rijden/springen met thiedeman?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

 
 
bloem17
Berichten: 23
Geregistreerd: 19-10-17

rijden/springen met thiedeman?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 06-09-18 19:14

hoi bokkers,

ik heb een vraagje, ik weet dat er meerde topics over zijn maar dat is allemaal in een andere situatie dus probeer het maar zo.
ik heb nu een tijd en ppony die nog doorgereden moet woorden. ik heb een thiedeman voor dr gekocht omdat e echt heel erg sterren zit te kijken, dit is heel slecht voor haar rug en mag dit natuurlijk niet aanleren dus dan weten jullie dat :o nou zit ik al heel lang alleen maar te dressuren om die basis te krijgen, maar merk dat ze het gewoon niet zo leuk vind. ik heb weleens tusen door een heel klein kruisje gedaan en merk dat ze dat superleuk vind dus wil graag een keertje wat hoger. zal ron de 40 cm zijn. nou vroeg ik me af of ik dit ook met die thiedeman kan doen of niet?

(voor dat hoofd omhoog probleem; ik ben al van bit gewisseld maar merk niet vreselijk veel verschil, e doet haar hoofd voorl omhoog wanneer ik wat druk geef, dus volgensmij zit het erg in haar mond, terwijl ze bitloos ook wel hoog loopt met haar hoofd. hier ook misschien wat tips voor?)


enjoymyhorse
Berichten: 757
Geregistreerd: 26-04-18

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-18 19:16

Hoofdhouding zit niet in de mond, maar in het lijf.
Jij hebt haar niet goed voor het been, niet ontspannen door het lijf en daarom krijg je als antwoord het hoofd omhoog.
Druk op het bit verhoogt alleen die spanning maar zoals je merkt.

Dus af die hulpteugel en goed leren rijden van achter naar voor.
Ipv nu werken aan voor.

En dat springen ook zonder hulpteugel.

Nynkster

Berichten: 5331
Geregistreerd: 04-03-12
Woonplaats: Exloo (Drenthe)

Re: rijden/springen met thiedeman?

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-18 19:19

Les nemen, dat is echt de goede optie :)
Zou vooral niet gaan springen met een thiedeman, dan kan het paard zn hoofd niet naar voren brengen en wordt het belemmerd.

www.truenorthbordercollies.com
Werklijn Border Collies

AlinaSmit
Berichten: 40
Geregistreerd: 13-11-11

Re: rijden/springen met thiedeman?

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-18 19:22

Inderdaad, les nemen en weg met die teugel :j
De thiedeman kan alleen maar meer problemen geven, omdat het paard hierdoor in zijn sprong belemmerd wordt. Ik zou er niet aan beginnen.

bloem17
Berichten: 23
Geregistreerd: 19-10-17

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 06-09-18 19:28

enjoymyhorse schreef:
Hoofdhouding zit niet in de mond, maar in het lijf.
Jij hebt haar niet goed voor het been, niet ontspannen door het lijf en daarom krijg je als antwoord het hoofd omhoog.
Druk op het bit verhoogt alleen die spanning maar zoals je merkt.

Dus af die hulpteugel en goed leren rijden van achter naar voor.
Ipv nu werken aan voor.

En dat springen ook zonder hulpteugel.


Je zou bijna kunnen zeggen dat ze té veel aan het been is, als je in draf teugels ontspannen laat gaat ze steeds harder lopen, is heel goed op tempo en reageerd goed op je been. Les heb ik al absoluut! Ik heb die thiedeman puur omdat het gewoon heel slecht is voor haar rug als ze dit doet.

bloem17
Berichten: 23
Geregistreerd: 19-10-17

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 06-09-18 19:29

AlinaSmit schreef:
Inderdaad, les nemen en weg met die teugel :j
De thiedeman kan alleen maar meer problemen geven, omdat het paard hierdoor in zijn sprong belemmerd wordt. Ik zou er niet aan beginnen.



