Tijdelijk stoppen met werk, maar niet bij het werk weg

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

 
 
moonsparkle
Berichten: 21704
Geregistreerd: 21-03-05

Tijdelijk stoppen met werk, maar niet bij het werk weg

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 08-09-18 09:09

Hallo allemaal,

Het klinkt misschien nog niet zo heel lang maar ik werk nu zo'n 6 jaar fulltime. Ik vind mijn werk hartstikke leuk maar ondanks dat vind ik het gevoel van moeten niet zo fijn. In de zin van ook als je je wat minder voelt moet je natuurlijk toch gewoon gaan, als de wekker gaat en je zou nog wat langer willen blijven liggen, je bent bijna meer aan het werk dan dat je vrije tijd hebt waarin je wakker bent en het vooruitzicht is dat ik waarschijnlijk tot 70 of zoiets door zal moeten gaan. Ik plan een vakantie in zodra ik terug ben van vakantie zodat ik daar naar uit kan kijken. En nee begrijp me niet verkeerd ik vind mijn werk echt heel erg leuk en ik zou echt geen ander werk willen, maar misschien zit er een 1 of ander gen in me die meer nodig heeft of besef ik te goed dat het leven zo snel gaat en er nog zoveel is wat ik wil doen of zien.

Ik ben gek op reizen en genieten van de wereld. Als ik programma's kijk als floortje naar het einde van de wereld of een film als into the wild krijg ik echt enorme behoefte om op pad te gaan. Ik hou van rust en ruimte en zou het liefst vrijstaand wonen maar dat is niet echt een optie want mijn man werkt voornamelijk in de hoofstad en van de banen die ik heb gehad kan ik wel zeggen dat ik het bij mijn baas heel erg goed heb maar in de regio is vrijstaand wonen financieel niet mogelijk.

Maar wat dan? Nou ik heb het idee om te kijken of ik er 2 of 3 maanden tussenuit zou kunnen waarvan misschien 2 onbetaald maar ik hoop en denk dat ik er wel mag blijven. Het wordt nog even doorsparen want dan willen we dus ook wel echt op reis.

Wie heeft ook zoiets gedaan en is het aan te raden? Kom je niet in een zwart gat als je dan weer terug komt of had je er juist weer extra veel zin in?

Wist je dat veel planten eetbaar zijn en dat sommige ook heel gezond zijn? Je leert er meer over tijdens een wildplukwandeling


Granoek
Blogger

Berichten: 10468
Geregistreerd: 26-11-13

Re: Tijdelijk stoppen met werk, maar niet bij het werk weg

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-18 09:14

Nou je moet dus werken om die reizen te kunnen betalen.. Hoe dit juridisch zit zou je moeten navragen, alsook wat je werkgever er van vindt. Een van mijn werknemers is voor 3 maanden naar engeland gegaan, in het laagseizoen (toen het ons dus eigenlijk goed uit kwam). Is er na terug komen werken.
Dit laatste was niet afgesproken, zij is bij ons uit dienst gegaan, naar Engeland gegaan, terug gekomen en gevraagd of ze terug mocht komen werken. Veel hangt ook af van je werkgever denk ik, niet iedereen zal jou zomaar 3 maanden onbetaald verlof willen geven. Er moet dan nl een vervanger komen, die moet ingewerkt en betaald worden, om dan na 3 maanden weer weg te moeten. Kruipt veel tijd en energie in.

LadyMadonna

Berichten: 62220
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: werkendam (NB)

Re: Tijdelijk stoppen met werk, maar niet bij het werk weg

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-18 09:16

Een klant van mij gaat in overleg met haar baas 3 mnd in Lapland met husky’s werken.
Ze werkt nu extra zodat ze overuren heeft en de rest wordt onbetaald verlof.

moonsparkle
Berichten: 21704
Geregistreerd: 21-03-05

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 08-09-18 09:18

Ja ik snap wel waarom ik werk natuurlijk. En ik snap ook dat het niet overal zomaar kan, natuurlijk gaat zoiets in goed overleg en eventueel in de maanden die de baas dan uit kiest. In mijn baan heb je drukkere en minder drukke periodes. Ik zou dan kunnen kijken of het helpt als ik extra kan werken in de drukke periode.

