Help mijn paard kan niet gelongeerd worden!

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

 
 

Bisin_h0r5e5
Berichten: 26
Geregistreerd: 30-08-18

Help mijn paard kan niet gelongeerd worden!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 09-09-18 08:08

Hallo allemaal !
Zo als de titel al zegt wilt mijn paard niet gelongeerd worden.Ik heb het al op verschillende manieren geprobeerd en er veel tijd in gestoken.

Dit is wat mijn paard doet:
Ze gaat opzich wel als ik in het midden ga staan om mij heen lopen maar dan als ik zeg dat ze moet gaan lopen wilt ze niet bewegen. Als ik dan iets strenger iets zeg of met een zweepje haar aan tik begint ze rondjes om mij te lopen of probeert ze te stijgeren.
Heeft iemand tips?!


Kinke

Berichten: 20476
Geregistreerd: 20-02-04
Woonplaats: Overijssel

Re: Help mijn paard kan niet gelongeerd worden!

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-18 08:10

instructie zoeken voordat het nog gevaarlijker wordt

wittepit
Berichten: 1278
Geregistreerd: 22-11-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-18 08:11

Laat haar een keertje door een ervaren iemand longeren. Iemand die handig en snel genoeg is heeft haar in een half uurtje uitgelegd wat de bedoeling is, als jij zo doorgaat wordt het nog best link.

SennaNr1
Berichten: 65
Geregistreerd: 04-09-14

Re: Help mijn paard kan niet gelongeerd worden!

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-18 08:17

Stomme opmerking van mij misschien.. Maar als ze rondjes om je heen gaat lopen, dat wil je toch juist..?

Steigeren is wel een hele grote "nee" van het paard.. Jouw leiderschap wordt niet gezien en geaccepteerd. Les nemen lijkt mij ook het beste. Het moet wel veilig blijven...

Bisin_h0r5e5
Berichten: 26
Geregistreerd: 30-08-18

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 09-09-18 08:18

SennaNr1 schreef:
Stomme opmerking van mij misschien.. Maar als ze rondjes om je heen gaat lopen, dat wil je toch juist..?

Steigeren is wel een hele grote "nee" van het paard.. Jouw leiderschap wordt niet gezien en geaccepteerd. Les nemen lijkt mij ook het beste. Het moet wel veilig blijven...


Met rondjes bedoel ik eigenlijk omdraaien de verkeerde kant op sorry voor de onduidelijkheid

XXXX2015
Berichten: 1789
Geregistreerd: 26-01-01
Woonplaats: Hoeksche Waard

Re: Help mijn paard kan niet gelongeerd worden!

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-18 08:30

Longeren is niet iets wat een paard van nature kan, hij moet het ook leren. Daar moet je met z'n tweeën voor zijn. Maar als je er zelf geen ervaring mee heb, zou ik er niet zelf aan beginnen, zoek dan hulp van iemand met verstand van zaken.

Jolien87

Berichten: 17379
Geregistreerd: 27-08-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-18 09:51

Kun je vertellen wat je zoal hebt geprobeerd?

Ik denk dat je inderdaad het beste hulp kunt inschakelen, dit is ook makkelijker om je te helpen want iemand die erbij staat kan direct reageren en tips geven.

Carlijn_09

Berichten: 84
Geregistreerd: 05-04-16
Woonplaats: Dichtbij ;)

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-18 12:13

Hoi! Ik heb precies dit probleem gehad met mijn verzorgpaard. Eigenaresse kon haar wel gewoon longeren maar ik niet. Ze snapte het dus wel, maar accepteerde mij niet als leider. Het probleem bij haar is dat ze dominant naar mensen is zolang je haar niet goed duidelijk maakt dat jij de baas bent. Bij haar moest ik dus duidelijk maken dat ik de leider was waarna het longeren prima ging. Wel zou ik eerst uitsluiten dat het paard ergens pijn heeft of het principe van longeren niet snapt

I wish my eyes could take photos, because they can see you in a way my camera will never understand

siskeh
Berichten: 8663
Geregistreerd: 13-05-08
Woonplaats: Drenthe

Re: Help mijn paard kan niet gelongeerd worden!

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-18 12:20

Welke Regio woon je? Vaak is dit met een goede instructeur binnen no-time opgelost.

Niet alle dwalers bennen verdwaald

daantjuhhh

Berichten: 26789
Geregistreerd: 23-11-04
Woonplaats: The Netherlands

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-18 12:20

Zoek iemand met genoeg ervaring om je te begeleiden.
Soms zijn het kleine dingetjes die veel vooruitgang kunnen boeken.

Ik heb ooit voor paardenhouderij met mijn examen een paard moeten longeren.
De deelnemer voor mij was afwachtend, te laat en kwam onzeker over. Zacht stemmetje, hoofd wat gebogen naar voren en schouders hangend.

Paard deed echt niks wat ze vroeg. Draaide telkens om. Toen greep de instructie in. Die stond in het midden van de cirkel met een zekere houding. Heel veel meer dan op tijd zijn en haar houding deed ze verder weinig anders.

