Starten zonder tanden advies/meningen gevraagd

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

 
 
kleinvosje
Blogger

Berichten: 19457
Geregistreerd: 16-03-07
Woonplaats: Cochrane, Alberta, CANADA

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-16 15:47

Jennyj01 schreef:
En gewoon starten? Als blijkt dat je aftrek hebt voor de tong maar verder een nette proef rijd zou je nog eens een dierenarts verklaring en je protocollen kunnen inleveren. Misschien dat ze je dan wel de dispensatie kunnen geven.


Zie mijn vorige post. De KNHS geeft echt geen dispensatie hiervoor, ook niet achteraf. Wat ik in die post schrijf zijn niet mijn woorden maar die van de KNHS. Dat het paard verder helemaal ok is maakt in deze niet uit.

Een schip dat aan de horizon verdwijnt is niet weg, je ziet het alleen niet meer...


Odysseus

Berichten: 22473
Geregistreerd: 15-06-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-16 15:53

Luz_ElenaE schreef:
Kennen wij niet dezelfde pony Anniek? Die loopt inderdaad succesvol M2 en ook in de B komt die met een jong manege meisje aardig mee.

Ligt er een beetje aan hoeveel die eruit steekt van een randje tot enkele cm. Maar het ziet er echt anders uit dan een paard dat in verzet is.

Gewoon een nette constante aanleuning zonder verstoringen, je zie echt dat het geen verzet is. En de jury punt hem dan ook als een gezonde pony



Ja wij hebben het over dezelfde :j

Myrthee_

Berichten: 2567
Geregistreerd: 12-07-10
Woonplaats: Aalsmeer

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 26-04-16 17:20

KNHS weigert inderdaad dispensatie op een paard ten alle tijde.

Ik denk dat ik gewoon een keer een dagkaart aanschaf en kijk wat er uit komt qua resultaat.

Tong flappert er gewoon recht onder uit. Vaak houdt ze 'm goed in de mond maar zodra ze echt ontspant laat ze hem meer hangen. Welicht dat dit wel nog wat weg trekt. Ze staat pas anderhalve maand zonder haar tanden, dus ze kan natuurlijk nog verder hierin aanpassen.

Heel erg bedankt voor alle reacties in elk geval!!

Madammeke // Don Winchester // Illustrade VKH //Miss Abbadon TW // Doornroosje du Vlist

haike
Berichten: 13517
Geregistreerd: 06-10-01
Woonplaats: Brabant

Re: Starten zonder tanden advies/meningen gevraagd

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-16 00:17

Ik heb ook aantal jaar een paard gereden die tong uit kon steken, aangewend gedrag en lastig te verbeteren. Had soms dagen totaal niet deed, maar ook dagen met alles zichtbaar was. Paard zelf liet in lopen geen spanning zien.
Op wedstrijd werd er wisselend mee omgegaan, sommige jurys trokken bij elk onderdeel er een punt af maar de meesten gaven er alleen als algemeen beeld een lager cijfer voor met opmerking erbij over tong.
Uiteindelijk nog zzl en Young riders gestart met dit paard en dikke scores behaald dus het is zeker mogelijk te starten.
Reed tm half z2 op trens, daarna overgestapt op s&t maar maakte wua beoordeling geen verschil.

Tiestoxxx
Berichten: 9
Geregistreerd: 13-04-18

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-18 00:01

Myrthee_ schreef:
Lieve bokkers,

Door de gevolgen van EOTRH zijn de snijtanden van mijn merrie anderhalve maand geleden verwijderd. Door de EOTRH zijn er cementklompen aan de tandwortels ontstaan wat zeer pijnlijk is voor het paard.

Nu zijn de tanden dus verwijderd maar hierdoor hangt haar tong vaak net wat buiten haar mond. Logisch natuurlijk want de tong wordt niet meer door tanden binnen gehouden.

Aangezien ik graag met mijn merrie wilde starten heb ik het KNHS gemaild met de vraag of hier dispensatie o.i.d. voor aan te vragen is. Helaas geeft KNHS stug aan dat tong uit mond verzet/aanleuningsproblemen zijn en dus een minpunt.

Lijkt me vanzelfsprekend dat starten niet meer aansprekend is omdat ze waarschijnlijk op elk onderdeel dan minpunten zal lopen.

Mijn merrie is een M2 paard met de basis van Z er in. Het zou natuurlijk erg jammer zijn als we de B dan amper nog door komen..

Ik vroeg me dus af of er bokkers zijn die ervaringen hiermee hebben of meningen hebben hierover.

Alvast bedankt :)


Ik ben eigenlijk wel benieuwd hoe je ervaringen uiteindelijk zijn?! Ben je no gestart?

superpony
Berichten: 25398
Geregistreerd: 25-02-05

Re: Starten zonder tanden advies/meningen gevraagd

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-18 00:20

Het is ronduit belachelijk, want dit heeft niks met training te maken of een lichamelijk iets waardoor een paard minder goed kan functioneren of bijv hulpmiddelen nodig heeft.

Onze shet heeft sinds 2015 geen snijtanden meer, ook door eotrh en die laat zijn tong er ook ene stukje uit hangen zonder hoofdstel of bit. Als ik bijv met hem grondwerk of hij staat soms ontspannen te staan, piept er een stukje tong uit. Dus wie denkt dat het alsnog met verzet of rij technieken te maken heeft, dat is onzin.

