Welk voer voor groot sportpaard dat snel invalt?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Saar88

Berichten: 2448
Geregistreerd: 02-11-06

Welk voer voor groot sportpaard dat snel invalt?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-09-18 16:45

Ik heb inmiddels al heel veel topics gelezen, heel veel sites en folders doorgeplozen en heel veel soorten voer uitgeprobeerd, maar ik zie de bomen door het bos niet meer. Daarom ben ik heel benieuwd wat jullie mijn paard zouden voeren en waarom!

Het gaat om een grote (1.80+), jonge ruin die nog volop aan het ontwikkelen is. Hij wordt snel heet/nerveus in zijn koppie, maar mag wel wat meer energie voor in het werk krijgen. Dus wel lichamelijke energie, maar geen mentale. Ook valt hij snel terug in gewicht bij bijvoorbeeld een groeispurtje, meer werk of het aanmaken van zijn wintervacht. Dit jaar wil ik dit absoluut voor zijn en voorkomen. Ik voer het liefst zo 'natuurlijk' mogelijk, dwz. veel ruwvoer. Hij krijgt momenteel onbeperkt gras en staat 24/7 op het land. Vanaf half oktober staat hij ook 24/7 buiten op de paddock, met schuilstal, en met onbeperkt hooi van goede kwaliteit.

Wat ik zoek:
- Voer dat goed aanzet, er mogen echt kilo's bij.
- Voer dat meer energie geeft, maar hem niet nerveuzer maakt.
- Bij voorkeur 1 hoofdvoer, eventueel aan te vullen met supplementen.

Op dit moment heb ik het gevoel dat we een beetje stil staan qua ontwikkeling omdat we eigenlijk nog geen goede basis hebben gevonden wat voer betreft. Mijn insteek is dat een paard eerst vetjes moet hebben voor hij iets om kan gaan zetten in spier. En die vetjes komen er maar niet. Hij groeit dus ook nauwelijks in de breedte, geen vetjes en geen spier.

Wat zouden jullie doen?

Wat ik al heb geprobeerd:
- Dodson & Horrel Build and glow - mooi spul maar weinig tot geen verbetering en zelfs vermindering van energie. Plus erg duur om zoveel van te moeten voeren.
- Pure Feed Balancer en Working - enorm fan van, maar wederom helaas te weinig effect. Daarbij moeilijk te krijgen en vrij prijzig om veel van te voeren.
- Pavo merriebrok - van pavo krijgt hij helaas snel jeuk.
- Havens merriebrok - houdt hem wel goed in de huidige conditie, en kan dipjes iets beter opvangen, maar zet niet genoeg aan.
- Vitalbix balancer + jonge paarden muesli - Weinig verbetering.
- Subli omega mix - ik merkte niet bijzonder veel verschil met hiervoor, maar dat wijt ik voornamelijk aan de basis die niet goed is. Dit zal ik dus deze winter bij blijven voeren.
- Pavo speedibeet - na het werk, krijgt hij nog steeds, gemengd met luzerne en slobber.

Wat ik graag wil behouden is de subli omega mix en de luzerne(brok). Verder sta ik open voor alles!
Laatst bijgewerkt door C_arola op 08-09-18 18:10, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: Capslock uit titel gehaald

Majabeestje
Berichten: 3807
Geregistreerd: 07-02-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-18 16:54


Jessix

Berichten: 16432
Geregistreerd: 22-08-06
Woonplaats: Utrechtse Heuvelrug

Re: Welk voer voor GROOT sportpaard dat snel invalt?

