Plussize model op voorkant Cosmopolitan

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

 
 
Sunnda

Berichten: 7839
Geregistreerd: 28-12-06

Plussize model op voorkant Cosmopolitan

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 06-09-18 13:02

Het lukt mij nooit om foto's te plaatsen, maar denk dat meerdere mensen het wel in het nieuws gezien hebben en de discussie eromheen gevolgd.

Ik ben benieuwd naar de mening van bokkers. Is dit wenselijk om op de cover te zetten van een tijdschrift?

Persoonlijk vind ik van niet. Er is niets mis met een lichaam wat niet volledig afgetraind is, maar deze persoon heeft wat mij betreft behoorlijk obesitas, en zou daar beter iets aan kunnen doen ipv het trots laten zien op de voorkant van een tijdschrift..
Obesitas heeft tenslotte bewezen grote nadelen, vooral op medisch gebied.

Ik was zelf een beetje verbaasd over de cover, gezien ik dacht dat het ging om iemand die gewoon wat steviger gebouwd was. Ik had niet verwacht dat iemand met zulke obesitas een plussize model genoemd werd. Maar blijkbaar kan dat.

Ik hoop trouwens niemand tegen de schenen te schoppen. Maar hoor graag als dit wel zo is. :)


MarlindeRooz
Correspondent

Berichten: 33780
Geregistreerd: 27-02-10
Woonplaats: Apeldoorn

Re: Plussize model op voorkant Cosmopolitan

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-18 13:05

Ik ben het wel met je eens, ik vind dat overgewicht op een cover best kan. Maar niet met het idee van "dit is hoe je er uit moet zien en dit is goed". Want dat is niet iets wat je de nieuwe generatie wil bijbrengen. :P

Wel vind ik dat je mensen niet mag pesten of buitensluiten. Maar de boodschap van een cover is juist een rolmodel / voorbeeld. Daarom vind ik het niet passend. Net als een model met een sigaret in de hand oid.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-18 13:06

Weet je. Ik zeg het altijd maar zo. Dunne mensen die naar zo'n cover kijken zullen niet ineens denken 'oh, nu wil ik ook overgewicht', maar voor mensen die wel een maatje meer hebben kan het zo'n verschil maken om hun lichaam gerepresenteerd te zien in de media.

Plussize is een brede term. Het betekent letterlijk 'een maat meer'. Tess Holiday is dus net zo goed een plus size model als iemand met maat 38.

Edit: slecht voorbeeld voor de nieuwe generatie vind ik persoonlijk een beetje kul. Dikke mensen worden nog steeds dagelijks geconfronteerd met het feit dat hun gewicht ongezond is, veel meer dan bijvoorbeeld mensen die veel drinken of roken daarmee worden geconfronteerd. Ik heb een maatje meer en als ik een snack haal die niet per se 'gezond' is krijg ik daar direct commentaar op. Dat het niet in mijn dieet pas. Ik geef dan altijd maar aan dat ik niet op dieet ben en dat ik mijn lichaam prachtig vind.
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 06-09-18 13:10, in het totaal 1 keer bewerkt

Palmera

Berichten: 9451
Geregistreerd: 25-09-08
Woonplaats: La Palma

Re: Plussize model op voorkant Cosmopolitan

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-18 13:10

Mensen met een dergelijk overgewicht word doorgaans geadviseerd daar wat aan te doen.
Imo is een model een rolmodel. Blij dat ik was dat al die zeer graatmagere modellen enigszins van de ban zijn, vind ik dit andere uiterste ook zorgwekkend.

Sunnda

Berichten: 7839
Geregistreerd: 28-12-06

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 06-09-18 13:10

Emmaa_ schreef:
Weet je. Ik zeg het altijd maar zo. Dunne mensen die naar zo'n cover kijken zullen niet ineens denken 'oh, nu wil ik ook overgewicht', maar voor mensen die wel een maatje meer hebben kan het zo'n verschil maken om hun lichaam gerepresenteerd te zien in de media.

