E achter B, nog meer die ermee beginnen?

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

 
 

Anoniem

E achter B, nog meer die ermee beginnen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-18 10:09

Er zullen er vast meer met mij zijn :D

Er is al een topic over het halen van je rijbewijs, nu vond ik het wel leuk om er ook eentje te maken voor het halen van je E :j
Om eventueel tips en ervaringen te delen, en elkaar een beetje moed ik te praten!
Ik vind zelf de stap zetten naar daadwerkelijk rijden met het paard erin namelijk best spannend. Nu ben ik mij op dit moment nog aan het oriënteren op een rijschool, en kan ik gelukkig stiekem al wel een beetje oefenen met m'n pa, aangezien ik wel een trailer heb en hij een auto :)

Ben benieuwd hoe jullie ervaringen met de eerste keer echt het paard erin geweest zijn! :)


_helga_

Berichten: 6293
Geregistreerd: 21-01-08
Woonplaats: Goirle

Re: E achter B, nog meer die ermee beginnen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-18 10:24

Ik wil die ook nog halen maar het is niet perse nodig met de auto van mijn baas.
De eerste keer waren we vrij laat omdat me paard niet op de trailer wou.
Dus ben ik hop ingestapt en gewoon aangereden.
Met een goede auto stelt dat echt niks voor.
Ik voel eigenlijk niet eens dat er iets achter de auto hangt.
Enige wat even wennen is is het achteruit rijden.
Heb altijd liever zelf de controle als me paard erin staat dan iemand anders

Buick B+11 L1+12 L2+17 M1 startgericht

Mellow

Berichten: 6467
Geregistreerd: 22-06-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-18 10:27

Ik heb vorige week voor het eerst met mijn paard in de trailer gereden en vond het echt heel erg spannend... Mijn man heeft me wel een beetje uit gelachen want ik rijd namelijk dagelijks op een vrachtwagen (Mijn werk). Maar na een aantal kilometer was die spanning gelukkig wel weg. Het idee dat mijn paard er in stond, een levend wezen maakte voor mij het verschil. Het belangrijkste is rustig rijden en proberen te blijven rollen. Succes met het behalen van het rijbewijs en 1 tip. Niet teveel sturen met achteruit rijden. En ga idd maar van tevoren oefenen, dat scheelt een hele hoop. Dan weet je een beetje wat een kar doet met achteruit rijden.

Granoek
Blogger

Berichten: 10468
Geregistreerd: 26-11-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-18 10:36

Ik heb hem pas gehaald, maar wil wel tips geven als er hier Belgen met vragen zijn :)

Granoek
Blogger

Berichten: 10468
Geregistreerd: 26-11-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-18 10:36

Ik rijd trouwens nog steeds als een bejaard vrouwtje wanneer mijn paard er achter hangt, echt panisch dat er iets zou gebeuren. Maar het is echt een gemak, ik haat het om afhankelijk te moeten zijn van anderen

Ik vind snelwegen het meest enge.. Niet zozeer dat ik iets fout zou doen, maar ik heb geen controle over andere weggebruikers en dat vind ik heel frustrerend. Zie dan allemaal doemscenario's voor me.

En ik weet niet hoe lang je je gewoon rijbewijs al hebt, maar ik had het mijne al 5 jaar en het moeilijkste stuk voor mij waren niet de manoeuvres maar het rijden op de weg, verkeersregels vervagen nogal na 5 jaar :')

borstnoot

Berichten: 1347
Geregistreerd: 18-12-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-18 10:39

Ik heb hem een jaar! Enige tip die ik kan geven: neem liever een les te veel dan te weinig. Je moet het gevoel hebben dat je snapt hoe zo'n aanhanger werkt (zowel vooruit als achteruit). Voor mij is het rijden met een aanhanger echt een gevoel namelijk, zo'n ''ahaa'' moment.
Je kunt natuurlijk het risico nemen op te gaan zonder dat je dat moment gehad hebt, maar als je zakt mag je opnieuw een compleet examen betalen (want er bestaat geen her).

Misschien is het bij anderen helemaal anders, maar zo heb ik het ervaren.

Eigenwijs is ook wijs.

