoten) en daar moet ik nog wat beter mee leren om te gaan. Kan eventueel zoiets bij jou ook een mogelijkheid zijn?

Heb je al eens geprobeerd om iemand anders je paard te laten laden? Misschien maak je jezelf de laatste tijd wat drukker omdat hij niet wilt laden en verergert dat de zaak?

Anders zou ik eens gaan rondhoren om les te nemen in grondwerk, zij kunnen problemen zoals dit ook goed oplossen, maar kan natuurlijk wel wat tijd vragen.

bokker01

Berichten: 94
Geregistreerd: 08-05-18

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-09-18 20:23

Het zou natuurlijk kunnen dat ze geschrokken is van iets tijdens het rijden. Maar dat zou ik zelf niet weten omdat ik dan in de auto zit natuurlijk. Alle keren dat ik haar uit de trailer gehaald heb oogde ze normaal, niet bezweet en gewoon rustig. Dus daarom vind ik het zo raar.

Ik heb haar al door verschillende mensen laten laden. Niets helpt helaas. Gisteren dacht iemand even te komen 'helpen' door middel van heel hard te schreeuwen en achter dr aan te rennen. Ze schrok er heel erg van daarna durfde ze helemaal niet meer! Heb diegene toen ook weg gestuurd, want ik ben van mening dat een paard met geweld de trailer in te krijgen geen zin heeft. Daarna zelf weer even geprobeerd en toen durfde ze wel weer voor de klep komen te staan gelukkig. := Maar goed om even terug te komen op je vraag Valerie_91 mijn moeder heeft haar al proberen te laden en mijn stiefvader ook. Zonder succes helaas. Ook ben ik er zelf toen bij weg gegaan want wellicht dat het aan mij lag? Maar ze wilde toen ook niet helaas. -O-

Ik ga morgen na mijn school nog eens proberen samen met mijn moeder. Wie weet he? Jullie horen van me. ;)

Ibbel

Berichten: 49114
Geregistreerd: 01-09-04
Woonplaats: West-Veluwe

Re: Paard wil ineens niet meer in trailer?

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-18 20:50

Kan ze pijn aan haar been hebben vanwege die peesblessure? Stilstaan in een trailer, en vooral de vibratie, kan natuurlijk op een pees die misschien tóch niet zo goed is als je denkt een zware belasting vormen.

xMriit
Berichten: 75
Geregistreerd: 08-02-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-18 20:51

Deels herken ik mijn paard hierin ook, want ja iets met eerste paard en je wilt hem en jezelf niet kwetsen.
Ik zeg het ook heel eerlijk, ik denk dat ik hem hierin (soms) te veel zijn zin heb gegeven. Hij ging er wel op, maar ook dit kon wel eens een half uur duren (gelukkig heb ik dat maar 1x gehad van de 3x dat ik hem geladen had) de keren erop ging het wel sneller. Maar ik wilde dit niet zo, dit gaf mij geen fijn gevoel, dus hierbij had ik hulp gezocht. Want hij vertikte het, hij deed het niet goed in mijn ogen. Totdat ik met haar aan de slag ging en nu nog meer naar mijn paard ben gaan luisteren, en te gelijkertijd niet te veel toe te geven. Maar hem op het juiste moment te belonen (Nouja, de manier die hij fijn vond en wat hem ontspanning gaf)

Ik ben oprecht fan van Annemarie van der Toorn haar manier, deze werkte dan ook super bij Viv.
https://www.youtube.com/watch?v=np1QRxm3fe4


Nu moet ik er wel bij zeggen, dat mijn paard het ook spannend vond, nog niet veel op de trailer is geweest. De keren dat hij mee was geweest met zijn vorige eigenaar waren wegens verhuizing.Maar inmiddels zijn we al een paar keer weg geweest en hebben we alleen maar leuke dingen gedaan.

Koekie73

Berichten: 2657
Geregistreerd: 30-10-16

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-18 09:56

Zo herkenbaar TS. Mijn merrie heeft de trailer nooit echt heel leuk gevonden maar met niet al teveel aanmoediging ging ze altijd wel. Thuis makkelijker dan op ander terrein. Als de trailer tussen 2 hekken staat, is het helemaal geen probleem. Helaas zijn die hekken er alleen op stal.

