Maagproblemen...

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Rennie89
Berichten: 37245
Geregistreerd: 18-07-08
Woonplaats: Den Haag

Maagproblemen...

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-09-18 11:27

Goedendag, ik ben de afgelopen jaren niet echt actief geweest meer op Bokt, ik kreeg een nieuwe baan, verhuisd en had helaas geen tijd meer voor paardrijden of fotografie. Laat ik mijn verhaal bij heb begin beginnen...

Ongeveer 8 jaar geleden, zij het niet langer, begon ik last te krijgen van mijn maag. Oprispingen, maagzuur etc en slikte rennies voor het leven. Uiteindelijk naar huisarts gegaan en kreeg 40mg omeprazol per dag voorgeschreven en dit werkte! Ik slikte dit altijd voor het slapen en als ik het ook maar vergat dan had ik, ookal nam ik het alsnog in maar een paar uur later dan normaal, meteen weer last. Zodoende nam ik na een paar jaar dubbele dosis op een dag en uiteindelijk een gastroscopie laten doen, geloof 3 jaar geleden nu. Hier kreeg ik in het ziekenhuis zelf te horen dat het allemaal goed was, heel vreemd want hoe kan ik dan zoveel last hebben? Maar eenmaal thuis kreeg ik een belletje van het ziekenhuis en bleek ik vooralsnog een middenrifbreuk te hebben... duidelijk.

Dosis is toen officieel naar 80mg omeprazol per dag gegaan want zonder dat ging het niet. Als ik ze te laat innam kreeg ik vooralsnog meteen last maar zolang dit niet gebeurde ging het goed.

Ik heb in oktober 2016 een ongeluk gehad, hierbij mijn ribben zwaar gekneusd en toen er in het ziekenhuis een echo werd gemaakt bleek er iets te zitten waarvoor ik nog een x langs moest komen. Bij de tweede echo kreeg ik te horen dat dit een vetbult betrok in mijn buikholte ergens tussen mijn ribben als ik het goed heb. Hoeft niks te betekenen en kan ook gewoon blijven zitten zolang je geen last er van ondervind.

Nou heb ik het laatste half jaar door de 80mg omeprazol nog steeds ontzettend last gekregen van mijn maag. Veel oprispingen, steken, maagzuur.. echt gewoon pijn en ongemak. Ik slaap hierdoor ontzettend slecht en ben dus vorige week na een slapeloze dag door pijn naar de huisarts gegaan want het kan zo niet. Slik de afgelopen maanden al vaker 120mg per dag en soms 160mg als ik het echt niet trek. Dit is niet een normale dosis voor een simpele middenrifbreuk . Huisarts heeft mijn buik gevoeld en voelde inderdaad een knobbel, dezelfde vetbult gokte wij. Ik ben toen doorverwezen naar ziekenhuis voor echo want het kan zijn dat die misschien tegen mijn maag aan zou drukken en dus voor meer ongemak zou zorgen...

Zodoende vanmorgen naar het ziekenhuis geweest en afgezien vab de rampzalige klantvriendelijkheid ben ik met een heel raar gevoel daar weggelopen. De dokter zei dat er niks te zien was en alles er goed uit ziet. Hoe dan? Verdwijnt een vetbult opeens?

Ik heb de huisarts gebeld met dat ik niet snap dat dit het resultaat was. Ik was bij die eerste echo’s in leiden waar ze weldegelijk de betreffende vetbult zagen en vandaag was in den haag. Ik wil sowieso nu dat er echt verandering gaat komen want ik trek die pijn en ongemak echt niet meer. Ik wil sowieso weer een gastroscopie om te kijken of er nog andere dingen bij zijn gekomen, maagzweren zouden ook een goede oorzaak kunnen zijn en gezien mijn onregelmatige, stressvolle en niet zo gezonde leefstijl zou dit niet gek zijn...

Zijn er hier misschien bokkers met een beetje de zelfde ervaringen of tips ? Ik zit nu een beetje met mijn handen in mijn haar...


Edit: huisarts belde, radioloog die was totaal niet duidelijk geweest naar mij. Hij zei tegen mij dat er niks is, dus ook geen vetbult. Nu hoor ik van de huisarts dat die er wel was maar verder gewoon eruit zag als vetweefsel dus gezond. Lekker duidelijk, ging bijna denken dat ik die vetbult bedacht had...

