Hoe veel moet ik hiervan voeren?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Koper

Berichten: 30234
Geregistreerd: 12-10-07
Woonplaats: In een mooi dorp

Hoe veel moet ik hiervan voeren?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-09-18 01:59

Sinds 3,5 jaar krijgen mijn paarden Vitalbix Daily Conplete. Momenteel krijgen ze daar ook een muesli van Vitalbix bij. Op zich ben ik tevreden, alleen ben ik mij wel aan het oriënteren op een voer zonder luzerne. Nou kwam ik een brok tegen die aan veel van mijn wensen voldoet. Ik kan alleen nergens vinden hoe veel ik er van zou moeten voeren. Ik snap dat dat onder andere afhankelijk is van het ruwvoer. Wat ik vooral bedoel is of ik de brok die ik op het oog heb zou moeten voeren in krachtvoerhoeveelheden of ongeveer even veel als de Daily Complete (wat een vitamine- en mineralenbrok is, waardoor je minder volume voert dan bij krachtvoer). Welke bokker kan mij daar nav de analyse wat over vertellen?

De analyse is als volgt:

VEP - 979,95

VREp (g) - 72.83

Ruw eiwit - 109 gr*

Ruw vet (g) - 63,59

Zetmeel - 548 gr*
Ruwe celstof (g) - 63,52

Ruw as (g) - 45,79

Calcium - 9,4 gr*

Fosfor - 3,8 gr*

Lysine - 3,1 gr* (geschat)

FOS (g) - 288,14

VEM- 1053,81


Magnesium - 3,7 gr*

Natrium - 2,2 gr*
Vit. A (KE) - 5.00 

Vit. D3 (IE) - 750,00
Vit.
E (IE) - 270,00

Mangaan - 63 gr*

Cobalt (mg) - 0,50

Jodium (mg) - 0,38

Selenium (mg) - 0,38

Zink - 108 gr* 

Koper - 23 gr*
Ijzer - 360 gr*
Molybdeen - 1,1 gr*


Overige geanalyseerde gehalten

Zuur tolerante vezel / ADF 96 gr*
Neutraal tolerante vezel / NDF 155 gr*
Water oplosbare suikers / WSC 62 gr*
Alcohol oplosbare suikers / ESC 37 gr*
Niet vezel suikers / NFC 640 gr*
Suikerindex 243 gr*
Fructaan 25 gr*

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-18 02:08

Wat vreemd om een topic te openen voor advies over een specifiek soort voer, maar dan zonder de naam van het voer te noemen. :)
Het zou wel zo handig zijn als je dat toch doet, want nu moeten we bijvoorbeeld maar gokken wat die 'i sept' tekentjes beteken, en zo kan natuurlijk niemand een vergelijking trekken.

Mijn tip: ga naar de website van Vitalbix Daily Complete, klik onderaan de pagina op 'klik hier voor de volledige analyse' en leg dat lijstje naast het lijstje wat je hierboven hebt, veel ingewikkelder wordt het niet. ;)
En of het vergelijkbaar is met Vitalbix of niet dat hangt vooral af van wat jij belangrijk vond in Vitalbix; voerde je dat om de seleniumvorm die daarin zat of juist om het gehalte essentiele aminozuren of het ijzer of het gehalte natuurlijke vs synthethische vitaminen/mineralen? Geen enkel soort voer is een kloon van een ander soort voer, dus of het genoeg overeenkomt kan een ander alleen bepalen als jij de juiste informatie geeft.

Koper

Berichten: 30234
Geregistreerd: 12-10-07
Woonplaats: In een mooi dorp

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-09-18 02:16

Alsof het uitmaakt hoe een voer heet? :')

Ik zoek een compleet voer zonder melasse en zonder ruwe granen, dit omdat mijn merrie geen hele granen meer kan eten. Nu wil ik eens kijken hoe ze het doen op een voer zonder luzerne. Mijn enige vraag is of iemand iets zinvols kan halen uit deze gehaltes zodat ik een idee heb hoe veel ik er van zou moeten voeren.