Vorige week op de ponyclub (mijn dochter rijdt haar) weer de trailer in was heel lastig. Uiteindelijk hebben 2 vaders ons geholpen haar er in te duwen. Dat heeft pony's vertrouwen geen goed gedaan maar ja ze moest toch weer mee naar huis. Daarna om de dag geoefend thuis en dat ging redelijk goed.
Gister weer ponyclub en na de les ging ze er met geen mogelijkheid in. Wat we ook probeerden.
Toen kwamen er mensen helpen (allemaal goed bedoeld) maar stribbelde pony helemaal tegen, ging ze steigeren, waarbij ze mij raakte en ik heel lelijk op de rand van de klep terecht kwam.

Er is eigenlijk niets gebeurd tijdens het rijden; ze heeft het altijd spannend gevonden en waarom ze vorige week ineens helemaal niet wilde.... geen idee. Zelfde trailer, zelfde mensen (wij) ik rijd bewust rustig in de trailer.

Vanmiddag krijgen we hulp van Horse in a box en ik hoop dat ons dat helpt. Mijn dochter durft nu helemaal niet meer weg met de pony terwijl we zoveel leuke dingen nog op de agenda hebben staan. Pony geniet ook echt van het springen op de club, cross ed. We oefenen ook met de trailer waarbij we niet weggaan. Ik weet het ook even niet meer.

Pandameisje

Berichten: 4022
Geregistreerd: 23-03-14

Re: Paard wil ineens niet meer in trailer?

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-18 10:04

heb je de hele trailer na laten kijken?

en als je nou iemand vraagt die niet weet dat ze dit doet want soms is het ook zo als jij denkt ze gaat er niet in dat zij dat dan zo gaan doen. als je een vreemde laat doen die dat niet weet lopen ze soms wel in 1x er in ? misschien een tip

vaaleriee

Berichten: 2744
Geregistreerd: 17-04-06
Woonplaats: Omgeving Breda

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-18 10:08

Ik ken je probleem. Mijn paard gaat er maanden prima in, alleen laden, niks aan de hand. En dan opeens wil hij er weer met geen mogelijkheid meer in. Zo vreselijk frustrerend. Aantal keer hulp gehad en nu komt er zaterdag een leering van E-quine om te helpen. Blijft een proces ben ik bang. Ik ga er zelf niet teveel aan doen maar laat me helpen omdat ik het niet erger wil maken.

Ook bij hem is er niks gebeurd en ik rijd erg rustig. Soms wedstrijden, soms naar het strand of andere leuke dingen. De trailer is nagenoeg nieuw dus daar ligt het ook niet aan. Dus waar het wel aan ligt? Ik heb heb geen idee maar weet wel dat het ontzettend vervelend is.

kiki1976

Berichten: 16850
Geregistreerd: 17-04-10
Woonplaats: Kop van Noord Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-18 10:32

Hier ook eentje die lang echt lastig te laden was, maar eigenlijk voor mij wel verklaarbaar.

* Opeens een lange rit van 3½ uur van de oud eigenaren naar mij toe.
En toen een tijd amper op de trailer gestaan. De keren dat ze er uiteindelijk opstond was vaak 15/30 minuten.
* Toen diverse keren naar de kliniek en die vervelende arm bij haar naar binnen. Ging steeds moeizamer.

Ik heb er toen iemand bijgehaald die de opleiding deed bij Annemarie v Toorn en daar hebben we veel aan gehad. Ik had zelf ook altijd spanning, doordat we er ooit eentje gehad hebben die toen onbetrouwbaar was op de trailer.

Daarna was ze eigenlijk niet heel moeizaam te laden, bij uitzondering duurde het wel eens 5 minuutjes. Maar dat was vaak op vreemd terrein.
Ze ging het steeds leuker vinden om mee te gaan. Dit verschilde van een wedstrijd, binnenbak, bos en strand ritjes.
Maar toch kreeg ze een terugval, maar ook verklaarbaar.
We waren van stal verandert en haar paardenvriendje ook, alleen was die naar een andere stal. Nadat we een leuke buitenrit hadden gemaakt en ze weer de trailer op moest ging ze er opeens ook niet meer op. Maar even de lijn erachter en ze ging er weer zo op.
Toch had ging het iedere keer weer moeizaam.
Toen ben ik toch weer terug gestapt naar een beloning geven als ze er weer opstond. Snoepje als ze mee liep naar de trailer, gewoon lopende weg en gewoon doorlopen de trailer in. Eenmaal op de trailer weer een snoepje.
Nu ben ik niet van deze manier eigenlijk, maar hiermee werkte het super.
Nu gaat ze er weer een stuk makkelijker op.