Anyway. Ik moet ontlasting inleveren zodat ze een bacterie kunnen uitsluiten en van daaruit zal ik na de uitslag worden doorverwezen naar de maag darm arts voor een eventuele operatie voor middenrif.
Laatst bijgewerkt door Rennie89 op 06-09-18 12:01, in het totaal 1 keer bewerkt

Merileth

Berichten: 1117
Geregistreerd: 18-05-05
Woonplaats: Maarssen

Re: Maagproblemen...

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-18 12:01

Ik heb een middenrifbreuk, en door middel van een 24-uurs zuurmeting is onafhankelijk vastgesteld dat er ook daadwerkelijk een te hoge zuurgraad in het onderste deel van mijn slokdarm is op het moment dat ik klachten ervaar (5 dagen van de omeprazol af geweest, niet grappig kan ik je zeggen). Klachten zijn dus gerechtvaardigd zei arts. Behandeling: aan omeprazol blijven of operatie. Ik heb gekozen voor voorlopig aan de omeprazol blijven, en eventueel later een operatie. Ook maakt in mijn geval het onderste deel van mijn slokdarm de slikbeweging niet af, waardoor mijn eten wel eens blijft hangen.

Mijn huisarts is hier heel fijn in geweest, en heeft mij doorverwezen, omdat ik met (nu) 29 jaar in haar ogen te jong ben om aan de omeprazol te blijven als het niet gerechtvaardigd is. Ik heb specifiek naar het Meander in Amersfoort gevraagd, dat is dichtbij genoeg (en in de buurt doen de meesten dit niet meer), en zij zijn het landelijk expertisecentrum. Ik zou in jouw geval via je huisarts je toch weer naar Leiden laten doorverwijzen, en ook vragen naar de 24-uurs meting. Dan kunnen ze achterhalen of het te maken heeft met de zuurgraad in je slokdarm, of dat er toch een andere oorzaak zit.

Ik zit momenteel op 40 mg per dag, 20 voor ontbijt en 20 voor avondeten, en soms kruipt er heel licht wat tussendoor als ik prik drink bijvoorbeeld. Ben bang dat mijn dosis ook verhoogd moet worden over een tijdje. 20 mg op een dag is wel echt te weinig.

Rennie89
Berichten: 37245
Geregistreerd: 18-07-08
Woonplaats: Den Haag

Re: Maagproblemen...

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-09-18 12:05

Die 24 uur zuurmeting ken ik nog niet! Ook heftig voor jou dus... ik overweeg inderdaad een operatie als dit de oorzaak is van de pijn en klachten want het is gewoon klote. Ik kan echt niet zonder mijn medicatie. Als ik ze vergeet kerm ik het gewoon uit van de pijn diezelfde nacht... verdelen gaat voor mij moeilijker omdat ik onregelmatige diensten heb dus aan een maaltijd vastpinnen is niet handig. Slik het nu tussen de 18:00 en 00:00 afhankelijk van mijn diensten voor het slapen .

Supertje

Berichten: 7090
Geregistreerd: 03-10-02
Woonplaats: Hoekse waard

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-18 12:15

Hier ook zo’n beetje dezelfde problemen. Middenrifbreuk, een hele flinke overigens, en dat ik een vrij extreme trechter borstkas heb helpt blijkbaar ook niet mee.
Inmiddels heel wat gastroscopieen achter de rug, twee keer een maagzweer gevonden, overige keren niets behalve een hoop irritatie. Wel twee slokdarmvernauwingen intussen, waarvoor ik binnen niet al te lange tijd een slokdarmdilatie zal moeten ondergaan.
Omwprazol slik ik nu zo’n 12 jaar (ik ben 37), maar nog steeds last van zuurbranden en vaak enorm veel pijn bij eten/slikken (eten blijft ‘hangen’).
Operatie middenrif is bij mij overigens nooit voorgesteld, zelf weleens naar gevraagd, en mij werd verteld dat dat alleen als uiterste maatregel genomen wordt.

Rennie89
Berichten: 37245
Geregistreerd: 18-07-08
Woonplaats: Den Haag

Re: Maagproblemen...

