Wandelen met bijtende dominante hengst

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Camillawolf
Berichten: 29
Geregistreerd: 08-05-17

Wandelen met bijtende dominante hengst

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-09-18 15:26

Hoi allemaal,

Ik heb sinds kort en nieuwe pony ( echt pas 1 weekje) hij is nog hengst maar we gaan hem over 2 weken laten castreren.

Hij is nu 2 jaar en er is niks mee gedaan. Was een verwaarloosde pony kwam niet buiten.
Hij is erg dominant en omdat hij nog jong is zetten we hem 2x per dag en half uur (opbouwend) op een stuk met lekker groen gras. Daarvoor moeten we even naar de buren wandelen.

Hij probeert elke keer te happen/bijten alhoewel dat nu al beter gaat.
Maar het grootste probleem is dat hij voor mij uit blijft lopen en veel te hard gaat en dan gaat trekken.
En dan soms gaat hij ineens rennen en dan moet ik er achter aan rennen om hem te stoppen. Hij wilt niet stil staan en gaat rondjes om me heen lopen of trekt me omver. Soms gaat hij ook ineens rennen om mij heen en bokken(niet gericht trappen)

Omdat ik zelf jong ben en niet veel ervaring met jonge paarden heb zou ik graag wat tips willen zodat ik niet de verkeerde dingen doe.
Laatst bijgewerkt door Camillawolf op 06-09-18 15:49, in het totaal 1 keer bewerkt

MarliesV

Berichten: 15188
Geregistreerd: 24-06-08
Woonplaats: Hellendoorn

Re: Wandelen met bijtende dominante hengst

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-18 15:28

Ik zou hem eerst op (laten) voeden, voordat je er mee over de straat gaat.

Iemand in de buurt die je daarbij kan helpen? Iemand die handig en sterk is en gewend aan dit soort paarden?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-18 15:29

Wellicht grondwerk les? De basis dan. Zodat hij respect voor je krijgt en snapt wat persoonlijke ruimte is?

Kelly_ann

Berichten: 5153
Geregistreerd: 11-10-02
Woonplaats: Op 't durp

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-18 15:42

Ik wilde zeggen, ga voorlopig niet wandelen tot na de castratie en zet hem bij wat oudere paarden die hem in paarden taal alvast wat respect bijbrengen.

Maar je zegt dat je wel moet om bij de wei te komen.

Eigenlijk zou hij even met een ervaren persoon moeten leren hoe het hoort. Voor jou is het een hele kunst denk ik....

Als je het zelf móet doen: in dat geval zou ik handschoenen aandoen. Een mooi lang touw, denk aan een zgn lead rope. En een klein stevig zweepje.

Kan je oefenen in een kleinere afgezette ruimte? Paddock of rijbaan?
Doe dat eerst!

Dan je touw goed vast nemen, dus een hand onder het halster, en de andere het uiteinde van je touw plus het zweepje.
Laat je paardje eerst even uit laten rennen, dat hij niet bomvol energie zit.
Dan, ga oefenen met lopen en stoppen. Begin naast de omheining, op de 'hoefslag'.
Als je loopt houd je zijn hoofd naast je schouder. Gaat hij te ver naar voren, stop hem. Loopt hij niet door, zwaai he touw of zweepje achter je tegen zijn billen. Of laat iemand anders hem een stap naar voren doen door schuin achter hem een beetje te 'drijven'.

Wil hij moeilijk stoppen, breng je arm met touw of zweepje voor zijn hoofd. Stopt hij nog niet zet hem als het ware klem tussen jou en het hek.

Wees héél consequent! En beloon met je stem. Is hij braaf loop je rustig door. Test uit of hij stopt als jij stopt. En ga pas naar de wei als dit lukt.

Het bijten gelijk afleren met een ferme brul of zwaai van je arm.

