Ervaring bovenarm breuk

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
hagelslag
Berichten: 9026
Geregistreerd: 18-09-10

Ervaring bovenarm breuk

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-09-18 08:56

Zoals de titel het al zegt, wie heeft er ervaring met een bovenarm breuk?
Vorige week zondag ben ik van mijn haflinger gevallen en heb daarbij mijn linker bovenarm gebroken.
Ik ben met een ambulance naar het ziekenhuis gebracht.
Na röntgenfotos werd duidelijk dat het geen simpele breuk is dus hebben ze op zondag chefartsen gecontacteerd hoe ze mijn arm moeten repareren.
We zijn nu een week verder en ik mag hem "gebruiken" zonder te belasten.
Qua pijn gaat het opzich. Al voelt mijn arm een beetje raar, alsof er een soort van stroom doorheen gaat.
Volgens de artsen kan ik 8 weken na de operatie weer alles....

En hierbij nog 2 foto's van mijn arm.
Vanaf nu gaan de poortjes af
Als ik erdoor ga.

Afbeelding

Afbeelding

marije1109

Berichten: 1136
Geregistreerd: 07-02-13
Woonplaats: Kraggenburg

Re: Ervaring bovenarm breuk

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-18 09:27

Mijn schoonmoeder heeft in december haat bovenarm gebroken en te lang in de sling gehouden. Daarna fysiotherapie niet serieus genomen, gevolg.....frozen schouder.

Dus idd goed bewegen binnen je grenzen en met de fysio opbouwen.

Sterkte!

Morganlefay

Berichten: 8695
Geregistreerd: 05-05-11
Woonplaats: Orkney

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-18 10:54

Auw, dat is niet fraai, los van het feit dat de breuk niet echt netjes is gezet. Zie nl wat los zitten en denk dat je pezen en spieren toch ook wel wat schade hebben.
Botjes groeien redelijk snel aan elkaar maar de meeste tijd ben je bezig om de zachte delen weer in het gareel te krijgen. Heb jaren geleden de kop in stukken gekregen en dat is zonder zetten genezen Alleen die pezen en spieren }>
Het feit dat je stroom voelt wil zeggen dat er een zenuw klem/beschadigd is.
Zou daar met de eerstvolgende controle wel even op hameren dat er naar gekeken wordt.
Succes

A3a1
Berichten: 2761
Geregistreerd: 07-04-16
Woonplaats: Sleewijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-18 11:01

Goed uitkijken dat het ook idd zo snel gaat.
Mocht het te lang duren, 3 maanden bv, wacht dan niet elders hulp te zoeken, ik heb mensen veel te lang met dit soort breuken zien sukkelen.

LadyMadonna

Berichten: 62220
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: werkendam (NB)

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-18 11:02

hagelslag schreef:
En hierbij nog 2 foto's van mijn arm.
Vanaf nu gaan de poortjes af
Als ik erdoor ga.

[ [url=m/zJ6sbZ.jpg]Afbeelding[/url] ]

[ [url=m/FeOLvv.jpg]Afbeelding[/url] ]


Wait whut? Die pen gaat er niet weer uit als get genezen is?

Sterkte :(:)

Femke_Tweety

Berichten: 11982
Geregistreerd: 02-04-10
Woonplaats: Utrechtse Heuvelrug

Re: Ervaring bovenarm breuk

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-18 11:08

Op die eerste foto wijkt er een stuk bot vrij ver naar links. (onderste deel van het bot, aan de kant van het lichaam. Steekt richting links boven) onderste foto staan de bottenooom niet recht in lijn. Verbaast me dat ze je zo wegsturen, is dit de eindfoto? Of zijn ze daarna nog bezig geweest?

Of was het zodanig gecompliceerd dat ze de stukken niet goed op elkaar kregen?


Het 'stroompje' dat je voelt zal ongetwijfeld een zenuw zijn. Als die knel zit of steeds geraakt wordt, dan zal die idd gaan lopen seinen.