Komt eigenlijk ook nooit bezweet eruit. Maar laatst er wel achter gereden en kon ik zien wat ze doet. Naast het hooinet plunderen kijkt ze ook veel rond (is sws het type dat graag alles wilt zien haha)

bokker01

Berichten: 94
Geregistreerd: 08-05-18

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-09-18 12:36

Dankjewel iedereen voor het meedenken! Heel erg fijn. :o Ik heb deze week geen tijd meer gehad om het te proberen, volgende week dinsdag kan ik pas weer een keer proberen aangezien mijn ouders op vakantie zijn en er nu niemand is om te helpen met laden.

Goede tip Pandameisje. Ik zal eens kijken of ik iemand kan regelen die niet weet dat ze de trailer niet in wilt! Misschien dat het dan wel lukt ja. Ik probeer me iedere keer zo neutraal mogelijk in te stellen, en niet meteen te denken van 'oh ze gaat er sowieso weer niet in!' want dat voelt ze natuurlijk aan. Ookal probeer ik het, stiekem denk je toch dat het weer niet gaat lukken.

Ik houd jullie op de hoogte van eventuele updates! :)

kiki1976

Berichten: 16850
Geregistreerd: 17-04-10
Woonplaats: Kop van Noord Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-18 13:33

bokker01 schreef:
Dankjewel iedereen voor het meedenken! Heel erg fijn. :o Ik heb deze week geen tijd meer gehad om het te proberen, volgende week dinsdag kan ik pas weer een keer proberen aangezien mijn ouders op vakantie zijn en er nu niemand is om te helpen met laden.

Goede tip Pandameisje. Ik zal eens kijken of ik iemand kan regelen die niet weet dat ze de trailer niet in wilt! Misschien dat het dan wel lukt ja. Ik probeer me iedere keer zo neutraal mogelijk in te stellen, en niet meteen te denken van 'oh ze gaat er sowieso weer niet in!' want dat voelt ze natuurlijk aan. Ookal probeer ik het, stiekem denk je toch dat het weer niet gaat lukken.

Ik houd jullie op de hoogte van eventuele updates! :)

Op zich kan je heel goed ook alleen oefenen zonder hulp, ga gewoon in alle rust samen met je paard aan de gang.
Zorg ervoor dat ze gewoon weer mee loopt naar de trailer. En vraag haar steeds een stapje verder, dus ook uiteindelijk de klep op, en de trailer in. Rustig een stukje achterwaarts, en weer voorwaarts naar voren (ook als ze er helemaal instaat). Alles gewoon in rustige kleine stapjes.
En dan met de instelling, ze mag erin, ze moet er niet in.

Lindsey_99
Berichten: 2485
Geregistreerd: 20-12-14

Re: Paard wil ineens niet meer in trailer?

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-18 13:38

Een beloning als ze er in staat wil ook nog wel eens werken. Of een emmer voer.

Hafje81
Berichten: 222
Geregistreerd: 28-05-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-18 13:51

Hier ook dit probleem gehad.
Paard is 8 jaar, heb hem al zijn hele leven en nooit een probleem met trailerladen gehad.
Paard is wel een slim dier die altijd iets anders zoekt om onder het rijden uit te komen. Ineens niet meer de trailer opwillen was daar één van. Hij heeft ook al geprobeerd om weg te lopen als ik met het halster afkom, direct achteruit te gaan op de trailer zodat ik geen tijd had om de stang achter zijn gat te bevestigen, dreigen met slaan tijdens het poetsen,.. Momenteel is zijn nieuwste trukje om te gaan hangen op zijn halster als hij wordt opgezadeld. En tis niet dat hij het niet kent om vastgebonden te staan. Hij is er intussen 10. Het is ook zeker geen paniek, dat verschil ken ik.

Hoe ik het toen heb opgelost, is hem te longeren in de buurt van de trailer tot hij moe was, daarna direct de trailer op=> trailer betekende rust. Deed hij het niet, opnieuw longeren tot hij vanzelf er terug op ging. Heeft me 1 keer een half uur gekost, daarna heeft hij het nooit meer gedaan.

Hevonen

Berichten: 5613
Geregistreerd: 21-01-04
Woonplaats: up north

Re: Paard wil ineens niet meer in trailer?

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-18 14:17

Onze pony had claustrofobie, alles wat klein was of smal vond ze eng, dus ook de trailer. Na weken oefenen liep ze er gewoon op. Dat ging bijna een jaar lang goed. Tot ze een keer niet wilde en iemand van de manege dacht behulpzaam te zijn. Het hielp, ze stond meteen in de trailer, maar daarna hebben we haar er jarenlang niet meer ingekregen. Hij had haar staart omgedraaid (het was donker, dus ik zag het niet (stond zelf voor de pony). Zoiets kan ook spelen.

