E achter B, nog meer die ermee beginnen?

Moderators: Dani, ynskek, Ladybird, Hanmar, xingridx, Mjetterd, Polly, Giolli

 
 
gerpiegorp

Berichten: 1586
Geregistreerd: 15-01-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-18 14:12

Ik ben er ook mee bezig! In oktober heb ik examen. Ik heb die week ervoor 3 uur les en voor het examen 3 uur les en tussendoor nog zelf oefenen met aanhanger. Trailer met paard heb ik al wel eens mee gereden (combinatie mag met B), maar ik wil gewoon mijn E voor het geval dat en dan weet ik in ieder geval zeker dat het kan en met een paard erin vind ik het wel zo fijn om te weten hoe ik goed met zo'n ding moet rijden :) Qua rijden moet ik wat rustiger doen en meer de tijd nemen voor het kijken en met achteruit rijden niet de enthousiast zijn met sturen :Y)

Vraagje voor jullie: in hoeverre hebben jullie zelf geoefend/ervaring toen je begon met les/dagcursus?

...
Ik ben gerpiegorp


Gowlan
Berichten: 4975
Geregistreerd: 21-04-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-18 15:20

Ik heb hem ook sinds iets meer dan een jaar, echt een verademing. Heb zelf gewoon losse lessen genomen en examen betaald (7 lessen totaal dacht ik, alles binnen een maand). Vond dat persoonlijk wel fijn omdat ik bang ben dat een dag cursus too much zou zijn (concentratieverlies en irritaties als het niet lukt + ben altijd heel nerveus voor examens dus als dit aansluitend dezelfde middag plaatsvind, dan ben ik bang dat het lessen zelf helemaal niet lukken wil).
In Nederland gelden er andere eisen dan in België zo te lezen op het examen.
Ik wil overigens niet zeggen dat een dag cursus niet goed is, maar dit leek mij voor mij persoonlijk niet handig.
Een vriendin heeft 2x een dag cursus gedaan via vakantieveilingen en is ook gewoon geslaagd de 2e keer. Zij rijdt nu regelmatig met de trailer en dat kan ze hartstikke goed.
Ik merk nu als ik zelf rij dat het echt heel ontspannen gaat, je bent alerter en je past je rijstijl zeker aan, maar verder gaat het op de automatische piloot. :)

I'm a space-bound rocketship and your heart's the moon.
And I'm aimin' right at you. <3

Mette

Berichten: 4012
Geregistreerd: 09-02-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-18 15:33

Ik heb m vorig jaar gehaald. Ik had als stok achter de deur dat ik mijn E achter B perse wilde hebben voordat mijn merrie was uitgerekend.
Ik heb erover gedacht om via vakantieveilingen te doen, maar dan is er bij bepaalde rijscholen de mogelijkheid dat je samen met een ander de lesdag hebt. In de praktijk zijn dat dus maar 3 uren les. Dat durfde ik niet aan, aangezien ik met oefenen al aan het knooien was met achteruit rijden.

Uiteindelijk bij een rijschool in de buurt aangeklopt, proeflesje gehad en daarna een hele dag les en aansluitend examen. Om eerlijk te zijn vond ik de lessen erger dan het examen zelf. In NL zijn de bijzondere verrichtingen iets anders dan in België zie ik. Hier moet je recht achteruit rijden, bochtje achteruit langs de stoep of achteruit voor een laadstation parkeren. Meestal 2 vd 3 opties. Mijn bochtje achteruit was lelijk maar functioneel ( :D ) aldus de examinator en dus in 1x gehaald.

