Eetwaar voor paardjes

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

 
 
Diana_Mabel

Berichten: 7044
Geregistreerd: 04-02-02
Woonplaats: Houten

Re: Eetwaar voor paardjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-18 09:26

Welke groente mag je paard eten?

De volgende groente geschikt en veilig om aan je paard te geven:
- pastinaak
- pompoen
- radijs
- witlof
- spinazie
- wortel
- broccoli
- rijpe tomaat
- rijpe paprika
- zoete aardappel
- rode biet
- peulen
- sperziebonen
- erwten
- courgette
- selderij
- komkommer
- raapstelen
- mierikswortel
- venkel
- andijvie

Hippisch ondernemer op het gebied van paardenwelzijn

"The best way we can show respect for our equine friends is to honor how they're made."
~ Dr. Juliet M. Getty


Chasey

Berichten: 10696
Geregistreerd: 27-10-10
Woonplaats: Meddo

Re: Eetwaar voor paardjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-18 10:04

Die van mij vinden cougette niet lekker. Tutjes.
En ook snijbiet niet. (Dat lijkt op spinazie). Althans, dat kan je hetzelfde klaarmaken als spinazie.

Brocolli heb ik slechte ervaring mee. Ik gaf James het ook af en toe, maar die kreeg er gaskoliek van.
Broccoli vormt te veel gas in de darmen en zou ik niet snel doen. Ik geef het Nick en Bliksem nooit meer.

missfalki
Berichten: 2268
Geregistreerd: 25-10-15
Woonplaats: Salland

Re: Eetwaar voor paardjes

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 31-08-18 15:58

Dat zijn veel groenten, ik was alleen bekend met de wortels ...
Zomer en wintervariant en die vinden ze erg lekker! :P

Groet Karin.

[ITP] [FOTOVERZ]Hét oortjes topic
[VS] Eetwaar voor paardjes [&]
GEZOCHT 2 HOEFSCHOENEN VOOR BEER RENEGADE CLASSIC MAAT 0

s_v

Berichten: 1795
Geregistreerd: 13-02-09
Woonplaats: Wuustwezel

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-18 16:07

Zo dat is inderdaad een hele lijst!
Komkommer vinden ze hier ook heel lekker, met het warme weer kregen ze dat regelmatig als tussendoortje :j Kerstomaatjes vindt mijn fjord ook lekker, shetlander is er niet zo dol op :)

Evrybody is a genius, but if you judge a fish by its ability to climb a tree, it will live it's whole life believing that it is stupid -:) -Albert Einstein-
Volg de avonturen van mijn mini & maxi <3 [VOLG] Als paardenkriebels terug wakker worden ...

Diana_Mabel

Berichten: 7044
Geregistreerd: 04-02-02
Woonplaats: Houten

Re: Eetwaar voor paardjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-18 15:21

Er is mij verteld dat kool gasvormend is maar dat broccoli dat niet zou zijn. Wat naar dat jouw paardje daar last van heeft ik ga voor de zekerheid broccoli uit de lijst halen.

Hippisch ondernemer op het gebied van paardenwelzijn

"The best way we can show respect for our equine friends is to honor how they're made."
~ Dr. Juliet M. Getty

Diana_Mabel

Berichten: 7044
Geregistreerd: 04-02-02
Woonplaats: Houten

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-18 15:21

Diana_Mabel schreef:
Welke groente mag je paard eten?

De volgende groente geschikt en veilig om aan je paard te geven:
- pastinaak
- pompoen
- radijs
- witlof
- spinazie
- wortel
- rijpe tomaat
- rijpe paprika
- zoete aardappel
- rode biet
- peulen
- sperziebonen
- erwten
- courgette
- selderij
- komkommer
- raapstelen
- mierikswortel
- venkel
- andijvie

Hippisch ondernemer op het gebied van paardenwelzijn

"The best way we can show respect for our equine friends is to honor how they're made."
~ Dr. Juliet M. Getty

mirriejj

Berichten: 3599
Geregistreerd: 07-11-05
Woonplaats: Roermond

Re: Eetwaar voor paardjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-18 15:26

Is er hier ook iemand die Hop voert aan zijn paarden? Wij hebben dit in de wei staan en ineens beginnen ze de hopbellen te eten.

ukkiepuk

Berichten: 4217
Geregistreerd: 15-06-03
Woonplaats: rotterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-18 15:36

mirriejj schreef:
Is er hier ook iemand die Hop voert aan zijn paarden? Wij hebben dit in de wei staan en ineens beginnen ze de hopbellen te eten.


