Grasbrok voor gevoelig paard?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
Anoniem

Grasbrok voor gevoelig paard?

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-18 21:52

Mijn trekpaard begint iets teveel terug te vallen maar bijvoeren is een uitdaging.

Ze heeft de afgelopen 2 jaar op fibra (anti itch) gestaan wegens zomereczeem achtige klachten. Maar nu blijkt het schuren door de voeding te komen. Ik wist al dat gras een enorme trigger bij haar is maar ik kan graan en luzerne toevoegen aan het lijstje. Dat maakt de keuze aan voer beperkt.

Ik heb haar overgezet naar agrobs natuurmineral en daarnaast krijgt ze wat geweekte bietenpulp (droog circa 300gram) en een scheut zonnebloemolie. Helaas eet ze dat met lange tanden en heeft het geen zin om meer te voeren want ze laat het gewoon staan.

Maar wat dan? Ze krijgt onbeperkt hooi en verdraagt geen voordroog. Hoe voorkom ik dat ze nog meer terug valt? Arbeid doet ze eigenlijk al niets en we hebben een goed ontwormbeleid (geen test maar gewoon 4x per jaar behandelen).

Zou grasbrok voor haar een mogelijkheid kunnen zijn?


RianneH

Berichten: 28224
Geregistreerd: 02-05-05
Woonplaats: Amersfoort

Re: Grasbrok voor gevoelig paard?

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-18 22:02

Ik heb niet echt een gevoelig paard (alleen gaskoliek bij bepaalde omstandigheden en gras) maar ik merk een duidelijk verschil in aankomen nu ze grasbrok erbij krijgt.
Voordeel is dat ze het ook nog eens heel erg lekker vindt, en je het droog of nat kan voeren :)

Grasbrok van Hartog bevat wel ongeveer 3% melasse om het te binden, ik weet niet of dat past in jouw schema?

"Een draver, is gaver" :D

Vleddertje1
Berichten: 984
Geregistreerd: 10-06-16

Re: Grasbrok voor gevoelig paard?

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-18 22:10

Bij mijn pony erg goede resultaten met dengie meadow grass....dus een gras mix..vond het weken niet handig werken

tamary

Berichten: 29160
Geregistreerd: 19-06-02
Woonplaats: Drenthe

Re: Grasbrok voor gevoelig paard?

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-18 22:23

Grasbrok is zeker een mogelijkheid, en ook als smaakmaker voor de bietenpulp. Ik heb goede ervaringen met een 50/50 mix als dikmaker.

[o]
Bayo - 01-01-1996 - 15-04-2017 ;(
“Technological progress has merely provided us with more efficient means for going backwards.” – Aldous Huxley –

Kabouterdans
Berichten: 5085
Geregistreerd: 19-06-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-18 22:23


Wijslander

Berichten: 5777
Geregistreerd: 19-06-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-18 22:24

Agrobs heeft ook mooie muesli en mash (slobber) zonder luzerne. En ook nog wel andere producten.

Lijnzaad(olie) is misschien ook een goede. Zelf geef ik gemicroniseerd lijnzaad van Pure Feed. Van dat merk heb je ook nog vitaminebrokjes vrij van graan en luzerne, maar met meer energie.

senna21

Berichten: 11814
Geregistreerd: 17-03-09

Re: Grasbrok voor gevoelig paard?

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-18 22:42

Als ze gras en voordroog niet verdraagt, lijkt mij grasbrok ook niet geschikt. Al eens mais of bietenpulp geprobeerd?

Books, minds and umbrella's only work when they are open.

fransje23

Berichten: 15341
Geregistreerd: 09-07-03
Woonplaats: Heiloo

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-18 22:47

Agrobs Fetura grasbrok?

Don't marry into an absolute idea. Then if it doesn't work out you can change it. If you are locked into something it limits your learning ability and we can stop thinking. Mark Rashid

senna21

Berichten: 11814
Geregistreerd: 17-03-09

Re: Grasbrok voor gevoelig paard?

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-18 22:58

Sojaschroot is ook nog een optie.

Books, minds and umbrella's only work when they are open.

Vleddertje1
Berichten: 984
Geregistreerd: 10-06-16

Re: Grasbrok voor gevoelig paard?

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-18 07:29

Evt coolstance copra als je geen gras of lucerne wil voeren...

No_No

Berichten: 6676
Geregistreerd: 31-03-07
Woonplaats: overijssel

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-18 08:19

Wat een vervelend probleem ts.

Is je paard getest op pssm?

Grasbrok lijkt mij ook geen goed idee als gras een trigger is. Maar belangrijker is, Wát is de trigger van het gras? Het suiker, de pollen, eiwit?