Paard was super braaf.

Ik was daarna en deed exact hetzelfde als de instructie. Niks aan de hand.

[o] [o] [o]
Andoy's legacy: M1 + 10 http://www.wanicare.com

scrabbel

Berichten: 932
Geregistreerd: 25-04-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-18 12:21

Als ik het goed begrijp laat het paard zich niet wegsturen en blijft dus op een mini volte. Dit kan zijn doordat jij de verkeerde hulpen geeft of dat het paard denkt dikke tranen la. Ik denk dus dat instructie het beste is.

Teach me how to fight and I will show you how to win :)

NatasjavE

Berichten: 30862
Geregistreerd: 21-04-04
Woonplaats: De Bilt

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-18 12:22

Als je gaat longeren doe je dat in de longeerbak/ton?
En gebruik je een longeerzweep?

En fijnste zal zijn om iemand met ervaring je even te laten helpen hier mee.

Zorg in ieder geval dat als je je paard van je weg stuurt je een mooie driehoek vormt van het hoofd van het paard met de longerlijn en de achterkant van het paard waar je de zweep houdt.

That awkward moment when someone yells at you for clicking your pen and you have to click it one more time to use it....

anjali
Berichten: 14914
Geregistreerd: 25-07-15

Re: Help mijn paard kan niet gelongeerd worden!

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-18 14:30

Als het paard geen longeren kent,laat dan eerst iemand anders meelopen met het paard terwijl jij in het midden staat.Met het paard aan de longe natuurlijk.Dan gaat hij het wel snappen wat de bedoeling is.

Caira
Berichten: 26044
Geregistreerd: 20-07-02
Woonplaats: Schoorl

Re: Help mijn paard kan niet gelongeerd worden!

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-18 14:49

Neem een les, dit is binnen 5 min op te lossen.

pillow
Berichten: 7726
Geregistreerd: 23-09-11
Woonplaats: naast het drents friese wold

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-18 14:51

Waar woon je. Als het in de buurt is wil ik wel een keer komen.

Faja V. Modim M. Franzi V. Vento x Max

Pepperrr

Berichten: 8387
Geregistreerd: 28-07-16
Woonplaats: Nistelrode (NB)

Re: Help mijn paard kan niet gelongeerd worden!

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-18 15:32

Ik heb zelf ook zo'n paard. Ook meerdere paarden gehad met dit probleem. Bij de meeste heb ik dit wel kunnen oplossen door véél te oefenen. Met de longeerlijn eraan de bak in en leren dat er zoiets bestaat als persoonlijke ruimte. Dus stil laten staan en naar de flank toe lopen zonder dat je paard mee draait. Wanneer dit lukt, kun je langzaam wat stapjes naar achteren nemen en zorgen dat hij niet weer mee loopt. Meestal hebben ze dit na 1 sessie wel door. Dit blijven oefenen. Op een gegeven moment kun je ze vooruit sturen, dit is het makkelijkste als er een stemcommando op zit. Dit train ik tijdens het rijden.

Dit heeft bij mij altijd wel geholpen. Goed consequent en duidelijk zijn naar je paard zodat hij ook jouw grenzen respecteert.

Als is natuurlijk de beste manier om even iemand te laten komen met veel ervaring die jou en je paard kan helpen :)

Veel succes!

Let the wind carry you home
Blackbird, fly away

Mizora

Berichten: 18071
Geregistreerd: 08-02-05
Woonplaats: Oudenhoorn

Re: Help mijn paard kan niet gelongeerd worden!

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-18 15:50

Bij omdraaien en niet vooruit willen verwacht ik eigenlijk dat je haar met je houding blokkeert. Je geeft aan dat ze niet naar voren mag door je houding en tegelijkertijd zeg je dat ze moet gaan bewegen. Dan zijn de enige twee opties omhoog of de andere kant op.

Mijn laptop heeft een instortend toetsenbord en verdraagt geen los toetsenbord meer. Hierdoor doen o.a. de backspace en Q (alt 81 en alt 113) het niet meer, en voegt hij soms letters dubbel toe, of geeft hij ze juist niet door. Mijn tablet daarentegen heeft een overactieve autocorrect. Mijn teksten zijn daardoor wel eens een zooitje.

Bisin_h0r5e5
Berichten: 26
Geregistreerd: 30-08-18

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 09-09-18 15:52

NatasjavE schreef:
Als je gaat longeren doe je dat in de longeerbak/ton?
En gebruik je een longeerzweep?

En fijnste zal zijn om iemand met ervaring je even te laten helpen hier mee.

Zorg in ieder geval dat als je je paard van je weg stuurt je een mooie driehoek vormt van het hoofd van het paard met de longerlijn en de achterkant van het paard waar je de zweep houdt.


In een paddock of weide

pillow schreef:
Waar woon je. Als het in de buurt is wil ik wel een keer komen.


Ik woon in noord Holland boven Amsterdam
Laatst bijgewerkt door C_arola op 11-09-18 19:07, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: Berichten samengevoegd, dit kan met de wijzig knop

Hevonen

Berichten: 5593
Geregistreerd: 21-01-04
Woonplaats: up north

Re: Help mijn paard kan niet gelongeerd worden!