Nynkster schreef:
Les nemen, dat is echt de goede optie :)
Zou vooral niet gaan springen met een thiedeman, dan kan het paard zn hoofd niet naar voren brengen en wordt het belemmerd.


Les heb ik absoluut! Dan wacht ik toch nog wel even met springen.

riegje
Berichten: 842
Geregistreerd: 14-05-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-18 19:31

springen met een paard met een gedwongen houding( dat dat doet een thiedeman=dwang)
Even om zelf te proberen, doe je kin op je borst en dan over tegels en balkjes laag bij de grond gaan springen.
A zie je niets waar je heen gaat, dus onbalans en b kun je je niet fijn bewegen.

Dus springen met een thiedeman. nee niet doen is alles behalve paardvriendelijk.

Het zelfde geldt voor rijden, ook daar is het dwang. leer zelf goed zitten en je paard niet in de weg zitten, leer de juiste hulpen. en als cadeau krijg je een fijn meewerkend paard met een nette houding.

Sterre98

Berichten: 6320
Geregistreerd: 13-08-10
Woonplaats: Enschede

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-18 19:34

Aan het been betekent niet dat een paard super hard gaat ;)

Aan het been betekent dat t paard respect heeft voor de hulp die je geeft.

De thiedemann heeft geen zin in dit geval, ze drukt de rug toch wel weg als ze van voor in een krulletje loopt.

Ga eerst maar goed van achter naar voren leren rijden. Als je per se een hulpteugel wil, doe dan een martingaal. Werkt alleen in als t paard met t hoofd omhoog gaat.


bloem17
Berichten: 23
Geregistreerd: 19-10-17

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 06-09-18 19:34

riegje schreef:
springen met een paard met een gedwongen houding( dat dat doet een thiedeman=dwang)
Even om zelf te proberen, doe je kin op je borst en dan over tegels en balkjes laag bij de grond gaan springen.
A zie je niets waar je heen gaat, dus onbalans en b kun je je niet fijn bewegen.

Dus springen met een thiedeman. nee niet doen is alles behalve paardvriendelijk.

Het zelfde geldt voor rijden, ook daar is het dwang. leer zelf goed zitten en je paard niet in de weg zitten, leer de juiste hulpen. en als cadeau krijg je een fijn meewerkend paard met een nette houding.


Dat is waar. Nou heb ik wel de thiedeman zo zitten dat ze pas druk krijgt wanneer E haar hoofd echt omhoog doet. Als die horizontaal/laag is hangt de thiedeman los!

Evelijn

Berichten: 7692
Geregistreerd: 12-07-04
Woonplaats: Peize

Re: rijden/springen met thiedeman?

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-18 19:51

Met een martingaal mag je wel springen en voor sommige jonge paarden is juist wat balkjes lopen goede oefening om te leren dat ze ook hun hoofd omlaag kunnen brengen en hun rug wat opbollen onder het zadel.

"Men kan in de africhting van het paard en de opleiding van de ruiter pas een volgende stap zetten als de vorige stap is afgesloten" Ernest van Loon

Jennyj01
Berichten: 5375
Geregistreerd: 25-02-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-18 20:13

Thiedeman is puur symptoom bestrijding en ik heb er werkelijk nog nooit een paard beter van zien lopen. De optie van mijn voorganger, de martingaal, is een betere optie. Die werkt pas wanneer het hoofd echt te hoog komt. Je kan veel beter zien hoe het nu echt gaat met de aanleuning.

Waarom hebben de meeste stallen zo’n grote kantine?
Dan is er voor alle “technische juryleden” en beste stuurlui plek!

enjoymyhorse
Berichten: 757
Geregistreerd: 26-04-18

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-18 20:59

Je paard is dus niet aan het been maar vlucht voor het been.
Ontspanning is denk ik je sleutel.

suikermeisje

Berichten: 8344
Geregistreerd: 19-05-08
Woonplaats: Tiel

Re: rijden/springen met thiedeman?

