Eerste auto

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

 
 
Myka

Berichten: 698
Geregistreerd: 15-06-18
Woonplaats: Nederland

Eerste auto

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 07-09-18 12:27

Ik had al even gezocht naar een recent topic, maar ik kon even niks vinden.

Ik ga morgen dus voor het eerst kijken bij een auto om te kopen. Wat zijn goede tips en tricks? De auto die ik op het oog heb is een Citroën C1 uit 2006, net iets meer dan 130.000km.
Ik las dat garantie niet automatisch bij de auto zit, hoe zit het dan als er toch iets kapot gaat? Ik wil hem kopen bij een autodealer, ik heb namelijk 0 verstand van auto's. Moet ik dan nog ergens anders een aankoopkeuring doen of is dat niet per se nodig?
Wat zijn vragen die ik móet stellen? :D

Alvast bedankt

live laugh love


Goof

Berichten: 28759
Geregistreerd: 12-05-05
Woonplaats: Thuis

Re: Eerste auto

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-18 12:30

Er zijn echt enorm veel topics over 1e auto's ;)
Als je eveb zoekt heb je al je antwoorden op je vragen.
Succes en veel rijplezier.

Rex_Rolfo

Berichten: 5377
Geregistreerd: 27-07-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-18 12:31

Vraag in dit geval of de koppeling al eens is vervangen. Die kan lang goed blijven maar het komt ook met enige regelmaat voor dat de koppeling van een Aygo/107/C1 net boven de ton aan vervanging toe is.

maaikemuis
Berichten: 5273
Geregistreerd: 16-06-06
Woonplaats: Het randje van Almere

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-18 12:34

Doe... het... niet... ik heb die van mij weggedaan bij 90.000 km. Omdat ik de lekkages ernstig zat was (bouwfoutje bij dit type auto uit de bouwjaren 2006-2010 ommenabij). En dan heb ik het niet over de katalysator, de warmtepomp en de remblokken die vervangen moesten worden onder de 60.000 km. Mijn maandagmorgenmonster is verkocht, voor 3500 euro en rijdt nog altijd (lek) rond. En ik hoop dat ze de koppeling hebben vervangen want die mocht nog net.

Er zijn economisch betere tweedehands auto’s te vinden. Zeker als deze al 130.000 km heeft gedaan.

minouesmee

Berichten: 7422
Geregistreerd: 04-11-07
Woonplaats: Utrecht

Re: Eerste auto

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-18 12:37

Wat vragen ze voor de auto?

Mind, use your power. Spirit, use your wings..
www.donquiequine.nl

Myka

Berichten: 698
Geregistreerd: 15-06-18
Woonplaats: Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 07-09-18 12:38

maaikemuis schreef:
Doe... het... niet... ik heb die van mij weggedaan bij 90.000 km. Omdat ik de lekkages ernstig zat was (bouwfoutje bij dit type auto uit de bouwjaren 2006-2010 ommenabij). En dan heb ik het niet over de katalysator, de warmtepomp en de remblokken die vervangen moesten worden onder de 60.000 km. Mijn maandagmorgenmonster is verkocht, voor 3500 euro en rijdt nog altijd (lek) rond. En ik hoop dat ze de koppeling hebben vervangen want die mocht nog net.

Er zijn economisch betere tweedehands auto’s te vinden. Zeker als deze al 130.000 km heeft gedaan.

Oh, help. Dat klinkt niet zo best.. Ik dacht dat dit soort juist wel aangeraden werden als eerste auto. :o Wat is in jouw ogen dan een betere optie?


minouesmee schreef:
Wat vragen ze voor de auto?

2850, ik heb een budget van 3000 :=

live laugh love

minouesmee

Berichten: 7422
Geregistreerd: 04-11-07
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-18 12:43

Voor dat geld kun je wel wat nieuwere auto’s krijgen met minder km op de teller. (C1 , aygo en 107)

Mijn Peugeot 107 sportium van 2011 met 87.500km is 3800€ waard volgens wijkopenautos.nl dus ik denk dat ze op marktplaats voor iets meer staan dan.