Daihyo

Berichten: 88036
Geregistreerd: 01-06-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-18 10:40

Ik vond het ook heel spannend om de 1e keer met mijn paard er in rijden. Kleine stukjes liet ik altijd doen, ondanks dat ik BE had. Op een gegeven moment wilde ik graag op vakantie naar de Veluwe. En die rit heb ik voor het eerst zelf met mijn paard gereden. Samengeknepen billen, handen strak aan het stuur, super gefocust. Ik heb ook nog eens een paard dat een trailerprobleem heeft gehad, dus dubbel spannend.
Maar sinds die rit rij ik overal alleen heen, parkeer 'm overal in. Rust is het belangrijkste. Bewaar je rust, stop desnoods met rijden en bewaar overzicht en ga weer verder. Dat werkt voor mij het beste.

∞ ♥ Jim & Noura & Ximo ♥ ∞
https://www.equinoji.nl - onafhankelijk voedingsadvies voor paarden - snacknetjes te koop

Met korting naar Equiday? Ga naar www.equiday.nl, gebruik de code EN24 bij het afrekenen en krijg 10% korting!!

JudithGigiJarig

Berichten: 4198
Geregistreerd: 09-05-10
Woonplaats: Limburg

Re: E achter B, nog meer die ermee beginnen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-18 10:42

Ik heb mijn BE rijbewijs met pijn en moeite in 2016 gehaald. Ik merkte vooral dat het rijden met een paard erin eigenlijk vanzelf gaat. Ik rij qua voorzichtigheid puur op gevoel en dat gaat super :)

Bijzondere verrichtingen zijn ook gewoon een kwestie van veel doen. Ik vond het heel moeilijk in het begin maar sinds ik bijna wekelijks met paardlief op pad ga krijg ik de trailer in mijn eentje ook prima achteruit op zijn plek geparkeerd :)

Anoniem

Re: E achter B, nog meer die ermee beginnen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-18 10:46

@_helga_ met de auto van mijn pa en het gewicht van onze trailer + paard heb ik hem wel nodig. Plus, dat mijn vader van mening is dat zodra ik met een levend wezen ga rijden ik daar gewoon mijn rijbewijs voor moet halen ;) Je voelt hem achter zijn auto ook niet hangen, dat is inderdaad wel een voordeel!
Behalve mijn pa rijdt er ook niemand met mijn paard en dat wil ik ook echt niet, maar ze is heel makkelijk te laden dus dan kunnen we straks lekker samen op pad :D

@Mellow dat lijkt mij ook echt wel heel spannend, het met de trailer/aanhanger zelf rijden kijk ik niet zo tegenop. Al zal de eerste keren m'n pa gewoon meegaan, dat scheelt ook wel :)

@Granoek oh ja ik kom uit Nederland, zal wel ietsje verschillen maar de manier van rijden is natuurlijk gewoon hetzelfde :D
Ik wil ook graag wat meer onafhankelijk zijn en gewoon naar het bos kunnen als ik dat wil, alle spullen zijn aanwezig, alleen dat E'tje op m'm pasje nog niet :P De snelweg vind ik nu al spannend af en toe, en dan zit ik er alleen maar naast...

@borstnoot het gevoel heb ik gelukkig wel! Ik heb de trailer nu een paar keer zelf (achteruit) ingeparkeerd en al zeg ik het zelf, dat ging mij best goed af :D Ik wil ook gewoon lekker thuis op stal en op de parkeerplaats gaan oefenen met m'n pa, heb dan het gelukkig dat we alle middelen daarvoor hebben :j

@Amanda mijn paard is gelukkig heel makkelijk en staat ook heel stil, dus die spanning heb ik niet. Maar dat lijkt mij al helemaal spannend!!

@JudithGigi welke bijzondere verrichtingen zijn er allemaal? Daar heb ik nog niet naar gekeken

Daihyo

Berichten: 88036
Geregistreerd: 01-06-01

Re: E achter B, nog meer die ermee beginnen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-18 10:47

Dit rit naar de Veluwe heeft bij mij in ieder geval gezorgd voor relaxt rijden. Dat was 2 uur zweten, maar zo'n goede ervaring dat ik nu echt overal heen rijd :D

∞ ♥ Jim & Noura & Ximo ♥ ∞
https://www.equinoji.nl - onafhankelijk voedingsadvies voor paarden - snacknetjes te koop

Met korting naar Equiday? Ga naar www.equiday.nl, gebruik de code EN24 bij het afrekenen en krijg 10% korting!!

