Rijbewijs BE bijzondere verrichtingen

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

 
 
AustriaTrick

Berichten: 2300
Geregistreerd: 21-11-08

Rijbewijs BE bijzondere verrichtingen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 07-09-18 18:59

Hey Bokkers!

Een tijdje geleden ( 5 jaar :') ) dat ik hier leefde. Hopelijk kunnen jullie mij helpen.

Volgende week vrijdag heb ik een dag cursus E achter B. Nu heb ik veel geoefend en het bochtje linksachteruit gaat super!

Nu heb ik gisteren mijn 'intake' van de rijschool gehad. Hij laat mij in de eerste 10 minuten een bocht rechts achteruit maken. Verteld me dat dit de beste kant is, en dat ik er niets van bak.

Maar.. is het niet zo dat een bocht rechts achteruit eigenlijk nooit tijdens het examen gevraagd word?? En hij is zo onlogisch, je ziet veel minder dan wanneer je links opgaat. Ik dus de rijschool bellen waar een niet zo aardige mevrouw mij verteld dat je beide moet kunnen. In mijn weerwoord dat ik nog nooit iemand heb gehoord die een bocht rechts achteruit moest doen op het examen vertelde ze mij haarfijn dat niemand het zo goed weet als haar man.

Tja mijn vader met zijn nuchtere verstand vraagt; je moest zeker een extra les van hem kopen? Daar gaat het ze om...extra centjes.

Tja wat vinden jullie.. ? Welke bocht moesten jullie bij het examen?

You never know how strong you are, Until being strong is the only choice you have.


mag
Berichten: 1601
Geregistreerd: 09-02-06

Re: Rijbewijs BE bijzondere verrichtingen

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-18 19:03

Geen idee maar het lijkt me wel handig om allebei de kanten te kunnen. Je kunt altijd een situatie tegenkomen waarbij het toch nodig is.

Saaams

Berichten: 13262
Geregistreerd: 20-01-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-18 19:04

Volgens mij is het altijd rechts op je examen. Maar je zal beide moeten kunnen.

Laerkens Beauty

Polly
Moderator Algemeen1
No drama, no glory!

Berichten: 23416
Geregistreerd: 09-04-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-18 19:05

Je draait juist de bocht naar rechts, dus de stoep aan de rechterkant. Stoepje kan je mooi volgen in je spiegels en dan kan je veel beter rondom de combinatie kijken dan wanneer je over links draait.

Over links is ook niet handig want dan sta je aan de verkeerde kant van de weg ;)

kleine muisjes hebben kleine wensjes,
beschuitjes met gestampte mensjes!

AustriaTrick

Berichten: 2300
Geregistreerd: 21-11-08

Re: Rijbewijs BE bijzondere verrichtingen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 07-09-18 19:08


You never know how strong you are, Until being strong is the only choice you have.

Paardenfan25
Berichten: 1274
Geregistreerd: 05-06-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-18 19:09

Ik hoefde alleen maar recht achteruit. Verder keren, maar dat kon vooruit

Ze zeiden achteraf dat het vooral belangrijk was dat je goed kijkt en op een correcte veilige manier de weg oprijdt, waar bijvoorbeeld een fietspad voor ligt

Ik moest tijdens lessen beide bochten rijden

palousa_boy

Berichten: 10421
Geregistreerd: 18-12-02
Woonplaats: Frankrijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-18 19:10

Idd Wat mag zegt, bocht naar rechts als links kunnen rijden is wel handig. Uiteraard hoef je niet een les bij hem te boeken maar kun je ook gewoon oefenen met iemand die een trailer heeft (op een grote parkeerplaats of eigen terrein, als de kans op schade maar niet zo groot is :+ ).

Wat er op het examen gevraagd wordt is dan niet zo interessant, in mijn ogen moet je het gewoon beide kunnen anders ben je dat rijbewijs ook niet waard

je leven is meer waard met een bretons trekpaard! :D

palousa_boy @ [HTT] Ons project in Frankrijk

Spenk
Berichten: 21743
Geregistreerd: 30-08-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-18 19:11

AustriaTrick schreef:
https://youtu.be/n_hjyJTcRPU

Ik dacht altijd alleen zo..