Zodra het kan, lekker op de wei met een groep andere paarden. Niet teveel mee willen rommelen. Meelopen, vaststaan en voetjes geven is voorlopig het enige dat hij moet kunnen.

fokfanaat

Berichten: 20214
Geregistreerd: 21-10-02
Woonplaats: Uut Uune

Re: Wandelen met bijtende dominante hengst

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-18 15:47

staat hij de andere 23 uur op stal?

Camillawolf
Berichten: 29
Geregistreerd: 08-05-17

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-09-18 15:54

Nu al zoveel reacties bedankt!
Ik heb geen mogelijkheid om hem met oudere paarden te zetten. Nadat hij gecastreerd is komt hij met mijn andere pony te staan.
Ik sta wel stevig in me schoenen en ben ook consequent. Toen ik hem 2 dagen had beet hij me in me buik(ja daar heb ik nu een wond) en even hard gezegd: ik heb hem een flinke pets op ze neus gegeven.
Wij wonen aan een dood lopende weg en onze oprit zit aan onze buren vast Zegmaar. Dus we hoeven niet de staat over Zegmaar.
Bij zijn vorige eigenaar stond hij 24/7 binnen hier staat hij 24/7 buiten met en mooie inloopstal. Hij staat in de bak maar er is nog aardig wat eten in de bak omdat we hier pas net wonen en de bak volgroeit was. Verder krijgt hij 2 x per dag 2 plakken hooi

Goof

Berichten: 28780
Geregistreerd: 12-05-05
Woonplaats: Thuis

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-18 15:55

fokfanaat schreef:
staat hij de andere 23 uur op stal?


Ook mijn vraag ja.

Ts, ga vooral de straat niet op als hij nog niets geleerd heeft, die situatie is gewoon gevaarlijk.
Eerst oefenen in de bak waar het afgesloten en veilig is, dan op eigen terrein, daarna pas naar buiten.
Nooit gevaar opzoeken. En zoek begeleiding.

miesnaom
Berichten: 822
Geregistreerd: 08-04-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-18 16:05

Goof schreef:
fokfanaat schreef:
staat hij de andere 23 uur op stal?


Ook mijn vraag ja.

Ts, ga vooral de straat niet op als hij nog niets geleerd heeft, die situatie is gewoon gevaarlijk.
Eerst oefenen in de bak waar het afgesloten en veilig is, dan op eigen terrein, daarna pas naar buiten.
Nooit gevaar opzoeken. En zoek begeleiding.


Ze zegt 24/7 buiten nu. Maar stond(!) 24/7 binnen bij de vorige eigenaar.

Denk dat je al veel aan bovenstaande tips heb!

Selka
Berichten: 8460
Geregistreerd: 15-10-09

Re: Wandelen met bijtende dominante hengst

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-18 16:09

Komt er na de castratie wel een vriendje bij? Als hij alleen staat kan dat ook tot vervelend (erg logisch) gedrag leiden.

meisje2000
Berichten: 2613
Geregistreerd: 30-10-05
Woonplaats: ergens in friesland

Re: Wandelen met bijtende dominante hengst

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-18 16:13

Selka hij komt na de castratie bij haar andere paardje te staannzegt ze hier boven

loriene
Berichten: 2581
Geregistreerd: 08-12-09
Woonplaats: vlak bij de zee

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-18 16:13

Hengsteketting of touwtje over de neus.
Heb je iets meer te zeggen.

GDG

Berichten: 4848
Geregistreerd: 11-04-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-18 16:20

Camillawolf schreef:
Bij zijn vorige eigenaar stond hij 24/7 binnen hier staat hij 24/7 buiten met en mooie inloopstal.

Lekker laten staan dan. Ga een paar weken na de castratie maar met hem aan de slag, onder begeleiding.

Selka
Berichten: 8460
Geregistreerd: 15-10-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-18 16:24

Daar heb ik overheen gelezen meisje2000.

Ik zou iedere dag een minuut of 10 oefenen in de bak. En gerust met voedsel belonen. Dit is een kwestie van heel veel doen.

