[VOLG] Balerion beleren met positive reinforcement

Moderators: Sica, C_arola, Neonlight, balance

 
 
GaelleS

Berichten: 1976
Geregistreerd: 06-08-10

[VOLG] Balerion beleren met positive reinforcement

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 07-08-18 12:42

Het leek mij leuk om een volgtopic te maken hierover, het is niet de meest standaard manier om een paard op te leren. Balerion is ook een leuk ding (I'm biased xD ) en is snel weg met alles. Momenteel film ik vaak en maak ik foto’s, en ik deel ze graag met iedereen! Ik neem ook af en toe les hierin (van Janneke Koekhoven), en kan advies vragen ivm clickertraining / R+ aan de meer ervaren personen haha :P
Zelf gebruik ik geen clicker, ik kan ermee niet enthousiast zijn en vind het zo droog. Bij mijn katten gebruik ik hem dan weer wel :P

Het gaat een grotere openingspost zijn, maar wil nadien kleinere updates plaatsen natuurlijk, heb nu gewoon al wat materiaal verzameld :P
Ik begin met een langer filmpje, heb ze liever wat korter, gewoon om te tonen, maar het is leuk om een keer het geheel te zien:




Wat over Balerion:
Hij is net 3 geworden in juni, en is wel al vrij fors en stevig gebouwd. Het is niet de bedoeling om hem meteen door te rijden. We doen het rustig aan. Ik laat hem wennen aan vanalles op zijn rug, ook af en toe eens een mens. Ik vind dat ze best gewicht mogen leren dragen en er aan wennen!
Het is een kruising boulonnais (de mama) met een appaloosa (type quarter). Vandaar zijn fysiek :P
Hij ziet er maar sloom uit maar hij is goed vooruit, actief, en gevoelig.
Zijn roepnaam is Ballie :’) Dat ga je mij nog veel horen zeggen in de filmpjes :’)



Ik ben begonnen met hem te leren stilstaan en zo af en toe eens een BBP op zijn rug te zwieren en dan zijn mond vol te proppen met voer, en dan BBP eraf. Ook af en toe er een keertje op gaan zitten, aantal seconden, en er weer af.

Afbeelding

Nadien kleine stapjes met BBP en die uitvoerig beloond. Wanneer dat allemaal goed ging, zijn we de baan op gegaan met BBP. Buiten wandelen aan de hand deden we al zonder. Het leek maar weinig verschil te maken voor hem.



Heb toen mijn vriend er een keer opgezet buiten, eerst wat onwenning en gespannen, hoofd hoog en oren in de richting van mijn vriend. We zijn begonnen met stapje per stapje te belonen tot er wat meer stappen vanaf konden, en de 2 keer dat we dit probeerden keek hij al niet meer om :P




Als je zelf geïnteresseerd bent in R+ , clickertraining en vragen hebt of ergens tegenaan loopt dan is er dit topic op bokt:
[TVG] Nog meer mensen die werken met clickertraining? deel II
Daar zijn een aantal mensen die zeker kunnen helpen!

Op facebook heb je deze voor NL & BE:
EE - The Netherlands & Belgium

En dit is een beginnende blog van een vriendin waar zeker nog interessant materiaal gaat bijkomen, met tips, tutorials, enzovoort :D
Hippocrit
Laatst bijgewerkt door zonnebloem18 op 08-08-18 22:26, in het totaal 2 keer bewerkt
Reden: Tag in titel aangepast


GaelleS

Berichten: 1976
Geregistreerd: 06-08-10

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 07-08-18 12:52

Omdat het mij iets overzichterlijker leek maak ik dit stukje in een reactie…
Ballie gaat ook gelongeerd worden, ook dat kan met R+ ! Ik heb dit een beetje afgekeken van andere trainers :p Je maakt een longeercirkel, maar het paard loopt aan de buitenkant, en jij staat er in.
Je kan gewoon wachten tot er vanzelf wat gebeurd, maar ik heb even mee gestapt in het begin vooraleer ik in het midden ging staan en wachtte tot hij besloot te stappen. Vanaf hij vertrok, uitvoerig beloond en zo uitbouwen naar wat meer stappen.