Wist je dat veel planten eetbaar zijn en dat sommige ook heel gezond zijn? Je leert er meer over tijdens een wildplukwandeling

quera

Berichten: 13893
Geregistreerd: 10-02-05
Woonplaats: Zuid-Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-18 09:22

Mijn collega is voor 4 maanden gaan rondreizen. Die is in overleg gegaan met haar baas. Of ze vrije dagen mocht opsparen (2 jaar) en deze in 1 keer op mocht nemen.

Ze is toen in overleg met collega’s een bepaalde periode weg gegaan waarin weinig collega’s op vakantie gingen( werk in de zorg.) dus er hoefde ook geen vervanging geregeld te worden.

9-10-2015 is A. Geboren <3
29-06-2018 is S. Geboren
<3

moonsparkle
Berichten: 21704
Geregistreerd: 21-03-05

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 08-09-18 09:24

Weet je hoe ze het heeft ervaren of hoe het ging toen ze teug kwam? Of is ze nog niet terug?

Wist je dat veel planten eetbaar zijn en dat sommige ook heel gezond zijn? Je leert er meer over tijdens een wildplukwandeling

Dreamy

Berichten: 24063
Geregistreerd: 06-06-03
Woonplaats: Leiden

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-18 09:26

Bij mijn baan is het mogelijk om voor een paar maanden onbetaald verlof te nemen, zelfs voor meer dan een half jaar, maar mijn werk wordt door meerdere mensen gedaan/uitgevoerd en je bent er dus letterlijk een poppetje dat een team versterkt maar ze dus ook makkelijk (tijdelijk) kunnen missen/kunnen vervangen.

Weet niet wat voor werk jij doet, maar je zou er met je leidinggevende eens over kunnen praten of zoiets mogelijk is en wanneer dat dan zou kunnen :j dan weet je waar je aan toe bent. Zou er, als er wordt gezegd dat je dan ontslag moet nemen en erna vast wel terug kunt komen, alleen wel voorzichtig mee zijn dat 100% te geloven aangezien er veel kan gebeuren in de tijd dat je weg bent. Hoe graag ze misschien ook willen, soms is dat niet meer mogelijk.

quera

Berichten: 13893
Geregistreerd: 10-02-05
Woonplaats: Zuid-Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-18 09:26

moonsparkle schreef:
Weet je hoe ze het heeft ervaren of hoe het ging toen ze teug kwam? Of is ze nog niet terug?

Die is gek op reizen. Ze is hierna gewoon weer aan het werk gegaan. Maar plant wel elk jaar 3/4 weken vakantie.

9-10-2015 is A. Geboren <3
29-06-2018 is S. Geboren
<3

Majabeestje
Berichten: 3807
Geregistreerd: 07-02-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-18 09:27

Een ex collega is er een heel jaar uit geweest. Onbetaald verlof. Is gaan reizen.
In dat jaar kon de werknemer haar plek opvullen door een tijdelijke kracht.

Ibbel

Berichten: 49070
Geregistreerd: 01-09-04
Woonplaats: West-Veluwe

Re: Tijdelijk stoppen met werk, maar niet bij het werk weg

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-18 09:30

Kijk of je werkgever een regeling heeft voor sabbaticals. Want in feite is dat het wat je wilt.
Heb je goede secundaire arbeidsvoorwaarden, dat betaalt je werkgever soms nog een deel salaris door ook, want je werkgever heeft veel aan opnieuw opgeladen/gemotiveerde werknemers, en weinig aan mensen die vertrekken/burn of bore-out raken.

moonsparkle
Berichten: 21704
Geregistreerd: 21-03-05

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 08-09-18 09:31

Ik ga het er nog niet over hebben zolang ik nog niet genoeg gespaard heb dit idee had ik wel eens eerder maar nooit met nu wil ik het echt, maar natuurlijk zou ik het er dan wel ruim op tijd over gaan hebben. Ik bedoel als het echt niet mogelijk is dan houdt het misschien ook gewoon op.