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-18 17:05

Mijn voorkeur zou zijn bietenpulp eventueel mengen met wat zemelen en een flinke scheut olie erdoor. Als hij het goed verdraagt luzerne. En dat alles in flinke hoeveelheden, meerdere keren per dag.

moonfish13
Berichten: 18228
Geregistreerd: 20-08-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-18 17:07

Een stalgenoot had ook een tank in de groei die niet heet mocht worden, en zij kreeg deze goed op gewicht met seniores priores van subli.
Die tip kwam ik mee, maar ze durfde lang niet tot ze het ook niet meer wist en het getest heeft, en inderdaad hij werd mooi rond in een paar weken.
Dat is slobber die ruwvoer volledig vervangt zonodig, dus voor tandloosjes ook.
Er zit weinig suiker en zetmeel in, iets met veel minder is er bijna niet en ze worden er echt niet heet van, ook die tank in de groei niet.
Ik zou het denk ik simpel houden, de subli omega mix en de luzerne die je wil blijven voeren met de merriebrok van havens icm seniores priores van subli.
Seniores priores is ook echt niet duur, en havens ook niet dus dat zou ik echt wel de moeite waard vinden.
Mijn pony die gauw ontploft van teveel energie heb ik ook een poosje voor zijn poeders seniores priores gegeven, en nooit een lastige pony gehad. :)

belle_boef

Berichten: 10733
Geregistreerd: 13-02-08
Woonplaats: Drenthe

Re: Welk voer voor GROOT sportpaard dat snel invalt?

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-18 17:09

Ik kreeg ze met senior priores altijd mooi op gewicht. Evt met een scheut olie.

sasika

Berichten: 2180
Geregistreerd: 14-06-06
Woonplaats: Beinsdorp

Re: Welk voer voor GROOT sportpaard dat snel invalt?

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-18 17:19

Denk dat je een hoop verschillende antwoorden gaat krijgen. Ik heb wel goede resultaten gezien met Hartog balance meusli in combinatie met de hartog grasmix.

Ilse_123

Berichten: 3770
Geregistreerd: 17-05-08
Woonplaats: Haaren

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-18 17:22

Bij die van mij werkt havens draversbrok erg goed.
Ook een paard dat makkelijk invalt maar met dat voer blijft hij goed. Geeft ook wel wat meer energie in het werk.

jenneke1029

Berichten: 562
Geregistreerd: 07-07-06

Re: Welk voer voor GROOT sportpaard dat snel invalt?

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-18 17:25

seniores priores van subli top spul.

Geryon

Berichten: 19260
Geregistreerd: 11-12-08

Re: Welk voer voor GROOT sportpaard dat snel invalt?

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-18 17:38

Hoeveel heb je tot nu toe gegeven van alles? En hoeveel van de speedibeet geef je nu? Bij zo'n groot en schraal paard moet je wel denken in kilo's wil het echt wat doen natuurlijk. Veel vezels, vet en eiwit hebben hier goed geholpen met mijn grote ruin. Hoeveel hooi krijgt hij nu en is het rijk hooi of eerder arm?
Ik ben fan van luzernebrok mocht het paard ertegen kunnen. Die van mij kreeg daarnaast olie (veel, tot 500ml kan je geven) en bietenpulp.

Ziolette

Berichten: 17741
Geregistreerd: 06-03-02
Woonplaats: Onder de zon!

Re: Welk voer voor GROOT sportpaard dat snel invalt?

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-18 17:51

Seniores priores heb ik ook goede ervaringen mee, dat kreeg onze ruin van >1.80m destijds ook om dikker te worden en later op gewicht te blijven.

Dorine92
Berichten: 5329
Geregistreerd: 21-04-12
Woonplaats: Schagen

Re: Welk voer voor GROOT sportpaard dat snel invalt?

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-18 18:04

Ik zou ook zeggen seniores priores. Voor het nerveuze wat je omschrijft zou ik magnesium gaan geven. Werkt ontzettend goed, haalt de randjes eraf en maakt ze wat rustiger in het hoofd. Het beste schijnt de vloeibare te zijn zeggen ze, maar ik gebruik zelf de poeder van pharmahorse en dat werkt super. En gelijk goed voor de spieren.
Je kunt ook wat olie erbij geven, bijvoorbeeld lijnzaadolie.
En verder lekker doorgaan met je ruwvoer

Nouvel

Berichten: 28562
Geregistreerd: 12-08-01
Woonplaats: Bollenstreek

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-18 18:34

Bietenpulp/senioren priores, aangevuld met omega 369 mix van subli en lucerne extra aan je basisovereenkomst toevoegen, dat werkt meestal vrij vlot en goed.