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-18 22:11

Thiedeman zou ik ook niet mee springen.

En om nou hier te roepen dat het zo vreselijk slecht is, altijd nog beter dan een slofteugel of een vaste bijzet.

Pony van mijn moeder trok zich er steeds uit naar onder en boven en voelde dan te goed dat ze onzeker werd waardoor die zelfs gevaarlijk ging doen. Zat ik of mijn zus erop, was er niks aan de hand. Nu is het opgelost, mbv die thiedeman. Zeker dus niet altijd een ellendig hulpmiddel.

Dakar Utopia (v. Cartano) Intermediair I +1

prugelpiet

Berichten: 12554
Geregistreerd: 20-01-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-18 22:20

Feralynnx schreef:
Je zou bijna kunnen zeggen dat ze té veel aan het been is, als je in draf teugels ontspannen laat gaat ze steeds harder lopen, is heel goed op tempo en reageerd goed op je been. Les heb ik al absoluut! Ik heb die thiedeman puur omdat het gewoon heel slecht is voor haar rug als ze dit doet.


Dat is niet aan het been. Dat is alles behalve. Je pony rent weg voor je been.
Daar gaat tijd en rust in zitten, en daar gaat een thiedeman je helaas echt niet mee helpen, die maakt dan meer stuk dan je lief is.

Ik snap je redenatie, maar een paard gaat niet uit zichzelf sterrenkijken, dat loopt voor hun ook niet bepaald comfortabel.

Wat vind je instructeur ervan dat je met thiedeman rijd?

En weer het eeuwige riedeltje: zadel en rug zijn oke? Daar willen ze ook om wegrennen en sterrenkijken als dat pijn doet.

I am because you were

Romeo15
Berichten: 395
Geregistreerd: 20-08-09
Woonplaats: sliedrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-18 23:14

Niks mis met een thiedeman als je hem maar op de juiste manier gebruikt en hij niet te strak afgesteld is.
Constant sterren kijken is ook zeker niet goed voor de rug ik geloof dat ik er dan ook liever tijdelijk een thiedeman aan zou hangen, ga lekker veel lessen en dan kun je op een gegeven moment zonder.
De thiedeman los zeker niet alle problemen van de rug op want ook met rhiedeman kunnen ze heel goed de rug wegdrukken.
Probeer je pony goed van achter naar voren te rijden.
Als je je teugels langer laat en ze gaat harder lopen betekend dat niet dat ze goed aan het been is, als je de teugels langer laat moet ze gewoon in het zelfde tempo blijven doorlopen.

Springen zou ik niet doen met thiedeman, je zou dan evt wel een martingaal kunnen gebruiken.
Balkjes draven kan wel met thiedeman en is ook al wat afwisseling.

Rij je wel is buiten de bak? Zo ja doet je pony het dan ook ?

Janneke2

Berichten: 22725
Geregistreerd: 28-02-13
Woonplaats: Ergens in Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-18 12:44

Feralynnx schreef:
ik heb nu een tijd en ppony die nog doorgereden moet woorden. ik heb een thiedeman voor dr gekocht omdat e echt heel erg sterren zit te kijken, dit is heel slecht voor haar rug en mag dit natuurlijk niet aanleren dus dan weten jullie dat



Please: oorzaak en gevolg!!

Rijkunst is meer dan dressuur.
Rijkunst is je dier begrijpen - en dan ze springen leuk vindt: maak daar gebruik van!

Springen is een prima manier om de rug lang en los te krijgen en bij de afzet train je de spieren die de achterhand onder de massa kunnen brengen.
(Houd het laag - en werk ook veel met cavaletti en als het kan: heuvels op en af!)


Maar nu het aanleren: sterrekijken is natuurlijk.
Bovenop doe rug zitten is niet natuurlijk.
En onderwijs technisch gesproken: "afleren" bestaat niet.

