Eetwaar voor paardjes

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

 
 
Diana_Mabel

Berichten: 7044
Geregistreerd: 04-02-02
Woonplaats: Houten

Re: Eetwaar voor paardjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-18 11:17

Wanneer iets groeit en bloeit zijn 2 verschillende dingen. Je geeft de hele plant dus afhankelijk het seizoen bloeit het of groeit het zeg maar :) In de winter bloeit en groeit er niet veel maar veel planten vind je het hele jaar door.

Hippisch ondernemer op het gebied van paardenwelzijn

"The best way we can show respect for our equine friends is to honor how they're made."
~ Dr. Juliet M. Getty


missfalki
Berichten: 2268
Geregistreerd: 25-10-15
Woonplaats: Salland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 07-09-18 11:22

Diana_Mabel schreef:
Wanneer iets groeit en bloeit zijn 2 verschillende dingen. Je geeft de hele plant dus afhankelijk het seizoen bloeit het of groeit het zeg maar :) In de winter bloeit en groeit er niet veel maar veel planten vind je het hele jaar door.



Klopt dat het 2 verschillende dingen zijn :o
maar .... het kleefkruid vonden mijn paardjes erg lekker,
maar dat vind ik nu dus helemaal niet meer ...
en zo nog wel meer planten die ik nu niet meer vind
terwijl de herfst nog beginnen moet :?

Dank voor je stukje over de sla en de andere groenten, goed om te weten! :j

Groet Karin.

[ITP] [FOTOVERZ]Hét oortjes topic
[VS] Eetwaar voor paardjes [&]
GEZOCHT 2 HOEFSCHOENEN VOOR BEER RENEGADE CLASSIC MAAT 0


Diana_Mabel

Berichten: 7044
Geregistreerd: 04-02-02
Woonplaats: Houten

Re: Eetwaar voor paardjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-18 11:30

Dat klopt wel wat je zegt, kleefkruid is meer vroeg voorjaar dat kan ik er wel bij zetten. Madeliefjes en paardenbloemen bloeien in het voorjaar, nu vind je alleen het blad.
Welke vind je nog meer niet van de kaart?

Hippisch ondernemer op het gebied van paardenwelzijn

"The best way we can show respect for our equine friends is to honor how they're made."
~ Dr. Juliet M. Getty

pien_2010

Berichten: 42805
Geregistreerd: 08-12-10
Woonplaats: Limousin

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-18 11:43

Dit topic volg ik al vanaf het begin en vind ik erg leuk en interessant. Hopelijk mag ik af en toe meepraten?
De paardjes hebben hier een grote wei waar inderdaad in de heggen en vooral in het voorjaar van alles groeit. Ik hou het van een afstandje in de gaten en grijp in als het te gek wordt: bijvoorbeeld Hercule onze krachtpatser die de hele dag op twee achterpootjes staat vanwege het eten van de kersen of appels uit de boom. Als ik zoiets zie, dan zet ik het eventjes af zodat ze alleen eventjes zelf mogen plukken on der onze toezicht.
Zo ook met de eikeltjes. Er liggen er nu nog maar een paar, dus kan geen kwaad. Maar zoals zoals vorig jaar er een tapijt van groene eikels ligt in de paddock, dan grijp ik in en als de paarden op de wei zijn, dan haal ik er vlug alles uit zodat er gewoon weer wat gevallen eikeltjes liggen als ze terug komen.
Ik ben niet gauw in paniek, want ik zie dat paardjes het vaak zelf regelen en soms zelfs een beetje eten van iets dat giftig zou zijn. Zolang het bij klein hapje blijft laat ik het gaan want wie weet waarom ze dit doen.
Helaas heb ik heel veel brandnetel dat ze echt niet lekker vinden. Dus nu besloten, dat als ik naar NL ga en de paarden op de wei dat ik vooraf toch een keer alles spuit zodat dit weg is paar weken later. Het wordt echt veel en veel te veel en ze doen er niets mee, ook niet als ik het met de bosmaaier maai en ook niet de verse brandnetels laat drogen en ze aan ze geef.
Kleefkruid daar zijn ze gek op, net als paardenbloemen en gele bloemen die hier vooral omhoog komen (geel ook) bij droogte. Deze laatste moeten we voorzichtig zijn want die kunnen te rijk zijn voor ze en risico geven op HB.
Vaak zie ik de paardjes smullen van de bramen in de struiken.
Ze zijn gek op fruit en ze kennen het goed. Paar weken geleden waren we de draad vergeten te doen en Polie zette het gelijk op een holletje en trok één rechte streep naar de appelboom waar al kleine appeltjes aanhingen ~~}> . Niet echt slim dus want wij kunnen ook heel hard rennen als het moet :)) . Maar ze had toch een tak al leeg geschraap, dekselse meid. Met name Polie zal de fruit voorjaarbloesems van de bomen eten als ze kans krijgt.