Mind, use your power. Spirit, use your wings..
www.donquiequine.nl

leeneliefje

Berichten: 4417
Geregistreerd: 24-10-07
Woonplaats: Rheden

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-18 12:46

Ik zou met jouw budget niet voor een peugout/renault/citroen gaan.
Lekker degelijk een volvo :) Wij hebben nu onze tweede volvo (1st is niet kapot gegaan maar heb ik zelf total loss gereden :roll:) en wil nooit meer anders. we hebben een vergelijkbaar budget dus moet makkelijk kunnen. Zit je ook nog mega veilig en geen gedonder qua onderhoud (behalve natuurlijk de normale reparaties zoals distributieriem en remschijven etc) maar die houdt je toch.

Azrael † | v Nero x Cabochon | Z1
Golden Elvis | v Wolkentanz x Wanderbursch II | Z2


Ilse_123

Berichten: 3767
Geregistreerd: 17-05-08
Woonplaats: Haaren

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-18 12:49

Volvo is wel wat groter (dus duurder) dan een C1. Als je naar dat segment kijkt zou ik eerder gaan kijken bij de aziaten. Suzuki's, Toyota's, Kia... Of de lekkere Duitse degelijkheid. Al is het met de volkswagens wel oppassen dat de vorige eigenaar geen 18 jarige man met petje was :').

leeneliefje

Berichten: 4417
Geregistreerd: 24-10-07
Woonplaats: Rheden

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-18 12:56

Ilse_123 schreef:
Volvo is wel wat groter (dus duurder) dan een C1. Als je naar dat segment kijkt zou ik eerder gaan kijken bij de aziaten. Suzuki's, Toyota's, Kia... Of de lekkere Duitse degelijkheid. Al is het met de volkswagens wel oppassen dat de vorige eigenaar geen 18 jarige man met petje was :').

Ja in het verbruik zijn ze absoluut niet zuinig :P
Maar ik houd persoonlijk wel van een auto met een beetje vermogen, trekt ook de trailer met gemak. Dus ik ben echt volvo fan *\o/*

Moet zeggen dat je ook zelf wel 'debet' bent aan het verbruik van je auto, als je als een halve gare optrekt etc is zelfs een renaultje twingo nog onzuinig. Met mijn oude v40 rijd ik meestal 1 op 12, mijn collega die een citroen d3 rijdt meestal 1 op 7, maar dat is dus verschil in rijstijl :')

Azrael † | v Nero x Cabochon | Z1
Golden Elvis | v Wolkentanz x Wanderbursch II | Z2


Myka

Berichten: 698
Geregistreerd: 15-06-18
Woonplaats: Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 07-09-18 13:11

Thanks voor de tips! :D

Ik heb nu ook een volkswagen (fox 1.2 trendline?) waar ik kan gaan kijken, ongeveer zelfde prijsklasse, iets minder km en uit 2008. Staat nu bij dealer, maar afkomstig van eerste eigenaar. Is dat positiever?

Overigens: ik ga er niet super veel mee rijden, ik fiets naar m'n werk. Het is vooral om m'n omgeving wat te vergroten, wat vaker naar familie te kunnen gaan en een uitstapje.

live laugh love

moonsparkle
Berichten: 21705
Geregistreerd: 21-03-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-18 13:18

Wat ook een optie is als je weinig rijdt is de chevrolet matiz(deawoo matiz) bij ons in het gezin hebben er twee zo'n auto gehad en ze zijn erg zuinig, en ze hebben 4 deuren en voor minder km en minder oud dan die c1 kun je er een kopen. Staan er genoeg op marktplaats.

Wist je dat veel planten eetbaar zijn en dat sommige ook heel gezond zijn? Je leert er meer over tijdens een wildplukwandeling


Linde99
Berichten: 859
Geregistreerd: 19-06-17

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-18 13:23

Ik vind dat persoonlijk best veel geld voor een auto van die leeftijd en met die km.

