Samen schadevrije jaren op 1 auto?

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
iirrssjjee

Berichten: 5936
Geregistreerd: 03-08-09
Woonplaats: 's-Gravendeel

Samen schadevrije jaren op 1 auto?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-09-18 15:18

Ja misschien een domme vraag maar ik vroeg het me af.

Mijn vriend rijd doordeweeks met een auto van de zaak. Hij bouwt met deze auto niks op, omdat de auto van het bedrijf is en niet van hem.

We hebben 1 auto waar we samen in rijden, ik ietsjes meer dan hij. De auto staat op zijn naam en zo ook de verzekering. Aangezien hij al 2 jaar lang een auto had en boven de 25 was, was dit de goedkoopste oplossing.

Nu is hij op dit moment de enige die schadevrije jaren opbouwt, terwijl ik eigenlijk vaker in de auto rijd. Het omzetten willen we niet, want dan bouwt hij niks meer op. Nu vroeg ik me af of er een verzekering is, die 2 bestuurders inschrijft en deze samen schadevrije jaren laat opbouwen? Onze huidige verzekering niet in ieder geval en ik kon het ook niet vinden bij andere verzekeraars!

Anoniem

Re: Samen schadevrije jaren op 1 auto?

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-18 15:19

Ja, ik sta volgens mij nog steeds samen met mijn vader ingeschreven op de verzekering van de auto waar ik nu in rij. Ik bouw schadevrije jaren op maar door hem erbij te zetten werd het aanzienlijk goedkoper dan wanneer ik het in m'n eentje zou moeten boksen. Kocht deze auto toen ik m'n rijbewijs net een maand had en dus 0 jaren had.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-18 15:20

Ik ben m nog niet tegengekomen. Wij hebben een scooter waarop ik ze opbouw. Die mag je omzetten naar auto, andersom niet. Mijn man bouwt ze op onze auto op. Hij rijdt zelf ook van de zaak.

8nnemiek

Berichten: 43380
Geregistreerd: 22-01-05
Woonplaats: Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-18 15:25

Nee, volgens mij kan dat nergens helaas. Je kan wel iemand anders als bestuurder aangeven, vanaf dat moment bouwt diegene dan de schadevrije jaren op, maar overschrijven van die jaren naar een nieuwe verzekering is dan weer een hoop gedoe en lukte bij ons helemaal niet ondanks dat het volgens de adviseur wel had moeten kunnen.
Ik heb de auto en verzekering uiteindelijk helemaal op mijn eigen naam gezet, en kon toen weer helemaal opnieuw beginnen met opbouwen.. Dus ik zou het niet aanraden om er te veel mee te schuiven.

iirrssjjee

Berichten: 5936
Geregistreerd: 03-08-09
Woonplaats: 's-Gravendeel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-09-18 15:25

Emmaa_ schreef:
Ja, ik sta volgens mij nog steeds samen met mijn vader ingeschreven op de verzekering van de auto waar ik nu in rij. Ik bouw schadevrije jaren op maar door hem erbij te zetten werd het aanzienlijk goedkoper dan wanneer ik het in m'n eentje zou moeten boksen. Kocht deze auto toen ik m'n rijbewijs net een maand had en dus 0 jaren had.


Welke verzekering is dit? Mag ook via PB!

8nnemiek schreef:
Nee, volgens mij kan dat nergens helaas. Je kan wel iemand anders als bestuurder aangeven, vanaf dat moment bouwt diegene dan de schadevrije jaren op, maar overschrijven van die jaren naar een nieuwe verzekering is dan weer een hoop gedoe en lukte bij ons helemaal niet ondanks dat het volgens de adviseur wel had moeten kunnen.
Ik heb de auto en verzekering uiteindelijk helemaal op mijn eigen naam gezet, en kon toen weer helemaal opnieuw beginnen met opbouwen.. Dus ik zou het niet aanraden om er te veel mee te schuiven.


Ik kan ze overnemen van mijn vriend, maar dan is hij alles kwijt en hij bouwt dan verder ook niks op. Vind ik ook niet fair, aangezien we deze auto net 2 jaar hebben en hij al 5 schadevrije jaren heeft. Ik heb er 1, want heb een jaar een autootje gehad voordat we deze samen gekochten. Ik zou ze graag zelf op willen bouwen, maar niet dat hij ze kwijtraakt... En hij rijd ook regelmatig in deze auto, dus om het alleen op mijn naam te hebben klopt dan ook niet...

Ibbel

Berichten: 49076
Geregistreerd: 01-09-04
Woonplaats: West-Veluwe

Re: Samen schadevrije jaren op 1 auto?

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-18 15:36

Als je vriend een lease-auto heeft dan kan de leasemaatschappij een verklaring van schadevrije jaren geven voor je vriend op het moment dat hij een eigen auto gaat rijden (maw, niet meer least, door andere baan of whatever). Maw, je kunt tijdens leasen dus wel degelijk schadevrije jaren opbouwen. Dat wordt alleen niet 'standaard' gedaan, daar moet je om vragen.
Is het een bedrijfsauto in eigendom van de werkgever dan zou je even met diens verzekeringsmaatschappij contact moeten opnemen.

sas66
Berichten: 630
Geregistreerd: 18-03-15

Re: Samen schadevrije jaren op 1 auto?