Wist je dat veel planten eetbaar zijn en dat sommige ook heel gezond zijn? Je leert er meer over tijdens een wildplukwandeling

Dammie

Berichten: 3317
Geregistreerd: 27-05-07
Woonplaats: Ja.

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-18 09:32

Ik vraag mij af of een vakantie jou echt gaat helpen. Erna krijg je namelijk precies weer hetzelfde.
Ik denk dat je beter op zoek kunt gaan om je leven 52 weken per jaar zinvol en interessant te maken ipv één pauze van 8 weken inlassen.

1 hp ought to be enough for anybody
[o]

moonsparkle
Berichten: 21704
Geregistreerd: 21-03-05

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 08-09-18 09:35

Nou ja helpen, het is gewoon iets wat ik erg graag zou willen. En wie weet na 10 jaar weer een keer :')

Mijn werk is erg zinvol en interessant, er valt altijd bij te leren en dat doe ik ook volop.

Wist je dat veel planten eetbaar zijn en dat sommige ook heel gezond zijn? Je leert er meer over tijdens een wildplukwandeling

Eileen_

Berichten: 4822
Geregistreerd: 16-02-11
Woonplaats: Omgeving Zwolle

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-18 09:45

Voor mij is het natuurlijk heel anders omdat ik een bijbaantje heb (schoonmaakwerk) en studeer, maar ik kan wel mijn ervaring delen. Qua werk had ik meteen bij het sollicitatiegesprek al gezegd dat ik van plan was om per mei weer voor 3 maandjes naar het buitenland te gaan. Ik kwam toen ook net uit Canada namelijk. Nou dat was prima, toen ik bijna weg ging goed overlegd en mocht na de 3 maanden ook weer terug komen. Afgelopen jaar hetzelfde gedaan, maar dan met een maand ipv 3. En hier was ik niet uit dienst gegaan.
De key is dus goed overleggen.. En zeggen ze nee, dan de keuze maken hóe belangrijk het voor jou is om op reis te gaan. Je kan altijd beslissen om ontslag te nemen en eventueel proberen bij terugkomst weer te solliciteren.
Ik ken een Duits meisje die wel fulltime werkt en die vrijwel elk jaar voor een paar maandjes reist. Ze werkt echt om geld te sparen zodat ze weer kan reizen.. Ze gaat elke keer daar weer uit dienst, maar komt dan ook elke keer weer terug bij hetzelfde bedrijf, blijkbaar hebben ze haar hard nodig ;)

Qua motivatie heeft het reizen mij erg geholpen wat betreft school. Veel mensen zeggen dat als je eenmaal weg bent geweest, je nooit meer wil werken of studeren. Dit gold voor mij zeker niet! Ik was he-le-maal klaar met dit Nederlandse leven waarmee je inderdaad opstaat, naar school gaat/ werkt en weer slaapt (en dan ben je nog geen 18!). Juist door het reizen heb ik mezelf erg kunnen ontwikkelen, goed kunnen nadenken over wat ik nou precies wil in Mn leven en heb ik al mn motivatie terug kunnen vinden. Natuurlijk ben ik liever in Canada dan hier, ik mis het elke dag verschrikkelijk (daarom wil ik ook emigreren) maar juist doordat ik nu echt een doel heb, iets om naar toe te leven, kan ik dit Nederlandse leven goed herpakken. Hierdoor voel ik me gelukkig en gaat school goed, terwijl ik studies never nooit had gered als ik direct na de middelbare school was gaan studeren. Was dan vrijwel zeker in een depressie beland :)

black_kelpie

Berichten: 7815
Geregistreerd: 28-03-03
Woonplaats: Twente

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-18 09:47

Hoe ze het voor elkaar kreeg weet ik niet, maar een vriendin van me heeft het voor elkaar gekregen om een jaar verlof te krijgen om naar Australië te gaan. Wanneer ze terug zou komen zou er een nieuwe functie/promotie op haar wachten waar ze al voor werd ingewerkt.

