Open bak, stinkt dat?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

 
 
Janine1990

Berichten: 43802
Geregistreerd: 13-03-05

Open bak, stinkt dat?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 09-09-18 13:51

Mijn toekomstige roomie wordt deze week 8 weekjes oud en mag dus verhuizen naar mijn huis *\o/*

Nu heb ik een redelijk open huis (open keuken, open hal etc.) en nog geen bijkeuken, wat poekies standplaats gaat worden, zodra die af is.
En vraag ik me af, of een open kattenbak ook stinkt. :+

Ik heb zo'n geniaal systeem op het oog. Open is wel makkelijk voor die kleintjes, zeker in een nieuw huis (ze kan al wel op de bak). Maar gezien de openheid van het huis, heb ik er weinig zin in dat straks mijn hele huis naar kattenbak stinkt. (ik ben van het dagelijks verschonen)

Dus mijn vraag aan jullie, stinkt zo'n open bak?

(ohja, ik ben van de frisse korrels... sillycaat en deze https://www.ah.nl/producten/product/wi1 ... ge-hygiene waren favoriet bij mijn ouders thuis)


blue_sky
Berichten: 944
Geregistreerd: 17-06-08
Woonplaats: Pelt

Re: Open bak, stinkt dat?

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-18 13:56

Die silicaat korrels zijn niet alleen erg duur, mijn katten vonden het helemaal niets. Wat bij mij het beste werkte was Catsan. Als je de bak dagelijks schoon schept en regelmatig verschoont ruik je niets.

Laura en Rolex Z1+2, Laura en Breath L1 + 3
Kristine en Le Sauvage M1+3
ORUN gediplomeerd instructrice niveau 2

Bellatrix
Lid Nieuwsredactie
The Scarlet Witch 

Berichten: 101650
Geregistreerd: 02-08-02
Woonplaats: Achterveld

Re: Open bak, stinkt dat?

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-18 13:59

Catsan vinden ze hier niets. :+ Gelukkig want het is mega duur. Staat nog een halve zak. :+

Ik heb van AH eigen merk Schep en Schoon grove korrel. Dat stuift bijna niet en maakt klonten van de urine, is heel makkelijk eruit te scheppen. Ik heb 4 dichte bakken (klepjes zijn er wel uit) en 1 open. Die laatste staat in mijn slaapkamer. Daar plassen ze alleen in...iig tot nu toe en dat ruik ik niet. Maar als ze in een open bak poepen zal je het zeker ruiken als ze het net gedaan hebben. Zodra het droog is ruik je het niet meer.

❤️ Elizabeth Olsen ❤️ Scarlet Witch ❤️
KLIK --> Volg mijn verhuizing naar een nieuwbouw woning!
Bestelpagina Equiday 13 april 2024 --> https://marliestrapfotografie.pixieset. ... april2024/

Duhelo

Berichten: 28525
Geregistreerd: 29-05-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-18 14:00

ik gebruik de babypowder van flamingo .
https://www.bol.com/nl/p/voordeelpakket ... lsrc=aw.ds

Die klontert mooi, dus iedere dag de drollen en natte plekken eruit en eens in de maand uitschrobben (1 zak = 1 maand voor 1 kat).
Dan heb je altijd een frisse bak.

die silica meurde hier als de pest, dus dat komt er niet meer in.

AnnetteFlame

Berichten: 1440
Geregistreerd: 31-07-13

Re: Open bak, stinkt dat?

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-18 14:01

Als je goede kwaliteit voeding geeft, stinkt je kattenbak niet/nauwelijks :)

Brainless

Berichten: 29717
Geregistreerd: 19-07-03
Woonplaats: Munnekeburen

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-18 14:05

AnnetteFlame schreef:
Als je goede kwaliteit voeding geeft, stinkt je kattenbak niet/nauwelijks :)

Maar dan nog kan het per kat verschillen (helaas).

Sommige mensen worden totaal niet gehinderd door enige vorm van intelligentie.
;)

Aranel
Berichten: 20197
Geregistreerd: 09-08-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-18 14:08

Ik zou absoluut een bak met deksel doen. Ik merkte zelfs bij een goedkopere kattenbak met deksel verschil met de wat duurdere bak die we nu hebben staan. Zeker als je kat net geweest is, stinkt het gewoon. Punt, hoe goed het voer ook is.
En vergeet vooral ook niet de plas luchtjes, die vind ik persoonlijk nog erger stinken dan de poep.

Polly
Moderator Algemeen1
No drama, no glory!