Ik heb mijn Ford Ka uit 2008 gekocht met 120.000 km op de teller voor €1850. Heb mijn vriend meegenomen die veel verstand van auto's heeft en er was niets mis met de auto waardoor de prijs lager zou worden.

Met testritje hebben wij de airco uitgetest of deze warm en koud werd, lichten, ramen, ruitenwissers, motorkap open en kijken of je iets ziet lekken. Auto even hoog in de toeren laten draaien, hard remmen (kijken of die goed remt, dan zijn de remschijven nog goed). Check of je geen gekke dingen voelt, ruikt en hoort. En check op roest. Als het gaat roesten komt de auto niet meer door de APK.

https://www.lindejansen.com
Instructrice Human & Horse in opleiding
Dressuurmatig grondwerk | longeren | werken aan de hand
Omgeving Zuid Holland & Utrecht

ZEJA

Berichten: 3101
Geregistreerd: 05-12-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-18 13:23

Kijk ook eens naar een mitsubishi.

We hebben er al meerdere gehad en nog nooit problemen op ooit een accu wissel na.

Zilfstar

Berichten: 7546
Geregistreerd: 24-10-07
Woonplaats: Bij die Zwarte en die Bonte

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-18 13:24

Tip: neem iemand mee die verstand heeft van auto's. Bij voorkeur een man. Klinkt banketstaaf maar ik merk dat ik als vrouw vooral ZO aangepraat wordt: mooi kleurtje heeft ie he? Past super al uw boodschapjes in... (ik heb al een aantal auto's in mijn leven mogen kopen dus spreek uit ervaring)

Heb ik mijn man mee dan gaat het ineens WEL over motorinhoud, vermogen, onderhoud, koppel etc. Bij vrouwen denken ze toch vaak dat we niet zo slim zijn en vooral NIKS van auto's afweten.

Dus zoek een man met verstand van auto's, laat hem je de belangrijkste zaken vertellen en verdiep je er een beetje in (NCAP is bij mij altijd heel belangrijk) neem deze man ook mee, laat HEM het verhaal doen alsof het voor hem wordt... en vuur af en toe een slimme vraag af. Zoals vermogen, laatste APK of beurt, te verwachten vervangen onderdelen, KM registratie etc. Succes.

Ow en wees niet TE gretig. Als ze door hebben dat je hem graag hebben wilt valt er over de prijs niet meer af te dingen! Zijn er wat minpuntjes doe jij kunt benoemen... dan kun je nog wat proberen te pingelen... "en anders kijk je wel even verder" Val ook niet voor de "Nu beslissen mevrouwtje om 14 uur heb ik nog een geïnteresseerde staan..." Die hebben ze namelijk ALTIJD. Dus ga UIT de showroom, weg van de auto (bij voorkeur als je hem ECHT helemaal super vindt) en overleg dan met jezelf of de man die je mee hebt of je het wel of niet moet doen.
Laatst bijgewerkt door Zilfstar op 07-09-18 13:27, in het totaal 1 keer bewerkt

De PaardenPsycholoog http://www.paardenpsycholoog.nl
onderdeel van Aurora Kaarna, holistische praktijk voor mens & dier: readings, energetische therapie, coaching en begeleiding, meditatie en mindfulness: http://www.aurorakaarna.nl

moonsparkle
Berichten: 21705
Geregistreerd: 21-03-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-18 13:26

ardo_iggy schreef:
Kijk ook eens naar een mitsubishi.

We hebben er al meerdere gehad en nog nooit problemen op ooit een accu wissel na.



Misschien handig om erbij te zetten wel model dan voor haar betaalbaar is, uit mijn hoofd is dat de mitsubishi space star.

Wist je dat veel planten eetbaar zijn en dat sommige ook heel gezond zijn? Je leert er meer over tijdens een wildplukwandeling

ZEJA

Berichten: 3101
Geregistreerd: 05-12-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-18 13:27


Walkure

Berichten: 1395
Geregistreerd: 03-03-14
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-18 13:32

Mijn eerste auto is toevallig een Citroen C2 uit 2004, had 130k gelopen en gekocht voor €2000,-. Leek helemaal in orde.