Anoniem

Re: Hoe veel moet ik hiervan voeren?

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-18 02:22

Laat ik het anders formuleren. :)
Waarom wil je dit voeren? Is het het seleniumgehalte wat leidend is? Als jij bijvoorbeeld besloten hebt dat je pony's minimaal 1,5 mg selenium binnen moeten krijgen, dan kijk je naar je nieuwe voer en hoeveel je daar dan van moet geven om die 1,5mg te halen.
Aangezien in jouw lijstje bij selenium '0,35 mg' staat, maar je nergens in je post vermeld hebt over hoeveel voer dat gaat (is dat 0,35 mg per 100 gram voer? Per 100 kilo voer?) maak je het wel weer behoorlijk lastig om jouw gedachtenkronkels te volgen.

Dus ja, als je het merk en soort voer had genoemd had ik even kunnen googelen naar een betere lijst met gehaltes en dan had je in elk geval dát probleem al zelf opgelost. :)

Mizora

Berichten: 18090
Geregistreerd: 08-02-05
Woonplaats: Oudenhoorn

Re: Hoe veel moet ik hiervan voeren?

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-18 07:27

Ik mag hopen dat je dit niet aan dat "atactische" paard wilt geven, heb je naar de zetmeelhoeveelheid gekeken?

Als de waarden van de mineralen inderdaad per kg zijn, moet je er 600g/100kg paard van geven.

Als je graanvrij en luzernevrij wilt voeren, zou ik gaan voor een product uit de pure feed lijn. Die zijn vrijwel allemaal hele-graan vrij en allemaal zonder luzerne.

hwn
Berichten: 4690
Geregistreerd: 26-05-13

Re: Hoe veel moet ik hiervan voeren?

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-18 07:41

Die analyse kan toch niet kloppen? Als dit gehaltes zijn per kg (dus 1000 g), kom je toch veel hoger? Als ik zetmeel en suikers alleen optel, kom ik al op 1200 g.

Verder zie ik totaal niet waarom je dit spul zou voeren: hoog suiker- en zetmeelgehalte, laag vitaminegehalte, ik zie geen enkele reden of geen enkel type paard waarbij dit voer nuttig kan zijn.

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Berichten: 110639
Geregistreerd: 08-08-03
Woonplaats: Haaren (NB)

Re: Hoe veel moet ik hiervan voeren?

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-18 07:45

Gaat dit over het atactische paard dat eigenlijk hoefbevangen is?
Laat die eerst maar eens goed onderzoeken voor je er van alles in gaat stoppen.

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Berichten: 110639
Geregistreerd: 08-08-03
Woonplaats: Haaren (NB)

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-18 07:47

TS heeft het trouwens gewoon over deze brok. De bio-ron-brok
Kijk maar naar de analyse. Daar hoeft helemaal niet zo geheimzinnig over te worden gedaan. Even de waardes googlen en je weet het meteen.
https://equiculinair.nl/bio-ron-brok-20kg.html

Utixo

Berichten: 6563
Geregistreerd: 19-10-05
Woonplaats: Monster

Re: Hoe veel moet ik hiervan voeren?

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-18 08:03

Vraag het je veearts, je paard is hoefgevangen en veel te dik. Die heeft hier echt niets aan.

Open je ogen. Het grenst inmiddels aan verwaarlozing en mishandeling.

Mizora

Berichten: 18090
Geregistreerd: 08-02-05
Woonplaats: Oudenhoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-18 08:06

Ik ben er overigens vanuit gegaan dat de ijzer, zink, koper en mangaan in mg zijn, want in grammen klopte er niets van.