Plussize is een brede term. Het betekent letterlijk 'een maat meer'. Tess Holiday is dus net zo goed een plus size model als iemand met maat 38.

Maar dat is juist wat ik niet normaal vindt.
Iemand met maat 38 is prima gezond, heeft geen grotere risico's op medische problemen door het gewicht.
Iemand met zware obesitas zoals Tess heeft dat wel.

Ik snap niet waarom die samen in een hokje worden geplaatst. :)

StillAngel

Berichten: 6166
Geregistreerd: 03-03-07
Woonplaats: Vlakbij Alkmaar

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-18 13:11

MarlindeRooz schreef:
Ik ben het wel met je eens, ik vind dat overgewicht op een cover best kan. Maar niet met het idee van "dit is hoe je er uit moet zien en dit is goed". Want dat is niet iets wat je de nieuwe generatie wil bijbrengen. :P

Wel vind ik dat je mensen niet mag pesten of buitensluiten. Maar de boodschap van een cover is juist een rolmodel / voorbeeld. Daarom vind ik het niet passend. Net als een model met een sigaret in de hand oid.


Grappig, je 1e stuk. Want we doen al járen hetzelfde met te dunne modellen, die vervolgens meiden al járen stimuleren om ook zo slank te zijn. Het is heel ironisch dat mensen dan wel ineens heel bang zijn dat overgewicht dan oke wordt terwijl ondergewicht zo lang gestimuleerd is en nog steeds wordt.

Connie, oftewel in leuke buien: sponsje :D I will never forget you! Mijn lieve konijntje voor altijd in mijn hart..
01-09-2001
30-05-2010

Magrathea

Berichten: 21851
Geregistreerd: 08-08-10
Woonplaats: In een boom aan de gracht

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-18 13:12

Emmaa_ schreef:
Weet je. Ik zeg het altijd maar zo. Dunne mensen die naar zo'n cover kijken zullen niet ineens denken 'oh, nu wil ik ook overgewicht', maar voor mensen die wel een maatje meer hebben kan het zo'n verschil maken om hun lichaam gerepresenteerd te zien in de media.

Plussize is een brede term. Het betekent letterlijk 'een maat meer'. Tess Holiday is dus net zo goed een plus size model als iemand met maat 38.

Ik vind wel dat je op moet passen met de "fat pride" beweging. Mensen met obesitas hebben dat nu eenmaal vaker samen met een ongezonde levensstijl dan een gezonde. Als iemand al enige motivatie had om af te vallen en ineens te horen krijgt "nee je bent mooi zoals je bent!' kan dat het weer teniet doen.
Terwijl de motivator niet "dan ben ik mooi" zou moeten zijn maar "dan bespaar ik mezelf een groot risico op tal van medische problemen"

We've got to hold on, ready or not - You live for the fight when that's all that you've got - Livin' on a prayer - Bon Jovi
[o]
Een beter Bokt begint bij jezelf! *\o/*


Charlottemv
Berichten: 904
Geregistreerd: 05-05-15
Woonplaats: Zuid Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-18 13:12

Dit is inderdaad wat overdreven en duidelijk bedoeld om aandacht te krijgen en de grens op te zoeken. Doe maar gewoon gezonde mensen op de cover zou ik zeggen!

OLG Gladiolo mijn Spaanse allemansvriend

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-18 13:12

Sunnda schreef:
Emmaa_ schreef:
Weet je. Ik zeg het altijd maar zo. Dunne mensen die naar zo'n cover kijken zullen niet ineens denken 'oh, nu wil ik ook overgewicht', maar voor mensen die wel een maatje meer hebben kan het zo'n verschil maken om hun lichaam gerepresenteerd te zien in de media.

Plussize is een brede term. Het betekent letterlijk 'een maat meer'. Tess Holiday is dus net zo goed een plus size model als iemand met maat 38.

Maar dat is juist wat ik niet gezond vindt.
Iemand met maat 38 is prima gezond, heeft geen grotere risico's op medische problemen door het gewicht.
Iemand met zware obesitas zoals Tess heeft dat wel.

