1x in de week rijden

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Waya
Berichten: 23
Geregistreerd: 03-04-18

1x in de week rijden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-09-18 18:40

Hoii!

Ik zou graag willen weten hoe jullie denken over 1x in de week rijden. Vroeger heb ik erg actief gereden. Na een traumatisch ongeluk van een paard ben ik snel bang. Denk bijvoorbeeld aan harde wind. Als mijn paard dan heel zenuwachtig doet durf ik er niet op. ( is absoluut niet haar schuld! )

Maar dat komt er op neer dat ik dan soms maar 1x in de week rijd. Is dit erg?? Ik ben zo bang dat mijn paard ervan achteruit gaat....

( Ik ben een recreatieve ruiter, hoef niet de wedstrijden in. )

Verder doe ik wel aan grondwerk, vrijheidsdressuur en longeer ik haar.

Maar misschien is het ook een stukje gewenning waardoor het niet goed voelt als ik maar 1x in de week rijd.

Ik hoor het graag en hoop dat jullie mij kunnen helpen!

CharmingS

Berichten: 3224
Geregistreerd: 13-02-10
Woonplaats: Valkenswaard

Re: 1x in de week rijden

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-18 18:42

Als je het idee hebt dat ze er kwa conditie en bespiering op achteruit gaat zou je een bijrijder kunnen zoeken..
Hoe oud is je paard?

Bloodymary
Berichten: 4535
Geregistreerd: 02-08-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-18 18:44

Denk als je recreatief rijdt en die andere dingen doet, vooral longeren, dat ze toch wel in conditie blijft en dat het prima is. De keer dat je rijdt zul je ook niet volle gas crossen of een parcours springen. En door die andere dingen te doen krijg je ook misschien weer meer vertrouwen en ga je in de toekomst weer wat vaker rijden. Probeer gewoon lekker te genieten van de dingen die je doet en je niet schuldig te voelen als je niet rijdt.
Laatst bijgewerkt door Bloodymary op 07-09-18 18:50, in het totaal 1 keer bewerkt

senna21

Berichten: 11847
Geregistreerd: 17-03-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-18 18:47

Zolang je rekening houdt met zijn conditie en het paard voldoende bewegingsvrijheid heeft, is er niets aan de hand.
Van veel stapwerk krijgen paarden een goede basisconditie. Dus het hoeft niet snel of intensief.
Laatst bijgewerkt door senna21 op 07-09-18 18:49, in het totaal 1 keer bewerkt

LukieBradley

Berichten: 6558
Geregistreerd: 08-11-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-18 18:48

Die van mij loopt soms weken niet en dan wel (ik rij wel rustig hoor en belast hem niet te zwaar).
Rijd enkel buiten en voor de rest vermaakt die zich prima en heeft een chickie op de wei waar hij de hele dag mee rond banjert.
Hij mag nog niet eens zwaar belast worden.
En hij is 6... tsja zolang hij vrij rond kan looen grootste gedeelte van de tijd. Hij ziet er enkel alleen maar beter uit.
Ik zou het dus niet erg vinden mits ze wel genoeg vrije beweging hebben

kwii
Berichten: 1746
Geregistreerd: 23-04-08

Re: 1x in de week rijden

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-18 18:54

Het ligt helemaal aan je verwachtingen. Als je paard verder wel gewoon buiten loopt, zou ik me er niet te druk over maken :)
Hoe leuker je het rijden vind, hoe leuker dat ook voor je paard is. Liever 1x per week leuk trainen, dan 4x per week een bak stress!

Waya
Berichten: 23
Geregistreerd: 03-04-18

Re: 1x in de week rijden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-09-18 19:06

@CharmingS mijn paard is 15! Niet oud dus :D

De antwoorden doen me al goed! Heel erg bedankt! Ik denk dat ze er niet van achteruit gaat kwa bespiering vanwege het grondwerk. Alleen ik weet niet of ze het mist het rijden

Cinnepin

Berichten: 8928
Geregistreerd: 26-02-15
Woonplaats: Vdaal

Re: 1x in de week rijden

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-18 19:17

Zolang ie lekker buiten loopt niet hoor, ik rijd ook wel eens weken niet. Een paard is niet geboren om alleen bereden te worden he ;)

LukieBradley

Berichten: 6558
Geregistreerd: 08-11-04

Re: 1x in de week rijden

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-18 19:23

Mijn paard is vrolijker dan toen hij wel in training stond -:)

Koosnaamloos
Berichten: 241
Geregistreerd: 31-07-17

Re: 1x in de week rijden

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-18 19:33

Misschien ook verstandig om les te nemen. Het klinkt allemaal best onzeker.

alice0cullen

Berichten: 2434
Geregistreerd: 20-12-11
Woonplaats: Deventer

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-18 19:35

Zijn zat mensen die paarden alleen op de wei hebben staan, of voor een buitenrit je hier en daar.