Prima auto, kwam er wel na nog geen halfjaar achter dat tijdens file rijden en warm weer de motor oververhitte omdat hij niet goed ventileerde. Naar de (vak)garage, daar zeiden ze ventilator kapot. +-600 euro voor een nieuwe maar moet wel een van Citroen zijn want anders past het niet. Ja hoi dat is die auto niet eens meer waard. Dus terug naar de verkoper daar hebben ze het gecheckt en het was niet eens de ventilator maar de waterpomp. Dus nieuwe (2e hands) waterpomp, koelventilator (want die zat er toch al op) en een nieuwe distributieriem voor 450 euro totaal. Was me toch een stuk goedkoper dan de 600 euro voor alleen een koelfan maarrr wat ik hiermee wil zeggen is, test de auto goed uit! Als ik bij de testrit file had gaan rijden had ik er waarschijnlijk wel achtergekomen dat er iets niet in orde was. Dus laat hem even stationair draaien, geef eens gas op de snelweg of rijd een stukje in de stad. Je kan nogsteeds niet alles uitsluiten en er kan uiteindelijk van alles mee mis zijn dus ja, het is een gok.
Test ook goed de lichten, cruise control als het op de auto zit, airco, ruitenwissers enzo :j

Ik heb mijn auto gekocht om mijn schooljaren mee uit te rijden, dus hopelijk red hij nog 1,5 jaar! Dan vindt ik wat mij betreft dat ik die investering er wel uit gehaald heb. Bij een autodealer heb je overigens vaak geen garantie, dus als je hem koopt is het 'jouw probleem' als er iets stuk gaat.

In elk geval succes en alvast veel plezier van je eerste auto!

Iemand die verongelijkt in het leven staat slaagt nooit.

Sunrise19

Berichten: 4395
Geregistreerd: 23-05-06
Woonplaats: Breukelen

Re: Eerste auto

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-18 13:49

Houdt bij een Volkswagen wel rekening met duurdere onderdelen. Ik heb een fox gehad en nu een lupo. Maar van beiden waren de onderdelen duurder dan van mijn Nissan waar sowieso al moeilijk onderdelen voor te krijgen was.

Ik kan een lupo wel aanraden als je zuinig wilt rijden. Ik ben 150 euro per maand kwijt incl brandstof, verzekering en wegenbelasting. Ik heb een diesel. Tank voor 30 euro mijn tank vol en rijd er rond de 800 km mee.

Ben jij minima of wil jij mensen helpen? Wordt lid van onze groep: https://www.facebook.com/groups/hulpgroepGeefNietOp

Manderino

Berichten: 1309
Geregistreerd: 18-02-06
Woonplaats: Heerhugowaard

Re: Eerste auto

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-18 13:53

Wij wilden een kleinere en zuinig autootje voor erbij, en hebben voor een polo gekozen, (uit 2003 dacht ik) zoo blij mee! Rijd super zuinig weegt bijna niets, echt een aanrader!

tiwi1969

Berichten: 7628
Geregistreerd: 04-04-10
Woonplaats: in een huis met een tuintje

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-18 13:58

Welk merk je ook gaat kopen:

gebruik Google om naar de betrouwbaarheid van dealers en handelaren te zoeken voor je gaat kijken. Bijv: Naam met een zoekwoord als klacht, ervaring, opgelicht etc.

Blijf uit de buurt van Apeldoorn vandaan, zitten heel veel laaielichters.

Als de vraagprijs erg laag is in vergelijking met anderen, zoek dan naar het addertje onder het gras.

Op Ovi.nl kan je de historie van de auto terugvinden en of de km stand betrouwbaar is. Hiervoor heb je het kenteken nodig. Is die afgeschermd in de advertentie, dan is er waarschijnlijk iets te verbergen.