Ik snap niet waarom die samen in een hokje worden geplaatst. :)

Natuurlijk zit er enigszins nuance in, maar ik denk dat je er niet aan voorbij moet gaan dat alle lichamen valide zijn en dat het uitgangspunt niet zou moeten zijn dat ieder met een maat meer daar iets aan moet doen. Het landelijk gemiddelde in NL is 42, en dat is echt niet dik. Dat Tess Holiday of een heel groot deel van de mensen op de wereld obesitas hebben betekent niet dat hun leven minder waard is of dat zij het niet verdienen om een goed zelfbeeld te hebben. En representatie in de grote media is dan juist heel belangrijk.

Azmay

Berichten: 17990
Geregistreerd: 01-01-09
Woonplaats: Geldrop

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-18 13:13

Ik had er nog niet over gehoord maar na even googlen vind ik dit ook niet wenselijk.
Waarom niet gewoon dames met een gezond gewicht en maat 38/40 op de voorkant?
Het is echt maat 34 of het andere uiterste >;)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-18 13:14

Magrathea schreef:
Emmaa_ schreef:
Weet je. Ik zeg het altijd maar zo. Dunne mensen die naar zo'n cover kijken zullen niet ineens denken 'oh, nu wil ik ook overgewicht', maar voor mensen die wel een maatje meer hebben kan het zo'n verschil maken om hun lichaam gerepresenteerd te zien in de media.

Plussize is een brede term. Het betekent letterlijk 'een maat meer'. Tess Holiday is dus net zo goed een plus size model als iemand met maat 38.

Ik vind wel dat je op moet passen met de "fat pride" beweging. Mensen met obesitas hebben dat nu eenmaal vaker samen met een ongezonde levensstijl dan een gezonde. Als iemand al enige motivatie had om af te vallen en ineens te horen krijgt "nee je bent mooi zoals je bent!' kan dat het weer teniet doen.
Terwijl de motivator niet "dan ben ik mooi" zou moeten zijn maar "dan bespaar ik mezelf een groot risico op tal van medische problemen"

Maar is het fat pride of is het body positivity? Ik zeg niet dat het goed is om al dan niet morbide obesitas te hebben. Integendeel zelfs, het is een groot gezondheidsrisico. Maar ik vind het niet oke dat dikke mensen een soort maatschappelijk kindje worden waar iedereen maar collectief commentaar op mag geven. Ik loop ook niet op het strand rond om tegen iedereen die zich niet insmeert met zonnebrand te zeggen dat ze zo huidkanker krijgen en dat ze een risico voor hun eigen gezondheid zijn. Waarom is het dan wel zo normaal om dikke mensen te bekritiseren terwijl daar niet om gevraagd wordt?

Lieke

Berichten: 11351
Geregistreerd: 18-02-01
Woonplaats: Haarlem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-18 13:14

https://m.nieuwsblad.be/cnt/dmf20180906_03709985

Ik was even op zoek gegaan naar een linkje?

Maar waarom zou het niet mogen? Het is inderdaad geen gezond gewicht meer. Maar het is wel de realiteit, mensen zijn er in allerlei vormen en maten. Waarom zouden mensen met een ongezond gewicht niet ook zichzelf mogen laten zien?

Ik vind dat we elkaar eens wat meer mogen accepteren ipv veroordelen. Jij kan wel vinden dat iemand iets aan zijn gewicht moet doen en dat kan inderdaad wel waar zijn vanuit het gezondheidsoogpunt, maar moet iemand zich dan maar verstoppen (en dus schamen voor zichzelf) totdat er iets veranderd is?