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-18 15:57

Zoek instructie. Jouw lichaamshouding en bewegingen moeten volkomen duidelijk zijn voor het paard. Als jij verkeerd staat ten opzichte van het paard kan je paard stoppen, omdraaien, weglopen, naar je toekomen, kortom van alles doen dat jij niet wilt. Niet omdat het paard het niet wil of kan, maar omdat jij niet duidelijk bent (voor het paard).

Voor bijzondere (niet beslist paardgerelateerde) replica's en living history spullen.
ARRE remaining history
Zij werken ook op bestelling! (smeedwerk, hout-, hoorn- en beenbewerking, leer, huiden, en nog veel meer)

NatasjavE

Berichten: 30862
Geregistreerd: 21-04-04
Woonplaats: De Bilt

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-18 16:49

Evaatjuuhh schreef:
In een paddock of weide


De wei is vaak veel te groot.
Of zet je deze af op maat longeerbak?

Het handigste is een niet te grote paddock. Denk aan 15 x 15 meter.

Gebruik je daarnaast een longeerzweep?

That awkward moment when someone yells at you for clicking your pen and you have to click it one more time to use it....

Shenavallie
Berichten: 11517
Geregistreerd: 12-08-06
Woonplaats: Waar ik dacht dat het nog groen en rustig is

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-18 16:53

Zoals anderen al zeggen: zoek deskundige hulp. Een paard leert heel snel het verkeerde aan en als jij in jouw lichaamshouding de verkeerde signalen afgeeft, blijft jouw paard zich zo opstellen. Hij snapt je niet en zoekt een uitweg of neemt de leiding over. Je zou je eens kunnen verdiepen in de werkwijze van Emiel Voest, maar daarbij blijft het advies om het uiteindelijk van een deskundig persoon in levende lijve uitgelegd te krijgen en niet van een filmpje of uitleg op een PC. Je ziet namelijk niet wat je zelf doet, ook al denk je het goed te doen. ;)

In 1963 the Bronx Zoo had an exhibit called "The Most Dangerous Animal in the World". It was a mirror.

I don't understand why when we destroy something created by man we call it vandalism, but when we destroy something created by nature we call it progress. Ed Begley Jr.

Cowgirl

Berichten: 23721
Geregistreerd: 04-03-01
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-18 16:54

Evaatjuuhh schreef:
pillow schreef:
Waar woon je. Als het in de buurt is wil ik wel een keer komen.


Ik woon in noord Holland boven Amsterdam


Maak even een afspraak met Ciara...die zit in NH en kan je perfect helpen hiermee.
Maar ik denk zomaar dat er ook nog wel wat andere dingen zijn. Hoe gaat het verder in de omgang en dan gewoon de simpele dingen. In/uit de stal, meelopen aan halster, halthouden aan halster, naar links, naar rechts gaan, vaststaan en poetsen, naar de wei, uit de wei.

' On bended knee is no way to be free'
Peter R de Vries.

Bisin_h0r5e5
Berichten: 26
Geregistreerd: 30-08-18

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 09-09-18 18:07

NatasjavE schreef:
Evaatjuuhh schreef:
In een paddock of weide


De wei is vaak veel te groot.
Of zet je deze af op maat longeerbak?

Het handigste is een niet te grote paddock. Denk aan 15 x 15 meter.

Gebruik je daarnaast een longeerzweep?


Ja dat gebruik ik maar ik probeer eigenlijk zonder de zweep omdat ze anders nog feller reageert

Voor de rest gaat het wel goed alleen doet ze soms haar oren in haar nek en lijkt het of ze wilt bijten maar poetsen en wandelen enzo gaat goed.

Ik denk dat het misschien zo gaat omdat ze de wei en paddock als haar terrein ziet dus misschien kan ik het een keer in de manege oefenen.
Laatst bijgewerkt door C_arola op 11-09-18 19:08, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: Berichten samengevoegd, dit kan met de wijzig knop

Kinke

Berichten: 20476
Geregistreerd: 20-02-04
Woonplaats: Overijssel

Re: Help mijn paard kan niet gelongeerd worden!

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-18 18:43

zoek nou gewoon instructie voor er meer mis gaat.

Bisin_h0r5e5
Berichten: 26
Geregistreerd: 30-08-18

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 09-09-18 19:03

Maar het is niet dat ik het echt vaak oefen ofzo ik wil het gewoon weer oppakken en daarvoor wil ik tips

Evaatjuuhh schreef:
Maar het is niet dat ik het echt vaak oefen ofzo ik wil het gewoon weer oppakken en daarvoor wil ik tips

En ik kan wel iemand die er verstand van heeft naar laten kijken maar ik ken mijn paard wel al 7 jaar dus ik weet wel wat ze gaat doen etc
Laatst bijgewerkt door C_arola op 11-09-18 19:08, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: Berichten samengevoegd, dit kan met de wijzig knop


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 1 bezoeker