Dressuurzadel met schoudervrijheid

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
Lindor92
Berichten: 6989
Geregistreerd: 14-05-07
Woonplaats: Hardenberg

Dressuurzadel met schoudervrijheid

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 30-08-18 21:05

Mijn jonge merrie zal binnenkort uit m'n Rossner Amerika mw zadel groeien. Vandaag na een pasconsult van 4 maanden terug maar weer laten opmeten aangezien ik het idee had dat ze breder is geworden.
Nou ik had dus wel gelijk. Madame is in 4 maanden tijd flink gegroeid in haar bespiering en haar zadel zal daarom niet lang meer passen.
Nu gaan we dus kijken naar mogelijkheden. Een kent en masters hebben we gepast, maar hier heeft ze te weinig schoudervrijheid mee.

Dus ben ik op zoek naar een zadel met veel schoudervrijheid die tweedehands voor max 800 a 850 euro te verkrijgen is.

Hebben jullie ideeën? Mijn zadelmaker kijkt natuurlijk ook rond. Het zal fijn zijn als het zadel enigszins aanpasbaar is.

Alvast bedankt.

Doressa <3 (Lotti x Elcaro) L1 + 12 Verkocht :(


Lindor92
Berichten: 6989
Geregistreerd: 14-05-07
Woonplaats: Hardenberg

Re: Dressuurzadel met schoudervrijheid

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 31-08-18 20:54

Iemand?

Doressa <3 (Lotti x Elcaro) L1 + 12 Verkocht :(

Daphneeeej

Berichten: 2997
Geregistreerd: 03-09-11
Woonplaats: Almere

Re: Dressuurzadel met schoudervrijheid

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-18 20:58

Ik heb een paard met flinke schouders en mijn Flexible inspiration geeft echt heel veel schoudervrijhijd. Het kopijzer loopt ipv naar beneden schuin naar achter wat zorgt voor extra ruimte.

MarloesHJ

Berichten: 2448
Geregistreerd: 05-01-14
Woonplaats: Zuid-Limburg

Re: Dressuurzadel met schoudervrijheid

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-18 21:12

Ik heb voor mijn paard ook lang moeten zoeken naar een zadel welke passend is. Ik ben uiteindelijk bij een Schumacher zadel terecht gekomen die speciaal teruggesneden is. Solution SF lijkt er op maar volgens mij heb ik een iets ouder model (was toendertijd nieuw). Vooral dat SF stukje is belangrijk bij mijn paard. Ik zie ze echter zelden tweedehands en ik denk voor dat bedrag al helemaal niet maar misschien zijn er meer merken die zoiets soortgelijks hebben.

Ruiter in Balans - ruitervitaalcoach (i.o.) in Zuid-Limburg https://www.instagram.com/ruiterinbalans?igsh=c3I0dHFoeTVuOHJi&utm_source=qr

Saaams

Berichten: 13246
Geregistreerd: 20-01-10

Re: Dressuurzadel met schoudervrijheid

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-18 17:49

Massimo? Deze is 2 maten te verbreden.

Laerkens Beauty

SharonBdB

Berichten: 95
Geregistreerd: 29-01-16
Woonplaats: Leeuwarden

Re: Dressuurzadel met schoudervrijheid

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-18 17:53

Ik heb een seabis vigo pro. Geweldig zadel. Kopijzer kan je altijd aanpassen.

zelmago4it

Berichten: 410
Geregistreerd: 27-05-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-18 17:55

Al eens naar een WOW zadel gekeken? Zijn wel wat duurder, maar 2e hands ook verkrijgbaar.
Geeft enorm veel schoudervrijheid, en blijft ook goed aanpasbaar dankzij de lucht, maar ook omdat het zadel uit allemaal losse componenten bestaat.

Dus niet alleen het kopijzer kan veranderd worden, maar mocht het in de toekomst nodig zijn kan je bijvoorbeeld met alleen een nieuwe set kussens alweer verder.

Wij hebben er thuis 3, en nr 4 is onderweg. Ben er super blij mee. De oudste 2 zijn al 8 en 10 jaar oud en zijn nog perfect!

Nicky1963

Berichten: 1984
Geregistreerd: 26-03-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-18 17:55

Custom heeft ook modellen met veel schoudervrijheid.
Wow heeft dat ook en die zijn ook aanpasbaar door verwisselbaar kopijzer.
Maar ik vrees dat zij beide buiten het budget vallen.

ʇɟıɹɥɔsuǝʌoqǝʇsɹǝpuo

Lindor92
Berichten: 6989
Geregistreerd: 14-05-07
Woonplaats: Hardenberg

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 03-09-18 18:41

SharonBdB schreef:
Ik heb een seabis vigo pro. Geweldig zadel. Kopijzer kan je altijd aanpassen.

Deze heb ik inderdaad genoteerd :j

Doressa <3 (Lotti x Elcaro) L1 + 12 Verkocht :(

Anoniem

Re: Dressuurzadel met schoudervrijheid

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-18 19:09

Hier ook lang op zoek geweest. Uiteindelijk een ideal Suzannah geworden.

SharonBdB

Berichten: 95
Geregistreerd: 29-01-16
Woonplaats: Leeuwarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-18 12:46

Lindor92 schreef:
SharonBdB schreef:
Ik heb een seabis vigo pro. Geweldig zadel. Kopijzer kan je altijd aanpassen.

Deze heb ik inderdaad genoteerd :j


Als het goed ik kan je van deze ook een monoblad maken! Vind het echt een aanrader...