Verder zorgen dat je rijk genoeg ruwvoer hebt, goed hooi, niet te stengelig.

Anoniem

Re: Welk voer voor groot sportpaard dat snel invalt?

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-18 18:40

Seniores priores!
En anders misschien de merriebrok van subli?

meiske1577
Berichten: 1656
Geregistreerd: 28-06-12

Re: Welk voer voor groot sportpaard dat snel invalt?

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-18 19:13

Ik heb een 7 jarige ruin met hetzelfde probleem. Hij is ongeveer 1.77m en na castratie vorig jaar en daarna aankoop door mij en dus verhuizing wat afgevallen en dat krijg ik er moeilijk weer op. Ik heb Pavo (nature’s best, topsport en speedibeet) gevoerd en marstall (cornmuesli met marstall force en slobber) maar op beide werd hij veel te rillerig en zette niet goed aan.

Ik ben overgestapt op vitalbix active+ muesli, vrij prijzig maar wel heel mooie muesli. Hij krijgt daar nu 2,280 kilo van.
Daarnaast geef ik hem marstall wiesencobs (600 gram droog gewogen)
Ik mengde dit met slobber van vitalbix of marstall graanvrij variant en 200 gram lijnzaadmeel.

Dit gaf even een heel mooi resultaat maar het is een moeilijke hooi eter en ik kan geen heel rijk hooi geven ivm een hoefbevangen paard en te dikke Shetlander die het ook moeten eten. Ik kan voor 6 weken hooi kwijt en deze partij viel hij toch weer mee af. Hij eet zo’n 12 kilo hooi per dag, meer krijg ik er niet in.

Ik was het zat en heb vorige week een zak Subli seniores priores gehaald omdat dat hooi vervangt, zo vang ik het een beetje op dat hij minder hooi weg eet als mijn andere paard. Ik geef er ook omega 369 mix bij, langzaam aan het opbouwen naar 300 gram.
Ik meng het met de wiesencobs en het lijnzaadmeel. En echt, ik zie nu al verschil *\%/* hij zet er onwijs mooi van aan en blijft kalm tussen zijn oren.

Ik geef qua supplement de Infocus van de Paardendrogist en natuurlijke vitamine E van horseflex.

_mexx_lady_

Berichten: 8737
Geregistreerd: 10-12-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-18 19:30

Mijn paard is 1,76cm groot, lang en hoog op de benen. Heeft iedere winter standaard een inval. In de zomer krijg ik te horen dat ze net een kilootje te dik is, zo snel dat dit er in de wintermaanden weer af gaat.
Ik houdt haar redelijk op gewicht met onbeperkt voordroog of droog hooi op stal en gras op de weide.

Dit is haar voerschema bij licht werk ( ongeveer 3 keer per week een half uur tot een uur rijden).
- 3/4 Schep ( van die blauwe potten met handvat van Pavo) Havens basis sportbrok ochtend en avond
- 3/4 schep maïsvlokken ochtend en avond
- halve schep Cavalor mix en mash in de avond

Vroeger voerde ik in plaats van havens brok geplette gerst, ging ik toen halen bij een lokale voermenger. Is opvulling maar doet verder niks in energie of hevigheid.
Indien echt nodig kreeg ze Gerst en Havens. Nu dus alleen Havens omdat ze qua werk niet te veel doet.
Havens sportbrok zit wat in, maar voor de mijne niet te veel om gek te worden. Genoeg om dat tikkeltje attenter te zijn.

Ik krijg vaak te horen dat er in de maisvlokken veel suiker zit, maar mijn paard doet het er gewoon goed op en toont geen tekenen dat ze teveel aan suikers binnen krijgt.

saden

Berichten: 2257
Geregistreerd: 07-12-04
Woonplaats: Winsum (gr)

Re: Welk voer voor groot sportpaard dat snel invalt?