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-18 16:02

Idd wat Ibbel meldt, je vriend bouwt wel schadevrije jaren op, maar je krijgt er niet standaard een verklaring van. Op de groene kaart die je vriend jaarlijks krijgt staat de betreffende verzekeringsmij voor de lease auto. Meestal blijft een lease auto eigendom van de leasemaatschappij en is geen eigendom van de werkgever.

iirrssjjee

Berichten: 5936
Geregistreerd: 03-08-09
Woonplaats: 's-Gravendeel

Re: Samen schadevrije jaren op 1 auto?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-09-18 16:19

Echter gaat het hier niet om een lease auto. Het is een auto echt van de zaak. Moet dus ook ingeleverd worden op het moment dat we op vakantie gaan o.i.d. en word op die momenten ook gebruikt door anderen. Hij bouwt dus geen schadevrije jaren op om die reden.

Saaams

Berichten: 13262
Geregistreerd: 20-01-10

Re: Samen schadevrije jaren op 1 auto?

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-18 16:36

Ik heb een verzekering gehad bij de hema. Mijn vader als eigenaar (goedkoper) en ik was dan een bestuurder. Bouwde ik zo schadevrije jaren op die ik overgezet heb toen ik een nieuwe auto kocht op eigen naam.

iirrssjjee

Berichten: 5936
Geregistreerd: 03-08-09
Woonplaats: 's-Gravendeel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-09-18 16:44

Saaams schreef:
Ik heb een verzekering gehad bij de hema. Mijn vader als eigenaar (goedkoper) en ik was dan een bestuurder. Bouwde ik zo schadevrije jaren op die ik overgezet heb toen ik een nieuwe auto kocht op eigen naam.


Maar bouwde je vader in die tijd ook schadevrije jaren op? Want daar gaat het mij om. Ik kan best mezelf als bestuurder inschrijven, dat is het punt niet. Het gaat erom dat we beiden in de auto rijden, maar dat maar 1 persoon de schadevrije jaren opbouwt.

poes

Berichten: 25723
Geregistreerd: 23-01-04
Woonplaats: Gent

Re: Samen schadevrije jaren op 1 auto?

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-18 16:55

Een verklaring van de verzekeraar van die wagen brengt soms uitkomst. Een grote mond bij het onderhandelen ook. Na 5 jaar sporadisch met de auto van mijn mama gereden te hebben wist ik deze als schadevrije jaren te onderhandelen bij mijn eerste verzekeraar :D

linoleum

Berichten: 6462
Geregistreerd: 01-03-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-18 17:06

Officieel genomen worden schadevrije jaren alleen opgebouwd door degene op wiens naam de verzekering is afgesloten. Het is officieel gezien niet mogelijk om op naam van de hoofdbestuurder schadevrije jaren op te bouwen in plaats van de verzekeringsnemer. En dus al helemaal niet op beide personen.

Er zijn verzekeraars die hiervan ten positieve voor de klant afwijken. Maar zoek dit van te voren wel even uit. En houdt er ook rekening mee dat een nieuwe verzekeraar erna niet akkoord hoeft te gaan met het overnemen van de op andere wijze opgebouwde schadevrije jaren dan als verzekeringnemer.

Rex_Rolfo

Berichten: 5377
Geregistreerd: 27-07-13

Re: Samen schadevrije jaren op 1 auto?

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-18 17:18

Onze auto's waren allemaal verzekerd bij de verzekering van mijn vrouw. Of de auto in kwestie nu op mijn naam stond of op de naam van mijn vrouw, al die achtereenvolgende wagens stonden bij dezelfde verzekeraar en er zit max no-claim op.

Toen er een tweede auto kwam even met deze verzekeraar overleg gehad en ondanks dat de 2e auto én de verzekering ervan op mijn naam staan kan ik toch profiteren van de 20+ jaar no claim die we met de 1e auto hebben opgebouwd.

linoleum

Berichten: 6462
Geregistreerd: 01-03-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-18 17:58

Rex_Rolfo schreef:
Onze auto's waren allemaal verzekerd bij de verzekering van mijn vrouw. Of de auto in kwestie nu op mijn naam stond of op de naam van mijn vrouw, al die achtereenvolgende wagens stonden bij dezelfde verzekeraar en er zit max no-claim op.

Toen er een tweede auto kwam even met deze verzekeraar overleg gehad en ondanks dat de 2e auto én de verzekering ervan op mijn naam staan kan ik toch profiteren van de 20+ jaar no claim die we met de 1e auto hebben opgebouwd.

Maar gebruiken van de no-claim op meerdere verzekeringen is wat anders dan gebruik maken van schadevrije jaren op meerdere verzekeringen. Je zal op de tweede auto dezelfde no-claimkorting ontvangen, maar niet dezelfde schadevrije jaren. Dat laatste is namelijk niet toegestaan.

Rex_Rolfo

Berichten: 5377
Geregistreerd: 27-07-13

Re: Samen schadevrije jaren op 1 auto?

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-18 18:01

Klopt, maar het is beter dan niets. En doordat de 2e auto apart verzekerd is bouwt de partner in die tijd wel eigen schadevrije jaren op.

Het punt dat je wel na moet vragen is wat er gebeurt als je wel een schade zou moeten claimen, gaan dan beide auto's in premie omhoog?

_Kellyy

Berichten: 2422
Geregistreerd: 26-08-05
Woonplaats: Zuid-Holland/Ridderkerk

Re: Samen schadevrije jaren op 1 auto?

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-18 10:59

Toen mijn partner en ik gingen samenwonen, mocht ik wel op zijn schadevrije jaren meeliften... Misschien is dit een oplossing voor jullie in de toekomst?