Zolang ongezond gedrag niet verheerlijkt wordt, lijkt me een model als dit er net zo goed tussen passen als iemand met maatje 32, 36, of 42. We blijven allemaal mensen

maximuss

Berichten: 3224
Geregistreerd: 15-09-11
Woonplaats: Down with the fishes

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-18 13:14

Leven en laten leven...
Covermodellen als rolmodellen zijn imo ook zwaar achterhaald.
Ik heb maar één probleem met overgewicht en da's als ik ze moet gaan halen met de Ambu: ik zeg het altijd heel eerlijk dat ik mijn rug niet ga mollen door hen op te heffen... 120kg is echt mijn max om met twee aan te sleuren...
Lang leve mechanische hulpmiddelen en extra mankracht. :-) Of gewoon stappen ;-), is nog gezond ook...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-18 13:14

StillAngel schreef:
MarlindeRooz schreef:
Ik ben het wel met je eens, ik vind dat overgewicht op een cover best kan. Maar niet met het idee van "dit is hoe je er uit moet zien en dit is goed". Want dat is niet iets wat je de nieuwe generatie wil bijbrengen. :P

Wel vind ik dat je mensen niet mag pesten of buitensluiten. Maar de boodschap van een cover is juist een rolmodel / voorbeeld. Daarom vind ik het niet passend. Net als een model met een sigaret in de hand oid.


Grappig, je 1e stuk. Want we doen al járen hetzelfde met te dunne modellen, die vervolgens meiden al járen stimuleren om ook zo slank te zijn. Het is heel ironisch dat mensen dan wel ineens heel bang zijn dat overgewicht dan oke wordt terwijl ondergewicht zo lang gestimuleerd is en nog steeds wordt.

Amen.

MarlindeRooz
Correspondent

Berichten: 33780
Geregistreerd: 27-02-10
Woonplaats: Apeldoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-18 13:15

StillAngel schreef:
MarlindeRooz schreef:
Ik ben het wel met je eens, ik vind dat overgewicht op een cover best kan. Maar niet met het idee van "dit is hoe je er uit moet zien en dit is goed". Want dat is niet iets wat je de nieuwe generatie wil bijbrengen. :P

Wel vind ik dat je mensen niet mag pesten of buitensluiten. Maar de boodschap van een cover is juist een rolmodel / voorbeeld. Daarom vind ik het niet passend. Net als een model met een sigaret in de hand oid.


Grappig, je 1e stuk. Want we doen al járen hetzelfde met te dunne modellen, die vervolgens meiden al járen stimuleren om ook zo slank te zijn. Het is heel ironisch dat mensen dan wel ineens heel bang zijn dat overgewicht dan oke wordt terwijl ondergewicht zo lang gestimuleerd is en nog steeds wordt.

Maar ik zeg toch ook niet dat ik graag ondergewicht zie op een cover. Gewoon een normaal gezond gewicht.

StillAngel

Berichten: 6166
Geregistreerd: 03-03-07
Woonplaats: Vlakbij Alkmaar

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-18 13:16

Even een toevoeging: ik heb nu de cover gezien en vind dit wel extreem. Toch denk ik niet dat het kwaad kan, het is geen "rolmodel" voor meiden over het algemeen. Wel zou ik het sowieso tof vinden als ze normale vrouwen op straat zouden vragen met een gezond lijf waar mensen zich daadwerkelijk in kunnen herkennen. Ik zou liever een covergirl zien die misschien iets minder mooi van de buitenkant is, maar van binnen een heel interessant verhaal heeft die zij wil delen met de buitenwereld.

Connie, oftewel in leuke buien: sponsje :D I will never forget you! Mijn lieve konijntje voor altijd in mijn hart..
01-09-2001
30-05-2010

MarlindeRooz
Correspondent

Berichten: 33780
Geregistreerd: 27-02-10
Woonplaats: Apeldoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-18 13:16

Want als een ongezond overgewicht gewoon op een cover mag want er zijn nou eenmaal veel mensen met die maat. Dan mag een maatje 32 toch ook want die mensen zijn er ook? Als je die redenatie gaat gebruiken dan.

Ik vind dat zelf dus geen logische / goede redenatie.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-18 13:17

MarlindeRooz schreef:
Want als een ongezond overgewicht gewoon op een cover mag want er zijn nou eenmaal veel mensen met die maat. Dan mag een maatje 32 toch ook want die mensen zijn er ook? Als je die redenatie gaat gebruiken dan.

Ik vind dat zelf dus geen logische / goede redenatie.