Als jij je niet veilig voelt om met een harde wind te rijden, of in de regen of omdat paardlief wat druk doet, dan niet. Paard wordt er niet slechter of beter van als die maar een beetje aandacht krijgt.

lies_sparkle

Berichten: 6126
Geregistreerd: 19-06-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-18 20:00

Mijn pony loopt nu ook eens per week, max 2. Hij komt wel de hele dag lekker buiten.
Als ik met hem train is het heel licht, max. 20 minuten want zoals eerder al gezegd, je moet wel rekening houden met de basisconditie :)

Marocje
Berichten: 5600
Geregistreerd: 26-03-11
Woonplaats: Gelderland

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-18 20:24

Juist omdat je nog andere dingen doet zoals longeren en grondwerk, denk ik dat dit een hele fijne en gezonde afwisseling is. Een paard is idd niet geboren met een zadel, ‘wij’ hebben het een gewoonte gemaakt dat ie bereden zou moeten worden. Maar de afwisseling is juist zo fijn. Goed voor de band ook. Ik geniet van de lange boswandelingen samen, maar erop doe ik niet, dat ‘durf’ ik alleen in de bak. Maar mijn pony wordt echt lekker los weer door het Werken Aan De Hand en longeren. Heb daar weer veel profijt van onder het zadel.

Malbec
Berichten: 1948
Geregistreerd: 09-06-10
Woonplaats: Gorinchem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-18 20:58

Ik voel me ook weleens schuldig als ik soms maar 1 a 2x per week rij, maar als ik dan op stal kom en mijn paardje uit de wei haal merk ik echt niet aan dr dat ze dat heel erg vindt. (Ik ben er wel bijna elke dag en de ene week rij ik vaker dan de andere week)
Ze staat 24/7 buiten met hooi en gras, ik longeer veel op verschillende manieren, doe weleens grondwerk, wandel met d’r aan de hand, we spelen een beetje in de bak of ze krijgt haar bak voer alleen, ze vindt het wel prima. Als ik ga rijden als ik eigenlijk geen zin heb of me een beetje onzeker voel, krijg ik bijna altijd spijt van dat ik opgestapt ben.

Ik denk eerder dat het tussen ‘onze’ oren zit dat het erg is dan dat een paard het erg vindt.
Mits je daar natuurlijk je rijden op aan past, haha. Niet dat je na een week niet rijden opeens zware oefeningen gaat vragen ofzo :Y)
Laatst bijgewerkt door Malbec op 07-09-18 20:59, in het totaal 1 keer bewerkt

Malbec
Berichten: 1948
Geregistreerd: 09-06-10
Woonplaats: Gorinchem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-18 20:58

Marocje schreef:
Juist omdat je nog andere dingen doet zoals longeren en grondwerk, denk ik dat dit een hele fijne en gezonde afwisseling is. Een paard is idd niet geboren met een zadel, ‘wij’ hebben het een gewoonte gemaakt dat ie bereden zou moeten worden. Maar de afwisseling is juist zo fijn. Goed voor de band ook. Ik geniet van de lange boswandelingen samen, maar erop doe ik niet, dat ‘durf’ ik alleen in de bak. Maar mijn pony wordt echt lekker los weer door het Werken Aan De Hand en longeren. Heb daar weer veel profijt van onder het zadel.


Precies dit!
Zo ervaar ik het ook, haha!

Waya
Berichten: 23
Geregistreerd: 03-04-18

Re: 1x in de week rijden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-09-18 09:43

@Koosnaamloos ik neem al lessen :) Iedereen bedankt voor jullie antwoorden doet mij goed! Mijn paard staat de hele dag buiten in een grote wei dus huppelt daar ook de hele dag rond.