Het zou zeker in de basis sport gewoon geaccepteerd moeten worden. Een goed oog ziet namelijk ene duidelijk verschil tussen dat stukje tong dat eruit piept of verzet, teveel spanning etc.

Hierdoor werken ze alleen in de hand dat mensen paarden met pijn laten doorlopen, omdat je anders minder makkelijk kan starten door dit probleem. Maar goed.....KNHS staat voor mij sws heel ver van de paarden af.

Rex_Rolfo

Berichten: 5377
Geregistreerd: 27-07-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-18 07:42

Tiestoxxx schreef:
Ik ben eigenlijk wel benieuwd hoe je ervaringen uiteindelijk zijn?! Ben je no gestart?

Je hebt een speciale reden om een topic van 2,5 jaar oud te kicken?

Tiestoxxx
Berichten: 9
Geregistreerd: 13-04-18

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-18 08:07

Rex_Rolfo schreef:
Tiestoxxx schreef:
Ik ben eigenlijk wel benieuwd hoe je ervaringen uiteindelijk zijn?! Ben je no gestart?

Je hebt een speciale reden om een topic van 2,5 jaar oud te kicken?


Ja, mijn paard heeft ook eorth mist al 5 snijtanden en de rest moet er nu ook uit. Ik was gewoon nieuwsgierig. Verder zag ik hier geen topics over

Myrthee_

Berichten: 2567
Geregistreerd: 12-07-10
Woonplaats: Aalsmeer

Re: Starten zonder tanden advies/meningen gevraagd

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 04-09-18 10:57

Ja hoor, ik ben nog gestart! Uiteindelijk bleek dat mijn merrie haar tong tijdens het rijden eigenlijk heel goed binnen hield.
Zo nu en dan liet ze 'm wat hangen en dan kreeg ik er wel een opmerking over op mijn protocol.

Madammeke // Don Winchester // Illustrade VKH //Miss Abbadon TW // Doornroosje du Vlist

Tiestoxxx
Berichten: 9
Geregistreerd: 13-04-18

Re: Starten zonder tanden advies/meningen gevraagd

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-18 11:13

Bedankt voor je antwoord! Ik ga het straks ook is bekijken.


AlinaSmit
Berichten: 40
Geregistreerd: 13-11-11

Re: Starten zonder tanden advies/meningen gevraagd

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-18 13:46

Blij om te horen dat het goed is afgelopen Myrthe. Wel verder gekomen dan de B dus <<). Succes Tiestoxxx, hoop dat het voor jou ook zo goed afloopt

Misty12

Berichten: 7047
Geregistreerd: 31-10-05
Woonplaats: omgeving enschede, op de fiets, bij de paarden en soms gewoon in huis.

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-18 14:04

Ooit een paard bij ons op de manege , die moest ook al zijn voortanden laten trekken. Als dat paard ontspannen stond, liep bungelde zijn tong ook altijd uit zijn mond. Het was een ex-springpaard en zodra hij in de gaten had dat er gesprongen werd in de les, kreeg hij spanning op zijn mond (lippen op elkaar) en kon zijn tong wel binnenboord blijven. Gewoon omdat hij super geconcentreerd werd. Misschien dat jouw paard in de wedstrijdring ook haar mond sluit door concentratie. Ik zou het over een tijdje gewoon eens proberen en gaan starten. Kijken hoe je paard zich houdt en wat de jury er van zegt.

Heb geen spijt van de dingen die je doet, maar van de dingen die je niet gedaan hebt.
It's easier to leave than to be left behind- R.E.M. -leaving New York
Irma, my star in heaven 23-05-1990 - 27-05-2019

Tiestoxxx
Berichten: 9
Geregistreerd: 13-04-18

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-18 14:20

Misty12 schreef:
Ooit een paard bij ons op de manege , die moest ook al zijn voortanden laten trekken. Als dat paard ontspannen stond, liep bungelde zijn tong ook altijd uit zijn mond. Het was een ex-springpaard en zodra hij in de gaten had dat er gesprongen werd in de les, kreeg hij spanning op zijn mond (lippen op elkaar) en kon zijn tong wel binnenboord blijven. Gewoon omdat hij super geconcentreerd werd. Misschien dat jouw paard in de wedstrijdring ook haar mond sluit door concentratie. Ik zou het over een tijdje gewoon eens proberen en gaan starten. Kijken hoe je paard zich houdt en wat de jury er van zegt.



Dat ga ik zeker doen! Bedankt voor je reactie.

Myrthee_

Berichten: 2567
Geregistreerd: 12-07-10
Woonplaats: Aalsmeer

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 07-09-18 20:31

AlinaSmit schreef:
Blij om te horen dat het goed is afgelopen Myrthe. Wel verder gekomen dan de B dus <<). Succes Tiestoxxx, hoop dat het voor jou ook zo goed afloopt


Ja uiteindelijk L1 met winst. Daarna helaas blessure en toen die over was een eind van de dracht. Nu mag het veulen bijna afgespeend worden, maar staat mevrouw met een peesblessure. Dus haar wedstrijd carriere zit er met haar 24 jaar toch wel op denk ik :=

Madammeke // Don Winchester // Illustrade VKH //Miss Abbadon TW // Doornroosje du Vlist


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 68 bezoekers