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-09-18 12:20

Oef dat is ook een flinke lijst zeg... een operatie word alleen in de uiterst extreme gevallen blijkbaar gedaan is mij verteld, dus ik zou er wel in aanmerking voor komen als het idd niet door een maagbacterie zou komen.. ik ga zo eff mijn ontlasting wegbrengen en hopelijk is er dan snel een uitslag bekend want ik moet morgen weer gewoon om 5:00 beginnen met werken (2:30 opstaan).,, ga wel weer bellen of ik een halve dienst kan draaien ivm dat ik mij gewoon echt niet goed voel nog steeds.. ziek melden doe ik pas in het extreem uiterste...

Annick75

Berichten: 1784
Geregistreerd: 16-09-09
Woonplaats: Eindhoven

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-18 12:20

Is ook al gekeken of je toevallig de helicobater pylori bacterie bij je draagt? Dat kan o.a. via een biopt uit de maag bij een gastroscopie, maar ook via ontlastingsonderzoek bekeken worden en wellicht ook met bloedonderzoek.

Ik had een jaar of wat terug ook aanhoudende maagklachten, ondanks 2x40mg esomeprazol per dag, dus doorverwezen naar de MDL arts. Die heeft me helemaal door de molen gehaald, gastro, echo, bloedonderzoek, ontlastingsonderzoek de hele reut.

Uit die onderzoeken kwam 3 keer prijs: coeliakie, galstenen én die verrekte bacterie. Voor de coeliakie op een glutenvrij dieet gezet, de galblaas is verwijderd, hoewel ik (nog) geen last had van koliekaanvallen, maar met het oog op mijn ms wilde de arts geen risico nemen en de bacterie is met een combinatie van 2 soorten anti-biotica te lijf gegaan.

Een middenrifbreuk kan trouwens wel reflux veroorzaken. Ik weet niet of je een bed hebt met verstelbare bodem, maar het zou misschien nog kunnen helpen je hoofdeind iets omhoog te zetten.

Rennie89
Berichten: 37245
Geregistreerd: 18-07-08
Woonplaats: Den Haag

Re: Maagproblemen...

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-09-18 12:22

oef jeetje nog best een lijst uit je onderzoek gekomen! Maar nu ben je dus wel van al die klachten af?

Ga inderdaad nu ontlasting inleveren, kon het vanmorgen niet doen omdat ik geen koffie mocht drinken dus had geen ontlasting :’)

Supertje

Berichten: 7090
Geregistreerd: 03-10-02
Woonplaats: Hoekse waard

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-18 12:23

Heliobacter pylori ben ik overigens ook op getest, negatief. Ook geen coeliakie of galstenen.

Annick75

Berichten: 1784
Geregistreerd: 16-09-09
Woonplaats: Eindhoven

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-18 12:25

Ik ben voor 99% van mijn klachten af, het komt een enkele keer nog wel voor dat ik last heb van mijn slokdarm, met name 's avonds of 's nachts, maar niet meer structureel. Ik slik wel nog steeds esomeprazol. Waarschijnlijk is door een aantal stootkoren prednisolon in de beginjaren van mijn ms, mijn maag permanent van slag, dus op advies van de MDL arts wel blijven slikken.

Alwiene

Berichten: 16074
Geregistreerd: 18-08-04
Woonplaats: Waar mijn Westie is

Re: Maagproblemen...

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-18 14:07

Heb je overwogen dat de oorzaak een voedingsintolerantie kan zijn? Ik slikte ook dagelijks omeprazol (op eigen initiatief maar anders continu maagzuur). Maar toen ik koolhydraatbeperkt ging eten én er achter kwam voor welke producten ik intolerant ben heb ik de omeprazol kunnen stoppen. Op dit moment gebruik ik het nog af en toe. Eet niet meer khd beperkt, toen zijn er wel weer klachten teruggekomen, maar heftig alleen als ik echt afwijkend eet zeg maar. Neem het mee in je overweging voor je straks een operatie verder en geen oplossing rijker bent!

Rennie89
Berichten: 37245
Geregistreerd: 18-07-08
Woonplaats: Den Haag

Re: Maagproblemen...

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-09-18 14:12

Ik heb idd 3 maanden koolhydraten arm gegeten vorig jaar maar had nog steeds even veel last helaas. Ook stoppen met roken of energiedrank (wat ik nu niet meer drink, alleen max 3 koffie per dag, rook wel weer) maakt geen verschil... ga nu sowieso minder koolhydraten eten omdat ik toch graag weer wil afvallen maar voor Mn maag hoef ik het niet te doeb...

