verlichte zit met een paard dat soms vol in de rem gaat

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
diesel_

Berichten: 1726
Geregistreerd: 25-04-06

verlichte zit met een paard dat soms vol in de rem gaat

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 07-09-18 18:16

Ik ben opzoek naar tips!

Mijn paard is nog jong (5,5). Hij is ons ondertussen buiten heel braaf en koel. Groot verkeer, vlaggen, strand etc maakt hem allemaal niet uit.

Nu ben ik begonnen met ook voorop te rijden, zodat ik in de toekomst alleen kan.
Voorop rijden gaat goed, in stap loopt hij lekker door en los teugeltje.

Echter soms in draf of galop vindt hij dingen dusdanig eng dat hij in 1x vol in de rem gaat.
Als ik dan doorzet of afstap kan ik daarna gewoon weer verder of zijn maatje komt even naast hem stappen. Eerst kon ik helemaal niet voorop, maar het gaat dus steeds beter!

Het maakt alleen dat hij in galop (voorop) nog geen stabiel tempo heeft en dat ik het heel lastig vind om te blijven zitten in het zadel als hij telkens afremt en weer aantrekt. Hij maakt dan ook hele korte galop sprongen, echt een soort hertje. Meer omhoog dan naar voren dus. Nu ben ik eraf gevallen na een flinke noodstop, omdat ik in verlichte zit zat. In de springlessen (al een tijd geleden met ander paard) was ik juist degene die nooit viel, omdat ik niet te vroeg mee naar voren ging. Nu wil ik mij in de toekomst meer richten op endurance.

Ondersteunen en been eraan houden doe ik wel maar is geen garantie. Er kan soms ineens toch iets zijn wat voor hem reden is om in 1x te stoppen of eerst nog 3 van die hertensprongen te maken.. Dat zie je ook niet altijd aankomen.. hij kan lekker briesen en binnen dezelfde seconde schrikken van een pluk gras op het pad. Rustiger lukt ook niet goed, want dan valt hij terug in draf. Daar werken we ook in de bak aan.

Wie heeft er tips? Vooral voor mijn zit, hoe zitten jullie met een paard op dit niveau? Of hoe zorg ik dat ik hem niet in de weg zit maar er ook niet af vlieg bij zo'n noodstop?

Andere tips zijn ook welkom, maar we hebben geen haast, alles stap voor stap!


scrabbel

Berichten: 932
Geregistreerd: 25-04-14

Re: verlichte zit met een paard dat soms vol in de rem gaat

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-18 18:24

Helaas geen tips. Zelf ook een grappenmaker die dat nu leuk vindt nu ze niet vaak op buitenrit gaat. Toen ik het nog wel regelmatig deed had ik geen problemen. Het kan dus best zijn dat dit er straks uit gaat. (Mijne gaat zonder dat je het ziet of aanvoelt van volle galop naar stilstand )De meeste klasse 1 ruiters in de endurance zie ik niet in de verlichte zit. Ook mag je dan maar 12 km per uur. Met lange stukken galopperen zul je dus te snel zijn en gediskwalificeerd worden.

Teach me how to fight and I will show you how to win :)

black_kelpie

Berichten: 7773
Geregistreerd: 28-03-03
Woonplaats: Twente

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-18 18:30

Ik zou voorlopig lekker blijven zitten, in ieder geval tot hij wat zekerder is. Op de korte afstanden is het echt nog niet nodig.

Hier geen noodstopper maar een paarmeteropzijvlieger. Dan ga je ook gegarandeerd :Y)

Djilna

Berichten: 31009
Geregistreerd: 20-09-02
Woonplaats: On the trails

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-18 18:39

Idd geen verlichte zit, maar in het zadel blijven. Wordt hij stabieler kun je altijd weer iets uit het zadel komen, maar dan ook eerst meer een soort zweefzit net boven je zitting zodat je beter plotselinge bewegingen kunt opvangen.

En evt pas voorop galopperen als hij in de andere gangen zekerder is van zichzelf.

Lightning Rose QA (alias Bliksem) en ik zijn Klasse IV/CEI 3* (160km)
Meer dan 2500 wedstrijdkm samen :D
https://poweredbylightning.net/ Over endurancerijden en trailrunnen :)

LoveBodin

Berichten: 4340
Geregistreerd: 18-12-09
Woonplaats: Under The Northern Lights

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-18 18:42

black_kelpie schreef:
Ik zou voorlopig lekker blijven zitten, in ieder geval tot hij wat zekerder is. Op de korte afstanden is het echt nog niet nodig.

Hier geen noodstopper maar een paarmeteropzijvlieger. Dan ga je ook gegarandeerd :Y)


Ha, precies hetzelfde als bij mij.
Ik zou inderdaad beginnen met gewoon lekker blijven zitten, handgalop kan dan ook prima :).