missfalki
Berichten: 2268
Geregistreerd: 25-10-15
Woonplaats: Salland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 07-09-18 12:56

Leuk weer meer mensen erbij :j welkom pien_2010 :wave:

@ Diana_Mabel
herderstasje vind ik niet meer en de muur is nu aan het verdwijnen, erg klein en veel minder als eerder.
En heb hier in de buurt ook nog niet alles gevonden van je kaart :o

Zag wel langs de grote weg (zat in de auto = niet handig) grote struiken met heel veel rode besjes bij elkaar,
zat nog wel iets groen blad aan en had zelf het idee dat het wel wat weg had van een meidoorn
of is er iets anders dat nu heel veel rode besjes heeft, ben benieuwd ... :Y)

Groet Karin.

[ITP] [FOTOVERZ]Hét oortjes topic
[VS] Eetwaar voor paardjes [&]
GEZOCHT 2 HOEFSCHOENEN VOOR BEER RENEGADE CLASSIC MAAT 0

Love_Mirra
Berichten: 1249
Geregistreerd: 25-08-10
Woonplaats: België

Re: Eetwaar voor paardjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-18 13:40

Hoi allemaal. Ik heb dit topic zonet gevonden en in 1 ruk helemaal doorgelezen. Ik wil graag blijven volgen, erg interessant dit!
Maar een bijdrage kan ik helaas nog niet plaatsen, ik ken nog niets van eetbare planten af helaas

Wie zegt dat geluk niet te koop is, heeft nog nooit een paard gehad..
Rust zacht mijn lieve kanjers! Ilja R.I.P. 30-7-2013 en Cayetano 26-6-2014

Rohol

Berichten: 658
Geregistreerd: 20-11-05
Woonplaats: Rotterdam

Re: Eetwaar voor paardjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-18 13:53

Ik kom ook volgen!
Vanaf het voorjaar wil ik onze uitloop gaan aankleden met eetwaar, dus hopelijk doe ik leuke ideeën op *D

<3 Cacharelle - Romeo - Julio - Dille - Kamille - Mister - Macho <3

Diana_Mabel

Berichten: 7044
Geregistreerd: 04-02-02
Woonplaats: Houten

Re: Eetwaar voor paardjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-18 15:44

Herderstasje klopt die is ook uitgebloeid. Muur gaat hier juist weer helemaal los! grappig.
Lijsterbes zit ook vol bessen en de roos vol met rozenbottels op dit moment is het herfst en hebben de struiken vruchten (noten en bessen) het kan dus eigenlijk best wel veel zijn :) maar lans de weg zou ik niet plukken.

Welke nieuwe bokkers! leuk dat jullie enthousiast zijn! praat gezellig mee kennis is niet nodig!

Ik lees over brandnetels spuiten dat zou erg spijtig zijn. De brandnetel wil daar blijkbaar erg graag groeien. Wist je dat vlinders hun eitjes leggen op brandnetels? alles heeft een functie.