Granoek
Blogger

Berichten: 10468
Geregistreerd: 26-11-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-18 10:50

Bij ons zijn de bijzondere verrichtingen:
-100m recht achteruit rijden tussen 2 lijnen.
-Dan terug vooruit
-In een S inparkeren tussen hekken die +/-35m uit elkaar staan dacht ik (dus fileparkeren). Met een afstand van max 30cm tussen het achterste hek en de trailer. Je mag wel uitstappen en gaan kijken zo veel je wil
- trailer los kopppelen
- auto weg rijden en naast de trailer parkeren
- auto terug voor de trailer inparkeren en trailer aankoppelen
- weg rijden uit de parkeerplaats

En dit volgens de wegcode, dus voor je de auto uitstapt kijken of er verkeer komt, auto afsluiten als je er niet in zit etc.. bepaalde volgorde van aankoppelen, bepaalde zaken controleren tijdens aankoppelen.
En dan zijn er nog standaardzinnetjes die je moet zeggen; aanhanger is correct beladen en de lading is goed vastgezet, aanhanger is afgesloten, bandenspanning is oké, blablabla ik weet het al niet meer :')

Ik kreeg ook een vuurdoop, gingen met de paarden naar zeeland, 2u15min rijden. Een vriendin zou heen rijden en ik terug. Natuurlijk dikke file op de terugweg, waren 3,5 uur onderweg en ik was super gespannen. Maar daarna ging het wel veel beter altijd :D

xCynthiaVos

Berichten: 1051
Geregistreerd: 14-02-13
Woonplaats: 't Harde.

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-18 10:52

Leuk topic! Ik ga hem in de gaten houden, ik heb vandaag mijn rijbewijs gewoon gehaald. En wil ook snel mijn e achter b gaan halen. Dus alle tips die ik hier lees neem ik mooi mee! Haha.

Milan_lover

Berichten: 6195
Geregistreerd: 26-10-08
Woonplaats: Witteveen

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-18 10:53

Ik heb mijn E achter B alweer bijna 5 jaar, toendertijd direct gehaald op mijn 18e verjaardag. Ik had een verschrikkelijke instructeur, van te voren riep hij al dat het mij nooit zou gaan lukken (toen hadden we nog niet eens gereden). Tussendoor een les gehad van de eigenaar van de rijschool en van die ene les heb ik meer geleerd dan alle andere lessen bij elkaar. En ik heb er veel gehad omdat ik constant de grond in werd gepraat. Dus zorg voor een goede instructeur waarmee het ook klikt! Die je niet ziet als een paardenmeisje wat af en toe met haar paard op stap wilt. Mijn examen had de instructeur ook gezegd dat ik het nooit zou gaan halen en beter dus niet heen kon gaan. Maar ik ben in een keer geslaagd!

Zelf oefenen is goed, maar vraag aan je instructeur wat je het beste kunt oefenen en zorg dat je niet achterom kunt kijken. In de les en het examen moet je namelijk alles op je spiegels doen.

Pas op met het feit dat je de trailer achter je niet voelt, je kunt er (ook vooruit) niet mee rijden zoals je zonder trailer doet. 1 ding is namelijk dat de trailer altijd binnendoor achter je aan komt. Ik heb daar al wel wat schade mee gezien...

Na 3 jaar proberen verwachten nu eindelijk een veulen van Myrthe (v. Le Matsjo) en Cassanova du Bois (v. FS Champion de Luxe) , volg je ook mee?
[KS-MK] [VOLG] 3 maal is scheepsrecht? Mini-Myrthe on the way!!

Anoniem

Re: E achter B, nog meer die ermee beginnen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-18 11:01

Granoek schreef:
Bij ons zijn de bijzondere verrichtingen:
-100m recht achteruit rijden tussen 2 lijnen.
-Dan terug vooruit
-In een S inparkeren tussen hekken die +/-35m uit elkaar staan dacht ik (dus fileparkeren). Met een afstand van max 30cm tussen het achterste hek en de trailer. Je mag wel uitstappen en gaan kijken zo veel je wil
- trailer los kopppelen
- auto weg rijden en naast de trailer parkeren
- auto terug voor de trailer inparkeren en trailer aankoppelen
- weg rijden uit de parkeerplaats


Ik kan niet eens fileparkeren in een normale auto, laat staan met aanhanger _O- Die moet ik dus flink gaan oefenen hahaha
Maar thanks! dit zijn wel wat handige dingetjes om te oefenen!