Annick75

Berichten: 1784
Geregistreerd: 16-09-09
Woonplaats: Eindhoven

Re: Maagproblemen...

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-18 14:37

If all else fails, zou je een dietiste in de arm kunnen nemen en via het zgn fodman dieet kunnen kijken of er voedingsmiddelen zijn waar je niet tegen kunt. Is vooral in het begin, van wat ik er van weet, echt wel even puzzelen, omdat je dan heel veel dingen uit moet sluiten en dan ga je beetje bij beetje weer dingen toevoegen.

Alwiene

Berichten: 16074
Geregistreerd: 18-08-04
Woonplaats: Waar mijn Westie is

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-18 15:12

lifaya schreef:
Ik heb idd 3 maanden koolhydraten arm gegeten vorig jaar maar had nog steeds even veel last helaas. Ook stoppen met roken of energiedrank (wat ik nu niet meer drink, alleen max 3 koffie per dag, rook wel weer) maakt geen verschil... ga nu sowieso minder koolhydraten eten omdat ik toch graag weer wil afvallen maar voor Mn maag hoef ik het niet te doeb...


Gezien het feit dat ik nog steeds (grotendeels) klachtenvrij ben denk ik dat niet de koolhydraten zelf het probleem waren bij mij, maar de tegelijk ontdekte intoleranties voor citroenzuur (deze kan ik ondervangen door mijn B5 bij te nemen), carrageen (gewoon afblijven helaas) en weipoeder (veelal vermijden, af en toe lijk ik iets te verdragen) en alle varianten daarop. Een voedselintolerantie hoeft jammergenoeg niet 1 van de bekende allergenen te zijn en kan soms héél lastig te vinden zijn :( Dit is echt trial en error geweest voor ik er zo'n beetje achter was en zou me niet verbazen als ik er nog meer ontdek waar ik niet goed op reageer.

Rennie89
Berichten: 37245
Geregistreerd: 18-07-08
Woonplaats: Den Haag

Re: Maagproblemen...

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-09-18 15:17

Ik heb inderdaad een x alles laten uitzoeken betreft voedsel. Maar niks was erg. Lichtelijke intolerantie voor varken wat ik ook niet elke dag eet, verder weet ik het even niet, in elk geval niks extreems wat een oorzaak kan zijn dat het steeds erger word. Voor de duidelijkheid, heb sowieso een middenrifbreuk wat al het grootste aandeel is in de problemen of juist het enige, maar er kan nog wat zijn wat de klachten erger heeft gemaakt in de loop der tijd.

JeaDH

Berichten: 2162
Geregistreerd: 18-09-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-18 15:20

lifaya schreef:
Anyway. Ik moet ontlasting inleveren zodat ze een bacterie kunnen uitsluiten en van daaruit zal ik na de uitslag worden doorverwezen naar de maag darm arts voor een eventuele operatie voor middenrif.


Toen ik je verhaal las vroeg ik me gelijk af, is je ontlasting ooit onderzocht? Een maag bacterie kan heel goed de reden van je maagzuur problemen zijn!

Rennie89
Berichten: 37245
Geregistreerd: 18-07-08
Woonplaats: Den Haag

Re: Maagproblemen...

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-09-18 16:44

Nou niet de oorzaak, gezien ik een middenrifbreuk heb, maar wel de reden waarom ik er meer last van heb gekregen misschien? Ik neem aan dat bij de gastroscopie wel gekeken word naar een bacterie ? Dat zou dan 3 jaar geleden moeten zijn gebeurd.

Annick75

Berichten: 1784
Geregistreerd: 16-09-09
Woonplaats: Eindhoven

Re: Maagproblemen...

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-18 16:46

Bij mij is daar de eerste keer volgens mij niet bij de gastro naar gekeken, maar wellicht ook omdat er toch al ontlastingsonderzoek op het 'menu' stond. Bij een latere controle gastro is het wel meegenomen ter eh...controle dus of ik nog steeds bacterievrij was.

Zammie

Berichten: 6000
Geregistreerd: 13-06-07
Woonplaats: Kom uut Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-18 17:58

Ze moeten dan een hapje weefsel uit je maag halen om dat te onderzoeken. Bij mij kon dat niet, omdat ik de maagbeschermer slikte. Daar moet je dan een weekje of zo mee stoppen. Weet niet hoe dat zit bij ontlasting.
Zorg je wel dat je een lege maag hebt bij innemen medicatie? En daarna ook minimaal een uur niet eten en hoofdeind omhoog helpt ook. Sinds ik dat doe heb ik geen aanval meer gehad..