Zeg je nou echt dat dunne mensen niet worden gerepresenteerd in de media? De hele ban ging om gezond ondergewicht en modellen pushen om extreem af te vallen om binnen een bepaald stramien te vallen, niet om mensen met een natuurlijk slank postuur en die wissen uit het publieke oog. Dat gebeurt ook niet, letterlijk alle tijdschriften ooit staan nog steeds vol met hele slanke modellen.

MarlindeRooz
Correspondent

Berichten: 33780
Geregistreerd: 27-02-10
Woonplaats: Apeldoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-18 13:19

Emmaa_ schreef:
MarlindeRooz schreef:
Want als een ongezond overgewicht gewoon op een cover mag want er zijn nou eenmaal veel mensen met die maat. Dan mag een maatje 32 toch ook want die mensen zijn er ook? Als je die redenatie gaat gebruiken dan.

Ik vind dat zelf dus geen logische / goede redenatie.

Zeg je nou echt dat dunne mensen niet worden gerepresenteerd in de media? De hele ban ging om gezond ondergewicht en modellen pushen om extreem af te vallen om binnen een bepaald stramien te vallen, niet om mensen met een natuurlijk slank postuur en die wissen uit het publieke oog. Dat gebeurt ook niet, letterlijk alle tijdschriften ooit staan nog steeds vol met hele slanke modellen.

Maar vind je dat dan wel verkeerd?

Suzanne F.

Berichten: 49169
Geregistreerd: 03-03-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-18 13:20

Eens. Te dun vind ik niet oké op een cover maar te dik ook niet. Maat 38-40 lijkt me prima.

"Through dangers untold and hardships unnumbered, I have fought my way here to the castle beyond the Goblin City to take back the child that you have stolen. For my will is as strong as yours, and my kingdom is as great - You have no power over me"

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-18 13:21

MarlindeRooz schreef:
Emmaa_ schreef:
Zeg je nou echt dat dunne mensen niet worden gerepresenteerd in de media? De hele ban ging om gezond ondergewicht en modellen pushen om extreem af te vallen om binnen een bepaald stramien te vallen, niet om mensen met een natuurlijk slank postuur en die wissen uit het publieke oog. Dat gebeurt ook niet, letterlijk alle tijdschriften ooit staan nog steeds vol met hele slanke modellen.

Maar vind je dat dan wel verkeerd?

Nee, uiteraard niet. Het is nou eenmaal zo dat vooral in high fashion hele slanke posturen wenselijker zijn en dat lijkt me ook helemaal prima. Dat modellen in tijdschriften slank zijn vind ik ook geen probleem. Ik vind het echter wel een probleem als die lichamen getoond worden als het ideaalbeeld, en het enige lichaam waarmee je in een tijdschrift zou mogen. Dat schept onrealistische schoonheidsidealen, want het is nou eenmaal niet voor iedereen weggelegd om op een gezonde manier maat 32 te hebben. En om die giftige schoonheidsidealen te voorkomen lijkt het mij helemaal prima dat het andere uiterste ook wordt getoond. En dat meiden als Tess Holiday dus ook gewoon op de cover van een tijdschrift kunnen. Het is ook niet bepaald gezond om iedereen met maat 36/38 'plus size' te noemen terwijl dat maatschappelijk gezien nog steeds gewoon slank is.

Magrathea

Berichten: 21851
Geregistreerd: 08-08-10
Woonplaats: In een boom aan de gracht

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-18 13:22

Emmaa_ schreef:
Maar is het fat pride of is het body positivity? Ik zeg niet dat het goed is om al dan niet morbide obesitas te hebben. Integendeel zelfs, het is een groot gezondheidsrisico. Maar ik vind het niet oke dat dikke mensen een soort maatschappelijk kindje worden waar iedereen maar collectief commentaar op mag geven. Ik loop ook niet op het strand rond om tegen iedereen die zich niet insmeert met zonnebrand te zeggen dat ze zo huidkanker krijgen en dat ze een risico voor hun eigen gezondheid zijn. Waarom is het dan wel zo normaal om dikke mensen te bekritiseren terwijl daar niet om gevraagd wordt?