Lelijke landing van je paard geweest, als je je arm zo breekt.

Beterschap en sterkte met het herstel.

hagelslag
Berichten: 9026
Geregistreerd: 18-09-10

Re: Ervaring bovenarm breuk

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-09-18 11:15

Dit is de controle foto na 2 dagen.
Het stroomachtig gevoel heb ik in de weke delen vooral in rust.

En toen ik zelf de fotos zag was ik ook verbaasd dat het niet heel netjes gerepareerd is. Morgen wil ik de mening van mijn huisarts en eventueel een 2de mening van een ortopheef hebben

En eventueel in 2 jaren zou de pen eruit kunnen maar als hij geen problemen geeft kan hij blijven zitten

Ik doe braaf mijn bewegingsoefeningen zover het qua pijn te doen valt.
Ik ben het alleen wel al spuugzat

__elise__

Berichten: 2073
Geregistreerd: 29-11-06
Woonplaats: Ingen

Re: Ervaring bovenarm breuk

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-18 11:47

Ik heb ongeveer ook zo'n breuk, maar dan in mijn bovenbeen. Ze schijnen dit soort breuken niet goed te kunnen zetten. Bij mij is dit nu ongeveer 13 maanden geleden en nog steeds last van, in de zin dat de spieren om dat 'bochtje' vast gaan zitten. Maar ik zit er dan ook op... vervelend joh, beterschap.

Deze foto is na 11 maanden gemaakt. De pen mag er bij mij ook niet uit.
Afbeelding

Alwiene

Berichten: 16074
Geregistreerd: 18-08-04
Woonplaats: Waar mijn Westie is

Re: Ervaring bovenarm breuk

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-18 11:51

Gelukkig geen ervaring mee, maar jeetje, ziet er niet lekker uit zeg, bah. Wilde je alleen even beterschap wensen. Goed dat je nog een mening gaat vragen. Als er iets niet goed gegaan is wil je je daar liever nu bij zijn dan over een paar jaar..

Esaqar

Berichten: 3178
Geregistreerd: 22-05-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-18 11:53

Ik heb ook zo'n breuk gehad, maar dan een stuk hoger, precies onder de 'kop' zegmaar.
2 jaar geleden is titanium in mijn arm gezet en een jaar geleden is het er weer uit gehaald, gelukkig, want mijn arm voelde heel zwaar en ik had vaak een lamme arm, kon/kan niet goed boven mijn macht tillen.
Verder geen last van gehad.
Alleen dat lelijke litteken is wat minder...

Beterschap! :)

Edit: wel echt goed je fysiotherapie volgen, heb ik niet gedaan en dan duurt alles veel langer.
Ik zie op je profiel dat je 29 bent, als die zooi uit je lichaam mag, echt er uit laten halen.

daantjuhhh

Berichten: 26869
Geregistreerd: 23-11-04
Woonplaats: The Netherlands

Re: Ervaring bovenarm breuk

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-18 12:03

Ik ben niet medisch onderlegt. Maar als ik die foto’s zie dan denk ik ook, goh dat zit scheef. Het lijkt mij best kwalijk dat je als leek al kan zien dat het zo niet netjes aansluit op elkaar.

Nu weet ik inderdaad niet hoe lastig zoiets is. En of dit normaal is. Maar ik zou ook zeker een second opinion aanvragen.

hagelslag
Berichten: 9026
Geregistreerd: 18-09-10

Re: Ervaring bovenarm breuk

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-09-18 12:15

Oh gatver elise dat ziet er nog smeriger uit.

En ik ga idd braaf bij de fysio mijn best doen.
Scheelt dat ik in duitsland woon en voor 6x 20 minuten fysio ongeveer 25 euro totaal betaal.
Litteken maakt mij eigenlijk niks uit. Boven op mijn schouder een langere hechting en richting elleboog 2 kleinere.