@Milan_lover oh wat naar zo'n instructeur :n Top dat je wel geslaagd bent!! Ben wel heel benieuwd nu wat zijn reactie was? :Y) Ik wil denk ik mijn E halen bij de rijschool waar ik ook m'n motorrijbewijs gehaald heb, die vond ik zo ontzettend fijn namelijk!
En verder ga ik sowieso niet op pad zonder m'n pa en eerst lekker op "eigen" terrein om inderdaad te wennen aan goede bochten nemen en dat soort dingen :J

Granoek
Blogger

Berichten: 10468
Geregistreerd: 26-11-13

Re: E achter B, nog meer die ermee beginnen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-18 11:04

Ik ook niet haha. Maar bij ons leerde ze een trucje aan dmv een sticker die op de trailer van de rijschool zat. Als je die zag moest je zus, en als hij uit je zicht was moest je zo etc.. Ik kan écht niet inparkeren met een andere trailer dan die van de rijschool maar zal dat sowieso altijd proberen te vermijden haha.
Had liever gehad dat ze je leerden ergens achteruit schuin in te parkeren, zoals op een grote parking bij een evenement of tankstation langs de autoweg oid. Maar nee, daar ben ik altijd aan het panikeren.

Ik begin dan altijd wartaal uit te slaan, heel veel te praten tegen mijn vriend over stomme dingen, om mezelf af te leiden :')

Muiz
Moderator Algemeen2
No worries, be happy!

Berichten: 8268
Geregistreerd: 21-12-12
Woonplaats: Wijk bij Duurstede

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-18 11:07

Ik stip, wil na mijn D E achter B gaan halen. Dat word dus ergens deze winter.

Emita

Berichten: 3242
Geregistreerd: 16-12-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-18 11:10

Ik heb hem net gehaald afgelopen maandag, het was mijn tweede poging.

Via vakantieveilingen had ik geboden op een dagopleiding en daarna meteen afrijden. Het was dus echt een koopje voor mij. De dagopleiding zelf ging prima, de bijzondere verrichtingen zijn inderdaad wel even een kwestie van oefenen, maar ik kon ermee uit de voeten. Helaas met het afrijden was ik zo gigantisch zenuwachtig dat ik het de eerste keer niet heb gehaald (bij mijn autorijbewijs hetzelfde, toen heb ik 4 keer een faalangst examen moeten afleggen voor ik 'm eindelijk had :Y) ). De moed zakte me dus ook in de schoenen toen ik mijn BE de eerste keer niet gehaald had. Maar wel direct een nieuwe afspraak gemaakt.

Afgelopen maandag dus. Een lesuur en daarna opnieuw afrijden (omdat ik die dagopleiding al had gedaan eerder). Gelukkig nu wel geslaagd! Ondanks de zenuwen :D

Met achteruit rijden en achteruit inparkeren is het vooral lastig dat je de tegenovergestelde richting op moet sturen, maar als je het wat vaker oefent dan valt het kwartje wel. En als je het dus goedkoop wil doen, bied via vakantieveiligen :D Ik was uiteindelijk maar 230 euro kwijt voor alles! (oké, het dubbele omdat ik niet in 1 keer geslaagd was, maar het was toch goedkoop)

Throw me to the wolves and I will come back leading the pack

Emita

Berichten: 3242
Geregistreerd: 16-12-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-18 11:12

Granoek schreef:
Ik ook niet haha. Maar bij ons leerde ze een trucje aan dmv een sticker die op de trailer van de rijschool zat. Als je die zag moest je zus, en als hij uit je zicht was moest je zo etc.. Ik kan écht niet inparkeren met een andere trailer dan die van de rijschool maar zal dat sowieso altijd proberen te vermijden haha.
Had liever gehad dat ze je leerden ergens achteruit schuin in te parkeren, zoals op een grote parking bij een evenement of tankstation langs de autoweg oid. Maar nee, daar ben ik altijd aan het panikeren.