Bietenpulp is niet lekker, ze moeten daar vaak aan wennen. Eventueel kan je het lekker maken met iets er doorheen zoals een müsli.
Sommige paarden houden niet van de drap, dan kan je er iets doorheen doen zodat ze toch moeten kauwen (stro?)
Bietenpulp is een goede vezel en is goed voor de darmen. Maar..niet alle paarden worden worden dik van pulp! Ik heb een arabiertje gehad van 3 jaar die een zak in de week at. Kwam niets aan in gewicht.

Heb je seniores priores geprobeerd. Dat is een volledig voer. Is ook lekkerder dan alleen pulp. Ik weet niet of je paard de ingrediënten daarvan verdraagt, wellicht het proberen waard?

Als je grasbrok wil voeren, doe het geweekt.. mijn pony heeft een paar keer een slokdarmverstopping gehad door droge grasbrok. Met andere brokken had hij geen last dus lag echt daar aan.

Coolstans copra zou goed spul zijn maar ook rijstvezel.

Succes.

Fleur ❤️

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-18 10:23

Bedankt voor de suggesties. Hooi kan ze wel goed tegen, ook de eerste snee. Dus hoop dat grasbrok dan ook kan. Dat is wat makkelijker verkrijgbaar.

Wat precies de trigger is geen idee. Ben er met uitsluiten achter gekomen dat ze luzerne en graan dus niet goed op reageert.

Clasical

Berichten: 1584
Geregistreerd: 25-09-14
Woonplaats: Arnemuiden

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-18 10:58

Gloa schreef:
Mijn trekpaard begint iets teveel terug te vallen maar bijvoeren is een uitdaging.

Ze heeft de afgelopen 2 jaar op fibra (anti itch) gestaan wegens zomereczeem achtige klachten. Maar nu blijkt het schuren door de voeding te komen. Ik wist al dat gras een enorme trigger bij haar is maar ik kan graan en luzerne toevoegen aan het lijstje. Dat maakt de keuze aan voer beperkt.

Ik heb haar overgezet naar agrobs natuurmineral en daarnaast krijgt ze wat geweekte bietenpulp (droog circa 300gram) en een scheut zonnebloemolie. Helaas eet ze dat met lange tanden en heeft het geen zin om meer te voeren want ze laat het gewoon staan.

Maar wat dan? Ze krijgt onbeperkt hooi en verdraagt geen voordroog. Hoe voorkom ik dat ze nog meer terug valt? Arbeid doet ze eigenlijk al niets en we hebben een goed ontwormbeleid (geen test maar gewoon 4x per jaar behandelen).

Zou grasbrok voor haar een mogelijkheid kunnen zijn?


Je paard preventief behandelen tegen wormen is niet meer van deze tijd.
De kuren zijn niet onschadelijk voor de darmflora.
Het kan goed zijn dat de oorzaak van de gevoeligheid o.a. daar vandaan komt.
Het is een toxische belasting voor het systeem.
Toxische overbelasting is een voedingsbodem voor problemen zoals voeding intoleranties en huidproblemen.

tamary

Berichten: 29160
Geregistreerd: 19-06-02
Woonplaats: Drenthe

Re: Grasbrok voor gevoelig paard?

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-18 11:29

En wormtesten kunnen vals negatieve uitslag geven, er wordt immers enkel naar de wormen in de eiuitscheidende fase gekeken. Komt bij dat niet alle soorten regelmatig uitscheiden en dat er hoe dan ook geen wormeneitjes in elke hoop mest hoeven zitten. Zulke testen moet je zelf doen wil je een betrouwbare uitslag hebben en dan nog is het verstandig om zeer kritisch naar het dier en de omstandigheden te kijken.

[o]
Bayo - 01-01-1996 - 15-04-2017 ;(
“Technological progress has merely provided us with more efficient means for going backwards.” – Aldous Huxley –

Clasical

Berichten: 1584
Geregistreerd: 25-09-14
Woonplaats: Arnemuiden

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-18 11:42

Ik geef o.a. preventief curcuma, dit geeft een onaangename omgeving voor de wormen om in te leven.
En met effect.
Mijn paard is de enige die al jaren steeds volledig “schoon” blijft in een groep van 5 paarden.
Sterker nog, mijn paard is nog nooit besmet en heeft nooit een preventieve kuur gehad.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-18 11:45

tamary schreef:
En wormtesten kunnen vals negatieve uitslag geven, er wordt immers enkel naar de wormen in de eiuitscheidende fase gekeken. Komt bij dat niet alle soorten regelmatig uitscheiden en dat er hoe dan ook geen wormeneitjes in elke hoop mest hoeven zitten. Zulke testen moet je zelf doen wil je een betrouwbare uitslag hebben en dan nog is het verstandig om zeer kritisch naar het dier en de omstandigheden te kijken.