Ons paard was na wat oefenen heel makkelijk te laden. Ik deed het in mijn eentje. Op een dag wilde hij niet meer. Ik kon er niet achter komen wat het probleem was. Toen ben ik in de trailer gaan staan, terwijl iemand anders in een auto de trailer reed. Doodeng, alles piept, rammelt en kraakt. Het lijkt of je keihard gaat en bochten zijn vaak onverwacht.
Hebben de ergste piepen en kraken weten weg te krijgen (wd-40, bouten aandraaien etc) en daarna ging het veel beter. Moest soms wat overredingskracht gebruiken, maar nooit veel. Voorin hing altijd een gevuld hooinet, dat hielp ook. Verder zette ik altijd het kleine loopdeurtje open, zodat hij licht zag.

cissy

Berichten: 19822
Geregistreerd: 14-10-03
Woonplaats: hut in Heicop

Re: Paard wil ineens niet meer in trailer?

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-18 18:11

Waar woon je TS?

Koekie73

Berichten: 2657
Geregistreerd: 30-10-16

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-18 18:30

Hafje81 schreef:
.

Hoe ik het toen heb opgelost, is hem te longeren in de buurt van de trailer tot hij moe was, daarna direct de trailer op=> trailer betekende rust. Deed hij het niet, opnieuw longeren tot hij vanzelf er terug op ging. Heeft me 1 keer een half uur gekost, daarna heeft hij het nooit meer gedaan.


Gister is bij ons dus iemand geweest die ons kwam helpen met het laden. Hij pakte het eigenlijk ook op die manier aan; trailer is rust en veiligheid. Ze ging al vrij snel met 2 voorbenen op de klep, daarna duurde het een uur of 2 voordat ze er helemaal in ging. Steeds dus helemaal zelf, met een beetje vragen. Maar er in lopen koos ze echt zelf voor. Als ze een paar keer achter elkaar niet verder kwam, dan zette hij haar even aan het werk en dan weer naar de trailer; rust. En zo liep ze er na 3 uur ook met ons zonder enige spanning op en blijf ze er uit zichzelf zelfs in staan! Elke keer als ze er uit wilde mocht dat ook gewoon. Het was heel duidelijk dat ze dat erg opzocht; of ze er ook weer uit mocht. Zondag heef dochter crossles dus gaan we het weer op vreemd terrein oefenen. Het trainen was overigens ook bewust op vreemd terrein.
Ik vond het vooral heel fijn dat er geen muur, hekken of logeerlijnen aan te pas kwamen *\o/*

bokker01

Berichten: 94
Geregistreerd: 08-05-18

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-09-18 20:34

cissy schreef:
Waar woon je TS?


Ik woon vlakbij Zwolle!

bokker01

Berichten: 94
Geregistreerd: 08-05-18

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-09-18 20:35

Koekie73 schreef:
Hafje81 schreef:
.

Hoe ik het toen heb opgelost, is hem te longeren in de buurt van de trailer tot hij moe was, daarna direct de trailer op=> trailer betekende rust. Deed hij het niet, opnieuw longeren tot hij vanzelf er terug op ging. Heeft me 1 keer een half uur gekost, daarna heeft hij het nooit meer gedaan.


Gister is bij ons dus iemand geweest die ons kwam helpen met het laden. Hij pakte het eigenlijk ook op die manier aan; trailer is rust en veiligheid. Ze ging al vrij snel met 2 voorbenen op de klep, daarna duurde het een uur of 2 voordat ze er helemaal in ging. Steeds dus helemaal zelf, met een beetje vragen. Maar er in lopen koos ze echt zelf voor. Als ze een paar keer achter elkaar niet verder kwam, dan zette hij haar even aan het werk en dan weer naar de trailer; rust. En zo liep ze er na 3 uur ook met ons zonder enige spanning op en blijf ze er uit zichzelf zelfs in staan! Elke keer als ze er uit wilde mocht dat ook gewoon. Het was heel duidelijk dat ze dat erg opzocht; of ze er ook weer uit mocht. Zondag heef dochter crossles dus gaan we het weer op vreemd terrein oefenen. Het trainen was overigens ook bewust op vreemd terrein.
Ik vond het vooral heel fijn dat er geen muur, hekken of logeerlijnen aan te pas kwamen *\o/*



Oh dit lijkt mij ook een goede ja! Helaas zit ik met de peesblessure van mijn merrie, we mogen nu net weer een rechte stukken draven. Dus longeren zit er nu momenteel nog niet in, anders had ik het meteen geprobeerd! Maar ik ga 'm onthouden. :j