Annick75

Berichten: 1784
Geregistreerd: 16-09-09
Woonplaats: Eindhoven

Re: Maagproblemen...

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-18 19:49

Bij ontlastingsonderzoek hoeft dat niet, althans, bij mij kwam jet ook op maagbeschermers gewoon naar voren bij het ontlastingsonderzoek.

Zammie

Berichten: 6000
Geregistreerd: 13-06-07
Woonplaats: Kom uut Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-18 20:10

Mooi dat je dat verteld. Dan kan ik dat ook laten doen, als ik wel weer aanvallen krijg..

hwn
Berichten: 4693
Geregistreerd: 26-05-13

Re: Maagproblemen...

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-18 20:16

Ik kan je niet direct verder helpen, maar vind het wel vreemd dat je omeprazol 's avonds inneemt. Normaal wordt dit 't morgens genomen, een halfuur voor de eerste maaltijd, zodat je maag beschermd is bij het eten. Als je het 's avonds neemt, zou het dan niet uitgewerkt zijn tegen 's morgens of 's middags?

Furrow

Berichten: 3615
Geregistreerd: 07-01-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-18 20:34

Roken zou ik echt stoppen, raden we ook af op de maagafdeling. Maar algemeen is het niet zo gezond.

Helico zou ik ook op testen, maar dat is toch niet op ontlading? Bopsie of ademtest, in je ontlasting zie ik weinig reden voor maagonderzoek. Zie ind dat in nl ontlasting onderzoek is, raar dat verschil.

Janneke2

Berichten: 22740
Geregistreerd: 28-02-13
Woonplaats: Ergens in Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-18 21:19

Zammie schreef:
Ze moeten dan een hapje weefsel uit je maag halen om dat te onderzoeken. Bij mij kon dat niet, omdat ik de maagbeschermer slikte. Daar moet je dan een weekje of zo mee stoppen.


De 'bescherming' van omeprazol en zusjes is het ont-zuren van je maag.
Er wordt dus geen beschermende laag oid aangebracht.

Nadat ik een maagbloeding had gekregen (en gloednieuwe omeprazol van 150 euro voor 2 weken slikte) heeft niemand het er over gehad dat ik moest stoppen voor de gastroscopie annex biopt.
Accoord, dat is 18 jaar terug.
(Na het biopt heb ik nog een paar dagen extra spul geslikt: er is een nieuw wondje gemaakt. Tijdens dat genezingsproces heeft 'ont-zuren' beslist zin. Daarna ben ik vrolijk gestopt - maar wees zuinig op je slokdarm!)

Zammie

Berichten: 6000
Geregistreerd: 13-06-07
Woonplaats: Kom uut Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-18 21:24

Janneke2 schreef:
Zammie schreef:
Ze moeten dan een hapje weefsel uit je maag halen om dat te onderzoeken. Bij mij kon dat niet, omdat ik de maagbeschermer slikte. Daar moet je dan een weekje of zo mee stoppen.


De 'bescherming' van omeprazol en zusjes is het ont-zuren van je maag.
Er wordt dus geen beschermende laag oid aangebracht.

Nadat ik een maagbloeding had gekregen (en gloednieuwe omeprazol van 150 euro voor 2 weken slikte) heeft niemand het er over gehad dat ik moest stoppen voor de gastroscopie annex biopt.
Accoord, dat is 18 jaar terug.
(Na het biopt heb ik nog een paar dagen extra spul geslikt: er is een nieuw wondje gemaakt. Tijdens dat genezingsproces heeft 'ont-zuren' beslist zin. Daarna ben ik vrolijk gestopt - maar wees zuinig op je slokdarm!)

Voila https://www.mlds.nl/ziekten/helicobacte ... ectie-met/

Gimme_Joy

Berichten: 7764
Geregistreerd: 27-10-10

Re: Maagproblemen...

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-18 21:31

Misschien een beetje een domme opmerking, maar zijn galstenen uitgesloten? Ik kreeg in eerste instantie ook de diagnose maagzuur, maar dat bleek dus niet zo te zijn. Na een echo kwam de diagnose gasltenen. Heb mijn galblaas laten verwijderen en sindsdien (bijna een half jaar nu) helemaal geen last meer.