2de mening lijkt mij gewoon verstandig

anjali
Berichten: 15081
Geregistreerd: 25-07-15

Re: Ervaring bovenarm breuk

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-18 12:20

Beterschap. Ik heb zo'n staaf en schroeven in mijn been. Volgens mij reageren detectiepoortjes niet op titanium? Ik heb het nog niet uitgeprobeerd.

Vajramani

Berichten: 3934
Geregistreerd: 04-07-04
Woonplaats: Bakkeveen

Re: Ervaring bovenarm breuk

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-18 12:43

ik heb 5 jaar terug mijn bovenarm gebroken gehad. Net onder de kop. Ook gezet met zo'n pen. na 1 week mocht ik alles weer op geleide van de pijn. Mijn arts zei zelf, ga maar paarden poetsen. Handig iemand die ook paarden heeft.
De pen is bij mij met een halfjaar weer verwijderd, op aandringen van mijzelf. De pen voelde ik over mijn botten schuren. Waarschijnlijk heb ik ook een beknelling gehad. 1 dag enorm veel pijn gehad en plots was het over en kon ik alles weer met mijn arm.
Het jaar daarvoor had ik mijn onderbeen op 3 plekken stuk, dit is ook gezet met een pen. Deze was net een maand verwijderd voor ik mijn bovenarm brak.
Beide pennen zijn op aandringen van mij verwijderd. buiten het feit dat ik er last van had is het zo dat de pennen sterker zijn dan je bot. Mocht je nog een keer vallen dan kan je bot boven of onder de pen breken. Dit zit dichter bij een gewricht waardoor de schade groter kan zijn. En geloof me, het verwijderen stelt niet voor. Dat kan je niet gaan vergelijken met de operatie die je eerder hebt gehad om de breuk te zetten.

bij mijn gingen trouwens de poortjes van de action wel af.

anjali
Berichten: 15081
Geregistreerd: 25-07-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-18 15:16

Vajramani schreef:
ik heb 5 jaar terug mijn bovenarm gebroken gehad. Net onder de kop. Ook gezet met zo'n pen. na 1 week mocht ik alles weer op geleide van de pijn. Mijn arts zei zelf, ga maar paarden poetsen. Handig iemand die ook paarden heeft.
De pen is bij mij met een halfjaar weer verwijderd, op aandringen van mijzelf. De pen voelde ik over mijn botten schuren. Waarschijnlijk heb ik ook een beknelling gehad. 1 dag enorm veel pijn gehad en plots was het over en kon ik alles weer met mijn arm.
Het jaar daarvoor had ik mijn onderbeen op 3 plekken stuk, dit is ook gezet met een pen. Deze was net een maand verwijderd voor ik mijn bovenarm brak.
Beide pennen zijn op aandringen van mij verwijderd. buiten het feit dat ik er last van had is het zo dat de pennen sterker zijn dan je bot. Mocht je nog een keer vallen dan kan je bot boven of onder de pen breken. Dit zit dichter bij een gewricht waardoor de schade groter kan zijn. En geloof me, het verwijderen stelt niet voor. Dat kan je niet gaan vergelijken met de operatie die je eerder hebt gehad om de breuk te zetten.

bij mijn gingen trouwens de poortjes van de action wel af.

Dat is mij ook verteld,dat als ik weer zou vallen,het een ernstigere breuk zou opleveren.Overigens niet door de chirurg,want daar mag ik alles weer van,maar door leken,die me wel ongerust maken! Gaan de detectiepoortjes op een vliegveld hier ook op reageren? Want dan zou ik een medische verklaring mee moeten nemen in de toekomst.

daantjuhhh

Berichten: 26869
Geregistreerd: 23-11-04
Woonplaats: The Netherlands

Re: Ervaring bovenarm breuk

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-18 15:29

Poortjes kunnen inderdaad afgaan.
Een verklaring heb je niet nodig.

Ze gaan hooguit met de handscanner langs dat lichaamsdeel en fouilleren je.
Daarna Kun je door.

