welke beschermers werken echt tegen ijzers aftrappen

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
yvetje22

Berichten: 17
Geregistreerd: 24-06-11

welke beschermers werken echt tegen ijzers aftrappen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-09-18 11:54

Hoi,
Ik ben nog steeds op zoek naar de oplossing voor het aftrappen van de ijzers van mijn paard, ik rij slipjachten waardoor ik veel in de modder rij, hierbij gaan standaard springschoenen omhoog en trapt ze de ijzers er af. ook met springschoenen (die tot de grond komen) krijgt ze het op goede ondergrond ook voor elkaar de ijzers er af te trappen. Hiernaast heeft ze hoge verzenen waardoor er veel ruimte voor de achterhoeven zijn om op de takken van de voorijzers te gaan staan. zonder ijzers is geen optie, ze houd dan geen hoeven over en hoefschoenen is ook geen optie gezien deze niet geschikt zijn voor het zware terrein bij de jachten.
met koorbeschermers de springschoenen naar beneden houden werkt een beetje maar soms klappen ze dan ook gewoon om. tape over de takken blijft niet zitten.

vanuit de hoefsmid hebben we alle mogelijkheden al geprobeerd (achter ijzers om de teen korter te maken, meer afrollen kortere takken enz.) ze gaat standaard iedere 6 weken voor nieuwe ijzers maar dit haalt ze bijna nooit zonder tussendoor een nieuw ijzer (of als ik hem gevonden krijg terug zetten)

Ik heb nu zitten kijken naar de veredus carbon shield en ballenboots. dit zijn allebei vrij dure producten dus zou ik graag een paar ervaringen willen voor ik hier naar ga kijken.

Eventuele andere suggestie zijn welkom!

Bowo
Berichten: 2814
Geregistreerd: 11-04-18

Re: welke beschermers werken echt tegen ijzers aftrappen

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-18 12:03

Heb je ook wel eens een andere smid geprobeerd?

yvetje22

Berichten: 17
Geregistreerd: 24-06-11

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-09-18 12:04

Bowo schreef:
Heb je ook wel eens een andere smid geprobeerd?

ik heb andere smeden laten kijken maar die zouden er niets anders van kunnen maken

Thioro

Berichten: 3990
Geregistreerd: 10-05-09
Woonplaats: France

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-18 12:05

Om te beginnen ander beslag/bekapping.
Zorgen dat ze voor snel weg is en geen uitstekende takken heeft (Om de 6 weken beslag kan je ze redelijk krap op de ijzers zetten) en achter de voeten vertragen.
Springschoenen die goed beschermen zijn de natuurrubberen die ze bij dravers gebruiken, je hebt ze in verschillende diktes en gewichten.

Trapt ze ze echt af of verliest ze ze in de modder? Als ze zo vaak beslagen wordt zijn de hoeven ook verzwakt en houden ze minder makkelijk de ijzers.

Een goede smid krijgt dit opgelost. Soms moeten ze een paar bekapbeurten zoeken naar de juiste oplossing maar daarna hebben ze het paard normaalgezien op de rit. Als deze smid al geruime tijd het paard beslaat en er geen oplossing voor heeft, andere smid proberen.
Soms is het detailwerk dat het verschil maakt.

diesel_

Berichten: 1726
Geregistreerd: 25-04-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-18 12:08

een paard hoort geen hoge verzenen te hebben!
http://paardenhoeven.info/de-5-sleutels/bekappen/

doe daar eerst iets aan, hoge verzenen veroorzaken op den duur blessures.

Bovendien zijn al die nagelgaten zó slecht voor je paard zijn hoeven.
Ook voor jouw tak van sport bestaan hoefschoenen, maar los daarvan zorg dat je paard goede hoeven heeft!

yvetje22

Berichten: 17
Geregistreerd: 24-06-11

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-09-18 12:10

Thioro schreef:
Om te beginnen ander beslag/bekapping.
Zorgen dat ze voor snel weg is en geen uitstekende takken heeft (Om de 6 weken beslag kan je ze redelijk krap op de ijzers zetten) en achter de voeten vertragen.
Springschoenen die goed beschermen zijn de natuurrubberen die ze bij dravers gebruiken, je hebt ze in verschillende diktes en gewichten.

Trapt ze ze echt af of verliest ze ze in de modder? Als ze zo vaak beslagen wordt zijn de hoeven ook verzwakt en houden ze minder makkelijk de ijzers.

Een goede smid krijgt dit opgelost. Soms moeten ze een paar bekapbeurten zoeken naar de juiste oplossing maar daarna hebben ze het paard normaalgezien op de rit. Als deze smid al geruime tijd het paard beslaat en er geen oplossing voor heeft, andere smid proberen.
Soms is het detailwerk dat het verschil maakt.