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-18 19:32

Hier ook goede ervaringen met subli sp

Misschien overbodig
maar heb je zijn gebit ook al eens goed laten bekijken?

Anoniem

Re: Welk voer voor groot sportpaard dat snel invalt?

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-18 20:38

Subli seniores of bietenpulp, evt grasbrok.
Olie bij het voer.

zodiacje

Berichten: 6354
Geregistreerd: 20-06-08
Woonplaats: Den Haag

Re: Welk voer voor groot sportpaard dat snel invalt?

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-18 20:51

Seniores priores goede ervaringen mee
En kan mijten bodybuilder van harte aanraden! Is aanvullend. Levert veel vetten zonder heet te maken. Ben er razend enthousiast over!
Via petsplace website vrijwel overal te leveren

Moniquex

Berichten: 1246
Geregistreerd: 24-06-04
Woonplaats: Leutingewolde

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-18 20:59

Horsefood omega 3 power mix, is een muesli op vet/olie basis waardoor de energie langzaam vrijkomt. Daarnaast een heel hoog vitamine gehalte. Mijn dieren doen het er super op.

50ml olie per dag kan een paard ook energie uit halen

Pavo 18+ zet ook aa

Mizora

Berichten: 18094
Geregistreerd: 08-02-05
Woonplaats: Oudenhoorn

Re: Welk voer voor groot sportpaard dat snel invalt?

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-18 21:30

Staat hij met een ander paard en zo ja, kan hij ergens bij waar dat andere paard niet bij kan (een voerplek over een hoge rand bijvoorbeeld)?
Hoeveel voerbeurten zijn er per dag?
Hoeveel havens merriebrok, pavo speedibeet, subli 369 en luzernebrok krijgt hij per dag (bij voorkeur 4 porties gewogen)?
Welke luzerne voer je?
Hoeveel zou hij ongeveer moeten wegen, 650kg?
Hoeveel jaar is hij precies?

Lukasje
Berichten: 11241
Geregistreerd: 06-01-15

Re: Welk voer voor groot sportpaard dat snel invalt?

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-18 21:41

Een goede luzerne zonder melasse. Weet wel dat vanaf een bepaalde hoeveelheid je ook zemelen moet bijvoeren om de scheef getrokken calcium/fosforbalans te herstellen. Geef je beperkt, hoeft dat niet.

"Vetjes omzetten in spieren" ... ik begrijp wat je wil zeggen. Je paard kan onmogelijk spieren krijgen zonder voldoende eiwitten.

En tja hooi ... niks mis mee. Maar ... mijn pony heeft makkelijk de neiging in te vallen. Hij eet ook maar tot hij genoeg heeft in tegenstelling tot onze andere paarden die blíjven vreten. Op hooi kan ik hem niet mooi vol/rond houden. Hij eet daar onvoldoende van. Krijgt hij echter voordroog van een goede kwaliteit, dan blijft hij veel beter op gewicht.

Qua krachtvoer zou ik kiezen voor voer op basis van meer olie, vaak is dat voer voor "trage" energie zoals in duursporten nodig is zoals endurance, samengesteld mennen ...

Saar88

Berichten: 2448
Geregistreerd: 02-11-06

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-09-18 22:32

Onwijs bedankt voor de hoeveelheid reacties!

Stom, ik ben vergeten te melden dat ik sp ook al heb geprobeerd en dit ook deze winter zal blijven bijvoeren. Echter is dit een ruwvoervervanger en ben ik juist op zoek naar een goede basis wb krachtvoer :)

Wat betreft de bietenpulp; ook dit krijgt hij al. Na het werk standaard een hele emmer vol, gemixt met een half schepje slobber en een paar scheppen luzerne voor de structuur. Hij mag eten zoveel hij op kan.

sasika schreef:
Denk dat je een hoop verschillende antwoorden gaat krijgen. Ik heb wel goede resultaten gezien met Hartog balance meusli in combinatie met de hartog grasmix.