Nee hoor, maar net hoe het uitkomt. Ik moest hem de andere kant op. Lijkt me ook nogal logisch dat je beide moet kunnen? Op wedstrijd moet ik ook vaak over rechts wegdraaien.

Polly
Moderator Algemeen1
No drama, no glory!

Berichten: 23416
Geregistreerd: 09-04-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-18 19:12

AustriaTrick schreef:
https://youtu.be/n_hjyJTcRPU

Ik dacht altijd alleen zo..


Dat is toch niet handig? Als je de aanhanger de bocht in zet heb je toch 0,0 zicht op het overige verkeer?

kleine muisjes hebben kleine wensjes,
beschuitjes met gestampte mensjes!

stijntilla

Berichten: 600
Geregistreerd: 24-12-07
Woonplaats: Vaassen

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-18 19:12

Ik moest tijdens mijn examen een "haven" inrijden waar vrachtwagens in lossen. En dat moest rechts achteruit .. dus het kan wel voorkomen.

scooby09

Berichten: 2206
Geregistreerd: 08-02-04
Woonplaats: barneveld

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-18 19:13

AustriaTrick schreef:
https://youtu.be/n_hjyJTcRPU

Ik dacht altijd alleen zo..


Zo heb ik hem ook geleerd bij de rijschool..
Ik kan hem ook anders dat wel maar op deze manier zie je idd het meeste.

AustriaTrick

Berichten: 2300
Geregistreerd: 21-11-08

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 07-09-18 19:13

Yvank_ schreef:
AustriaTrick schreef:
https://youtu.be/n_hjyJTcRPU

Ik dacht altijd alleen zo..

Nee hoor, maar net hoe het uitkomt. Ik moest hem de andere kant op. Lijkt me ook nogal logisch dat je beide moet kunnen? Op wedstrijd moet ik ook vaak over rechts wegdraaien.



Ik heb eerder een dag cursus gedaan waar mij verteld werd dat ik alleen links achteruit hoefde. Vandaar. Tuurlijk moet je beide kunnen maar wel fijn om te weten wat je kan verwachten toch?

You never know how strong you are, Until being strong is the only choice you have.

AustriaTrick

Berichten: 2300
Geregistreerd: 21-11-08

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 07-09-18 19:14

stijntilla schreef:
Ik moest tijdens mijn examen een "haven" inrijden waar vrachtwagens in lossen. En dat moest rechts achteruit .. dus het kan wel voorkomen.


Ja dat moest ik ook bij de intake doen!

You never know how strong you are, Until being strong is the only choice you have.

Ibbel

Berichten: 49076
Geregistreerd: 01-09-04
Woonplaats: West-Veluwe

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-18 19:14

Als je ergens moet keren zal je altijd een bocht achteruit naar rechts maken. Naar links kom je dwars op de weg te staan, dat is gevaarlijk, storend voor de rest van de weggebruikers en volkomen onlogisch.

Met achteruit rijden rijd je bovendien op je spiegels, dus het maakt sowieso geen fluit uit welke kant je op draait.

En of hij je nu een extra les wil 'verkopen' of niet, kennelijk heb je 'm nodig :D

Polly
Moderator Algemeen1
No drama, no glory!

Berichten: 23416
Geregistreerd: 09-04-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-18 19:15

Een examinator ziet, als hij een bocht achteruit wil zien, liever de bocht over rechts.

kleine muisjes hebben kleine wensjes,
beschuitjes met gestampte mensjes!

AustriaTrick

Berichten: 2300
Geregistreerd: 21-11-08

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 07-09-18 19:16

Ibbel schreef:
Als je ergens moet keren zal je altijd een bocht achteruit naar rechts maken. Naar links kom je dwars op de weg te staan, dat is gevaarlijk, storend voor de rest van de weggebruikers en volkomen onlogisch.

Met achteruit rijden rijd je bovendien op je spiegels, dus het maakt sowieso geen fluit uit welke kant je op draait.

En of hij je nu een extra les wil 'verkopen' of niet, kennelijk heb je 'm nodig :D



Nee hoor, thuis een combinatie staan en genoeg pionnetjes :D

You never know how strong you are, Until being strong is the only choice you have.