Heb dat al meerdere malen met mijn broertje gehad.

ninaphilo

Berichten: 640
Geregistreerd: 06-10-16

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-18 18:36

Als ik het even snel uitreken heb ik ongeveer 7 jaar geleden mijn bovenarm gebroken.
Operatie kreeg ik niet want dat was erg risiciovol. Dan was er de kans dat ik mijn vingers niet meer kon bewegen.
Dus ik heb met een soort mitella band met een loshangend armpje gelopen :+ . Maar helaas kan ik je dus niets vertellen over metalen pinnen.

Afbeelding

Wel heel belangrijk: blijf naar de fysio gaan. Ik vond het doodeng om mijn arm weer 'echt' te gebruiken en de fysio heeft daar goed bij geholpen.
Helaas heb ik wel wat blijvende probleempjes, ik krijg sneller spierpijn in die bovenarm en als iemand mij iets te hard daar vast pakt doet mijn spier enorm veel pijn.

anjali
Berichten: 15081
Geregistreerd: 25-07-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-18 18:48

ninaphilo schreef:
Als ik het even snel uitreken heb ik ongeveer 7 jaar geleden mijn bovenarm gebroken.
Operatie kreeg ik niet want dat was erg risiciovol. Dan was er de kans dat ik mijn vingers niet meer kon bewegen.
Dus ik heb met een soort mitella band met een loshangend armpje gelopen :+ . Maar helaas kan ik je dus niets vertellen over metalen pinnen.

[ [url=m/lvzQ6e.jpg]Afbeelding[/url] ]

Wel heel belangrijk: blijf naar de fysio gaan. Ik vond het doodeng om mijn arm weer 'echt' te gebruiken en de fysio heeft daar goed bij geholpen.
Helaas heb ik wel wat blijvende probleempjes, ik krijg sneller spierpijn in die bovenarm en als iemand mij iets te hard daar vast pakt doet mijn spier enorm veel pijn.

Maar die stukken bot zitten toch verschoven. Hebben ze dat zo laten vastgroeien?

MissMiekjee
Berichten: 926
Geregistreerd: 25-12-08
Woonplaats: Sprundel

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-18 19:03

anjali schreef:
Gaan de detectiepoortjes op een vliegveld hier ook op reageren? Want dan zou ik een medische verklaring mee moeten nemen in de toekomst.


Alleen de bodyscanners op Schiphol gaan naar mijn weten af op titanium, maar "gewone" poortjes niet, ook niet in het buitenland. Althans dat is mijn ervaring. Ik heb zelf titanium van pols tot elleboog.

Vind hem er wel naar uitzien op de foto! Zou zeker een second opinion aanvragen, nu zit alles nog niet aan elkaar, en stel dat er nog iets 'gerepareerd' moet worden is dat nu makkelijker dan over een tijdje.

Zeker met breuken die zijn vastgezet is het goed om te bewegen! Uiteraard met begeleiding van een fysio. Door te weinig bewegen kun je op langere termijn veel last krijgen van spieren en pezen.

De stroom die je voelt kan inderdaad een zenuw zijn, ook dat even navragen bij de arts, meestal gaat dat niet vanzelf weg. De pijn zou meestal wel vrij snel weg moeten gaan. Mocht je nu te lang pijn houden, wel gelijk aan de bel trekken bij de arts, want lang pijn houden hoeft echt niet.

ninaphilo

Berichten: 640
Geregistreerd: 06-10-16

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-18 19:24

anjali schreef:
ninaphilo schreef:
Als ik het even snel uitreken heb ik ongeveer 7 jaar geleden mijn bovenarm gebroken.
Operatie kreeg ik niet want dat was erg risiciovol. Dan was er de kans dat ik mijn vingers niet meer kon bewegen.
Dus ik heb met een soort mitella band met een loshangend armpje gelopen :+ . Maar helaas kan ik je dus niets vertellen over metalen pinnen.

