Zelf zadel opknappen

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Fakewell
Berichten: 59
Geregistreerd: 29-10-11

Zelf zadel opknappen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-09-18 01:07

Hi!

Om met de deur in huis te vallen,
Van een bekende kan ik een oud, maar een nog redelijk goed zadel overnemen voor een klein bedrag (15euro), een Kieffer Inzell, ze heeft geen paarden meer en het zadel ligt een poos in de stal te stoffen. Er mist een singelstoot, die ik wil laten vervangen door een zadelmaker. Verder wat gebruikers slijtage, de boom is nog heel!

Nu leek het mij leuk om de overige dingen aan het zadel op te knappen. De wrongen, die aan het zweetblad zitten, zijn erg versleten en zit al een lapje over. Graag zou ik dit zelf op willen knappen, maar mijn vraag was of hier mensen ervaring mee hebben en hoe deze het aangepakt hebben?

Het zitvlak is geribbeld, maar door dat te behandelen met wat legervet zal wonderen doen. Maar evt goede tips om verdere slijtage dan tegen te gaan?

Grt, Celeste

Tilmar

Berichten: 3315
Geregistreerd: 05-08-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-18 07:33

Ik ben handig met leer repareren, dus kan wel tips geven.
Je hebt in ieder geval goed gereedschap nodig (naald, draad, tangetjes)
En voor wat jij wil (de wrong repareren) heb je ook een stuk leer nodig en daar is lastig aan te komen.

Mijn ervaring is wel dat het tijdrovende klusjes zijn.. Wat wil je met het zadel gaan doen?
Als je het wil gaan gebruiken moet je even kritisch naar de kussens kijken, bij oude zadels zijn die vaak klein en hard, dat is niet echt te verbeteren.

Ik repareer wel eens wat voor iemand, als ik daar 3 uur mee bezig ben dan vragen ze wat ik er voor wil hebben.. Meestal doe ik het als vriendendienst, want anders kan je beter iets nieuws kopen (goedkoper).
De schoenmaker kan het vaak sneller/goedkoper, want die doen het met de naaimachine. Dat wordt wel iets minder mooi (ik gebruik de bestaande gaatjes).

Rispens
Berichten: 43
Geregistreerd: 20-07-18
Woonplaats: Ossendrecht

Re: Zelf zadel opknappen

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-18 08:37

Misschien goed om wat fotos van het zadel te plaatsen zodat we een idee hebben wat je wilt gaan doen. Wat Tilmar zegt ben ik het mee eens, wat is je doel met het zadel want het zou zonde zijn als je er tijd, energie en geld in gestoken hebt en je kunt het zadel vervolgens niet gebruiken. Ik ga er vanuit dat de kussens opnieuw gevuld moeten worden, na 3 a 4 jaar heeft de vulling zijn beste tijd wel gehad. Je mag me altijd een berichtje sturen als je wat meer info wilt hebben

Smaai
Berichten: 311
Geregistreerd: 27-02-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-18 09:12

Op youtube zijn er heel wat filmpjes te vinden over zadels repareren en opvullen.

Rispens
Berichten: 43
Geregistreerd: 20-07-18
Woonplaats: Ossendrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-18 09:21

mhoogenbos schreef:
Op youtube zijn er heel wat filmpjes te vinden over zadels repareren en opvullen.


Een Kieffer uit elkaar halen en weer in elkaar zetten is niet zo eenvoudig door het kussensysteem achter. Er zijn zelfs zadelmakers die geen Kieffer willen doen of er meer voor vragen. Het zadel bijvullen zal geen optie zijn, hij moet echt leeg en opnieuw gevuld. Ik vraag me sowieso af of je dit zelf moet willen doen... Ik heb een vlog gemaakt over hoe, wat, waarom opnieuw vullen van een zadel, wellicht leuk om eens te kijken.

https://youtu.be/X7zhwhusqnw

Ik wil je zeker niet ontmoedigen maar nogmaals, zonde om tijd en geld te steken in iets waar je misschien niets aan hebt, dan is het leuker om iets anders te doen met leerbewerken, een halstertje maken misschien? Want weet je wel zeker dat dit zadel op het paard past waar je hem voor op wilt knappen?

ElCid

Berichten: 9228
Geregistreerd: 28-01-02
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-18 09:37

Wij maken en repareren ( western) zadels maar hebben ook wel eens de wrongen vervangen van een dressuurzadel. Leer kan je o.a. kopen bij Boomsma in Breda, van Oosterum in Nrd. Scharwoude of bestellen bij Tandy Europe ( zit in Spanje). De repen leer voor de singelstoten kan je zo kopen, dat is tuigdoset https://www.boomsma.nl/p/tuigdosset-rie ... eer-180-cm . Voor de wrongen heb je lapjes leer nodig maar vaak wordt dat als hele/ halve huid verkocht en dan wordt het een dure grap maar je kan natuurlijk altijd een van de leerverkopers bellen en vragen of ze reststukken hebben die je kan gebruiken. Je zal moeten meten hoe dit het leer van de huidige wrong is en dezelfde dikte terug moeten kopen. Daarbij heb je dan natuurlijk een goede lijm ( bijv. Bison tix), naaigerei etc. nodig. Maar het zal een pittige klus worden en zonder ervaring kan het knap lastig worden maar "al doende leert men" ;)

https://www.tandyleather.eu/en/category/leather
https://www.oosterumleder.nl/
https://www.eurolatino.nl/ ( Zwolle)

Fakewell
Berichten: 59
Geregistreerd: 29-10-11

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-09-18 11:58

Wil het zadel gebruiken om er van te leren, het hoeft niet per se op een paard. Zit op het moment thuis en wil wat te doen hebben. En voor dat geld leek me dat leuk om te proberen!
Zadel is aan 1 kant gewoon wat minder aan de wrongen en het zitvlak, maar voor de rest nog een leuk zadeltje!