Ik voer mijn pony relaxmix van de paardendrogist en daar zitten gedroogde hopbellen in. Niet gek dat ze dat nu dus gaan eten.

Luna *21/06/2018 zadelmak
Donovan *01/07/2009 - ꝉ 23/06/2021(paarden) M2+10 (pony's) L2+11 kringkampioen 2018 klasse B, kringkampioen 2019 Klasse L1, reserve regiokampioen 2019 Klasse L1
Zorro *26/06/1990 - ꝉ 29-12-2014

Olikea

Berichten: 5449
Geregistreerd: 19-08-07
Woonplaats: InUlst

Re: Eetwaar voor paardjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-18 16:33

Ik zat me dat ook af te vragen. Iemand vroeg me of ik een lading hop wil hebben voor de paarden .

Julius <3

Hilary

Berichten: 9203
Geregistreerd: 22-05-04

Re: Eetwaar voor paardjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-18 16:53

Mijn pony eet ook de stengels en bladeren van de hop. Ze zoekt ze specifiek uit, loopt echt speciaal naar het plekje waar die hop groeit. Doet ze overigens met meer dingen, zoals kleefkruid en brandnetel (ze eet de toppen van de jonge plantjes).

Oy with the poodles, already

Diana_Mabel

Berichten: 7044
Geregistreerd: 04-02-02
Woonplaats: Houten

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-18 14:35

Olikea schreef:
Ik zat me dat ook af te vragen. Iemand vroeg me of ik een lading hop wil hebben voor de paarden .


Gefeliciteerd Olikea met je verjaardag! *\o/*

Hop mogen ze zeker hebben!
Is goed voor de spijsvertering, heeft het op de man een geslachtsdrifttemperende werking, menstruatiebevorderend, helpt het mee aan de botopbouw, werkt kalmerend.

Hop beschikt over een lange lijst secundaire geneeskrachten. Hier staan enkele werkingen inclusief de medische reden waarom hop een goed middel is:
* Dysbiose of verstoorde darmflora, omdat omdat het infectiewerend, bacteriewerend en schimmeldodend werkt.
* Te weinig moedermelkproductie, doordat het als galactogoog werkt,
* Adjuvans bij darmzweren omdat de slijmvliezen van schimmels worden verwijderd en hop antibacterieel werkt,
* Jicht, omdat het urinezuur verminderd en urinedrijvend is,
* Adjuvans vbij artritis en artrose omdat het zweet-, vocht- en urinezuurafdrijvend is.

Hippisch ondernemer op het gebied van paardenwelzijn

"The best way we can show respect for our equine friends is to honor how they're made."
~ Dr. Juliet M. Getty

mirriejj

Berichten: 3599
Geregistreerd: 07-11-05
Woonplaats: Roermond

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-18 14:42

Diana_Mabel schreef:
Olikea schreef:
Ik zat me dat ook af te vragen. Iemand vroeg me of ik een lading hop wil hebben voor de paarden .


Gefeliciteerd Olikea met je verjaardag! *\o/*

Hop mogen ze zeker hebben!
Is goed voor de spijsvertering, heeft het op de man een geslachtsdrifttemperende werking, menstruatiebevorderend, helpt het mee aan de botopbouw, werkt kalmerend.

Hop beschikt over een lange lijst secundaire geneeskrachten. Hier staan enkele werkingen inclusief de medische reden waarom hop een goed middel is:
* Dysbiose of verstoorde darmflora, omdat omdat het infectiewerend, bacteriewerend en schimmeldodend werkt.
* Te weinig moedermelkproductie, doordat het als galactogoog werkt,
* Adjuvans bij darmzweren omdat de slijmvliezen van schimmels worden verwijderd en hop antibacterieel werkt,
* Jicht, omdat het urinezuur verminderd en urinedrijvend is,
* Adjuvans vbij artritis en artrose omdat het zweet-, vocht- en urinezuurafdrijvend is.