Een drafje kon er ook wel vanaf:



En als ik naar het midden ga (dit was letterlijk de aller eerste keer dat we dit probeerden)



Heb ook een keer een vriendin in het midden gezet. Ze heeft zelf niet zoveel paardenervaring, ik hou ook voer niet klaar in mijn hand etc en nog wat details, maar ook dat ging. Hij is wel 2 keer naar mij toe gekomen om te kijken of hij bij mij wat kon doen maar als ik dan weg ging, ging hij terug naar de cirkel :P



Het is de bedoeling om hem op deze manier stap, draf, galop te leren op de cirkel, dit ook langer dan 1 rondje natuurlijk. Ook met BBP, met zadel, en als dat goed gaat, met ruiter.
Hij heeft zadel ook al op gehad, maar in stap vond hij de stijgbeugels nog wat vreemd. Daarmee laat ik hem nog niet los op de cirkel dus. Ik wil eerst dat hij daar comfy mee is voor ik hem wat meer afstand laat afleggen. Ik wil graag voorkomen dat hij toch begint te rennen en dan verschiet of het zadel eng vind en dan gaat bokken. Die BBP ligt als een huis en heeft hij wel al vaker om gehad.

7249787
Berichten: 76
Geregistreerd: 13-12-14

Re: [Volgtopic] Balerion beleren met positive reinforcement

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-18 16:16

Wat leuk, ik volg! :D

nine1987

Berichten: 8313
Geregistreerd: 14-07-08
Woonplaats: Alphen aan den Rijn

Re: [Volgtopic] Balerion beleren met positive reinforcement

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-18 16:17

Wat is blased?

<3 Sneakers <3

Nala

Berichten: 8188
Geregistreerd: 11-04-13
Woonplaats: Kerkrade

Re: [Volgtopic] Balerion beleren met positive reinforcement

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-18 16:22

Leuk ding! Ik volg

Biased betekent bevooroordeeld

❤ Nala 29/06/2019 ❤
❤ Bayron 06/04/2014 ❤ Titan 06/07/2016 ❤

Effects

Berichten: 557
Geregistreerd: 26-08-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-18 16:24

Erg leuk Gaelle! Ik volg jullie al op Facebook, maar zal het topic zeker ook in de gaten houden. Goed bezig samen, hij heeft een mooie start zo!

Les clickertraining, hulp bij gedragsproblemen & paard in training
http://www.effectief-trainen.nl

nine1987

Berichten: 8313
Geregistreerd: 14-07-08
Woonplaats: Alphen aan den Rijn

Re: [Volgtopic] Balerion beleren met positive reinforcement

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-18 16:28

Wauw, ik moet echt een bril.. Las echt blased.. :')

<3 Sneakers <3

Kimmie25501

Berichten: 7554
Geregistreerd: 19-01-14

Re: [Volgtopic] Balerion beleren met positive reinforcement

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-18 18:36

Leuk zeg! Ik volg ook!

Oreo ~ Shan ~ Ivy ~ strooigoed

GaelleS

Berichten: 1976
Geregistreerd: 06-08-10

Re: [Volgtopic] Balerion beleren met positive reinforcement

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 07-08-18 19:00

Yay leuk!!
Effects jouw pagina heb ik ook geliked denk ik :P
Haha ja biased dus xD dacht ff dat ik mij mistypt had!

HippoLogic

Berichten: 9558
Geregistreerd: 15-05-04
Woonplaats: Vancouver, BC, Canada

Re: [Volgtopic] Balerion beleren met positive reinforcement

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-18 01:45

Wat leuk dat je een volg topic start. Ik volg jullie. Wat goed dat je ervaren trainers om je heen hebt waar je met je vragen terecht kan.

Wordt lid van de HippoLogic Clicker Training Academy HippoLogic Clicker Training Academy voor online R+ cursussen, live groepscoaching en onze Clicker Community <3 met gelijkgestemden .

GaelleS

Berichten: 1976
Geregistreerd: 06-08-10

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 08-08-18 16:47

Thanks ! :D

Vandaag nog wat geoefend.. het van kant wisselen deed hij eerder al automatisch door mij te volgen..