Wat wel kan: leer je dier om haar lichaam correct te gebruiken.
In balans.
Voorwaarts volgens de oude definitie "de natuurlijke drang voorwaarts van het paard, onder controle van de ruiter" en tevens de oude definitie "dat het dier uit zichzelf de oefeningen lijkt te willen doen".

'Voor het been' is hierbij een kreet, die bij jou niet zo van toepassing lijkt. "Ze gaat steeds harder als je de teugels ontspannen laat" zelf grijp ik dan in eerste instantie naar de balansteugel van Linda Tellington 'het touwtje om de hals'. En het klinkt mij als een balans probleem.

Citaat:
nou zit ik al heel lang alleen maar te dressuren om die basis te :o :o krijgen, maar merk dat ze het gewoon niet zo leuk vind.


:o :o :o :o :o
Bot en grof en kort door de bocht en wellicht doe ik heel veel mensen onrecht:
veel mensen in de hippische wereld kennen alleen de trucjes. "Dressuur is rondjes rijden totdat het hoofd op of achter de loodlijn komt want dat zou goed zijn voor de rug" is zo'n trucverhaal.
Gesteld dat jouw dier een balans probleem heeft: logisch dat ze dit niet leuk vindt: ze krijgt er problemen bij.
Leer/help je je dier om in balans te lopen wordt het een stuk leuker!

Verder ben ik een fan van bitloos rijden (lekker alleen op de balansteugel) - maar punt van aandacht is wel dat het dier dan niet op de voorhand blijft 'hangen'.

[o]

Je suis Charlie - comme tout le monde.

(...en BAH wat is dit onderschrift actueel. )

enjoymyhorse
Berichten: 757
Geregistreerd: 26-04-18

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-18 12:58

Citaat:
Voor het been' is hierbij een kreet, die bij jou niet zo van toepassing lijkt

natuurlijk is dat hier wel van toepassing.
Een paard dat wegvlucht voor het been is ook niet aan het been.
Aan het been is een paard dat de hulpen accepteert, en er dus niet voor vlucht.
En dan uiteraard op kleine kuithulpen reageert.Een paard dat onder je uit rent voor dat been is dus niet aan het been.

Janneke2

Berichten: 22725
Geregistreerd: 28-02-13
Woonplaats: Ergens in Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-18 13:57

:) Klopt.

Een wegstormend paard (...ik overdrijf even ter wille van de duidelijkheid...)
lijkt voor de oppervlakkige kijker 'goed voorwaarts'
('Voorwaartse drang zat, niet waar...?') - maar is dus totaal niet onder controle van de ruiter.

OF het dier van ts vlucht voor het been, of een balansprobleem heeft of nog weer iets anders (vluchten voor de rugpijn van een slecht passend zadel etc) -
dat blijft een gok.

[o]

Je suis Charlie - comme tout le monde.

(...en BAH wat is dit onderschrift actueel. )

Binkie_Eline
Berichten: 1286
Geregistreerd: 17-01-14
Woonplaats: Zuid-Holland

Re: rijden/springen met thiedeman?

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-18 14:01

Op de manege heb ik wel eens gesprongen met een pony, die heeft met rijden altijd een thiedemann om. Ik heb deze met springen omgelaten, omdat de pony haar hoofd heel hoog in de lucht doet en dan heb ik geen controle meer. (Ze doet haar hoofd zo hoog dat je geen verbinding meer hebt met haar mond)

Ik had de thiedemann eerst op het eerste ringetje, maar mijn instructrice heeft deze later strakker gedaan omdat hij zo los alleen maar in de weg zat. De pony merkte geen hinder van de thiedemann (kleine pony, grote thiedemann), dit heeft mijn instructrice ook aangegeven.

instagram: @horsestory.eline
IF YOU'RE SEXY AND YOU KNOW IT CLAP YOUR HANDS *CLAP CLAP*

prugelpiet

Berichten: 12554
Geregistreerd: 20-01-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-18 14:06