Super fijn juist! Hier ben ik naar op zoek, even brainstormen vind ik altijd enorm prettig!
Hartog grasmix staat me ook erg aan dus daar ga ik naar kijken. Is de Hartog balance muesli misschien niet te neutraal in energie?

Majabeestje schreef:
Toevallig laatst van stalgenootje gehoord dat haar paard die snel invalt veel baat heeft gehad bij paardenmeel:

https://www.mulder-pot.nl/Webwinkel/paard/paardenmeel/


Interessant. Ik ga eens mailen voor een ingrediëntenlijst; ik heb namelijk het vage vermoeden dat er veel mais in zal zitten en dat vind ik persoonlijk geen geschikt paardenvoer.


moonfish13 schreef:
Een stalgenoot had ook een tank in de groei die niet heet mocht worden, en zij kreeg deze goed op gewicht met seniores priores van subli.
Die tip kwam ik mee, maar ze durfde lang niet tot ze het ook niet meer wist en het getest heeft, en inderdaad hij werd mooi rond in een paar weken.
Dat is slobber die ruwvoer volledig vervangt zonodig, dus voor tandloosjes ook.
Er zit weinig suiker en zetmeel in, iets met veel minder is er bijna niet en ze worden er echt niet heet van, ook die tank in de groei niet.
Ik zou het denk ik simpel houden, de subli omega mix en de luzerne die je wil blijven voeren met de merriebrok van havens icm seniores priores van subli.
Seniores priores is ook echt niet duur, en havens ook niet dus dat zou ik echt wel de moeite waard vinden.
Mijn pony die gauw ontploft van teveel energie heb ik ook een poosje voor zijn poeders seniores priores gegeven, en nooit een lastige pony gehad. :)


Lastige is dus dat hij voor het werk wel echt meer energie mag, maal in zijn koppie te snel druk wordt. Ik moet dus oppassen met wat voor energiebron ik geef. SP werd hij totaal niet druk van in zijn koppie, maar ik vond ook niet dat hij veel energie bij kreeg.

Ilse_123 schreef:
Bij die van mij werkt havens draversbrok erg goed.
Ook een paard dat makkelijk invalt maar met dat voer blijft hij goed. Geeft ook wel wat meer energie in het werk.


Hier ga ik even naar kijken, dankjewel!


Geryon schreef:
Hoeveel heb je tot nu toe gegeven van alles? En hoeveel van de speedibeet geef je nu? Bij zo'n groot en schraal paard moet je wel denken in kilo's wil het echt wat doen natuurlijk. Veel vezels, vet en eiwit hebben hier goed geholpen met mijn grote ruin. Hoeveel hooi krijgt hij nu en is het rijk hooi of eerder arm?
Ik ben fan van luzernebrok mocht het paard ertegen kunnen. Die van mij kreeg daarnaast olie (veel, tot 500ml kan je geven) en bietenpulp.


Fijne, kritische vragen!

Laten we beginnen met het hooi. Hij krijgt twee soorten. Onbeperkt droog hooi, zodat er altijd te eten is. Dit hooi is vrij neutraal in waarden, maar niet arm. Over de dag verspreid krijgt hij nog porties eiwitrijk voordroog. Dit omdat hij samen staat met een haf die weer te snel dik wordt.

Verder krijgt hij per dag:
- 2 kg merriebrok
- 4 voerscheppen luzerne of 2 scheppen luzernebrok
- 4 voerscheppen (droge) sp
- 1 schep zemelen
- 2 scheppen subli omega en lijnzaadmeel
- 2 scheppen zonnebloempitten

Een hele lijst zo bij elkaar en ik wil dolgraag terug naar een goed, rijk basisvoer dat ik dan kan aanvullen. Nu is het zo van alles wat. De zonnebloempitten, subli omega en het lijnzaadmeel krijgt hij omdat er veel goed verteerbare vetten in zitten.