En een drafje

HippoLogic

Berichten: 9558
Geregistreerd: 15-05-04
Woonplaats: Vancouver, BC, Canada

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-18 18:10

Wat doet hij dat al leuk! <3

Wordt lid van de HippoLogic Clicker Training Academy HippoLogic Clicker Training Academy voor online R+ cursussen, live groepscoaching en onze Clicker Community <3 met gelijkgestemden .

Gypsy
Soort van gewaardeerd verhalenverteller

Berichten: 20034
Geregistreerd: 09-08-07
Woonplaats: The world is my playground.

Re: [VOLG] Balerion beleren met positive reinforcement

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-18 18:23

Ik volg, wat een leukerd! Heb zelf ook een boulonnais kruising. :D

GaelleS

Berichten: 1976
Geregistreerd: 06-08-10

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 24-08-18 22:14

:D

Volgens mij heb ik daar wel al eens een foto van gezien, niet Gypsy?? :P

Eerst herexamen gehad, nu weer wat verder geoefend.
Iemand vroeg ergens hoe hij het op gras deed... Nu moet ik wel toegeven dat ik vals speel hoor, ze staan altijd op de wei en krijgen hooi, maar gras groeit niet zo. Dit is zo een stukje waar ze heel af en toe op mogen en op dit filmpje waren ze al een uur of 2 aan het vreten :)




Ook een keer teugels er bij aan gehangen!



Deed hij prima, teugels hangen vast aan de BBP, zodat hij ze niet over zijn hoofd kan gooien en er dan in zit met zijn benen. Hij was er toch in geslaagd om 1 teugel tussen zijn oren te krijgen :P Dan had hij wel een 'oh oliebol' moment en hupste weg, maar ik ging 'hoooo' en hij stond dan wel stil tot ik teugel van tussen zijn oren haalde. Ze zijn best lang, I know, maar anders als hij zijn hoofd naar beneden doet krijgt hij zo een snok. Heb liever dat hij zijn hals kan strekken dan zonder weerstand :)

GaelleS

Berichten: 1976
Geregistreerd: 06-08-10

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 04-09-18 19:09

Heb even geprofiteerd van het winderigere en frissere weer, in de hoop op een galopje haha...



Een andere uitdaging is ook om stap-draf-galop op een cue te zetten, zodat hij niet random stapt of draaft of zit rond te stuiteren :P

Iris82

Berichten: 39832
Geregistreerd: 04-10-02
Woonplaats: Tilburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-18 19:14

Wat een leuke uitdaging zo. :)

Poking Stick: about 30cm long, that can be concealed up a sleeve, and can be used to 'poke' people who argue with you/irritate you/deserve poking/don't deserve poking but you poke anyway/anyone in the hope of enraging them/making them move/injuring them/anything.








Figaro schreef:
_O- Ik voel een geitenwollensok aankomen.. Misschien zit ie wel in mijn doos :')

HippoLogic

Berichten: 9558
Geregistreerd: 15-05-04
Woonplaats: Vancouver, BC, Canada

Re: [VOLG] Balerion beleren met positive reinforcement

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-18 20:55

Wat leuk en wat kan hij zichzelf al goed dragen in galop.

Wordt lid van de HippoLogic Clicker Training Academy HippoLogic Clicker Training Academy voor online R+ cursussen, live groepscoaching en onze Clicker Community <3 met gelijkgestemden .

GaelleS

Berichten: 1976
Geregistreerd: 06-08-10

Re: [VOLG] Balerion beleren met positive reinforcement

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 06-09-18 21:50

Haha, doet hij helemaal zelf daar heb ik niks mee te maken :')

HippoLogic

Berichten: 9558
Geregistreerd: 15-05-04
Woonplaats: Vancouver, BC, Canada

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-18 06:43

Sssst! :D
Daar heb je mazzel mee en dat is toch leuk!

Kun je in het rijden straks mooi je voordeel mee doen!

Wordt lid van de HippoLogic Clicker Training Academy HippoLogic Clicker Training Academy voor online R+ cursussen, live groepscoaching en onze Clicker Community <3 met gelijkgestemden .