Ze trapt ze er echt af (hoor je ook soms) vaak als ik em terug vind is het ijzer ook krom. de takken kunnen niet korter zonder dat de hoef gaat kantelen en met normaal rijden werkt een springschoen prima, het is echt wanneer het terrein zwaarder wordt en de springschoen niet beneden blijft dat het mis gaat. ik heb echt tevreden over mijn smid het probleem is echt in de jachten dus wil eerst met beschermers proberen voor ik van smid verander

yvetje22

Berichten: 17
Geregistreerd: 24-06-11

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-09-18 12:12

diesel_ schreef:
een paard hoort geen hoge verzenen te hebben!
http://paardenhoeven.info/de-5-sleutels/bekappen/

doe daar eerst iets aan, hoge verzenen veroorzaken op den duur blessures.

Bovendien zijn al die nagelgaten zó slecht voor je paard zijn hoeven.
Ook voor jouw tak van sport bestaan hoefschoenen, maar los daarvan zorg dat je paard goede hoeven heeft!


aan de verzenen ga ik niet sleutelen, paard is 16 en nooit een pas kreupel gelopen. Welke hoefschoenen zou je dan aanraden?

Askja

Berichten: 5263
Geregistreerd: 13-11-01
Woonplaats: De Punt

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-18 12:27

Kijk eens naar zgn ballenboots zoals ze die voor IJslanders gebruiken.
Die zitten heel stevig en aangesloten om de hoef.
Bij de IJslanders worden ze vooral gebruikt om met extra gewicht de gangbalans van het paard te beïnvloeden. Ze zijn er dan ook in verschillende gewichtsklassen. De lichtste zijn ook prima geschikt voor bescherming van de achterkant van de hoef tegen het in de ijzers klappen/ijzers aftrappen. Daar gebruik ik ze zelf soms ook voor. De twee bekendste merken/typen zijn GBoots en Topreiter. Die laatste passen wsch het beste, omdat ze zich wat beter aanpassen aan het formaat en de vorm van de hoef.
Beide merken zijn te koop bij IJslandersport (kijk onder beenbescherming)

yvetje22

Berichten: 17
Geregistreerd: 24-06-11

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-09-18 12:30

Askja schreef:
Kijk eens naar zgn ballenboots zoals ze die voor IJslanders gebruiken.
Bij de IJslanders worden ze vooral gebruikt om met extra gewicht de gangbalans van het paard te beïnvloeden. Ze zijn er dan ook in verschillende gewichtsklassen. De lichtste zijn ook prima geschikt voor becherming van de achterkant van de hoef tegen het in de ijzers klappen. Daar gebruik ik ze zelf soms ook voor. De twee bekendste merken/typen zijn GBoots en Topreiter. Die laatste passen wsch het beste, omdat ze zich wat beter aanpassen aan het formaat en de vorm van de hoef.
Beide merken zijn te koop bij IJslandersport (kijk onder beenbescherming)


vallen deze over de takken van de ijzers? kan er namelijk maar weinig afbeeldingen van vinden... en is er ook een fysieke winkel (liefst omgeving Eindhoven) waar ik ze kan bekijken? heb namelijk geen idee welke maat ik dan zou moeten hebben... of zijn hier tabellen voor?

Thioro

Berichten: 3990
Geregistreerd: 10-05-09
Woonplaats: France

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-18 12:49

Heeft ze dan ook ondergeschoven hielen dat de takken niet korter kunnen?
Onder een goede voet kan je ze echt krap beslaan met niets uitstekend achter de hoef. Is uiteraard geen beslag voor 8 weken.

Is het altijd dezelfde voet die het ijzer verliest? In dat geval kan er ook een probleem in die voet zelf of dat been zitten waardoor ze anders afwikkeld en dus bvb niet snel genoeg weg is.

yvetje22

Berichten: 17
Geregistreerd: 24-06-11

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-09-18 12:56

Thioro schreef:
Heeft ze dan ook ondergeschoven hielen dat de takken niet korter kunnen?
Onder een goede voet kan je ze echt krap beslaan met niets uitstekend achter de hoef. Is uiteraard geen beslag voor 8 weken.

Is het altijd dezelfde voet die het ijzer verliest? In dat geval kan er ook een probleem in die voet zelf of dat been zitten waardoor ze anders afwikkeld en dus bvb niet snel genoeg weg is.


Het is zowel rechts als links (rechts iets vaker maar dat zal ook te maken hebben met voorkeurskant en dat een kant altijd iets anders is als de andere) de takken steken al niet meer uit, ze slaat echt er tussen denk ik aangezien de hoef natuurlijk nog iets mee geeft

Marjo89

Berichten: 3962
Geregistreerd: 01-01-07

Re: welke beschermers werken echt tegen ijzers aftrappen

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-18 13:01

Heb je foto’s ?? Niet vanaf boven. Maar echt laag op de grond van opzij

Moonlight17
Berichten: 2344
Geregistreerd: 16-06-09
Woonplaats: Venray

Re: welke beschermers werken echt tegen ijzers aftrappen

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-18 13:11


yvetje22

Berichten: 17
Geregistreerd: 24-06-11

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-09-18 13:15

Afbeelding


Afbeelding

heb geen recente foto dus dit is even het beste wat ik kan vinden (dinsdag gaat ze op nieuwe ijzers dus zal er dan een maken)
op deze foto zijn de takken nog iets langer, nu lopen ze gelijk met de achterkant van de hoef vorm van de hoef is nog wel het zelfde

Askja

Berichten: 5263
Geregistreerd: 13-11-01
Woonplaats: De Punt

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-18 13:58

Ballenboots vallen over de takken van het ijzer heen.
Er zijn geen maten in de zin van grootte, alleen varianten qua gewicht. Zoals ik al schreef, een ballenboot is flexibel en past zich aan de hoef aan.
Er zit geen winkel met IJslanderbenodigdheden bij jou in de buurt, er zijn er sowieso maar een paar in NL.
Ik zou gewoon even contact opnemen met IJslandersport, zijn heel aardige mensen en willen je vast wel advies geven.