Na het rijden krijgt hij een emmer met drie scheppen speedibeet, een halve schep slobber en of twee scheppen luzerne brok, of drie scheppen luzerne. Eenmaal geweekt is dit een flinke emmer vol die hij meestal net niet helemaal op krijgt.

Ik merk dat hij nu dus op gewicht blijft bij dit dieet, maar niet meer aankomt. En dat wil ik eigenlijk wel. Ook heeft hij net niet genoeg energie om het werk vol te houden, terwijl we nog helemaal niet zoveel doen. Echter ben ik snel bang om hem te heet te maken omdat hij in z'n koppie zo snel druk en nerveus wordt.

Kan je hier iets mee?


Dorine92 schreef:
Ik zou ook zeggen seniores priores. Voor het nerveuze wat je omschrijft zou ik magnesium gaan geven. Werkt ontzettend goed, haalt de randjes eraf en maakt ze wat rustiger in het hoofd. Het beste schijnt de vloeibare te zijn zeggen ze, maar ik gebruik zelf de poeder van pharmahorse en dat werkt super. En gelijk goed voor de spieren.
Je kunt ook wat olie erbij geven, bijvoorbeeld lijnzaadolie.
En verder lekker doorgaan met je ruwvoer


Magnesium krijgt hij al bij inderdaad :)!


Nouvel schreef:
Bietenpulp/senioren priores, aangevuld met omega 369 mix van subli en lucerne extra aan je basisovereenkomst toevoegen, dat werkt meestal vrij vlot en goed.

Verder zorgen dat je rijk genoeg ruwvoer hebt, goed hooi, niet te stengelig.


Zou je dan als basis merriebrok bijven voeren? En waarom wel/niet :)? Hooi is van goede kwaliteit en onbeperkt!


meiske1577 schreef:
Ik heb een 7 jarige ruin met hetzelfde probleem. Hij is ongeveer 1.77m en na castratie vorig jaar en daarna aankoop door mij en dus verhuizing wat afgevallen en dat krijg ik er moeilijk weer op. Ik heb Pavo (nature’s best, topsport en speedibeet) gevoerd en marstall (cornmuesli met marstall force en slobber) maar op beide werd hij veel te rillerig en zette niet goed aan.

Ik ben overgestapt op vitalbix active+ muesli, vrij prijzig maar wel heel mooie muesli. Hij krijgt daar nu 2,280 kilo van.
Daarnaast geef ik hem marstall wiesencobs (600 gram droog gewogen)
Ik mengde dit met slobber van vitalbix of marstall graanvrij variant en 200 gram lijnzaadmeel.

Dit gaf even een heel mooi resultaat maar het is een moeilijke hooi eter en ik kan geen heel rijk hooi geven ivm een hoefbevangen paard en te dikke Shetlander die het ook moeten eten. Ik kan voor 6 weken hooi kwijt en deze partij viel hij toch weer mee af. Hij eet zo’n 12 kilo hooi per dag, meer krijg ik er niet in.

Ik was het zat en heb vorige week een zak Subli seniores priores gehaald omdat dat hooi vervangt, zo vang ik het een beetje op dat hij minder hooi weg eet als mijn andere paard. Ik geef er ook omega 369 mix bij, langzaam aan het opbouwen naar 300 gram.
Ik meng het met de wiesencobs en het lijnzaadmeel. En echt, ik zie nu al verschil *\%/* hij zet er onwijs mooi van aan en blijft kalm tussen zijn oren.

Ik geef qua supplement de Infocus van de Paardendrogist en natuurlijke vitamine E van horseflex.


Kijk, dit biedt perspectieven! Dit klinkt echt als mijn paard. Echter haalt hij te weinig energie uit de vitalbix helaas. Maar Marstall ga ik dan ook links laten liggen.
Gelukkig is die van mij wel een goede hooi eter, dat scheelt al een heel pak. Maar inderdaad, als ze vol zijn zijn ze vol. Ik wil het er wel in duwen af en toe :')
Ik ga na jouw bericht wel de subli omega wat omhoog gooien. En even kijken naar de Infocus!