Pepperrr

Berichten: 8387
Geregistreerd: 28-07-16
Woonplaats: Nistelrode (NB)

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-18 16:26

Is hij dominant, of gewoon bang?
Een paard heeft 3 reacties bij gevaar (in dit geval mensen). Vluchten, vechten, of stoktijf stilstaan. Ik denk dat jouw paardje niet agressief is, maar bang. Want als vechten niet werkt, dan vlucht hij maar. Of andersom.

Ik zeg niet dat dit door jou komt, TS. Maar dit kan best komen doordat het paardje nog nooit echt positief in contact geweest is met mensen.

Laat voor nu het paardje lekker op de wei staan. Ga pas als hij volledig hersteld is van de castratie onder begeleiding met hem aan het werk ;)

anjali
Berichten: 15077
Geregistreerd: 25-07-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-18 16:50

GDG schreef:
Camillawolf schreef:
Bij zijn vorige eigenaar stond hij 24/7 binnen hier staat hij 24/7 buiten met en mooie inloopstal.

Lekker laten staan dan. Ga een paar weken na de castratie maar met hem aan de slag, onder begeleiding.

Dit is een veilige tip. Hij komt nu toch niets te kort,dus je hoeft er geen risico mee te gaan lopen.

Kelly_ann

Berichten: 5153
Geregistreerd: 11-10-02
Woonplaats: Op 't durp

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-18 16:52

Bang? Kan, maar ik denk dat dit gedrag vrij normaal is voor jonge hengstjes. Zeker als ze nog niet heel goed zijn opgevoed door medepaard en/of mens.

Angst geeft andere signalen dan brutaal zijn. Denk aan wegdeinzen, open neusgaten, trillen bij aanraking, niet mee willen lopen of niet laten pakken.

Kelly_ann

Berichten: 5153
Geregistreerd: 11-10-02
Woonplaats: Op 't durp

Re: Wandelen met bijtende dominante hengst

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-18 16:53

Eens met Anjali en GDG, ik zou er niet meer mee lopen dan hoogst noodzakelijk.

sanowa

Berichten: 899
Geregistreerd: 12-07-10
Woonplaats: Wilp.

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-18 17:02

Voor de veiligheid is het misschien verstandig om hem gewoon voorlopige even thuis te laten staan, dan maar even geen gras en lekker hooi.

Een paar grondwerk lessen kan wonderen doen, dus is er bij jou niet iemand in de buurt die je kan vragen?

Anoniem

Re: Wandelen met bijtende dominante hengst

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-18 15:17

Het is natuurlijk heel leuk om een groene pony te kopen, maar daarvoor heb je wel ervaring nodig, of iemand die jou leert hoe om te gaan met een groene pony. Dus ik zou er rap iemand bij halen die je kan helpen met wat grondwerk basis, want als je daar te lang mee wacht, kan het problematisch worden. Wij kunnen jou zo niet vertellen hoe je dominant moet zijn, dat is namelijk niet uit te leggen over de pc. Dat is je houding, je snelheid in reageren maar helemaal je instelling.

Camillawolf
Berichten: 29
Geregistreerd: 08-05-17

Re: Wandelen met bijtende dominante hengst

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-09-18 15:41

Ik heb wel aardig veel ervaring met grondwerk ect. Maar mijn andere pony heeft echt het compleet tegen overgestelde karakter ze introvert en mijn Nieuwe een extrovert haha. Even wennen dus. Wat we nu proberen is zodra hij met zijn hoofd te ver voorbij mijn schouder gaat, draai ik hem naar het denk en zet hem stil. Pas weer verder als hij braaf stil staat en goed me stem gebruiken de heletijd

Camillawolf
Berichten: 29
Geregistreerd: 08-05-17

Re: Wandelen met bijtende dominante hengst

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-09-18 15:42

Denk : hek

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-18 16:03

Camillawolf schreef:
Ik heb wel aardig veel ervaring met grondwerk ect. Maar mijn andere pony heeft echt het compleet tegen overgestelde karakter ze introvert en mijn Nieuwe een extrovert haha. Even wennen dus. Wat we nu proberen is zodra hij met zijn hoofd te ver voorbij mijn schouder gaat, draai ik hem naar het denk en zet hem stil. Pas weer verder als hij braaf stil staat en goed me stem gebruiken de heletijd