Ik begin dan altijd wartaal uit te slaan, heel veel te praten tegen mijn vriend over stomme dingen, om mezelf af te leiden :')


Zo heb ik het ook geleerd!

Throw me to the wolves and I will come back leading the pack

Granoek
Blogger

Berichten: 10468
Geregistreerd: 26-11-13

Re: E achter B, nog meer die ermee beginnen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-18 11:14

Whut dat is nog steeds de helft van wat ik er aan kwijt was voor 1 keer :')

Anoniem

Re: E achter B, nog meer die ermee beginnen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-18 11:17

Oh via vakantieveilingen is echt een heel goed idee, thanks!! :)*

Emita

Berichten: 3242
Geregistreerd: 16-12-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-18 11:17

Daarom :D Ik had de tip ook van iemand gekregen. Ben er wel echt blij mee dat het op deze manier kon. En vakantieveilingen heeft bijna elke dag zo'n aanbieding

Throw me to the wolves and I will come back leading the pack

Bloemetje75
Berichten: 1984
Geregistreerd: 19-07-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-18 11:18

Dit is België he!

Ik heb het ook gehaald in België jaar of 3 geleden.

Kan nog steeds niet fileparkeren met mijn eigen combinatie en ga dat ook nooit doen. Het examen heb ik gehaald op de trucjes "als je dit ziet zo, dat ziet die kant draaien etc".
Ook ik had liever een gewone bocht achteruit geleerd of haaks op de weg parkeren zoals je wellicht doet op een parkeerterrein....

Met paarden rijden vind ik nog steeds spannend. Immers een levend wezen dat heel hard remmen niet leuk vindt. Mijn angst is dat er een keer iets gebeurd en ik het paard op de locatie daarna nooit meer geladen krijg (en dus op uur van huis sta met auto, trailer en bang onwillig paard...

Granoek schreef:
Bij ons zijn de bijzondere verrichtingen:
-100m recht achteruit rijden tussen 2 lijnen.
-Dan terug vooruit
-In een S inparkeren tussen hekken die +/-35m uit elkaar staan dacht ik (dus fileparkeren). Met een afstand van max 30cm tussen het achterste hek en de trailer. Je mag wel uitstappen en gaan kijken zo veel je wil
- trailer los kopppelen
- auto weg rijden en naast de trailer parkeren
- auto terug voor de trailer inparkeren en trailer aankoppelen
- weg rijden uit de parkeerplaats

En dit volgens de wegcode, dus voor je de auto uitstapt kijken of er verkeer komt, auto afsluiten als je er niet in zit etc.. bepaalde volgorde van aankoppelen, bepaalde zaken controleren tijdens aankoppelen.
En dan zijn er nog standaardzinnetjes die je moet zeggen; aanhanger is correct beladen en de lading is goed vastgezet, aanhanger is afgesloten, bandenspanning is oké, blablabla ik weet het al niet meer :')

Anoniem

Re: E achter B, nog meer die ermee beginnen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-18 11:24

Oh ships thanks ja, ik ga ze hier gewoon even navragen dan :)

@Bloemetje75 mijn angst is vooral dat ik moet remmen door toedoen van een ander en dat het daar mis gaat...

kosseh

Berichten: 2596
Geregistreerd: 17-06-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-18 11:30

Ik wil het heel graag halen. Heb nu en geen auto er voor een geen trailer, maar het is handig om te hebben.
Met weekje kamperen zijn we nu ook onze standaard man kwijt die net de aanhanger reed, dus eigenlijk ook een beetje als zijn vervanging.

Weet alleen niet of ik zo een dagopleiding zou willen. Denk dat dat te kort is. Heb voor mijn auto ook 85 uur aan les gehad (faalangst, oeps)

Bloemetje75
Berichten: 1984
Geregistreerd: 19-07-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-18 11:32

@_Dreamer, ook dat levert wellicht paarden op die er niet meer op willen...

Ik vind de snelweg minder eng dan de wegen waar je 50/70/90 mag en mensen besluiten om zich toch nog voor je te gooien......

Ik rij wel met de paarden maar rij dus echt liever met een trailer vol met hooi.... Maar de vrijheid die het me oplevert dat ik niet meer altijd mijn man of schoonvader moet vragen, is de stress van met de paarden er op rijden dik waard.


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Googlebot, LiannePuthzy en 124 bezoekers