_mexx_lady_ schreef:
Mijn paard is 1,76cm groot, lang en hoog op de benen. Heeft iedere winter standaard een inval. In de zomer krijg ik te horen dat ze net een kilootje te dik is, zo snel dat dit er in de wintermaanden weer af gaat.
Ik houdt haar redelijk op gewicht met onbeperkt voordroog of droog hooi op stal en gras op de weide.

Dit is haar voerschema bij licht werk ( ongeveer 3 keer per week een half uur tot een uur rijden).
- 3/4 Schep ( van die blauwe potten met handvat van Pavo) Havens basis sportbrok ochtend en avond
- 3/4 schep maïsvlokken ochtend en avond
- halve schep Cavalor mix en mash in de avond

Vroeger voerde ik in plaats van havens brok geplette gerst, ging ik toen halen bij een lokale voermenger. Is opvulling maar doet verder niks in energie of hevigheid.
Indien echt nodig kreeg ze Gerst en Havens. Nu dus alleen Havens omdat ze qua werk niet te veel doet.
Havens sportbrok zit wat in, maar voor de mijne niet te veel om gek te worden. Genoeg om dat tikkeltje attenter te zijn.

Ik krijg vaak te horen dat er in de maisvlokken veel suiker zit, maar mijn paard doet het er gewoon goed op en toont geen tekenen dat ze teveel aan suikers binnen krijgt.



Bedankt voor je uitgebreide reactie, super fijn! Ik heb toevallig van dodson en horrell een zak gerst en lijnzaad brokjes meegenomen. Wordt aangeraden bij gewichtstoename. Echter besefte ik me dat het weer zo'n lapmiddel is en dat ik nog steeds geen goed basisvoer heb om op terug te vallen..


saden schreef:
Hier ook goede ervaringen met subli sp

Misschien overbodig
maar heb je zijn gebit ook al eens goed laten bekijken?


Goed dat je het aanhaalt! Zijn gebit wordt elk jaar nagekeken en dit jaar zelfs twee keer omdat hij nog niet helemaal klaar was met wisselen :)


zodiacje schreef:
Seniores priores goede ervaringen mee
En kan mijten bodybuilder van harte aanraden! Is aanvullend. Levert veel vetten zonder heet te maken. Ben er razend enthousiast over!
Via petsplace website vrijwel overal te leveren


Interessant! Daar ga ik eens naar kijken, dankjewel!


Moniquex schreef:
Horsefood omega 3 power mix, is een muesli op vet/olie basis waardoor de energie langzaam vrijkomt. Daarnaast een heel hoog vitamine gehalte. Mijn dieren doen het er super op.

50ml olie per dag kan een paard ook energie uit halen

Pavo 18+ zet ook aa


Ook een goede tip, dankjewel! Daar ga ik eens naar kijken, ik ken het niet! Pavo krijgt hij helaas jeuk van.


Mizora schreef:
Staat hij met een ander paard en zo ja, kan hij ergens bij waar dat andere paard niet bij kan (een voerplek over een hoge rand bijvoorbeeld)?
Hoeveel voerbeurten zijn er per dag?
Hoeveel havens merriebrok, pavo speedibeet, subli 369 en luzernebrok krijgt hij per dag (bij voorkeur 4 porties gewogen)?
Welke luzerne voer je?
Hoeveel zou hij ongeveer moeten wegen, 650kg?
Hoeveel jaar is hij precies?


Ook al zulke fijne, kritische vragen +:)+
Lastige is dat hij inderdaad niet alleen staat. Het andere paard is een haflinger die te snel dik wordt, eeuwig probleem dus. Ik zal eens kijken naar een plek waar hij wel bij kan en zij niet. Ik vrees alleen dat hij dan heel hoog zal moeten eten, wat ik weer niet zo gezond vind. Ideeën?