Dit dus. Ik ben een paar jaar geleden mijn pony verloren die herhaaldelijk schoon uit de testen kwam maar een dusdanige bloedworminfectie bleek te hebben dat ze uiteindelijk op de kliniek belandde met een buikholte vol bloed. Darmen kapot......einde pony.


Clasical

Berichten: 1584
Geregistreerd: 25-09-14
Woonplaats: Arnemuiden

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-18 11:54

Het blijft een discutabel onderwerp en ik begrijp dat als je zoiets verschrikkelijks meemaakt je er anders naar kijkt.
Toch vind ik dat we er desondanks kritisch naar moeten kijken.
Wat zou je er van zeggen als je huisarts je standaard om de twee maanden een antibioticakuur voorschrijft, zonder dat je gezondheidsklachten hebt, en zonder dat hij je heeft onderzocht? Gewoon "voor het geval dat"? Dat zou te gek voor woorden zijn, want op onnodig antibioticagebruik zit jij niet te wachten, en bovendien zou het resistentie in de hand werken, zodat wanneer je onverhoopt echt een kuur nodig zou hebben er een grote kans is dat het niet meer werkt.
Gelukkig zullen huisartsen niet zomaar preventief antibiotica voorschrijven.
Maar dit is wel precies datgene wat er bij paarden gebeurt!
Volgens deskundigen is 80% van de paarden die worden ontwormd niet of nauwelijks besmet met wormen.
Baat het niet, schaadt het niet? Helaas geldt hier het omgekeerde: Het baat niet, maar het schaadt wel!
Je belast het paard iedere keer weer onnodig met gifstoffen.
Het belasten van het systeem met oa wormenkuren kan ook, al dan wel indirect lijden tot de dood.
De fabrikanten claimen dat de ontwormmiddelen geen schadelijke bijwerkingen hebben, maar waarom zou je risico nemen als het niet hoeft?
Het paard krijgt geen kans om natuurlijke weerstand op te bouwen tegen de wormen.
Raakt een fanatiek ontwormd paard alsnog besmet, iets wat altijd kan gebeuren, dan zijn de gevolgen over het algemeen veel ernstiger dan bij paarden die de kans hebben gekregen om weerstand op te bouwen.
Beter is het dus om de bestrijdingsmiddelen slechts toe te passen wanneer het echt nut heeft. Hiervan is sprake wanneer er via mestonderzoek, bloedonderzoek of visueel is vastgesteld dat het paard wormen heeft.

Slmt9

Berichten: 4780
Geregistreerd: 25-11-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-18 12:01

Ik zat met hetzelfde, paard gaat ook slecht op luzerne en erg gevoelig.
Die van mij bleek bloedwormen te hebben, krijgt nu veel hooi bijgevoerd, lijnzaadolie en is nu op 8 weken 30 kilo aangekomen.

Ik ben dus ook afgestapt van ontwormen op basis van mestonderzoek, doe dit nu weer prefentief 3x per jaar met wisselende werkzame stoffen.
Uit mest en bloedonderzoek kan je niet 100% god zitten en een bloedworminfectie moet je voor willen zijn ipv willen bestrijden als het er al is.

Mocht je coolstance copra willen proberen (vetten en eiwitten), ik heb nog een bijna volledige zak om over te nemen.

No_No

Berichten: 6676
Geregistreerd: 31-03-07
Woonplaats: overijssel

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-18 12:11

Gloa schreef:
Bedankt voor de suggesties. Hooi kan ze wel goed tegen, ook de eerste snee. Dus hoop dat grasbrok dan ook kan. Dat is wat makkelijker verkrijgbaar.

Wat precies de trigger is geen idee. Ben er met uitsluiten achter gekomen dat ze luzerne en graan dus niet goed op reageert.


Dan kan je grasbrok (er bij) proberen.

Fleur ❤️

kverhage

Berichten: 199
Geregistreerd: 10-02-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-18 00:29

Ik heb niet alle reacties gelezen, maar misschien wel een goede tip. Ik heb met mijn oudje hetzelfde probleem dat hij in de winter bijgevoerd moet worden, maar bijna niks mag hebben. Wat ik nu voer is bietenpulp en Agrobs Protein Light, dat is een grasbrok maar dan van speciaal arm gezaaid gras en dit is de enige grasbrok waar hij meer als een handje per dag van kan verdragen.
Ook zou ik kijken om de zonnebloemolie te vervangen voor lijnzaadolie, of wat ik zelf doe is gemalen lijnzaad, want in zonnebloemolie zijn de omega verhouden niet goed.
Succes!

Mike <3


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 28 bezoekers