Helaas, ervaring heb je als je met verschillende paarden kunt wegkomen. Dat is neit erg, ervaring is er om op te doen. :) En naar het hek zetten heegt geen zin, want dan leert hij alleen dat als er een hek is, hij rustig moet doen.
Hij moet respect krijgen voor jou. Een paard mag niet langs je lopen. Doet hij dat wel, dan betekend dat hij de leiding over neemt, en dat wil je niet. Je moet er dus voor zorgen dat je je paard altijd achter je houdt, zonder dat er druk op de lijn voor nodig is. Je moet hem dus met lichaamstaal vertellen dat jij de leiding neemt, dat jij bepaald war hij loopt, en niet andersom. Dus kun je doen, door je linker hand te gebruiken als barriere. Wil hij voorbij lopen, doe je je linkerhand voor hem, als blok. Loopt hij er tegenaan of doorheen, mag je strenger zijn. Even zwaaien met je arm, of het touw vast pakken en aar mee zwaaien. De hulp moet net zo groot of klein zijn zodat het effect heeft. Ook als je stil gaat staan, hij moet leren dat als jij stil staat, hij dat ook doet. Dat vinden ze soms moeilijk, maar hij mag nooit langs je. Ook al staat hij dan maar op de plek te dansen, hij moet weten dat hij niet langs je mag. Als hij dat wel doet. Stil zetten met lichaamstaal, zo groot als nodig en achterwaarts zetten, ook zo groot als nodig.
Maar zoals je begrijpt, is dit alleen af te meten wanneer je het paard ziet. Het werkt altijd, bij ieder paard of pony, ook echt meteen, als je maar aan kunt voelen hoe groot of klein de correctie is. Doe je het te groot, schrikt je paard zich het apelazarus en kan hij afstand nemen, doe je t te klein, zal hij je niet serieus nemen. Ik zeg, liever de hulp iets groter maken, dan schrikt ie maar een keertje, maar dan weet hij wel waar hij aan toe is. Zo gaat dat simpelweg in de kudde iegenlijk ook.
En met groot bedoel ik, als hij langs je wilt lopen en hij reageert niet op je linkerarm, stilstaan, en hem direct achteruit zetten, ook al moet je springen en dansen om hem in de achteruit te krijgen.

Camillawolf
Berichten: 29
Geregistreerd: 08-05-17

Re: Wandelen met bijtende dominante hengst

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-09-18 16:29

Dat heb ik al geprobeerd maar daar reageerde hij niet goed op hand voor hem doen loopt hij gewoon door heen ook als ik dan en tik geef en daarna weer opnieuw probeerm Hij gaat van zulke dingen dus alleen meer irritanter doen en dan wil die zich los trekken

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-18 16:33

Camillawolf schreef:
Dat heb ik al geprobeerd maar daar reageerde hij niet goed op hand voor hem doen loopt hij gewoon door heen ook als ik dan en tik geef en daarna weer opnieuw probeerm Hij gaat van zulke dingen dus alleen meer irritanter doen en dan wil die zich los trekken

En daarom heb je dus iemand nodig die je dat kan leren, want blijkbaar probeert hij je grenzen te testen. En ja, dan moet je op het juiste moment op de juiste manier reageren. Rap iemand erbij zoeken dus :) Waar in Drenthe woon je?

siskeh
Berichten: 8677
Geregistreerd: 13-05-08
Woonplaats: Drenthe

Re: Wandelen met bijtende dominante hengst

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-18 16:38

Als je in Drenthe woont, ik geef grondwerkles, en heb uitgebreide ervaring met (jonge) hengsten...
Van hengsten leer je IMO het aller meeste, maar dit zijn skills die je niet van bokt kan leren, ik heb het geluk gehad dat ik een geweldige trainer heb gehad, en veel jonge paarden heb 'mogen' opvoeden, heerlijk werk om te doen, maar het moet je écht liggen.