Saaams

Berichten: 13262
Geregistreerd: 20-01-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-18 19:16

Bij mijn examen werd ook daadwerkelijk gevraagd bij een bepaalde T splitsing of kruising waar ik van plan was de combinatie te keren. Daarna mocht ik pas de handeling uitvoeren.

Laerkens Beauty

malih

Berichten: 4668
Geregistreerd: 04-11-07
Woonplaats: Almere

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-18 19:17

Ik heb toevallig 2 weken geleden afgereden. En mijn rij instructeur gaf aan dat je als t kan altijd moet proberen de bocht te maken vanaf links. Dan zie je het meest. Soms betekend dat dus keren en dan de bocht maken. Bijv als je voor een laad deur achteruit in moet parkeren.

Examinator zij simpelweg op een kruispunt. 'Ik wil hier keren, los t maar op'

Je kon dus zelf je keus maken om dit linksom of rechtsom te doen. Ik koos voor linksom.

“If you keep on doing what you’ve always done, you’ll keep on getting what you’ve always got”

AustriaTrick

Berichten: 2300
Geregistreerd: 21-11-08

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 07-09-18 19:17

Bedankt iedereen! Ik ga rechts ook nog even goed oefenen! Dag cursus erbij en dan komt het vast goed. Ik laat jullie weten hoe het gegaan is. Vrijdag moet ik afrijden.

You never know how strong you are, Until being strong is the only choice you have.

DiantaM
Berichten: 11274
Geregistreerd: 10-04-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-18 19:18

Volgens mij moest ik juist rechts achteruit met het examen. Hoe dan ook, allebei onder de knie krijgen!

AustriaTrick

Berichten: 2300
Geregistreerd: 21-11-08

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 07-09-18 19:18

malih schreef:
Ik heb toevallig 2 weken geleden afgereden. En mijn rij instructeur gaf aan dat je als t kan altijd moet proberen de bocht te maken vanaf links. Dan zie je het meest. Soms betekend dat dus keren en dan de bocht maken. Bijv als je voor een laad deur achteruit in moet parkeren.

Examinator zij simpelweg op een kruispunt. 'Ik wil hier keren, los t maar op'

Je kon dus zelf je keus maken om dit linksom of rechtsom te doen. Ik koos voor linksom.



Ja zo was het mij ook verteld!

You never know how strong you are, Until being strong is the only choice you have.

scooby09

Berichten: 2206
Geregistreerd: 08-02-04
Woonplaats: barneveld

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-18 19:21

Polly schreef:
Een examinator ziet, als hij een bocht achteruit wil zien, liever de bocht over rechts.

Bij mij dus niet moest hem maken zoals hierboven getoond.
Er zit dus verschil in schijnbaar wat ze willen zien.

Polly
Moderator Algemeen1
No drama, no glory!

Berichten: 23416
Geregistreerd: 09-04-01

Re: Rijbewijs BE bijzondere verrichtingen

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-18 19:29

Ik heb het even nagevraagd bij de collega die bij ons de meeste aanhanger doet en die zegt ook links >;)
Dan zal het wel, zal zo ff horen wat de diepere gedachte erachter is

kleine muisjes hebben kleine wensjes,
beschuitjes met gestampte mensjes!

AustriaTrick

Berichten: 2300
Geregistreerd: 21-11-08

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 07-09-18 19:30

Polly schreef:
Ik heb het even nagevraagd bij de collega die bij ons de meeste aanhanger doet en die zegt ook links >;)
Dan zal het wel, zal zo ff horen wat de diepere gedachte erachter is


Oh graag! :)

You never know how strong you are, Until being strong is the only choice you have.

Brainless

Berichten: 29720
Geregistreerd: 19-07-03
Woonplaats: Munnekeburen

Re: Rijbewijs BE bijzondere verrichtingen

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-18 19:39

Ik heb bij mijn examen beide kanten op moeten doen.
1x linksom in een woonwijk (en daarna gelijk 10talle meters recht achteruit blijven rijden) en 1x rechtsom richting het laadperron.

Sommige mensen worden totaal niet gehinderd door enige vorm van intelligentie.
;)


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 52 bezoekers