Ik zie het nu overigesn al wat meer aankomen, op brede paden is de garantie op niet opzij springen een stuk hoger dan smalle of meer onoverzichtelijke paden :)

Now Tom said, "Mom, wherever there's a cop beating a guy, wherever a hungry newborn baby cries
Where there's a fight against the blood and hatred in the air, look for me, Mom, I'll be there
Wherever somebody's fighting for a place to stand or a decent job or a helping hand
Wherever somebody's struggling to be free, look in their eyes, Ma, and you'll see me"


zodiacje

Berichten: 6354
Geregistreerd: 20-06-08
Woonplaats: Den Haag

Re: verlichte zit met een paard dat soms vol in de rem gaat

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-18 19:01

Je kan proberen of het helpt om jezelf goed op te richten dus geen verlichte zit uit het boekje wat voorover maar rechter blijven waardoor je balans meer boven het midden van je paard blijft

Lienboon

Berichten: 475
Geregistreerd: 23-10-12
Woonplaats: Ede

Re: verlichte zit met een paard dat soms vol in de rem gaat

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-18 19:11

Helaas helpt het jouw onzekere paard nu ook niet dat jij wellicht toch wat gespannen (logisch) gaat zitten, al dan niet bewust... misschien een stockzadel of westernzadel voor buiten, voel je je zekerder en kun je makkelijker uitzitten? Voelt dan okk overtuigender voor je paard..

Vanillia

Berichten: 7655
Geregistreerd: 22-09-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-18 19:22

zodiacje schreef:
Je kan proberen of het helpt om jezelf goed op te richten dus geen verlichte zit uit het boekje wat voorover maar rechter blijven waardoor je balans meer boven het midden van je paard blijft


Dit, dus zorgen dat je paard wel onder je kan galopperen maar daarbij je gewicht wel terug houden. En wat ik vaak doe als ik er zo een rij is mijn rechterteugel erbij pakken in mijn linkerhand en mijn linkerteugel in m’n rechterhand. Dan klap je niet zo voorover als ie ineens in de ankers gaat.

Lindsey_99
Berichten: 2450
Geregistreerd: 20-12-14

Re: verlichte zit met een paard dat soms vol in de rem gaat

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-18 19:32

Doe je ook schriktraining, ook buiten? Je paard dapperder maken door 'enge' dingen buiten te laten onderzoeken, het paard tijd geven om hem te laten constateren dat het geen paard lust, en belonen. Volgende keer weer erlangs, niets uit de weg gaan. Zo leert en jong paard dat er buiten geen echt enge dingen zijn.

Over de IJssel

diesel_

Berichten: 1726
Geregistreerd: 25-04-06

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 07-09-18 20:08

Wat fijn zeg al zoveel reacties!

@ quickie Ik denk ook zeker dat het wel over zal gaan, maar hij heeft voor alles best veel gewenningstijd nodig. Goed dat je het inderdaad noemt, ik neem het thuis graag mee de galop maar op wedstrijd kan ik het ook helemaal achter wegen laten in het begin heb ik begrepen.

@ black_kelpie humor Eros ging dus een paar meter opzij vliegen en dan stoppen, tja gratis vliegles..

@ Djilna, goed plan misschien de galop nog even laten voorop, maar alleen stap en draf. In draf kan ik dan ook prima blijven zitten!

@ de rest; ik vat t even samen als zweefzit zoals Djilna zegt, goeie tip, dat ga oefenen!

@ lienboon; klopt hoor! een ander zadel zal ik niet snel doen, ik ben heel blij met mijn zadel die als een huis ligt op mijn brede paard en altijd losse rug bij de osteo!

@ Lindsey_99 ik heb heel veel schriktraining gedaan en doe het ook nog. Ik heb hem vanaf 1,5 en hij vind vrijwel niets eng.
Afbeelding
Afbeelding

hoe bedoel je buiten schriktraining? Ik kom eigenlijk zovéél tegen voor ik in het bos ben. Restaurants, vlaggen, crossbrommers, drukke wegen, groot verkeer, bladblazers, grasmaaiers, voetbalwedstrijd, kinderen.. dat is allemaal prima. Het zijn in het bos; kleurverschillen (zonnestralen/nat/droog zand), een duif die opeens opvliegt door het struikgewas, schotse hooglanders die plots om na de bocht staan (waar hij daarna prima langs gaat, maar even WOW jullie ook hier SCHRIK!), boomstammen die plat liggen die er anders uitzien als ik het rondje andersom doe..