Berichten: 23410
Geregistreerd: 09-04-01

Re: Open bak, stinkt dat?

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-18 14:15

Toen onze kat nog een katje was hadden we ook een open bak, al snel overgegaan naar een dichte bak zonder deur maar het ruikt evengoed.
Onze kat is nogal van het graven dus ik ben heel blij dat we geen open bak hebben.

kleine muisjes hebben kleine wensjes,
beschuitjes met gestampte mensjes!

BigOne
Berichten: 38188
Geregistreerd: 03-08-09

Re: Open bak, stinkt dat?

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-18 14:17

Catsan idd, is in Duitsland 8,50 , hier inderdaad bijna 13 euro. En poep schep ik dagelijks uit , oude kat die blind is graaft wel maar zit er naast. De rest begraaft de boel netjes. Zou wel een dichte bak doen.

We live in a time where intelligent people are being silenced so that stupid people won’t be offended.


Deugenietje

Berichten: 2006
Geregistreerd: 18-04-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-18 14:18

Katten bak die dicht is stinkt ook, die ri\uik ik ook altijd

Melvern
Berichten: 4409
Geregistreerd: 14-02-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-18 14:19

Ik had eerst ook 2 open bakken staan. Sinds kort gewisseld naar 2 dichten en ik vind het veel fijner. Vooral ook omdat mijn kat alles eruit mikt en soms ook in de bak zat met zijn kont over de rand :P drolletje mooi naast de bak.

Als hij net geweest is ruik je het natuurlijk wel, maar ik vind het veel minder als bij een open bak.

koenlover

Berichten: 2416
Geregistreerd: 24-12-04
Woonplaats: Boekel

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-18 14:21

Ik zweer echt bij de silicaat korrels, heel erg weinig last van geurtjes. Het is wel prijzig maar ik kan makkelijk 4 weken met de bak doen, alleen om de dag de poep eruit en de urine ruik je helemaal niet. Dus dan is het onder de streep juist goedkoop. Ik bestel vaak in grote hoeveelheden bij zooplus.

Ik zou wel voor een dichte bak gaan, mijn kat is al van kleins af aan meester graver en zonder kap vind ik het grind echt door het hele huis! En dat is dan weer een nadeel van silicaat, als je er met je blote voet op gaat staan sta je wel even te vloeken :+

Janine1990

Berichten: 43802
Geregistreerd: 13-03-05

Re: Open bak, stinkt dat?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 09-09-18 14:40

Wauw, ik kijk de reacties vandaag en morgen nog even aan. Maar jullie laten me aan zoveel meer dingen denken. En ik had het alleen maar druk met de geur :')

Alsof ik straks met bouwen niet genoeg zand en rotzooi in m'n huis krijg!

quera

Berichten: 13893
Geregistreerd: 10-02-05
Woonplaats: Zuid-Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-18 14:52

AnnetteFlame schreef:
Als je goede kwaliteit voeding geeft, stinkt je kattenbak niet/nauwelijks :)

Zeg dat tegen mijn katten die hun drollen niet begraven :j

9-10-2015 is A. Geboren <3
29-06-2018 is S. Geboren
<3

Pepperrr

Berichten: 8387
Geregistreerd: 28-07-16
Woonplaats: Nistelrode (NB)

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-18 14:54

Wij hebben zelf een open PeeWee met samengeperste houtkorrels en die ruik je niet :)

Let the wind carry you home
Blackbird, fly away

raket

Berichten: 4082
Geregistreerd: 07-03-06

Re: Open bak, stinkt dat?

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-18 15:30

Ik gebruik sillicat van de jumbo en mijn kattenbak ruik je niet. Er blijft ook niet zoveel aan de pootjes hangen.
Als ze klein zijn doe ik ook zonder deksel.

...

Blue_Monday
Berichten: 581
Geregistreerd: 28-05-17

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-18 15:32

Zelfs een dichte kattenbak stinkt :r

Zoveel mogelijk proberen buiyten haar behoefte te laten doen en doet ze toch iets binnen meteen opruimen. Een keer per dag is te lang wachten ivm de vieze geur vind ik. Dicht ruiken ze al behoorlijk dus open zou ik niet eens aan willen denken.

picobello

Berichten: 1971
Geregistreerd: 20-04-04
Woonplaats: Barber, Curacao

Re: Open bak, stinkt dat?

