ex hoefbevangen pony te mager en weinig energie

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
Petra_O

Berichten: 3137
Geregistreerd: 24-10-03

ex hoefbevangen pony te mager en weinig energie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 07-09-18 13:10

Mijn pony is het afgelopen jaar flink in de lappenmand geweest. Eerst is ze helaas voor de tweede keer hoefbevangen geweest. Uiteraard is ze toen op dieet gezet en flink afgevallen. Zodra het weer kon ben ik weer stevig met haar aan het werk gezet en tot een paar weken geleden ging het eigenlijk wel prima. Ze was op de ribben iets mager, maar zat wel mooi in de spieren en zag er prima uit.

Nu ongeveer vijf weken geleden heeft ze het helaas voor elkaar gekregen om haar ooglid helemaal kapot te scheuren. Ze is op de kliniek onder narcose gehecht en toen ik haar kwam halen was ze flink afgevallen, waarschijnlijk van de stress. Ook was ze erg moe en sloom. Ik heb me door de dierenarts laten vertellen dat dit door de narcose kan komen.
Weer thuis heb ik haar onbeperkt droog hooi gegeven en haar ook voorzichtig weer op het gras gezet omdat ze zo dun was. Dit was een landje met doorgeschoten lang gras. Uiteraard heb ik dat langzaam opgebouwd, maar na een paar dagen werd haar manenkam toch weer dik, dus niet meer laten grazen.

Inmiddels zijn we een paar weken verder en ze is wel iets aangekomen, maar niet heel veel. ik heb haar weer wat opgepakt in het werk, maar ik vind haar nog steeds traag en ze lijkt ook veel spieren kwijt te zijn.
Ik wil haar in de voeding wat extra ondersteunen, maar ik weet niet heel goed hoe ik dat moet doen in verband met de gevoeligheid voor HB.
Ze krijgt nu een halve schep Marstall Faser-light, vitamine brok (Pavo Vital) en een scheut lijnzaad-olie. Ik heb de muesli al verhoogd, ze kreeg eerst ongeveer 2 handjes (1 maatbekertje van de pavo vital). Ze krijgt buiten in de kudde vrijwel onbeperkt hooi (ze staat 's nachts apart met haar eigen hooibak) en af en toe wat voordroog erbij. Voordroog heeft ze ook al snel last van qua suikers.

Nu wil ik haar dus wat extra geven qua voeding voor spieropbouw en energie zonder dat er extra suikers in zitten. Mevrouw is ook een zeer moeilijke eter, poeders etc gaan er erg slecht in en veel soorten voer eet ze niet. Mijn ideeën zijn verder een beetje op. Wat kan ik haar nog extra gaan voeren?


Hevonen

Berichten: 5593
Geregistreerd: 21-01-04
Woonplaats: up north

Re: ex hoefbevangen pony te mager en weinig energie

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-18 13:11

Ik gaf aan onze, snel hoefbevangen, pony seniores priores toen ze hetzelfde probleem had. Luzerne (zonder suiker) werd aangeraden, maar helaas werd ze daar vrijwel onmiddellijk hoefbevangen van.

Voor bijzondere (niet beslist paardgerelateerde) replica's en living history spullen.
ARRE remaining history
Zij werken ook op bestelling! (smeedwerk, hout-, hoorn- en beenbewerking, leer, huiden, en nog veel meer)


Petra_O

Berichten: 3137
Geregistreerd: 24-10-03

Re: ex hoefbevangen pony te mager en weinig energie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 07-09-18 13:27

lucerne heeft ze in het verleden wel zonder problemen gehad, maar ga het toch niet riskeren denk ik... Seniores priores kan ik wel proberen! Ze is helaas geen paard dat graag slobber eet, maar ik kan wel een schepje lenen van een stalgenoot om te testen.


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Annietje, Googlebot, Wepatja en 11 bezoekers