Ik zeg ook zeker niet dat iedereen maar commentaar mag leveren op dikke mensen! Integendeel. Maar er is nogal een verschil tussen "leven en laten leven" en een duidelijk statement maken door een obese model op de Cosmopolitan te plaatsen.

Om het met jouw metafoor gelijk te trekken: je hoeft inderdaad geen commentaar te gaan leveren op het strand op iedereen die zich niet insmeert, maar om nou groots in de media uit te meten dat mensen die zich niet insmeren er óók mogen zijn, dat ze niet raar of gek zijn maar een van de vele soorten en maten mensen. Gek toch?

Deze discussie lijkt trouwens een beetje op die over roken een tijdje terug. Inmiddels is iedereen er wel over uit dat roken ongezond is en het lijkt erop dat rokers een uitstervend ras is. Wellicht dat dat ook zo gaat met een actief ongezonde levensstijl. (Nu valt dat hier nog wel mee, maar denk bijv aan de USA waar bij Wallmart een soort scootmobieltjes bij de ingang staan zodat je niet hoeft te lopen)

We've got to hold on, ready or not - You live for the fight when that's all that you've got - Livin' on a prayer - Bon Jovi
[o]
Een beter Bokt begint bij jezelf! *\o/*

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-18 13:25

Magrathea schreef:
Ik zeg ook zeker niet dat iedereen maar commentaar mag leveren op dikke mensen! Integendeel. Maar er is nogal een verschil tussen "leven en laten leven" en een duidelijk statement maken door een obese model op de Cosmopolitan te plaatsen.

Om het met jouw metafoor gelijk te trekken: je hoeft inderdaad geen commentaar te gaan leveren op het strand op iedereen die zich niet insmeert, maar om nou groots in de media uit te meten dat mensen die zich niet insmeren er óók mogen zijn, dat ze niet raar of gek zijn maar een van de vele soorten en maten mensen. Gek toch?

Deze discussie lijkt trouwens een beetje op die over roken een tijdje terug. Inmiddels is iedereen er wel over uit dat roken ongezond is en het lijkt erop dat rokers een uitstervend ras is. Wellicht dat dat ook zo gaat met een actief ongezonde levensstijl. (Nu valt dat hier nog wel mee, maar denk bijv aan de USA waar bij Wallmart een soort scootmobieltjes bij de ingang staan zodat je niet hoeft te lopen)

Ah zo. Ik vind 'fat pride' een hele akelige term, vooral omdat ik het associeer met hoe mensen kijken naar de body positive beweging en die proberen weg te wissen. Ik denk dat iemand als Tess Holiday op de cover van een tijdschrift niet per se het promoten van een ongezonde levensstijl is, maar het representeren van verschillende soorten lichamen in de media. Tess Holiday heet zeker niet de doorsnee levensstijl die mensen associeren met obesitas (het beeld dat jij schetst van scootmobils voor Wallmart en alleen maar fastfood is op haar niet van toepassing).

Anoniem

Re: Plussize model op voorkant Cosmopolitan

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-18 13:27

Ik denk dat er vooral een heel groot verschil zit tussen 'kijk deze persoon heeft obesitas! Volg deze 8 stappen om voor het begin van de zomer ook obesitas te hebben!' en 'kijk, dit lichaam is ook een lichaam, en het is misschien niet wat we normaal laten zien maar het mag er wel wezen'. Dat eerste is wat er wel consistent al jaaaaaaaaren-lang gebeurt, maar dan de andere kant op.

Brainfail

Berichten: 1438
Geregistreerd: 24-01-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-18 13:27

Tatoeëerder heeft wel veel ruimte om te tatoeëren bij haar. :wow: (of zeg ik nu iets heel slechts)

Spoiler:
Life is a dick, sometimes it gets hard for no reason.


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Ann, Domi_94, Eleeke, HELder, IASCrawler, Marleen_L, Misslev, rien10 en 39 bezoekers