Is het daaraan te linken dat ze ook meer zouden gaan plassen?
Het is grappig dat ze er nu aan beginnen, 2 jaar lang hebben ze er niet naar omgekeken en nu ineens lijken ze er behoefte aan te hebben.

belle_boef

Berichten: 10716
Geregistreerd: 13-02-08
Woonplaats: Drenthe

Re: Eetwaar voor paardjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-18 14:43

Is tomaat goed, dat valt toch onder de nachtschade?

s_v

Berichten: 1795
Geregistreerd: 13-02-09
Woonplaats: Wuustwezel

Re: Eetwaar voor paardjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-18 15:22

Leuk dat ze de hop ontdekt hebben mirriejj :D

Ik had gisteren berkentakken geplukt voor ze, maar die vielen niet echt bijzonder in de smaak er liggen zelfs nog wat takken met blaadjes aan vandaag... Het minst succesvolle wat ik tot nu toe geprobeerd heb :)

Ze waren wel nieuwsgierig :D
Afbeelding

Evrybody is a genius, but if you judge a fish by its ability to climb a tree, it will live it's whole life believing that it is stupid -:) -Albert Einstein-
Volg de avonturen van mijn mini & maxi <3 [VOLG] Als paardenkriebels terug wakker worden ...

Diana_Mabel

Berichten: 7044
Geregistreerd: 04-02-02
Woonplaats: Houten

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-18 15:49

belle_boef schreef:
Is tomaat goed, dat valt toch onder de nachtschade?


de rijpe vrucht is eetbaar voor paarden

Hippisch ondernemer op het gebied van paardenwelzijn

"The best way we can show respect for our equine friends is to honor how they're made."
~ Dr. Juliet M. Getty

Diana_Mabel

Berichten: 7044
Geregistreerd: 04-02-02
Woonplaats: Houten

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-18 15:50

s_v schreef:
Leuk dat ze de hop ontdekt hebben mirriejj :D

Ik had gisteren berkentakken geplukt voor ze, maar die vielen niet echt bijzonder in de smaak er liggen zelfs nog wat takken met blaadjes aan vandaag... Het minst succesvolle wat ik tot nu toe geprobeerd heb :)

Ze waren wel nieuwsgierig :D
[ [url=m/YiUXSY.jpg]Afbeelding[/url] ]


Mijn paardje eet het ook niet misschien lusten ze het alleen een bepaalde periode van het jaar?

Hippisch ondernemer op het gebied van paardenwelzijn

"The best way we can show respect for our equine friends is to honor how they're made."
~ Dr. Juliet M. Getty


Diana_Mabel

Berichten: 7044
Geregistreerd: 04-02-02
Woonplaats: Houten

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-18 15:52

Citaat:
Is het daaraan te linken dat ze ook meer zouden gaan plassen?
Het is grappig dat ze er nu aan beginnen, 2 jaar lang hebben ze er niet naar omgekeken en nu ineens lijken ze er behoefte aan te hebben.


Zou heel goed kunnen, zeker omdat kleefkruid ook vochtafdrijvend is.

Hippisch ondernemer op het gebied van paardenwelzijn

"The best way we can show respect for our equine friends is to honor how they're made."
~ Dr. Juliet M. Getty

s_v

Berichten: 1795
Geregistreerd: 13-02-09
Woonplaats: Wuustwezel

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-18 15:55

Diana_Mabel schreef:
s_v schreef:
Leuk dat ze de hop ontdekt hebben mirriejj :D

Ik had gisteren berkentakken geplukt voor ze, maar die vielen niet echt bijzonder in de smaak er liggen zelfs nog wat takken met blaadjes aan vandaag... Het minst succesvolle wat ik tot nu toe geprobeerd heb :)

Ze waren wel nieuwsgierig :D
[ [url=m/YiUXSY.jpg]Afbeelding[/url] ]


Mijn paardje eet het ook niet misschien lusten ze het alleen een bepaalde periode van het jaar?