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-18 15:36

Ik ben heel tevreden met de schep en schoon korrels. Er lopen hier in en om het huis ruim 20 katten dus ik moet echt iets hebben wat goed werkt. Het klontert perfect, zelfs als ze een plas doen als ik de bak aan het schoonmaken ben :7

Door de snelle klontering heb je weinig geur.

Ik zou je kitten proberen te laten wennen aan een bak met deksel maar zonder deurtje. Dat vinden de meeste katten echt niet prettig.

FatCat

Berichten: 1887
Geregistreerd: 02-01-17
Woonplaats: NB

Re: Open bak, stinkt dat?

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-18 15:43

als ze nog heel klein is een kleine open bak idd beter. Maar je zal al snel naar 1tje met deksel kunnen overstappen hoor. Zoveel hoger zijn ze niet, en je kan de flap eerst weglaten.

oji

Berichten: 4237
Geregistreerd: 29-07-09

Re: Open bak, stinkt dat?

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-18 16:03

Bij klonterende grid en regelmatig scheppen ruik je weinig. Mijn ervaring was met een open bak, omdat je het ziet en omdat het makkelijk is, dat ik veel regelmatiger de klonten en hoopjes schepte als met een gesloten bak. Schepje en afgesloten prullenbak stonden gewoon naast de kattenbak. Eindresultaat was minder luchtjes met de open bak als met de gesloten. Maar het is kat en persoons afhankelijk. Ik had een blaasgruis gevoelige kat dus vond het prettiger het goed in de gaten te kunnen houden met een open bak. Als ze net een grote boodschap hebben gedaan, ruik je dat wel meer met een open bak.

JewEmm

Berichten: 3140
Geregistreerd: 10-01-08
Woonplaats: Erm

Re: Open bak, stinkt dat?

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-18 16:04

Ik heb de Hygiene korrels van de albert heijn. Ruik bijna nooit iets. Tenzij ze een dikke drol gelegd heeft en hem niet toedekt :P

Te koop Shire merrie - PB voor info
[FK] [FOTO] Another year in photos

Lieszje
Berichten: 7179
Geregistreerd: 13-10-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-18 16:07

Ik heb sinds gisteren twee kittens van negen weken :)
Ik heb er wel voor gekozen om een dichte kattenbak te nemen.
Heb de kattenbak van tupperware, maar wel het luikje eruit gehaald.
Hier komen ze er makkelijk in, heb korrels van sanicat.
Tot nu toe ruik ik nog niets :)

Magrathea

Berichten: 21851
Geregistreerd: 08-08-10
Woonplaats: In een boom aan de gracht

Re: Open bak, stinkt dat?

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-18 16:09

Ik heb een dichte bak, maar wat je ook nog kan doen is een met een luikje en dan het luikje er (tijdelijk) uit halen :)*

Ik merkte dat ze het hier heel snel teveel vonden stinken op de bak (en wij scheppen hem heus elke dag schoon), maar kap zonder luikje is de ideale tussenoplossing hier.

We've got to hold on, ready or not - You live for the fight when that's all that you've got - Livin' on a prayer - Bon Jovi
[o]
Een beter Bokt begint bij jezelf! *\o/*

Janine1990

Berichten: 43802
Geregistreerd: 13-03-05

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 09-09-18 16:19

Blue_Monday schreef:
Zelfs een dichte kattenbak stinkt :r

Zoveel mogelijk proberen buiyten haar behoefte te laten doen en doet ze toch iets binnen meteen opruimen. Een keer per dag is te lang wachten ivm de vieze geur vind ik. Dicht ruiken ze al behoorlijk dus open zou ik niet eens aan willen denken.


Het is wel de bedoeling dat ze tzt buiten mag. Maar ze gaat eerst maar lekker wennen aan haar nieuwe huis. Ook al is dat maar een meter of 30 van haar geboorteplek. :P

En denk dat ik de tuin eerst ook catproof moet maken :P er lopen al flink veel katten op de buurt.

purny

Berichten: 27460
Geregistreerd: 08-06-06
Woonplaats: Den haag

Re: Open bak, stinkt dat?

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-18 16:26

Ik heb een open bak. En ik vind het niet stinken. Kattebeest heeft niet geleerd om in de bak te gaan zitten maar steunend met haar 3 poten op het randje.

Omdat ik een verstandelijke beperking heb begrijp is het voor mij moeilijk om bepaalde onderwerpen juist te begrijpen. Ik lees de dingen net iets anders dan jullie bedoelen. Communicatie is dan ook niet mijn sterkste punt


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Amazonbot, Gaabje, Googlebot en 131 bezoekers