Hippisch ondernemer op het gebied van paardenwelzijn

"The best way we can show respect for our equine friends is to honor how they're made."
~ Dr. Juliet M. Getty

pien_2010

Berichten: 42805
Geregistreerd: 08-12-10
Woonplaats: Limousin

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-18 15:48

Diane klopt dat alles een functie heeft, maar troost je er blijft nog heeeeeeeel veel brandnetel over voor de vlinders. Ik haal hoek je weg met gif omdat het flink uitbreid en ik er te vaak me pijn aan doe want de plek is te onhandig.

missfalki
Berichten: 2268
Geregistreerd: 25-10-15
Woonplaats: Salland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 07-09-18 16:25

Leuk nog meer nieuwe mensen erbij, welkom allen :wave:

Was de rode klaver vergeten, nu die niet meer bloeit weet je niet welke klaversoort je hebt,
zag geen verschil namelijk in de blaadjes, of mis ik iets ;)
Heb ze door elkaar staan, momenteel bloeit de witte nog wel ...
maar is ook sterk aan het minderen.

Groet Karin.

[ITP] [FOTOVERZ]Hét oortjes topic
[VS] Eetwaar voor paardjes [&]
GEZOCHT 2 HOEFSCHOENEN VOOR BEER RENEGADE CLASSIC MAAT 0

Hilary

Berichten: 9203
Geregistreerd: 22-05-04

Re: Eetwaar voor paardjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-18 20:23

Kleefkruid heeft het bij ons tot ongeveer een maand geleden goed gedaan, toen werd het bruin en zaten de bolletjes overal.
Mijn merrie houdt erg van kleefkruid, dus als brave baas dacht ik vorig jaar "laat ik een zakje bestellen bij de paardendrogist, dat vindt ze vast lekker". Niet dus. Heb het maar aan mijn ruin gevoerd.
Wat je momenteel ook niet ziet, maar in het voorjaar wel: fluitekruid. Is merrie ook dol op.

Oy with the poodles, already

missfalki
Berichten: 2268
Geregistreerd: 25-10-15
Woonplaats: Salland

Re: Eetwaar voor paardjes

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 07-09-18 20:58

Wat een verschil kleefkruid is hier al veel langer weg ruim 2 maand denk ik ...

Fluitekruid ken ik nog helemaal niet, benieuwd hoe dat er uit ziet en misschien herken ...

Groet Karin.

[ITP] [FOTOVERZ]Hét oortjes topic
[VS] Eetwaar voor paardjes [&]
GEZOCHT 2 HOEFSCHOENEN VOOR BEER RENEGADE CLASSIC MAAT 0

Diana_Mabel

Berichten: 7044
Geregistreerd: 04-02-02
Woonplaats: Houten

Re: Eetwaar voor paardjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-18 10:51

Fluitekruid bloeit in het voorjaar (mei-juni) met witte schermbloemen je ziet ze veel in de berm en langs de sloot. De plant wordt vrij hoog zo´n 60-150 cm. Maar ik heb ze nog niet hoger dan een meter gezien. Het dank zijn aan het feit dat van de stengel fluitjes gemaakt kunnen worden.

Determineren:
Stengels: De rechtopstaande, holle en gegroefde stengels zijn bovenaan vrijwel kaal. Onderaan groeien op de ribben korte, teruggerichte haren.
Blad: De dofgroene bladeren zijn twee- tot drievoudig geveerd. De deelblaadjes zijn langwerpig toegespitst. De bladonderkant is zachtbehaard op de ribben en aan de bladranden. Ook de bladscheden zijn dicht behaard op de ribben en aan de randen wollig gewimperd.

Wel goed opletten, want er zijn wat planten die er enigszins op lijken, maar die in de praktijk giftig zijn. Als je wild geplukt fluitenkruid in je eten verwerkt, zorg er dan voor dat je zeker weet dat het fluitenkruid is.

Een plant die er wat op lijkt, maar giftig is is de waterscheerling. Het plantje groeit voornamelijk naast waterpartijen en is te herkennen aan het gele giftige sap dat vrij komt bij het afbreken.
Ook de dolle kervel is giftig en de naam komt van het gedrag van dieren in de wei, op het moment dat ze er een beetje van gegeten hebben. De dieren lijken dan ietwat dronken.