Ze heeft inmiddels ontslag genomen omdat ze daar nog een jaar blijft hangen {:}

moonsparkle
Berichten: 21704
Geregistreerd: 21-03-05

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 08-09-18 10:00

black_kelpie schreef:
Hoe ze het voor elkaar kreeg weet ik niet, maar een vriendin van me heeft het voor elkaar gekregen om een jaar verlof te krijgen om naar Australië te gaan. Wanneer ze terug zou komen zou er een nieuwe functie/promotie op haar wachten waar ze al voor werd ingewerkt.

Ze heeft inmiddels ontslag genomen omdat ze daar nog een jaar blijft hangen {:}



Wow wat een mazzel!

Wist je dat veel planten eetbaar zijn en dat sommige ook heel gezond zijn? Je leert er meer over tijdens een wildplukwandeling

Qerty
Berichten: 2012
Geregistreerd: 18-09-02
Woonplaats: Naast de windmolen

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-18 10:01

Ik ben twee jaar geleden voor drie maanden naar Azie geweest.
Qua werk een iets andere situatie, want ik ben freelancer en hoefde dus geen verlof of ontslag te nemen.

Ik heb de beste tijd van mijn leven gehad, zou het zo weer doen, maar het terugkomen viel mij heel erg zwaar.
Ik kon met mijn twee grote opdrachtgevers regelen dat ik na die drie maanden direct weer aan de slag kon. Dat gaf mij in de aanloop en tijdens mijn reis ontzettend veel rust. Ik kon met een gerust hart mijn spaargeld uitgeven en hoefde niet bang te zijn zonder werk te komen zitten.

Ik was echt op de bonnefooi gaan reizen, geen plannen gemaakt en als enige kader dat ik na 3 maanden weer in NL moest zijn voor werk en had het zo naar mijn zin dat ik er ontzettend van baalde dat ik weer terug 'moest' en heb langer heimwee naar het reizen gehad dan dat ik daadwerkelijk weg ben geweest en raakte zelfs overspannen in het jaar dat volgde. Dat had ik echt niet zien aankomen.

Ik heb er echt geen spijt van dat ik ben gegaan en ben nu weer aan het sparen voor een volgende, maar dan langere trip. Maar heb niet meer de illusie dat ik dat ik middels het reizen me weer helemaal oplaad voor het NL'e bestaan.
Maar denk dat dat ook sterk per persoon verschilt of hoe lang je gaat. Ik had absoluut 0,0 heimwee, wilde echt nog niet terug en denk zelf dat dat dit punt na een paar maanden extra wel gekomen zou zijn.

Sizzle

Berichten: 35665
Geregistreerd: 21-04-06
Woonplaats: Zwitserland

Re: Tijdelijk stoppen met werk, maar niet bij het werk weg

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-18 10:10

Als je werk ermee instemt heb je eigenlijk niets te verliezen toch?
Zelf ben ik niet zo‘n reiziger maar ik ken zat mensen die er uit geweest zijn. Een van mijn vrienden heeft zojuist 3 maanden onbetaald voor 2020 goedgekeurd gekregen.
Ken ook iemand die een wandeling van 2 maanden gemaakt heeft en iemand die vanuit Europa naar Zuid-Afrika gefietst is.

Lindsey_99
Berichten: 2475
Geregistreerd: 20-12-14

Re: Tijdelijk stoppen met werk, maar niet bij het werk weg

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-18 10:17

In overleg kan er soms best veel. Een aantal collega's hebben tijdelijk hun functie naar 0,9 of 0,8 gebracht, maar wel fulltime gewerkt. De opgespaarde dagen waren na verloop van tijd voldoende om er een maand of 2 a 3 van op reis te gaan. Omdat het ruim van te voren bekend is, valt er in de planning rekening mee te houden. Daarna gingen ze weer fulltime aan de slag.