Zorg dat je goed kijkt en spiegelt, en ga niet rijden alsof er een paard in de aanhanger staat, want dat vinden ze niet zo leuk :+

Wat voor mij heeft geholpen is veel oefenen (maar let op, je trailer reageert sneller dan de les aanhanger, omdat deze langer is!) en grappig maar waar; youtube videos kijken.
https://www.youtube.com/watch?v=n4A9oIip7CM :D

vaaleriee

Berichten: 2744
Geregistreerd: 17-04-06
Woonplaats: Omgeving Breda

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-18 15:39

Ik heb in april mijn be rijbewijs gehaald door middel van een dag cursus. Om 7.30 beginnen, 13 uur afrijden. Was intensief maar voor mij heel goed te doen :)

Ik reed daarvoor al een jaar met een combinatie waar ik alleen een b rijbewijs voor nodig had. Een toenmalig stalgenootje heeft me het rijden met de trailer geleerd. Eerst de verrichtingen, toen rijden met een lege trailer en uiteindelijk met mijn paard erin. Ik kan niet zeggen dat ik nu dankzij de rijlessen echt dingen heb geleerd die ik nog niet wist. Onbewust misschien wel.

Waar ik vooral aan denk bij het inparkeren is dat als de trailer links moet, ik naar rechts moet sturen (en andersom uiteraard) en ruim op tijd moet gaan remmen.

Ik vind het fijn om alleen op pad te kunnen. Ik rijd altijd heel rustig maar vooral op de snelweg moet je uitgaan van kunde en inzicht van andere bestuurders. Door de horrorverhalen met trailers die je soms leest en hoort, let ik wel altijd extra op dan wanneer ik zonder trailer autorij.

ElSea
Berichten: 5377
Geregistreerd: 18-05-11

Re: E achter B, nog meer die ermee beginnen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-18 16:13

Ik meld me ook. Ik zit heeeel erg te twijfelen, omdat ik bang ben dat ik uiteindelijk toch niet durf. Helaas ook een moeilijk laadbaar paard (althans dat was zo) dus ik ben erg bang dat ik het voor hem verpest als ik te hard rem. En idd de horrorverhalen van geschaarde trailers enzo. M'n vader heeft een Audi A4 en die ligt zo stabiel op de weg, dat als ik zonder trailer uit zou moeten wijken dat alsnog wel goed gaat. Dat idee geeft mij een veilig gevoel. Met trailer zou dat natuurlijk niet zo zijn, en als ik dan daar over na denk, denk ik dat ik het nooit ga durven. En dan is het toch vrij veel geld. Maar ik zou veel meer wedstrijden en lessen op locatie willen rijden. Dus twijfel...

Rex_Rolfo

Berichten: 5365
Geregistreerd: 27-07-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-18 16:21

liekec schreef:
M'n vader heeft een Audi A4 en die ligt zo stabiel op de weg, dat als ik zonder trailer uit zou moeten wijken dat alsnog wel goed gaat.

A4 is een prima trekauto. Je kunt twee dingen doen om alvast wat te wennen:
- huur een boedelbak en rij een rondje
- neem een (proef)les met aanhanger bij een rijschool.

Je noemt jezelf wat onzeker, dan is een proefles bij een goede instructeur zo gek nog niet.

Granoek
Blogger

Berichten: 10464
Geregistreerd: 26-11-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-18 16:46

xJitskee schreef:
Ik wil er ook aan gaan beginnen. Nog niet eens zozeer om met mijn pony's op pad te kunnen, maar alleen al omdat ik het haat het om altijd afhankelijk te zijn van vader/zwager/vriend om hooi te halen of iets anders waar een aanhanger voor nodig is. Ik wil tzt ook graag zelf met mijn pony op pad kunnen. Ik oefen nu af en toe met de gesloten aanhanger van mijn vriend, die is groter dan een trailer (heb zelf geen trailer, dus dan moet je wat om te oefenen) en dat gaat eigenlijk best wel goed, het viel mij in ieder geval 100% mee. Ik wil graag eerst thuis wat oefenen voor ik echt voor lessen ga.