Hippisch ondernemer op het gebied van paardenwelzijn

"The best way we can show respect for our equine friends is to honor how they're made."
~ Dr. Juliet M. Getty

stitchlover

Berichten: 2600
Geregistreerd: 20-06-07
Woonplaats: Noord-Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-18 11:03

Ik heb mijn paard gisteren flink blij gemaakt met vers geknipte distels. Schijnt een bron van vitamine B te zijn :j

Ushi Rust zacht 01-12-2011
Stitch Professioneel grasmaaier
Busted B+13 / L1+14/ L2+12/ M1+20/ M2+10/ Z1+18/ Z2+15/ ZZ-L+13/ ZZ-Z+11/ PSG+5/ InterI+3
Murphy Basis

s_v

Berichten: 1795
Geregistreerd: 13-02-09
Woonplaats: Wuustwezel

Re: Eetwaar voor paardjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-18 11:45

Interessant weer allemaal :)

Hier hebben ze gisteren weer wat wilg en populier gekregen, vinden ze tot nu toe het lekkerste :j
Afbeelding

Wat ik me nog afvraag, takken van de tamme kastanje mag je geven, maar eten ze de kastanjes zelf ook?

Evrybody is a genius, but if you judge a fish by its ability to climb a tree, it will live it's whole life believing that it is stupid -:) -Albert Einstein-
Volg de avonturen van mijn mini & maxi <3 [VOLG] Als paardenkriebels terug wakker worden ...

pien_2010

Berichten: 42805
Geregistreerd: 08-12-10
Woonplaats: Limousin

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-18 12:19


belle_boef

Berichten: 10716
Geregistreerd: 13-02-08
Woonplaats: Drenthe

Re: Eetwaar voor paardjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-18 12:46

Afbeelding
Sierriet/gras vinden ze hier ook lekker.
Gisteren biologische basilicum voor gehouden maar dat smaakte ze niet.

stitchlover

Berichten: 2600
Geregistreerd: 20-06-07
Woonplaats: Noord-Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-18 13:00

Afbeelding

Ik wist wel dat hij distel graag at. Had er wat in mijn tuin woekeren, dus toch maar even opgezocht. Blijkbaar een bron van vitamine B en goed voor de lever!

Het hoopje distel werd dan ook verkozen boven het hooi en zijn slobber :')

Ushi Rust zacht 01-12-2011
Stitch Professioneel grasmaaier
Busted B+13 / L1+14/ L2+12/ M1+20/ M2+10/ Z1+18/ Z2+15/ ZZ-L+13/ ZZ-Z+11/ PSG+5/ InterI+3
Murphy Basis

missfalki
Berichten: 2268
Geregistreerd: 25-10-15
Woonplaats: Salland

Re: Eetwaar voor paardjes

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 09-09-18 13:23

Leuk de aanvullende stukjes over fluitekruid, ga volgend jaar zoeken ...
of het de echte zijn of dat het toch een ander soort is wat hier groeit ...

Ook de andere aanvullingen, erg handig, TOP +:)+

Zelf een tak van de hazelaar gegeven, om te testen,
bij beide paardjes tak niet weergevonden :9

Groet Karin.

[ITP] [FOTOVERZ]Hét oortjes topic
[VS] Eetwaar voor paardjes [&]
GEZOCHT 2 HOEFSCHOENEN VOOR BEER RENEGADE CLASSIC MAAT 0

Diana_Mabel

Berichten: 7044
Geregistreerd: 04-02-02
Woonplaats: Houten

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-18 18:14

Je paard kijkt er zo grappig bij :)

Leuk dit!

Riet vinden ze heerlijk inderdaad.

Zaaien jullie ook zelf voor de paarden? wij hebben op stal een kruiden strook gezaaid. Ze zijn er dol op! ze dringen altijd voor de draad en jagen elkaar soms de tent uit voor dat ene blaadje.