[ [url=m/lvzQ6e.jpg]Afbeelding[/url] ]

Wel heel belangrijk: blijf naar de fysio gaan. Ik vond het doodeng om mijn arm weer 'echt' te gebruiken en de fysio heeft daar goed bij geholpen.
Helaas heb ik wel wat blijvende probleempjes, ik krijg sneller spierpijn in die bovenarm en als iemand mij iets te hard daar vast pakt doet mijn spier enorm veel pijn.

Maar die stukken bot zitten toch verschoven. Hebben ze dat zo laten vastgroeien?


Ja.. Slecht he. Het idee was dat het zo tegen elkaar aan zou vergroeien en dan zou het zich in de loop der jaren weer normaal vormen ofzo. Ik zou eigenlijk een keer weer een foto moeten laten maken als dat kan, kijken hoe het er nu uit ziet.

Lielle

Berichten: 66255
Geregistreerd: 12-01-01

Re: Ervaring bovenarm breuk

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-18 19:35

Hier ook ervaringsdeskundige, foto’s hadden de mijne kunnen zijn. Het is nu tien jaar geleden, pin zit er nog in, poortjes zijn nooit afgegaan, en ik heb er zelden last. Heel af en toe als ik boven mijn macht moet tillen (hindernisbalken opruimen) of trailerwieltje opdraaien.

Vajramani

Berichten: 3934
Geregistreerd: 04-07-04
Woonplaats: Bakkeveen

Re: Ervaring bovenarm breuk

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-18 21:04

Mij is toen verteld dat er een bepaalde afwijking in de stand mag zijn. deze mag niet groter zijn dan een bepaald aantal graden. mijn botten stonden ook niet helemaal recht. Op mijn scheenbeen heb ik nu een bult van nieuw botaangroei. Mijn arts vertelde mij hoe groter de bult, dat wat je ook ziet op de foto van _elise_ hoe beter. Die bult kan met binnen 5 jaar nog wat afzakken.
Bewegen bevorderd de genezing. Behalve dat het goed is voor je spieren, bevorderd het ook de botaanmaak. Juist doordat het bot telkens wat langs elkaar komt wordt botaanmaak gestimuleerd. Althans dat is mij toen verteld door mijn arts.

hagelslag
Berichten: 9026
Geregistreerd: 18-09-10

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-09-18 07:13

Lielle schreef:
Hier ook ervaringsdeskundige, foto’s hadden de mijne kunnen zijn. Het is nu tien jaar geleden, pin zit er nog in, poortjes zijn nooit afgegaan, en ik heb er zelden last. Heel af en toe als ik boven mijn macht moet tillen (hindernisbalken opruimen) of trailerwieltje opdraaien.



Nou dat geeft me iets hoop!
Afgelopen nacht zo broerd geslapen alweer. Ik denk afkicken van de morfine.
Ik heb ook steeds zweetuitbraken

Melissa0304

Berichten: 4449
Geregistreerd: 13-02-05
Woonplaats: Dinteloord

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-18 09:01

Ik heb 20 jaar (ongeveer) geleden bovenarm gebroken gehad precies boven de elleboog. Hebben ze toen gezet met kleine pennen erdoorheen. Hebben toen alle zenuwen goed beschadigd hand verlamd pff dat is gelukkig toch weer aardig hersteld. Breuk zelf niet zo, weet niet wat ze gedaan hebben maar kan mijn arm nog maar half gebogen krijgen.

Beterschap! Is er al wat bekend over het ‘losse’ gedeelte van de bovenste foto?

Edit:typo

hagelslag
Berichten: 9026
Geregistreerd: 18-09-10

Re: Ervaring bovenarm breuk

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-09-18 09:05

Ik zit nu in de wachtkamer bij de huisarts.
Qua zenuwbeschadiging denk ik dat het bij mij meevalt. Ik heb nog gewoon gevoel in mijn hand en arm