Nfc is suiker+zetmeel. Non-fibrous carbohydrates. Maar goed, dat is alsnog 2/3e van de brok. Dat zou ik alleen voor zeer zeer specifieke gevallen inzetten.

hwn
Berichten: 4690
Geregistreerd: 26-05-13

Re: Hoe veel moet ik hiervan voeren?

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-18 10:24

Ik vermoed dat Koper meer dan 1 paard heeft? Want dit voer is voor te magere paarden. Dus mss niet te snel conclusies trekken.

Vind de publiciteit van het voer trouwens misleidend: ze promoten het als melassevrij, maar zit wel vol andere suikers en zetmeel. Iemand met een HB of IR paard, helpt zijn dier zo om zeep hiermee.

Mizora

Berichten: 18090
Geregistreerd: 08-02-05
Woonplaats: Oudenhoorn

Re: Hoe veel moet ik hiervan voeren?

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-18 10:29

Ze heeft een paard dat veel te dik is en of atactisch is, of stevig hoefbevangen, en een shet die volgens haar heel gemakkelijk hoefbevangen wordt (aangezien deze niet hoefbevangen is kan haar andere paard ook niet hoefbevangen zijn volgens haar).

hwn
Berichten: 4690
Geregistreerd: 26-05-13

Re: Hoe veel moet ik hiervan voeren?

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-18 12:47

Dan zou ik dit zeker niet voeren.

tinkersjakie
Berichten: 2052
Geregistreerd: 07-12-04
Woonplaats: froombosch

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-18 08:51

Als het wel die bio-ron brok is snap ik haar keuze niet en dan nog niet eens om de waardes (niet eens na gekeken) maar om deze zin
Bio-Ron Brok is gemaakt van alleen hele granen en zaden
Terwijl ze iets hierboven zegt dat paard geen hele granen meer kan eten.

Mizora

Berichten: 18090
Geregistreerd: 08-02-05
Woonplaats: Oudenhoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-18 09:14

tinkersjakie schreef:
Als het wel die bio-ron brok is snap ik haar keuze niet en dan nog niet eens om de waardes (niet eens na gekeken) maar om deze zin
Bio-Ron Brok is gemaakt van alleen hele granen en zaden
Terwijl ze iets hierboven zegt dat paard geen hele granen meer kan eten.


Dat is op zich logisch, het paard kan dus geen mueslis meer eten, om er een brok van te maken wordt het vermalen, en dus heb je dan wel de voedingsstoffen van hele granen, maar niét het kauwwerk.

tinkersjakie
Berichten: 2052
Geregistreerd: 07-12-04
Woonplaats: froombosch

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-18 09:39

Mizora schreef:
tinkersjakie schreef:
Als het wel die bio-ron brok is snap ik haar keuze niet en dan nog niet eens om de waardes (niet eens na gekeken) maar om deze zin
Bio-Ron Brok is gemaakt van alleen hele granen en zaden
Terwijl ze iets hierboven zegt dat paard geen hele granen meer kan eten.


Dat is op zich logisch, het paard kan dus geen mueslis meer eten, om er een brok van te maken wordt het vermalen, en dus heb je dan wel de voedingsstoffen van hele granen, maar niét het kauwwerk.


Ohhh hoe dom van mijzelf :') net wakker laten we het daar maar opgooien :o

A_nouk

Berichten: 11632
Geregistreerd: 02-12-06

Re: Hoe veel moet ik hiervan voeren?

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-18 16:18

Moderatoropmerking:
Ik wil jullie vragen de vragen/discussie over een 'atactisch'' paard hier niet voort te zetten.
Wanneer de TS dit hier wil delen staat haar dit vrij maar deze vraag kan tot op zeker hoogte ook beantwoord worden zonder deze informatie.

Anoniem

Re: Hoe veel moet ik hiervan voeren?

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-18 16:24

Mag je dan ook niet meer zeggen dat dit erg ongeschikt voer is voor de pony van de TS die hoefbevangen was, of mag dat dan weer wel?