Hippisch ondernemer op het gebied van paardenwelzijn

"The best way we can show respect for our equine friends is to honor how they're made."
~ Dr. Juliet M. Getty

s_v

Berichten: 1795
Geregistreerd: 13-02-09
Woonplaats: Wuustwezel

Re: Eetwaar voor paardjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-18 18:24

Zo, distels verzieken boven slobber? Dan moeten ze het wel heel lekker vinden :9

Van dat siergras riet wist ik niet, snijdt dat niet? Ik kan me herinneren dat mijn papa vroeger altijd zei dat ik nooit riet mocht plukken omdat je daar zo'n lelijke snijwonden van kon krijgen :=

Wat staat er zoal in die kruidenstrook van kruiden Diana?

Zoiets vind ik heel interessant om te weten! Onze paddock paradise is nog volop in ontwikkeling, maar ik wil ook graag een strook/hoekje kruidenmix inzaaien/door zaaien naast het gewone gras :)
Mijn schoonzus verkoopt losse zaden, dus het leek me wel leuk om zelf iets samen te kunnen stellen, wat het grootste gedeelte van het jaar bloeit en dat af en toe open te stellen voor ze zodat ze zelf kunnen gaan 'plukken' :j

Evrybody is a genius, but if you judge a fish by its ability to climb a tree, it will live it's whole life believing that it is stupid -:) -Albert Einstein-
Volg de avonturen van mijn mini & maxi <3 [VOLG] Als paardenkriebels terug wakker worden ...

belle_boef

Berichten: 10716
Geregistreerd: 13-02-08
Woonplaats: Drenthe

Re: Eetwaar voor paardjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-18 19:22

Vanmiddag brandnetels geknipt. Die hebben ze mooi opgeruimd toen de prik eraf was. Ideaal

missfalki
Berichten: 2268
Geregistreerd: 25-10-15
Woonplaats: Salland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 09-09-18 19:47

Zo'n kruidenstrook lijkt mij ook ideaal (voor in de toekomst) & handiger ook als een (groot) stuk
eerst uitvinden wat geschikt is en in verschillende tijden van het jaar je het kan geven ...
Benieuwd wat er in jouw kruidenstrook staat Diana_Mabel :j

Ook benieuwd naar andere ideeën :)* om meer kruiden/planten/struiken bij elkaar te zetten
wat goed past (hoogte en niet overwoekerd e.d.) en wat eetbaar is voor paardjes.

@belle_boef hoe krijg je de prik uit brandnetels :?

Groet Karin.

[ITP] [FOTOVERZ]Hét oortjes topic
[VS] Eetwaar voor paardjes [&]
GEZOCHT 2 HOEFSCHOENEN VOOR BEER RENEGADE CLASSIC MAAT 0

belle_boef

Berichten: 10716
Geregistreerd: 13-02-08
Woonplaats: Drenthe

Re: Eetwaar voor paardjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-18 20:01

Knippen en even laten liggen.

Diana_Mabel

Berichten: 7044
Geregistreerd: 04-02-02
Woonplaats: Houten

Re: Eetwaar voor paardjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-18 07:34

Ik heb de mix van paard en plant gezaaid: https://paardenplant.arborealis.nl/cata ... meng2.html wat er op is gekomen is : weegbree smal, mariadistel, goudsbloem, herderstasje, kamille, grote klit, korenbloem, kaasjeskruid, zonnebloem, phacelia dat is wat ik heb kunnen herkennen en zien. Sommige zijn 2 jarig dus dat is wat lastig.

Vandaag tijdens mijn fietstocht naar kantoor zag ik nog een moerasspirea! ik zag die voor het eerst in het "wild"het was er ook maar eentje. Verder viel mijn oog op cichorei en kaasjeskruid allemaal eetbaar. Staan nog niet op mijn plukkaart. De plukkaart zoals die er nu ligt is met de basis kruiden.

De haag bestaat uit hondsroos, meidoorn, linde, hazelaar. Je kunt dit heel makkelijk snoeien en zo loopt het niet uit de hand. De meidoorn en de roos gaan wel harder dan de rest merk ik.

Hippisch ondernemer op het gebied van paardenwelzijn

"The best way we can show respect for our equine friends is to honor how they're made."
~ Dr. Juliet M. Getty


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: GrapeshotBot en 15 bezoekers