Denk er aan dat slechte gewoontes moeilijk af te leren zijn.
Dan bedoel ik, als je het jezelf verkeerd aanleert is het moeilijk aanpassen tijdens de lessen :+

Granoek
Blogger

Berichten: 10464
Geregistreerd: 26-11-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-18 16:46

gerpiegorp schreef:
Ik ben er ook mee bezig! In oktober heb ik examen. Ik heb die week ervoor 3 uur les en voor het examen 3 uur les en tussendoor nog zelf oefenen met aanhanger. Trailer met paard heb ik al wel eens mee gereden (combinatie mag met B), maar ik wil gewoon mijn E voor het geval dat en dan weet ik in ieder geval zeker dat het kan en met een paard erin vind ik het wel zo fijn om te weten hoe ik goed met zo'n ding moet rijden :) Qua rijden moet ik wat rustiger doen en meer de tijd nemen voor het kijken en met achteruit rijden niet de enthousiast zijn met sturen :Y)

Vraagje voor jullie: in hoeverre hebben jullie zelf geoefend/ervaring toen je begon met les/dagcursus?

Ik heb nul geoefend. Rijschool raadde het af met andere trailer en wagen te oefenen. Het enige dat ik geoefend heb was de verkeersregels in de omgeving van het examencentrum :=

ElSea
Berichten: 5377
Geregistreerd: 18-05-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-18 17:08

Rex_Rolfo schreef:
liekec schreef:
M'n vader heeft een Audi A4 en die ligt zo stabiel op de weg, dat als ik zonder trailer uit zou moeten wijken dat alsnog wel goed gaat.

A4 is een prima trekauto. Je kunt twee dingen doen om alvast wat te wennen:
- huur een boedelbak en rij een rondje
- neem een (proef)les met aanhanger bij een rijschool.

Je noemt jezelf wat onzeker, dan is een proefles bij een goede instructeur zo gek nog niet.

Ja het grappige is dat ik zelf totaal niet onzeker ben, maar hierover wel echt. Omdat we ook al een keer een ongelukje hebben gehad met paard die spacede in de trailer. Ik denk dat ik idd een paar oefenrondjes ga rijden, zeker met achteruit denk ik dat je dat gewoon door moet gaan hebben. Wegens studentzijn zou ik een goedkope optie zoals via vakantieveilingen wel prettig vinden. Mijn vader kan mij eventueel op eigen terrein wat les geven met inparkeren etc.

Mandarijn
Berichten: 9056
Geregistreerd: 10-09-05

Re: E achter B, nog meer die ermee beginnen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-18 22:09

Ik meld me ook! Wil 'm uiterlijk deze winter gaan halen. :D

Daphara

Berichten: 7210
Geregistreerd: 05-08-16
Woonplaats: Aan de IJssel

Re: E achter B, nog meer die ermee beginnen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-18 22:16

Ik wil hem ook deze winter halen! De VakantieVeilingen tip is een goede, daar ga ik TZT echt even naar kijken!

Mijn Shire Horses op Bokt en op Instagram
Mijn Heilige Birmanen op Bokt en op Instagram

watnou1
Berichten: 975
Geregistreerd: 26-11-05

Re: E achter B, nog meer die ermee beginnen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-18 22:23

Ik meld mij ook!
Heb nu trailer en een auto die ervoor kan.
Wettelijk mag ik rijden met B maar wil graag mijn e gaan halen.

VakantieVeilingen is een goede tip!

Hahaha bieden we dadelijk allemaal tegen elkaar op ..;-)

nps
Berichten: 1974
Geregistreerd: 12-09-11

Re: E achter B, nog meer die ermee beginnen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-18 23:11

Leuk topic! Ik meld me ook! Ben nu bezig met mn E, 1 proefles/intake gehad, nog een extra les van 2 uur en dan nog zo 4 uur op de examendag. Ik heb een trailer en mn vriend een bus waar ie achter kan, maar de combinatie mag qua gewicht niet op B. Nu moet hij me overal heenrijden als ik s ergens heen wil, het is inderdaad de bedoeling dat ik het zo zelf kan en niet altijd afhankelijk ben van anderen. Het lessen geeft me ook vertrouwen, ik krijg al een halve hartverzakking als ik zelf niet rij met mn paard in de trailer .