Foto’s ;


Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Nielojram

Berichten: 7800
Geregistreerd: 14-02-02

Re: Zelf zadel opknappen

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-18 12:09

Weet je heel zeker dat de boom nog heel is? Die ribbels op het zitvlak kunnen aangeven dat de spanning niet meer goed op het leer zit, doordat de boom gebroken is....

Fakewell
Berichten: 59
Geregistreerd: 29-10-11

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-09-18 12:14

Nielojram schreef:
Weet je heel zeker dat de boom nog heel is? Die ribbels op het zitvlak kunnen aangeven dat de spanning niet meer goed op het leer zit, doordat de boom gebroken is....

Ja, is heel. Niet 'flexibel' als je de voor en achterkant naar elkaar wilt drukken.

Sizzle

Berichten: 35690
Geregistreerd: 21-04-06
Woonplaats: Zwitserland

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-18 12:18

Test ook even of hij niet krom is.
Oudere kieffers zijn ook niet zelden verdraaid door de druk van het opstijgen of door het laten liggen in een hete auto (thermoplast) danwel door onzorgvuldige aanpassing van de breedte.

Fakewell
Berichten: 59
Geregistreerd: 29-10-11

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-09-18 12:27

Sizzle schreef:
Test ook even of hij niet krom is.
Oudere kieffers zijn ook niet zelden verdraaid door de druk van het opstijgen of door het laten liggen in een hete auto (thermoplast) danwel door onzorgvuldige aanpassing van de breedte.

Ook niet geheel onbelangrijk nee!
Hoe zou ik het het beste aan kunnen pakken betreft het vervangen van de wrong aan het zweetblad? Er zit aan 1 kant een lapje overheen, omdat er een gat in het leer zit. Ook bovenaan zit nog een gat..

Sizzle

Berichten: 35690
Geregistreerd: 21-04-06
Woonplaats: Zwitserland

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-18 12:32

Eerst de naden en schroeven los en het kussen eraf halen.
Zolang de kussens aan de boom vast zitten is het lastig manipuleren.
Dan kun je gelijk de boom op tafel zetten om te zien of hij recht is.
Pas op voor je handen, Kieffers hebben overal uitstekende scherpe schroeven en nietjes. Vooral als je je hand achter in her kussen stopt kan hij erna uitzien alsof je een krokodil tegen gekomen bent :+

vierspan

Berichten: 293
Geregistreerd: 08-08-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-19 19:56

Mocht iemand dit topic nog lezen: waar kan ik gekaard vulwol kopen?

Sizzle

Berichten: 35690
Geregistreerd: 21-04-06
Woonplaats: Zwitserland

Re: Zelf zadel opknappen

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-19 20:57

Friese wolhandel maar dat is een beetje teveel voor 1 zadel.
Het beste gewoon een zadelmaker vragen.

Skogan

Berichten: 787
Geregistreerd: 22-02-05
Woonplaats: Frankrijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-19 09:53

Ben je nog aa de slag gegaan met je zadel?
Het leek mij interessant topic.

Rispense heel erg bedankt voor het delen van je filmpje, erg interessant et leuk te weten.

PSvanLot

Berichten: 10138
Geregistreerd: 12-03-19

Re: Zelf zadel opknappen

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-19 13:25

Ik ben ook heel benieuwd of het gelukt is en naar het resultaat.

Blussem
Berichten: 1707
Geregistreerd: 11-03-19

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-19 19:34

Rispens schreef:
mhoogenbos schreef:
Op youtube zijn er heel wat filmpjes te vinden over zadels repareren en opvullen.


Een Kieffer uit elkaar halen en weer in elkaar zetten is niet zo eenvoudig door het kussensysteem achter. Er zijn zelfs zadelmakers die geen Kieffer willen doen of er meer voor vragen. Het zadel bijvullen zal geen optie zijn, hij moet echt leeg en opnieuw gevuld. Ik vraag me sowieso af of je dit zelf moet willen doen... Ik heb een vlog gemaakt over hoe, wat, waarom opnieuw vullen van een zadel, wellicht leuk om eens te kijken.

https://youtu.be/X7zhwhusqnw

Ik wil je zeker niet ontmoedigen maar nogmaals, zonde om tijd en geld te steken in iets waar je misschien niets aan hebt, dan is het leuker om iets anders te doen met leerbewerken, een halstertje maken misschien? Want weet je wel zeker dat dit zadel op het paard past waar je hem voor op wilt knappen?

Top, dank je voor delen. Zeker interessant om te zien hoe het opvullen te werk gaat.