Lindsey_99
Berichten: 2450
Geregistreerd: 20-12-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-18 09:32

Top. Dan is het een kwestie van km maken. Emmer in de sloot, boomstronk, plastic zak of blikje in de berm, lampje op electriciteitshokje, metalen hekken... soms schrikken ze van de meest idiote dingen. Dat is een kwestie van wennen, erom lachen, ontspannen blijven en goed anticiperen. Vanaf hoogte zie je vaak al waar ze mogelijk van kunnen schrikken. Veel km maken, dan neemt dat gedrag af. Ik heb altijd brokjes bij me onderweg. Gaat hij na schrik ergens voorbij dan krijgt hij wat lekkers. Na een keer of wat is het gewoon en krijgt hij niets meer. Je paard moet leren op jou te vertrouwen, je moet een team worden en dat heeft tijd en km nodig.

Over de IJssel

Visitor
Berichten: 1560
Geregistreerd: 06-09-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-18 11:29

Vanillia schreef:
zodiacje schreef:
Je kan proberen of het helpt om jezelf goed op te richten dus geen verlichte zit uit het boekje wat voorover maar rechter blijven waardoor je balans meer boven het midden van je paard blijft


Dit, dus zorgen dat je paard wel onder je kan galopperen maar daarbij je gewicht wel terug houden. En wat ik vaak doe als ik er zo een rij is mijn rechterteugel erbij pakken in mijn linkerhand en mijn linkerteugel in m’n rechterhand. Dan klap je niet zo voorover als ie ineens in de ankers gaat.


Inderdaad. Ingrid Klimke laat in haar filmpje zien dat ze bij jonge of frisse paarden in de verlichte zit haar tenen wat meer naar voren plaatst, voorbij de knie, zodat je er bij een bok niet meteen afkukelt. Dat is hetzelfde principe.

Lein_

Berichten: 2999
Geregistreerd: 05-08-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-18 19:00

quickie schreef:
Helaas geen tips. Zelf ook een grappenmaker die dat nu leuk vindt nu ze niet vaak op buitenrit gaat. Toen ik het nog wel regelmatig deed had ik geen problemen. Het kan dus best zijn dat dit er straks uit gaat. (Mijne gaat zonder dat je het ziet of aanvoelt van volle galop naar stilstand )De meeste klasse 1 ruiters in de endurance zie ik niet in de verlichte zit. Ook mag je dan maar 12 km per uur. Met lange stukken galopperen zul je dus te snel zijn en gediskwalificeerd worden.


13 km/uur :)
Met lange stukken galop op een normaal tempo, afwisselen met draf en wellicht stap red je dat prima! Ik wel in ieder geval, ligt er ook wel aan met welk paard.

Ik zou voorlopig zoals bovengenoemd dus geen verlichte zit doen, bedacht zijn op het schrikken.
De merrie waar ik nu op rij flikt dit trucje ook, als ik het eerder zie krijgt ze been, kom op, er langs!
Soms roep ik ook wel eens.
Ligt er ook aan of ze het oprecht spannend vindt bijvoorbeeld, dan help ok haar ook wel.
Heb je een hartslag meter? Daar kun je wellicht ook wel wat mee

Gypsy
Soort van gewaardeerd verhalenverteller

Berichten: 20034
Geregistreerd: 09-08-07
Woonplaats: The world is my playground.

Re: verlichte zit met een paard dat soms vol in de rem gaat

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-18 19:47

Ik heb mijn teugels altijd in een brug, dus wat vanillia zegt. Of ik heb mijn hand zelfs lichtjes op de manenkam liggen. Mijn paard kon vroeger ook mooi stoppen. Gelukkig deed ze ook altijd haar hoofd omhoog dus dan werd het niet erger dan even onverwacht nek knuffelen.

Met veel kilometers en geduld is het over gegaan.

diesel_

Berichten: 1726
Geregistreerd: 25-04-06

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 08-09-18 20:27

Lindsey_99 schreef:
Top. Dan is het een kwestie van km maken. Emmer in de sloot, boomstronk, plastic zak of blikje in de berm, lampje op electriciteitshokje, metalen hekken... soms schrikken ze van de meest idiote dingen. Dat is een kwestie van wennen, erom lachen, ontspannen blijven en goed anticiperen. Vanaf hoogte zie je vaak al waar ze mogelijk van kunnen schrikken. Veel km maken, dan neemt dat gedrag af. Ik heb altijd brokjes bij me onderweg. Gaat hij na schrik ergens voorbij dan krijgt hij wat lekkers. Na een keer of wat is het gewoon en krijgt hij niets meer. Je paard moet leren op jou te vertrouwen, je moet een team worden en dat heeft tijd en km nodig.


Dank voor je reactie! Dat denk ik ook, hij schrok voorheen echt van werkelijk alles en nu is dat eigenlijk vrijwel over op tja die uitzonderingen na.. Inderdaad veel km-ers maken :D

Gypsy schreef:
Ik heb mijn teugels altijd in een brug, dus wat vanillia zegt. Of ik heb mijn hand zelfs lichtjes op de manenkam liggen. Mijn paard kon vroeger ook mooi stoppen. Gelukkig deed ze ook altijd haar hoofd omhoog dus dan werd het niet erger dan even onverwacht nek knuffelen.