GDG

Berichten: 4848
Geregistreerd: 11-04-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-18 14:15

Een paard 'heeft' geen hoge verzenen (in die zin dat het een gegeven van het paard zou zijn), het staat hoog op de verzenen omdat het zo gezet wordt door de smid. Ik begrijp niet waarom jouw smid haar hoog op de verzenen zet, weet jij zelf wel waarom dat zo is?

MelissaV

Berichten: 3602
Geregistreerd: 31-05-09

Re: welke beschermers werken echt tegen ijzers aftrappen

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-18 08:14

Probeer de bellboots uit de westernwereld eens, die zitten over het algemeen een stuk beter. En anders ijzer tapen aan de hoef voor de slipjacht

yvetje22

Berichten: 17
Geregistreerd: 24-06-11

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-09-18 08:22

MelissaV schreef:
Probeer de bellboots uit de westernwereld eens, die zitten over het algemeen een stuk beter. En anders ijzer tapen aan de hoef voor de slipjacht


Ik zal er eens naar kijken tape blijft in de modder helaas niet lang genoeg zitten...

xxwienekexx
Berichten: 3131
Geregistreerd: 26-05-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-18 08:43

MelissaV schreef:
Probeer de bellboots uit de westernwereld eens, die zitten over het algemeen een stuk beter. En anders ijzer tapen aan de hoef voor de slipjacht

Eens, daar zit een no turn in dus ze draaien niet en ze zijn wat steviger als de gemiddelde springschoen. :)

MelissaV

Berichten: 3602
Geregistreerd: 31-05-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-18 09:09

yvetje22 schreef:
MelissaV schreef:
Probeer de bellboots uit de westernwereld eens, die zitten over het algemeen een stuk beter. En anders ijzer tapen aan de hoef voor de slipjacht


Ik zal er eens naar kijken tape blijft in de modder helaas niet lang genoeg zitten...

Ook niet als je van die zwarte scheurbare tape gebruikt? Soort sporttape is dat?
En hoe tape je dan?

Lizz

Berichten: 8892
Geregistreerd: 18-10-02
Woonplaats: Hier aan de kust, de Zeeuwse kust...

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-18 09:28

Ik denk dat geen enkele springschoen gaat helpen. Of je moet van die hoge slidingboots (western) proberen, die kruipen minder snel omhoog omdat ze uit één stuk bestaan. Maar lijkt me niet ideaal om lang mee te rijden en springen.

Ik denk dat dit eerder een kwestie is van beter bekappen. Op de foto’s vind ik dat haar hoeven erg lang zijn. Zo zien ze er bij ons na 8-10 weken nog niet uit.
Vraag me af waarom de smid ze zo lang laat.

yvetje22

Berichten: 17
Geregistreerd: 24-06-11

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-09-18 10:44

Heb gewone tape, van die zwarte tape, extra sterke tape al geprobeert, tape de achterkant van de hoef dicht dat ze er niet tussen kan met d’r achterhoef maar is er meestal binnen een half uur af door de nattigheid

yvetje22

Berichten: 17
Geregistreerd: 24-06-11

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-09-18 10:45

Lizz schreef:
Ik denk dat geen enkele springschoen gaat helpen. Of je moet van die hoge slidingboots (western) proberen, die kruipen minder snel omhoog omdat ze uit één stuk bestaan. Maar lijkt me niet ideaal om lang mee te rijden en springen.

Ik denk dat dit eerder een kwestie is van beter bekappen. Op de foto’s vind ik dat haar hoeven erg lang zijn. Zo zien ze er bij ons na 8-10 weken nog niet uit.
Vraag me af waarom de smid ze zo lang laat.


Ze staat er tegenwoordig beter op, zal als ze nieuwe ijzers heeft dinsdag een foto maken

MelissaV

Berichten: 3602
Geregistreerd: 31-05-09

Re: welke beschermers werken echt tegen ijzers aftrappen

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-18 10:52

Maar tape je dan niet de hele hoef? Wij tapen hier rondom, dus de hele voet ingepakt zeg maar, dan blijft het ijzer er echt wel onder

Molfre

Berichten: 2635
Geregistreerd: 24-07-12
Woonplaats: Aarhus

Re: welke beschermers werken echt tegen ijzers aftrappen

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-18 10:58

Ik zou inderdaad ook eerst eens wat aan de hoeven zelf laten doen. Ze staat veel te hoog en te stijl, ik kan me niet voorstellen dat de smid dat met een goede reden gedaan heeft, die is er namelijk niet. Tot die tijd kan ik inderdaad ook ballenboots aanraden.