Geen idee? Zou best kunnen...
Kan natuurlijk ook zijn dat ze nog wat moeten wennen aan de smaak :)

Ik wil ze daarom meer takken gaan geven, ga nu proberen om toch minstens één keer in de week wat te gaan plukken/snoeien voor ze, heb de smaak helemaal te pakken ;) !

Evrybody is a genius, but if you judge a fish by its ability to climb a tree, it will live it's whole life believing that it is stupid -:) -Albert Einstein-
Volg de avonturen van mijn mini & maxi <3 [VOLG] Als paardenkriebels terug wakker worden ...

missfalki
Berichten: 2268
Geregistreerd: 25-10-15
Woonplaats: Salland

Re: Eetwaar voor paardjes

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 06-09-18 18:06

Super dat hop geschikt is, vind het een mooie struik, dus win win situatie.

En leuk om te lezen dat meer mensen de smaak te pakken krijgen
van op (onder) zoek te gaan naar eetbare planten/struiken/bomen voor paardjes +:)+

Groet Karin.

[ITP] [FOTOVERZ]Hét oortjes topic
[VS] Eetwaar voor paardjes [&]
GEZOCHT 2 HOEFSCHOENEN VOOR BEER RENEGADE CLASSIC MAAT 0

Olikea

Berichten: 5449
Geregistreerd: 19-08-07
Woonplaats: InUlst

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-18 19:57

Dank je voor de informatie.
Ik ga dit weekend lekker plukken en dan kijken of ze het willen eten. Maar goed het zijn tinkers.. ze eten echt alles _O-

@Karin. Ik vind het inderdaad erg leuk om uit te zoeken en ze een gevarieerd dieet te kunnen bieden

Julius <3

missfalki
Berichten: 2268
Geregistreerd: 25-10-15
Woonplaats: Salland

Re: Eetwaar voor paardjes

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 06-09-18 20:17

Straks kunnen we samen een kalender gaan maken met wanneer iets groeit en bloeit ....
en goed te geven is ... :))

Helaas is de kamille op het roggeveld er gisteravond afgemaaid :(

Olikea gefeliciteerd met je verjaardag Y)(^)

Groet Karin.

[ITP] [FOTOVERZ]Hét oortjes topic
[VS] Eetwaar voor paardjes [&]
GEZOCHT 2 HOEFSCHOENEN VOOR BEER RENEGADE CLASSIC MAAT 0

Diana_Mabel

Berichten: 7044
Geregistreerd: 04-02-02
Woonplaats: Houten

Re: Eetwaar voor paardjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-18 09:33

Er is een kalender van paard en plant geschikt en ik heb zelf een plukkaart gemaakt op A4 formaat.
Wanneer jullie interesse hebben kan ik een kaart opsturen. Voor jullie wil ik dit wel kosteloos doen *D stuur maar een pb bij interesse. Op dit moment werk ik hard aan een uitbreiding van deze kaart.

De paard en plant kalender is in mijn webshop te verkrijgen en natuurlijk bij paard en plant zelf.

Hippisch ondernemer op het gebied van paardenwelzijn

"The best way we can show respect for our equine friends is to honor how they're made."
~ Dr. Juliet M. Getty

Diana_Mabel

Berichten: 7044
Geregistreerd: 04-02-02
Woonplaats: Houten

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-18 09:34

missfalki schreef:
Straks kunnen we samen een kalender gaan maken met wanneer iets groeit en bloeit ....
en goed te geven is ... :))

Helaas is de kamille op het roggeveld er gisteravond afgemaaid :(

Olikea gefeliciteerd met je verjaardag Y)(^)

Groet Karin.


wat jammer zeg! de volgende keer kun je ook plukken en dan drogen!

dat kun je nu ook doen met takken!

Hippisch ondernemer op het gebied van paardenwelzijn

"The best way we can show respect for our equine friends is to honor how they're made."
~ Dr. Juliet M. Getty

missfalki
Berichten: 2268
Geregistreerd: 25-10-15
Woonplaats: Salland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 07-09-18 10:05

Diana_Mabel schreef:
Er is een kalender van paard en plant geschikt en ik heb zelf een plukkaart gemaakt op A4 formaat.
Wanneer jullie interesse hebben kan ik een kaart opsturen. Voor jullie wil ik dit wel kosteloos doen *D stuur maar een pb bij interesse. Op dit moment werk ik hard aan een uitbreiding van deze kaart.