Over de IJssel

moonsparkle
Berichten: 21704
Geregistreerd: 21-03-05

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 08-09-18 10:33

Sizzle schreef:
Als je werk ermee instemt heb je eigenlijk niets te verliezen toch?
Zelf ben ik niet zo‘n reiziger maar ik ken zat mensen die er uit geweest zijn. Een van mijn vrienden heeft zojuist 3 maanden onbetaald voor 2020 goedgekeurd gekregen.
Ken ook iemand die een wandeling van 2 maanden gemaakt heeft en iemand die vanuit Europa naar Zuid-Afrika gefietst is.



Dat heeft ze wel heel mooi van te voren aangekondigd, mijn idee is over 2 of 3 jaar maar ik durf het nog niet zo naar buiten te brengen want stel voor je krijgt een financiële tegenslag.

Wist je dat veel planten eetbaar zijn en dat sommige ook heel gezond zijn? Je leert er meer over tijdens een wildplukwandeling

belle_boef

Berichten: 10729
Geregistreerd: 13-02-08
Woonplaats: Drenthe

Re: Tijdelijk stoppen met werk, maar niet bij het werk weg

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-18 10:40

Collega van mij is 9 maanden gaan reizen. Heeft onbetaald verlof opgenomen. Is inmiddels weer terug aan het werk.

_Nelleke_

Berichten: 8055
Geregistreerd: 02-11-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-18 10:47

Je kan ook gaan reizen voor je werk. ;)

Bij mij is de onrust wel afgenomen toen ik van baan ben geswitcht. Nu vond ik mijn vorige baan ook echt niet leuk dus dan is die keuze wel makkelijker. Nu reis ik non stop en levert het me ook nog geld op. Nu moet dat je wel liggen en is het best wel een intensief beroep.

moonsparkle
Berichten: 21704
Geregistreerd: 21-03-05

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 08-09-18 11:17

Ik heb hiervoor ergens gewerkt waar ik het niet naar mijn zin had, maar toen ben ik ook heel snel naar een andere baan gaan zoeken.
Nu heb ik het echt zoveel beter, ik heb echt niks te klagen wat dat betreft.
Reizen voegt aan mijn werk niet veel toe, maar ik denk dat de afwisseling ook wel goed is hoor, als werken reizen is gaat het leuke of spannende er misschien ook van af. Nu kan ik er echt enorm naartoe leven.

Wist je dat veel planten eetbaar zijn en dat sommige ook heel gezond zijn? Je leert er meer over tijdens een wildplukwandeling

Bienotje

Berichten: 10866
Geregistreerd: 09-09-04

Re: Tijdelijk stoppen met werk, maar niet bij het werk weg

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-18 12:13

Zoals je begin van je verhaal aangaf dat je idee hebt bijna alleen maar te werken. Klonk mij meer in de oren of je niet gewoon behoefte had aan meer tijd voor jezelf en een dag minder werken in de week. Is dat niet iets wat je balans in leven/ werk beter zou maken voor langere tijd.

Sowieso als je wel tijdje verlof wil zou ik het op tijd bespreekbaar maken. Helemaal als je langere tijd weg wil zul je dat ruim van te voren aan mogen geven. En anderzijds leer je ook pas concreet wat je mogelijkheden zijn bij specifiek jouw werkgever als je erover in gesprek bent.

The unicorn made me do it!


moonsparkle
Berichten: 21704
Geregistreerd: 21-03-05

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 08-09-18 12:24

Maar ik zou dan concreet willen aangeven wat ik wil, goed voorbereid zijn dus een los gesprek met zou het ooit mogelijk zijn om, lijkt me misschien wat te ver op de zaken vooruit?

Wist je dat veel planten eetbaar zijn en dat sommige ook heel gezond zijn? Je leert er meer over tijdens een wildplukwandeling


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 27 bezoekers

cron