Het is wel wennen, ik rij vrij veel en rij altijd wel door, nu moet ik alles veeel trager doen en veel eerder remmen. Ik heb mn rijbewijs al 15 jaar, ik vond t knap raar om ineens weer met een instructeur te rijden, ik ga ineens overal over nadenken. Ook dingen als ohja allebei je handen aan het stuur, netjes richting aangeven... ik heb volgens mij volgende week weer les!

bryce27
Berichten: 620
Geregistreerd: 01-12-12

Re: E achter B, nog meer die ermee beginnen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-18 21:09

Leuk!

Ik ga woensdag op examen voor mijn EB.
Ben nu 1 jaar in het bezit van mijn B rijbewijs, EB was de volgende stap em als ik het haal wil ik over een paar jaar voor mijn motor en vrachtwagen gaan.

Ik heb ca 5 lessen gehad voor EB van 1,5 uur en dat gaat eigenlijk best goed. De bocht achteruit, recht achteruit rijden ed. gaat eigenlijk iedere keer erg goed.
Woensdag voor het examen nog 1,5 uur les en dan hoop ik er klaar voor te zijn.

www.ofmiraclecolors.jouwweb.nl
Australian Shepherds

November108

Berichten: 1309
Geregistreerd: 09-05-14
Woonplaats: Midden van het land

Re: E achter B, nog meer die ermee beginnen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-18 06:17

Wat een hoop mensen, leuk om alvast wat tips te lezen :D. Ik heb totaal geen angst om met de trailer op pad te gaan verder, achteruit lukt ook prima maar man wat ben ik bang om weer af te moeten rijden :') vond het voor B ook echt doodeng


farahtjuh

Berichten: 2031
Geregistreerd: 22-11-05
Woonplaats: meeden

Re: E achter B, nog meer die ermee beginnen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-18 06:42

ik wil ook graag eind van het jaar er mee beginnen.
zou zo graaf onafhankelijk willen zijn met mijn paarden :)
Vind het wel spannend, maar ook super leuk.
rij al wel veel met onze trekker en dan al netjes achteruit ergens de wagen neer zetten of de laan achteruit rijden :)

Farah Oet De Broekstreek & Fitany van de Dalgronden
Fanny Oet de Broekstreek & Neriva van de Tolberg & Maverick van de Dalgronden
Onze eigen fokkerij Haflingerstal van de Dalgronden

Myca

Berichten: 6264
Geregistreerd: 10-08-08
Woonplaats: Midwoud

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-18 07:13

Ik heb afgelopen week mijn BE gehaald.
Ik reed al jaren met een trailer, maar inmiddels had ik een auto van de zaak waarmee mijn combi boven de 3500kg uit kwam. Om mij goed in te kunnen schatten heb ik eerst een proefles gedaan en daarna een dagcursus.
‘S Ochtends eerst les, door de stad rijden, rare wijken door (waar je met je paardentrailer niet gaat komen) en bijzondere verrichtingen geoefend.
Op een bepaalde afstand van iets stoppen had ik in de praktijk nooit gedaan. Met een trailer wil je juist ruimte achter je combinatie, anders kan je je paard niet in- uitladen.
Vroeg in de middag mocht ik afrijden.

Dit filmpje geeft wel een aardige indruk over zo’n dagopleiding met examen:
https://www.youtube.com/watch?v=3EP3LOSwa74

In totaal heeft me ik bijna 600 Euro gekost, de proefles, dagopleiding, nieuwe pasfoto en een nieuw rijbewijs bij de gemeente.

[center]Het is de tegenwind die de vlieger doet stijgen.