De paard en plant kalender is in mijn webshop te verkrijgen en natuurlijk bij paard en plant zelf.


Die zijn super handig :))
maar .... ik heb geen idee wanneer iets groeit en bloeit ....
en dat is wel heel handig om te weten, misschien dat, dat ook als aanvulling op je kaart kan

En bedankt voor de tip van het drogen ... daar heb ik ook nog niet aan gedacht ...

Groet Karin.

[ITP] [FOTOVERZ]Hét oortjes topic
[VS] Eetwaar voor paardjes [&]
GEZOCHT 2 HOEFSCHOENEN VOOR BEER RENEGADE CLASSIC MAAT 0

Diana_Mabel

Berichten: 7044
Geregistreerd: 04-02-02
Woonplaats: Houten

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-18 11:06

Ik heb vandaag een blog geschreven over Veldsla dat wil ik ook graag met jullie delen.

Veldsla of korensla is inheems in onze streken. Het was vroeger een algemeen verspreid plantje, ook op korenvelden.
Veldsla is een smaakvolle bladgroente die rijk is aan mineralen en vitamines.
Veldsla bevat Omega 3! En niet zo weinig ook! Veldsla bevat per 100 gram veldsla bevat 0,24 gram van het gezonde ALA Omega 3. Dat is humaan 12 % van de aanbevolen dagelijkse hoeveelheid.
Ook andere groene bladgroenten zoals spinazie en koolsoorten bevatten meer omega 3 vetzuren. Spinazie bevat per 100 gram 0,13 gram en broccoli 0,02 gram omega 3 vetzuren. Alleen postelein bevat nog meer Omega 3 dan veldsla. Postelein bevat 0,30 gram per 100 gram.
Omega 3 is een “ essentieel vetzuur” omdat het belangrijke vitamineachtige functies vervult in het lichaam. Zelf kan een paard Omega 3 vetzuren niet aanmaken. Een paard moet daarom voor een optimale gezondheid deze vetzuren voeding binnenkrijgen. Vers gras bevat omega 3 maar wanneer gras wordt gedroogd tot hooi gaat echter het grootste deel van de omega vetzuren verloren. Bij de meeste paarden (zeker in de wintermaanden) bestaat het dagrantsoen voor het grootste deel uit hooi/ voordroog. Met veldsla vul je de Omega 3 deels aan, op een natuurlijke manier.
Je kunt je paard veldsla geven uit de winkel, neem dan de biologisch geteelde. Het is alleen veel leuker om zelf veldsla te kweken en dat is niet eens zo moeilijk!
Veldsla is wat je noemt “nateelt” je op ieder plaatsje dat vrijkomt in de moestuin vanaf half-augustus tot eind september zaaien. Gezaaid vanaf half augustus oogst je nog voor de winter. Wanneer je na 15 september zaait oogst je na de winter, tenzij we een milde winter krijgen.
Veldsla kan, als enige vertegenwoordiger van de Valeriaanfamilie, op alle gronden je hoeft geen rekening te houden met wisselteelt.
Veldsla kan in de openlucht geteeld worden maar vanaf november moet je de plantjes (gezaaid vanaf september) wel beschermen. Dit kan met een tunnelkas of een koude bak. Je kunt ook zaaien in bloembakken (aan de schutting) of potten er is altijd wel een plekje te vinden. Beschik je over een kas dan heb je geluk! Dat is ideaal voor een zaaidatum vanaf half september.

PS: mocht je de smaak te pakken hebben, postelein kun je ook zaaien rond dezelfde periode, winter postelein. De zaden van veldsla en postelein zijn bij voorkeur biologisch. Je kunt ze bestellen via http://www.bolster.nl of natuurlijk via mij, stuur gerust een pb.

Afbeelding

Hippisch ondernemer op het gebied van paardenwelzijn

"The best way we can show respect for our equine friends is to honor how they're made."
~ Dr. Juliet M. Getty


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: GoogleAdsense en 11 bezoekers