Binkie_Eline schreef:
Op de manege heb ik wel eens gesprongen met een pony, die heeft met rijden altijd een thiedemann om. Ik heb deze met springen omgelaten, omdat de pony haar hoofd heel hoog in de lucht doet en dan heb ik geen controle meer. (Ze doet haar hoofd zo hoog dat je geen verbinding meer hebt met haar mond)

Ik had de thiedemann eerst op het eerste ringetje, maar mijn instructrice heeft deze later strakker gedaan omdat hij zo los alleen maar in de weg zat. De pony merkte geen hinder van de thiedemann (kleine pony, grote thiedemann), dit heeft mijn instructrice ook aangegeven.


Een pony of paard kan met thiedemann niet springen zoals ze zonder zouden doen. Met springen rekt een paard uit als het ware, met een thiedemann kan dit niet, want als ze dan de correcte houding aan willen nemen trekken ze zichzelf in de mond.

I am because you were

alice0cullen

Berichten: 2434
Geregistreerd: 20-12-11
Woonplaats: Deventer

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-18 14:12

Ik ben een voorstander van de Contact teugel en meer niet. Alleen je handen eraan doen en wachten, paard moet leren vertrouwen op de hand. Niet gaan prutsen aan de voorkant, niet die kneepjes die je zou moeten geven om het paard nageefelijk te krijgen.

En een bitfitter mee laten kijken is ook echt geen slecht idee, heb zelf ervaren hoe groot het verschil is. Zelfde geld voor correct passend tuig. Tieddeman is symptoom bestrijding, je leert een paard er niks mee.

Kijk eens naar de prodressage movement van rien van der schaft.

Sidenote, ik ben Autistisch dus alvast mijn excuus als ik tekst ietwat te letterlijk neem.

Binkie_Eline
Berichten: 1286
Geregistreerd: 17-01-14
Woonplaats: Zuid-Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-18 14:20

prugelpiet schreef:
Binkie_Eline schreef:
Op de manege heb ik wel eens gesprongen met een pony, die heeft met rijden altijd een thiedemann om. Ik heb deze met springen omgelaten, omdat de pony haar hoofd heel hoog in de lucht doet en dan heb ik geen controle meer. (Ze doet haar hoofd zo hoog dat je geen verbinding meer hebt met haar mond)

Ik had de thiedemann eerst op het eerste ringetje, maar mijn instructrice heeft deze later strakker gedaan omdat hij zo los alleen maar in de weg zat. De pony merkte geen hinder van de thiedemann (kleine pony, grote thiedemann), dit heeft mijn instructrice ook aangegeven.


Een pony of paard kan met thiedemann niet springen zoals ze zonder zouden doen. Met springen rekt een paard uit als het ware, met een thiedemann kan dit niet, want als ze dan de correcte houding aan willen nemen trekken ze zichzelf in de mond.

Pony heeft een kleine houding met springen, hoe lager hoe kleiner de houding. Hoofd gaat niet verder naar voren zonder thiedemann, wel omhoog waardoor je geen controle hebt.

instagram: @horsestory.eline
IF YOU'RE SEXY AND YOU KNOW IT CLAP YOUR HANDS *CLAP CLAP*

LoveBodin

Berichten: 4353
Geregistreerd: 18-12-09
Woonplaats: Under The Northern Lights

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-18 16:19

alice0cullen schreef:
Ik ben een voorstander van de Contact teugel en meer niet. Alleen je handen eraan doen en wachten, paard moet leren vertrouwen op de hand. Niet gaan prutsen aan de voorkant, niet die kneepjes die je zou moeten geven om het paard nageefelijk te krijgen.

En een bitfitter mee laten kijken is ook echt geen slecht idee, heb zelf ervaren hoe groot het verschil is. Zelfde geld voor correct passend tuig. Tieddeman is symptoom bestrijding, je leert een paard er niks mee.

Kijk eens naar de prodressage movement van rien van der schaft.