_Bianca

Berichten: 709
Geregistreerd: 03-01-12

Re: Dressuurzadel met schoudervrijheid

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-18 13:08

Kentaur Elektra heb ik op mijn paard met brede schouders liggen op moment. Fijne teruggesneden zweetbladen.

Hoor ook veel goede berichten over de Ideal Susannah :)

When a friend becomes a memory, the memory becomes a Treasure

upendo

Berichten: 22259
Geregistreerd: 19-02-08

Re: Dressuurzadel met schoudervrijheid

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-18 13:09

Engelse zadels met verwisselbaar kopijzer. Thorowgood, Kent & Masters, Fairfax. :)

Rispens
Berichten: 43
Geregistreerd: 20-07-18
Woonplaats: Ossendrecht

Re: Dressuurzadel met schoudervrijheid

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-18 15:39

Ik zou zeker eens kijken voor een Empire of een Graziozo, beide bieden erg veel schoudervrijheid!

Neem een kijkje op mijn YouTube kanaal over zadels en paarden

https://www.youtube.com/channel/UC2kuYZFvJ0XH42wCBsX_Keg

Fennee
Berichten: 2501
Geregistreerd: 14-08-11
Woonplaats: Provincie Drenthe.

Re: Dressuurzadel met schoudervrijheid

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-18 15:42

Ik heb ook de Ideal Suzannah, inmiddels zelfs 2.

Zowel mijn pony als paard lopen er fantastisch onder en merkte ik ook echt verschil vergeleken met vorige zadels. En wat ook fijn is; zelf heb je ook nog voldoende bewegingsvrijheid. :)

:)

CharmingS

Berichten: 3224
Geregistreerd: 13-02-10
Woonplaats: Valkenswaard

Re: Dressuurzadel met schoudervrijheid

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-18 15:44

Je zou kunnen kijken voor een 2ehands Custom zadel, maar weet niet of ze die hebben in jouw prijsklasse, maar die zadels hebben een hele fijne pasvorm.

The wonder of Independence is that it encourages open minds and the desire to improve.

Ereste
Berichten: 217
Geregistreerd: 20-09-17

Re: Dressuurzadel met schoudervrijheid

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-18 16:03

Ik heb een dressuurzadel van het merk Balance (Engels). Die zadels hebben een speciale pasvorm waarbij ze net extra veel aandacht aan schoudervrijheid schenken. Helaas is het nieuw erg duur, en ik weet niet of je gemakkelijk een 2e hands op de kop kan tikken. Ze hebben er wel soms op de website staan. Daar vind je ook meer informatie over hun insteek.
http://www.balanceinternational.com/
Ik had het geluk een heel mooi 2e handsexemplaar op de kop te kunnen tikken voor een redelijke prijs, dus het is niet onmogelijk. Mijn paard liep er op slag stukken ruimer onder.

Lindor92
Berichten: 6989
Geregistreerd: 14-05-07
Woonplaats: Hardenberg

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 06-09-18 19:42

Bedankt voor jullie reacties! Mijn zadelmaker krijgt binnenkort een Esta (MSFC) binnen met wijde boom (Paard heeft wijd nodig :oo ) Iemand ervaring met dit zadel?

Doressa <3 (Lotti x Elcaro) L1 + 12 Verkocht :(


melrovers

Berichten: 898
Geregistreerd: 20-08-08
Woonplaats: Tilburg

Re: Dressuurzadel met schoudervrijheid

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-18 07:33

Het merk Esta heeft verschillende modellen, met elk een eigen specifieke boom, het is dan ook handig om te weten welk model het is :-).

Master Saddle Fitting Consultant SMS Qualified Saddlefitter

Rispens
Berichten: 43
Geregistreerd: 20-07-18
Woonplaats: Ossendrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-18 07:43

melrovers schreef:
Het merk Esta heeft verschillende modellen, met elk een eigen specifieke boom, het is dan ook handig om te weten welk model het is :-).


Dit klopt! Ik neem natuurlijk aan dat je zadelmaker op zoek gegaan is naar een specifiek model voor jouw paard, maar zonder dat het zadel gepast is dan blijft het een gok en kan het in theorie een goed zadel zijn voor het paard maar in beweging toch net niet fijn zijn.

Kijk anders even deze vlog, het stuk waarbij de kale bomen gepast worden. Zadels passen is zo veel meer dan een inchmaat en een boommaat.

https://youtu.be/pG2agxgisg4

Neem een kijkje op mijn YouTube kanaal over zadels en paarden

https://www.youtube.com/channel/UC2kuYZFvJ0XH42wCBsX_Keg

dianaw33

Berichten: 1881
Geregistreerd: 09-03-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-18 09:37

Lindor92 schreef:
Bedankt voor jullie reacties! Mijn zadelmaker krijgt binnenkort een Esta (MSFC) binnen met wijde boom (Paard heeft wijd nodig :oo ) Iemand ervaring met dit zadel?


Ik heb MFSC wijd gehad, maar dat was niet echt wijd in de praktijk, ik denk 33 cm?? , daar was mijn paard heel snel uitgegroeid. Ik heb nu een Zaldi, die kun je kopen tot boommaat 36 en zijn dan ook nog heel makkelijk aanpasbaar in alle gewenste maten ( Dus nog veel breder en veel smaller)met hitte. Je kunt alle modellen ook huren bij de verkopen om ze te testen, dat vond ik ideaal. Je moet een zadel echt een langere periode uit kunnen proberen wil je zeker weten of je paard m ook fijn vindt, bij die van mij in elk geval.


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Blacky94, Eileen_, Fabienne_Z, Ineke2, jazzejam, Maritelisab, MyWishMax, xLiez, xRooss, zoedeloe en 13 bezoekers