Lindor92
Berichten: 6989
Geregistreerd: 14-05-07
Woonplaats: Hardenberg

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-18 07:22

Ik heb de trailer in gewicht teruggebracht zodat ik ermee mag rijden zonder E rijbewijs. Dit gaat me prima af. Nu zelf 2 keer met paard gereden. Achteruit rijden gaat me ook redelijk af. Gewoon lekker gaan oefenen :)

Doressa <3 (Lotti x Elcaro) L1 + 12 Verkocht :(

Myca

Berichten: 6264
Geregistreerd: 10-08-08
Woonplaats: Midwoud

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-18 07:25

Lindor92 schreef:
Ik heb de trailer in gewicht teruggebracht zodat ik ermee mag rijden zonder E rijbewijs. Dit gaat me prima af.


Dat had ik in eerste instantie ook gedaan, maar op een gegeven moment kreeg ik een zwaardere auto van de zaak. Als je trailer ruim 600kg weegt en je paard bijna 600kg kan je je trailer niet onder de 1200kg terug laten keuren. Nu hoef ik niet meer op de gewichten te letten.

[center]Het is de tegenwind die de vlieger doet stijgen.

Martine_Levi

Berichten: 2350
Geregistreerd: 23-02-10
Woonplaats: Goeree-Overflakkee

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-18 07:55

Ik heb (inmiddels al weer een aantal jaar geleden) toentertijd mijn E achter B gehaald via Vakantieveilingen.. Was een dagcursus voor € 203,- Misschien nog een tip voor als je het wel snel wilt halen maar niet de hoofdprijs wilt betalen :)

Linde-Levana van 't Witteveen v. Alfred van Braakzicht *Z1+6

Myca

Berichten: 6264
Geregistreerd: 10-08-08
Woonplaats: Midwoud

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-18 08:10

Dan zijn de prijzen inmiddels wel flink gestegen.
Even afgerond kwam ik ongeveer hier op uit voor een dagopleiding:

50 Euro Proefles
40 Euro Gezondheidsverklaring CBR
240 Euro les op examendag
250 Euro CBR examen BE
40 Euro Rijbewijs aanvragen gemeente
10 Euro pasfoto

[center]Het is de tegenwind die de vlieger doet stijgen.

Martine_Levi

Berichten: 2350
Geregistreerd: 23-02-10
Woonplaats: Goeree-Overflakkee

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-18 08:24

ik heb het even opgezocht en heb in 2012 examen gedaan. Natuurlijk scheelt het enorm door het via vakantieveilingen te doen en dat het maar een dagcursus is..

Linde-Levana van 't Witteveen v. Alfred van Braakzicht *Z1+6

Myca

Berichten: 6264
Geregistreerd: 10-08-08
Woonplaats: Midwoud

Re: E achter B, nog meer die ermee beginnen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-18 08:30

Via vakantieveilingen is inderdaad wel een flinke prijsbesparende tip!
Je bent dan alleen wel wat beperkt in de keuze van rijschool.

[center]Het is de tegenwind die de vlieger doet stijgen.

Martine_Levi

Berichten: 2350
Geregistreerd: 23-02-10
Woonplaats: Goeree-Overflakkee

Re: E achter B, nog meer die ermee beginnen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-18 08:39

klopt, maar je kan sowieso in de grotere steden terecht, waar je 9 van de 10 keer toch naartoe moet om af te rijden. Ik woon in een achtergebleven gebied :') en had sowieso naar Breda gemoeten om af te rijden, dus dat ik daar nu naartoe moest voor de dagcursus en examen maakte voor mij niet uit.

Linde-Levana van 't Witteveen v. Alfred van Braakzicht *Z1+6

watnou1
Berichten: 975
Geregistreerd: 26-11-05

Re: E achter B, nog meer die ermee beginnen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-18 11:46

Kwam deze aanbieding net tegen op fb....

Helaas kan ik zelf niet..

❗LAST MINUTE❗: Voor vrijdag nog 2 examens beschikbaar in Tiel. 3 uur les plus examen op dezelfde dag voor € 389,-. Neem contact met ons op via 0412-625533 of via mail info@smitsopleidingen.nl OP=OP


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: GrapeshotBot en 11 bezoekers