Peetstap

Berichten: 2518
Geregistreerd: 10-12-11
Woonplaats: Noord Europa

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-18 12:50

GaelleS schreef:
[ Video ]


Van mij mag je er zoveel voer indauwen als je zelf wilt, maar ik zie hier toch een voerzoeker ontstaan die voor zo'n beetje alles wat ie doet wordt beloond met eten, zonder veel fatsoen van zijn kant.

Voedsel is een leuke en nuttige manier om je paard te paaien, maar zou em zelf eerst aanleren netjes beloning aan te nemen en te leren wachter erop, los of je nou wel of niet clickert.


Eigenlijk best zonde dat je zo fanatiek en veel beloond, wat op bovenstaande video zie ik een heel ander paardje, juist het paard wat zo super is om mee samen te gaan werken en te spelen als team.
Zie een paard wat naast en dichtbij je wilt zijn en zet er een lang weekend aan de kust ertussen dat dit paard zomaar als vanzelf , ZONDER enig voedsel 1:1 jou lichaamstaal begrijpt en spiegelt en het heel fijn vindt om samen wat te doen en te ondernemen.
Veel blijer als dat ie nu doet, vanuit zichzelf niet voor het voer wat wacht.....

Zou dus zelf alle zooi uit de bak werken, lekker vrije ruimte maken en op bovenstaande video niet erbuiten maar juist in de bak er zijn.
Laat hem maar es showen hoe geweldig hij is, daag em maar es uit naast je te volgen, probeer hem in alle gangen te krijgen puur op je eigen rust of met de beweging in je eigen lijf.
En ja pas als hij je opzoekt om effe rust bij je te zoeken beloon ik eventueel met voedsel.

Kom erop terug (tijd..) als je er prijs opsteld tenminste...

Als je maar lang genoeg poetst gaan alle haren uiteindelijk dezelfde kant op staan.

HippoLogic

Berichten: 9558
Geregistreerd: 15-05-04
Woonplaats: Vancouver, BC, Canada

Re: [VOLG] Balerion beleren met positive reinforcement

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-18 18:09

Heb je ook een trainingsplan uitgeschreven voor Ballie?

Wordt lid van de HippoLogic Clicker Training Academy HippoLogic Clicker Training Academy voor online R+ cursussen, live groepscoaching en onze Clicker Community <3 met gelijkgestemden .

GaelleS

Berichten: 1976
Geregistreerd: 06-08-10

Re: [VOLG] Balerion beleren met positive reinforcement

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 09-09-18 20:48

Bedankt Peetstap voor de input, but no thanks :)

Niet echt HippoLogic, heb grote lijnen in mijn hoofd en maak dan een begin er aan en werk dan verder. Janneke houdt eerder mijn trainingsplannen bij :P


Peetstap

Berichten: 2518
Geregistreerd: 10-12-11
Woonplaats: Noord Europa

Re: [VOLG] Balerion beleren met positive reinforcement

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-18 22:29

Yep dacht ik al, succes verder.

Als je maar lang genoeg poetst gaan alle haren uiteindelijk dezelfde kant op staan.

freetorun

Berichten: 2264
Geregistreerd: 22-04-09
Woonplaats: Breda

Re: [VOLG] Balerion beleren met positive reinforcement

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-18 23:11

Interessant volgtopic! Ik heb er recent veel over gelezen en ben benieuwd hoe je een paard compleet kan trainen zonder -R en tegelijkertijd te voorkomen dat het paard té voedselgemotiveerd raakt.

Kortom, ik ga je volgen!

Positief Paard Blog en webshop over clickertraining en positieve bekrachtiging!

Instagram: Positief_Paard

Kimmie25501

Berichten: 7554
Geregistreerd: 19-01-14

Re: [VOLG] Balerion beleren met positive reinforcement

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-18 10:02

GaelleS, ik vraag me af of je misschien wat meer toelichting zou willen geven waarom je de optie van Peetstap niet zou willen doen? Ik vind je manier van reageren nu een beetje kortzichtig en alleen kijkend naar je eigen hokje. Alleen maar interesse hoor!

Oreo ~ Shan ~ Ivy ~ strooigoed


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Coentjuh, dierenfan, roucha1 en 7 bezoekers