En inderdaad een paard is niet geboren om alleen maar te rijden! :) Ik voel me nu al niet meer zo schuldig dank jullie!

Gini
Berichten: 17906
Geregistreerd: 18-10-06
Woonplaats: Belgje

Re: 1x in de week rijden

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-18 09:50

Niet schuldig voelen! Als jij je bij 1 keer rijden prettig voelt, moet je gewoon 1 keer rijden. Als je nu jezelf gaat verplichten van er 4 keer per week op te kruipen en je zit er dan 3 keer per week met lichte tegenzin of onzekerheid op, daar heeft jouw paard niks aan en daar heb jij niks aan.

LukieBradley

Berichten: 6558
Geregistreerd: 08-11-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-18 09:51

Toen de mijne verplicht rust had en oo de vorige stal alleen in zijn wei moest staan voelde ik me wel schuldig.
Hij werd gevaarlijk en verveelde zich dus ontwikkelde nare streken.
Nu na herstel en dat hij loopt en 24/7 buiten met sociaal contact heb ik een heel lief en braaf paard terug waar iedereen op weg rijd. Nu voel ik me ook niet meer schuldig.
Zolang je die dingen in de gaten houd en je ‘trainingen’ erop aan past is het goed toch

Amber_anne

Berichten: 6912
Geregistreerd: 09-04-18

Re: 1x in de week rijden

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-18 09:55

Ik denk dat het nadeliger is als jij onzeker opstapt en bang bent dan als je maar 1 keer in de week opstapt en het dan goed gaat

Jetta

Berichten: 3987
Geregistreerd: 19-01-02
Woonplaats: Aan de rand van de stad

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-18 09:57

Een paard vraagt er niet om gereden te worden. Als je paard zich lekker in de kudde kan bezighouden en daarbij voldoende bewegingsruimte heeft, is er niets aan de hand. Je diet ook veel andere dingen met je paard, veel paarden hebben niet zoveel afwisseling. Waaraan denk je te merken dat je paard zich misschien verveelt?
Voor jezelf: Er zijn goede instructeurs die je kunnen helpen bij angst door bv een val. Gun jezelf zo’n coach! Het leven van jou en je paard zal er fijner van worden.

A3a1
Berichten: 2761
Geregistreerd: 07-04-16
Woonplaats: Sleewijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-18 09:58

Lijkt mij geen probleem, als je verder er mee bezig bent.
Wel zou je bv kunnen gaan wandelen om haar conditie op peil te houden.

A3a1
Berichten: 2761
Geregistreerd: 07-04-16
Woonplaats: Sleewijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-18 09:58

Lijkt mij geen probleem, als je verder er mee bezig bent.
Wel zou je bv kunnen gaan wandelen om haar conditie op peil te houden.

Kyno

Berichten: 10422
Geregistreerd: 07-09-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-18 09:58

Doe wat goed voelt en ga geen dingen doen omdat je denkt dat het zo hoort. Ga niet over je eigen grenzen heen en houdt plezier in wat je doet. Zoek zo nodig fijne begeleiding voor je angst.

Ik heb 2 paarden waarvan ik de ene niet eens rijd. Met haar wordt grondwerk, werken aan de hand en wandelen in het bos gedaan. Mijn andere merrie is wel ohz maar rijd ik alsnog maar 2x per week gemiddeld, waarvan 1x een buitenrit. (Wordt ook aan de hand en de longe gewerkt)
Bevalt prima, ze is goed op conditie en zit fijn in haar lijf en bespiering voor een recreatieve ruiter.
In de winter is het sowieso niet altijd mogelijk te trainen en wordt er soms ook weken alleen gewandeld en wat communicatie oefeningetjes gedaan in de paddock. Ze worden wel 24/7 buiten gehouden met schuilstal. Geen rijbak.

Waya
Berichten: 23
Geregistreerd: 03-04-18

Re: 1x in de week rijden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-09-18 10:05

Dank jullie wel :) Naar buiten lekker stappen is inderdaad ook nog een optie

Ginny135
Berichten: 313
Geregistreerd: 02-08-16

Re: 1x in de week rijden

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-18 22:58

Ga vooral doen wat goed voelt en waar jullie beide plezier van hebben!