Helemaal mee eens. Paard moet vertrouwen krijgen in de hand van de ruiter. Dan zal die zelf de teugel aan gaan nemen. Dat gaat echter niet als hij steeds zijn mond stoot, door te losse teugels, te strakke teugels of andere manieren van niet constant contact.
Bied je hand dus aan en rijdt hem daarnaar toe. Als hij het bit aanneemt, ga dan niet tegenhouden oid.

Now Tom said, "Mom, wherever there's a cop beating a guy, wherever a hungry newborn baby cries
Where there's a fight against the blood and hatred in the air, look for me, Mom, I'll be there
Wherever somebody's fighting for a place to stand or a decent job or a helping hand
Wherever somebody's struggling to be free, look in their eyes, Ma, and you'll see me"

Janneke2

Berichten: 22725
Geregistreerd: 28-02-13
Woonplaats: Ergens in Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-18 21:52

prugelpiet schreef:
Binkie_Eline schreef:
Op de manege heb ik wel eens gesprongen met een pony, die heeft met rijden altijd een thiedemann om. Ik heb deze met springen omgelaten, omdat de pony haar hoofd heel hoog in de lucht doet en dan heb ik geen controle meer. (Ze doet haar hoofd zo hoog dat je geen verbinding meer hebt met haar mond)

Ik had de thiedemann eerst op het eerste ringetje, maar mijn instructrice heeft deze later strakker gedaan omdat hij zo los alleen maar in de weg zat. De pony merkte geen hinder van de thiedemann (kleine pony, grote thiedemann), dit heeft mijn instructrice ook aangegeven.


Een pony of paard kan met thiedemann niet springen zoals ze zonder zouden doen. Met springen rekt een paard uit als het ware, met een thiedemann kan dit niet, want als ze dan de correcte houding aan willen nemen trekken ze zichzelf in de mond.


Van deze instructrice snap ik niets.

De thiedemann is een beveiligde slofteugel en met de slof trek je het hoofd naar beneden. De beveiliging is dat als het dier in de correcte houding loopt
(...nul garantie dat het dier dan goed de rug gebruikt etc.-) de thiedemann los is.
Nu ja - bij een correct afgestelde thiedemann.

"Los zat hij in de weg dus moest het strakker" - ?
(Wees blij dat de slof niet nodig is en het ding dus los hangt, zou ik denken.)

Een slofteugel (al dan niet in beveiligde vorm) lijkt me verder niet echt iets voor een manegepony of om altijd standaard te gebruiken.

Mbt springen: oma is ouderwets opgevoed
heeft Alwin Schöckemölhe nog real life zien springen:
boven de sprong geef je je dier volledig de vrije teugel.
Je ruitergevoel en je correcte balans en verlichte zit maken dat dit slechts een klein boogje is.
Het paard kan dan niet in de mond worden gehinderd.

Maar "oliebol happens" - gaat dit mis dan is een slofteugel een naar ding: de fout die de ruiter maakt geeft het dier extra pijn dmv de hefboomwerking.

[o]

Je suis Charlie - comme tout le monde.

(...en BAH wat is dit onderschrift actueel. )

Jetta

Berichten: 3986
Geregistreerd: 19-01-02
Woonplaats: Aan de rand van de stad

Re: rijden/springen met thiedeman?

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-18 22:00

Beste TS: Als je goede instructie zou hebben, had je deze vraag niet hier hoeven te stellen. Je instructeur ziet toch wat er gebeurt tijdens de les? Als het door de les niet verbetert en verder is alles in orde: zadel, paardenrug/ hals/ bekken enz... moet je op zoek naar een andere instructeur. En ik weet natuurlijk niet of je alles goed oppakt wat je instructeur zegt en of je die zaken ook oefent met je paard als je geen les hebt. Werken aan ontspanning en vertrouwen is denk ik belangrijk nu. Dan kont dat sprongetje vanzelf wel.

Elk paard met een beetje pit, rij je rustig zonder bit!


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 38 bezoekers