Er zijn drie voerbeurten per dag. Per dag krijgt hij het volgende:
- 2 kg merriebrok
- 4 voerscheppen luzerne of 2 scheppen luzernebrok
- 4 voerscheppen (droge) sp
- 1 schep zemelen
- 2 scheppen subli omega (ongeveer 200 gram) en lijnzaadmeel (ook ongeveer 200 gram)
- 2 scheppen zonnebloempitten

Op dit moment voer ik de vitalbix luzerne, maar ik heb ook een zak Hartog grasmix staan. Ik zag dat jij dit aanraadde in een ander topic :)! Prijstechnisch een stuk voordeliger dan de vitalbix.
Ik gok dat hij eigenlijk wel 700 kg zou mogen wegen, maar hoeveel hij er echt weegt durf ik je niet te zeggen. Ik zal even kijken of ik een goede referentiefoto kan vinden. Hij is niet mager op het moment, maar erg 'bloot' en schraal. Vorige winter heeft hij wel een tijdje echt mager gestaan.

Hij is in april 5 geworden. Kan je hier iets mee :)?


Lukasje schreef:
Een goede luzerne zonder melasse. Weet wel dat vanaf een bepaalde hoeveelheid je ook zemelen moet bijvoeren om de scheef getrokken calcium/fosforbalans te herstellen. Geef je beperkt, hoeft dat niet.

"Vetjes omzetten in spieren" ... ik begrijp wat je wil zeggen. Je paard kan onmogelijk spieren krijgen zonder voldoende eiwitten.

En tja hooi ... niks mis mee. Maar ... mijn pony heeft makkelijk de neiging in te vallen. Hij eet ook maar tot hij genoeg heeft in tegenstelling tot onze andere paarden die blíjven vreten. Op hooi kan ik hem niet mooi vol/rond houden. Hij eet daar onvoldoende van. Krijgt hij echter voordroog van een goede kwaliteit, dan blijft hij veel beter op gewicht.

Qua krachtvoer zou ik kiezen voor voer op basis van meer olie, vaak is dat voer voor "trage" energie zoals in duursporten nodig is zoals endurance, samengesteld mennen ...


Bedankt voor je uitgebreide reactie! Dat is inderdaad precies wat ik bedoel, ze moeten wel iets hebben om om te kunnen zetten :)
Ik had even iets duidelijker moeten zijn over het hooi. Hij krijgt onbeperkt droog hooi. Niet arm, maar ook zeker niet rijk. Over vier porties verspreid krijgt hij nog zo'n 10 kg eiwitrijk voordroog per dag. Alleen hooi is inderdaad niet genoeg voor hem.




Super lange post, maar ik wilde graag iedereen persoonlijk antwoorden en verheldering geven waar nodig :)! Nogmaals, super fijn dat jullie zo met me meedenken!

belle_boef

Berichten: 10733
Geregistreerd: 13-02-08
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-18 22:38

Als hij het werk net niet aan kan zou ik het daar zoeken. Hij moet dus eigenlijk boven zijn kunnen presteren (wellicht ook in zijn koppie) en dat kost veel energie. Grote paarden hebben nou eenmaal veel meer tijd nodig om uit te groeien, uit te zwaren en kracht op te bouwen

Saar88

Berichten: 2448
Geregistreerd: 02-11-06

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-09-18 22:44

belle_boef schreef:
Als hij het werk net niet aan kan zou ik het daar zoeken. Hij moet dus eigenlijk boven zijn kunnen presteren (wellicht ook in zijn koppie) en dat kost veel energie. Grote paarden hebben nou eenmaal veel meer tijd nodig om uit te groeien, uit te zwaren en kracht op te bouwen


We doen het echt enorm rustig aan, geen zorgen. Het is ook niet dat hij het werk niet aan kan, maar dat hij net wat meer go mag hebben. Hij wordt net wat traag in zijn reacties :)

belle_boef

Berichten: 10733
Geregistreerd: 13-02-08
Woonplaats: Drenthe

Re: Welk voer voor groot sportpaard dat snel invalt?

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-18 22:46

Maar is het dan geen tijd om te stoppen als hij trager wordt? Is hij dan niet al bezig met et verwerken watje hebt gevraagd.