Kleine auto’s zijn met 150.000 km vaak behoorlijk op, zeker als er altijd korte stukjes/stadsritjes mee gereden zijn.

Kijk in het onderhoudsboekje of de beurten zijn uitgevoerd en door wie. Kijk of de distributieriem op tijd vervangen is, duur noodzakelijk onderhoud dus als die eraan zit te komen krijg je sowieso hoge kosten, afhankelijk van merk en model €300-€500. Sommige auto’s hebben een distributie ketting, die hoeft niet vervangen te worden. O.a. Nissan Micra. Vraag ernaar bij de verkoper. Bij twijfel bel de merkdealer voor advies.

Maak altijd een proefrit waarbij je zelf rijdt. Ga ook een stukje de snelweg op, trek door in de versnellingen, rem een keer stevig op een rustige weg wn controleer alle functies als verlichting, airco etc. Neem hier rustig de tijd voor.
Vraag of de auto op de brug mag en check dan op olielekkage, roest en blaasjes in de lak van de dragende delen, de staat van de uitlaat, roest/gaten van de demper en op de verbinding van de buizen. Rubbers op scheuren en uitdroging.

Al weet je niet 100% waar je naar kijkt, doe dan alsof je er verstand van hebt, of liever nog: neem iemand mee met verstand van zaken.
Niet op de brug: niet kopen
Geen brug: handelaar die niets weet van de technische staat van de auto’s

Moet je ver rijden, bel dan op met dot soort vragen.

Succes!

Ik ga mijn eigen weg en heb mijn eigen doelen. Pak daar gerust van mee, maar ga je eigen weg.

xsensibel

Berichten: 1463
Geregistreerd: 02-02-13
Woonplaats: Capelle aan den ijssel

Re: Eerste auto

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-18 14:46

Wat dacht je van Volkswagen? Die dingen gaan rete lang mee. Die van mij is 21 jaar oud en rijdt als een tierelier. Nu niet meer want ik heb m in de prak gereden. Maar nooit geen gezeur gehad met die auto!

❥ Esprit

SincereQ
Berichten: 907
Geregistreerd: 22-02-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-18 14:50

Arnon schreef:
Thanks voor de tips! :D

Ik heb nu ook een volkswagen (fox 1.2 trendline?) waar ik kan gaan kijken, ongeveer zelfde prijsklasse, iets minder km en uit 2008. Staat nu bij dealer, maar afkomstig van eerste eigenaar. Is dat positiever?

Overigens: ik ga er niet super veel mee rijden, ik fiets naar m'n werk. Het is vooral om m'n omgeving wat te vergroten, wat vaker naar familie te kunnen gaan en een uitstapje.


Ik heb dezelfde Fox, mijn zus had een citroen c1. Echt de fox is 82729281 keer fijner! :Y) ligt steviger op de weg en rijdt fijner. Wanneer zij verder moest rijden was ik regelt mijn auto kwijt :') enige nadeel is dat je meer belasting betaalt.

shiroihebi
Berichten: 1951
Geregistreerd: 13-01-13

Re: Eerste auto

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-18 15:02

Ik heb een 107 gekocht met 104.000 op de teller voor 3500. Hij lekt inderdaad bij de achterklep, maar dat hebben ze nu dicht gemaakt nadat hij in januari ineens begon de toeteren en niet meer wilde ophouden. Te veel vocht in de auto, hele kofferbak stond vol met water en ik heb nooit wat door gehad. En inderdaad een keer de waterpomp er uit. Voor de rest nog niks mee gehad en rij er al ruim 2 jaar in.

Lindor92
Berichten: 6998
Geregistreerd: 14-05-07
Woonplaats: Hardenberg

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-18 15:05

Kijk eens naar Hyundai, Kia of Toyota, dat zijn betrouwbare auto's in betaalbare klasse.

Doressa <3 (Lotti x Elcaro) L1 + 12 Verkocht :(


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Condor, Dagmar80, Nanne en 49 bezoekers