Met veel kilometers en geduld is het over gegaan.


die brug werkt heel goed, vandaag geprobeerd en de zweefzit ging ook heel goed!! Voelde toch een stuk stabieler voor mezelf wat weer meer vertrouwen geeft voor het paard :)

@ Lein_ nog geen hartslagmeter. Soms als ik twijfel geef ik toch een tik achter mijn been en loopt hij gewoon door. Ik heb het idee dat ik dan dus eerder meer leiding moet nemen.. maar soms zet hij echt geen stap meer en dan sta ik er langer of stap af en na een paar meter weer erop. Ik moet er wel bij zeggen, we komen echt van ver! Hij was heel angstig, maar het gaat nu op kleine momenten na heel goed en hij is pas 5,5

Speedster

Berichten: 3544
Geregistreerd: 28-09-04
Woonplaats: Valkenburg

Re: verlichte zit met een paard dat soms vol in de rem gaat

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-18 08:55

Dat galop voorop een ding kan zijn voor een jong paard is heel normaal. Ik zou zelf eerst meer vertrouwen en routine opbouwen in stap en draf voorop en beginnen met kleine stukjes galop, op overzichtelijke, "veilige" plaatsten. Al is het maar 30 meter per keer. Op tijd terug naar draf als je ook maar het minste of geringste ziet aankomen waar hij wel eens van zou kunnen schrikken. Positieve ervaringen laten opdoen in kleine porties. Lange stukken galopperen is nergens voor nodig nog. Goed met de teugels tegen de hals begrenzen geeft ook nog wel eens wat stabiliteit en zekerheid bij het paard. Dit opbouwen gaat heel langzaam en gaandeweg eigenlijk vanzelf, dit moet je niet per se willen pushen. Voordat je zover bent dat je op een zelfverzekerd paard echt makkelijk voorop kunt rondrijden in galop, kunnen er zomaar nog een paar jaar overheen gaan. Heeft ook met het groeien tussen de oren te maken, hij is nog erg jong. Niet te snel willen, dan komt het vanzelf goed.

diesel_

Berichten: 1726
Geregistreerd: 25-04-06

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 12-09-18 21:02

Speedster schreef:
Dat galop voorop een ding kan zijn voor een jong paard is heel normaal. Ik zou zelf eerst meer vertrouwen en routine opbouwen in stap en draf voorop en beginnen met kleine stukjes galop, op overzichtelijke, "veilige" plaatsten. Al is het maar 30 meter per keer. Op tijd terug naar draf als je ook maar het minste of geringste ziet aankomen waar hij wel eens van zou kunnen schrikken. Positieve ervaringen laten opdoen in kleine porties. Lange stukken galopperen is nergens voor nodig nog. Goed met de teugels tegen de hals begrenzen geeft ook nog wel eens wat stabiliteit en zekerheid bij het paard. Dit opbouwen gaat heel langzaam en gaandeweg eigenlijk vanzelf, dit moet je niet per se willen pushen. Voordat je zover bent dat je op een zelfverzekerd paard echt makkelijk voorop kunt rondrijden in galop, kunnen er zomaar nog een paar jaar overheen gaan. Heeft ook met het groeien tussen de oren te maken, hij is nog erg jong. Niet te snel willen, dan komt het vanzelf goed.


Late reactie van mij, maar alsnog dank! Zo heb ik het eigenlijk met alles gedaan, zoals we nu in galop gaan zo gingen we in t voorjaar nog in stap (stilstaan, schrikken en weer een stukje durven).
Ik heb er even niet zo bij stilgestaan alleen dat ik de galop ook gewoon echt veel meer tijd moet geven, fijn om even te horen dat dat dus ook heel normaal is :o

Monique1963

Berichten: 8559
Geregistreerd: 14-03-17
Woonplaats: Frankrijk, Gers

Re: verlichte zit met een paard dat soms vol in de rem gaat

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-18 22:18

Ik heb de antwoorden niet gelezen, maar ik zou geen verlichte zit meer doen. Jammer dat je hem mogelijk in de weg zit, maar beter dat, dan er af knallen.

En verder, ik heb ook zo'n paard. Ze is nu 6,5 en het begint eindelijk beter te worden. We schrikken nog heel wat af op een rit, maar het is door schriktraining veel beheersbaarder geworden.

Klik: Boek over Callas en haar drama
[PP] [VOLG] Het tij keren, kan dat? Doorzetten of verkopen? Dé vraag na de val.
Klik: Wekelijks vlog over Frankrijk, Callas, Prisca en 'de kudde'
Je beseft pas wat je had, als het er niet meer is.


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 1 bezoeker