Interesse nieuw stal concept

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
_Priscilla

Berichten: 1115
Geregistreerd: 19-05-09
Woonplaats: Utrecht

Interesse nieuw stal concept

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 06-09-18 08:41

Hoi allemaal,

Momenteel ben ik bezig met het inventariseren of er interesse is naar een ''nieuw'' stal concept. Het betreft een stal waarin paarden in groepshuisvesting worden gehouden en vooral het stalklimaat optimaal gemaakt word. Dit zou dan bijv zijn doormiddel van open wanden met windbreekgaas, zodat de stal lekker fris is maar er geen tocht is. Ook het houden op zand helpt hieraan mee want dit zorgt voor een hoop stof reductie in vergelijking met het huidige stro/vlas/krullen. Mogelijk kunnen de paarden krachtvoer gevoerd worden dmv sensoren en automatische voerboxen, zodat ondanks de groepshuisvesting toch ieder paard zijn eigen rantsoen heeft. Er wordt ook een uitloop naar buiten gemaakt.
Voor degene die het opvalt, het lijkt dus verdacht veel op een koeienstal maar toch net iets anders :+

Dit idee is ontstaan omdat het stalklimaat momenteel vaak erg slecht is en de vele luchtproblemen je tegenwoordig voorbij ziet komen. Hiermee wil ik niet zeggen dat dit altijd daar door komt oid!

Ik hoor graag jullie mening. Er zitten zeker nog veel haken en ogen aan maar daar kan over nagedacht worden.

Verafony-- B+5 L1+11 L2+10
Orchid's Axel -- B+11 L1+1


Dyslexie


JoycexEnyaJarig

Berichten: 5951
Geregistreerd: 11-12-10

Re: Interesse nieuw stal concept

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-18 08:48

Ik zou zand afraden als je beton onder hebt zitten. Dat hebben wij op een stal gehad en dat gaat echt vies worden. Omdat de plas niet weg kan.

Dat is het enige :)

Enya&Betsy
Enya Klasse I-4 (107 goedgekeurde km's)
Youtubekanaal: http://www.youtube.com/user/SvennForEver


scrabbel

Berichten: 944
Geregistreerd: 25-04-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-18 08:50

Geen interesse (ivm 24/7 buiten) maar hoe zie je dat automatisch voeten voor je? Ik zie dan namelijk paard 1 komt langs met een sensor. Voor valt in de bak en paard 2 verjaagd 1 en eet het op.

Zand raakt op een duur vervuild, wordt dit dan weer afgegraven?

Ik heb op bokt eerder foto's voorbij zien komen van een enorme oppervlakte stal met zand en hooi dmv slowfeeders

Teach me how to fight and I will show you how to win :)

Heleennn

Berichten: 6351
Geregistreerd: 21-11-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-18 08:53

Niet echt een nieuw concept, ik ben al op enkele stallen geweest waar ze de paarden op zand houden en met automatische voorbakken werken. Over het zand was ik niet zo enthousiast. Ik snap dat het stof verminderd, maar ga dan voor rubberen matten met een dun laagje stro/zaagsel. En voeren met de sensor is ook niet vanzelfsprekend onder andere omwille van bovenstaande reden.

rien10
Berichten: 14562
Geregistreerd: 01-06-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-18 08:54

Geen interesse.
Een groepshuisvesting moet heel groot zijn, wil je geen ruzie krijgen, of je moet "iets te doen hebben" bijvoorbeeld stro op de grond om lekker in te prutsen.
Zand heeft zeker niet mijn voorkeur.

Sclimpre
Berichten: 4101
Geregistreerd: 01-06-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-18 08:55

Waar ik het gezien heb werkten ze met een soort sas voor het voeren.
Als het poortje open staat kan er een paard in de sas. Zijn code wordt gelezen en hij krijgt zijn voer. Als hij gedaan heeft met eten gaat de uitgang open. Pas als dat paard weg is gaat de ingang weer open voor de volgende.

Quir

Berichten: 17353
Geregistreerd: 13-07-05
Woonplaats: Zweden

Re: Interesse nieuw stal concept

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-18 08:59

Eigenlijk dus gewoon een hit actief stal.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-18 08:59


Cowgirl

Berichten: 23736
Geregistreerd: 04-03-01
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-18 09:06

De Koggenhoeve in Berkhout heeft al zo'n stal, niks nieuws aan dus, helaas.

' On bended knee is no way to be free'
Peter R de Vries.

GDG

Berichten: 4848
Geregistreerd: 11-04-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-18 10:53

DeMolenhoek schreef:

Leuk voor in een individuele stal, maar hoe zie je dat voor je in een groepsstal? Nee, je komt dan toch echt uit bij voerautomaten als van hitactief.

TS, je wil dus een soort hitactief maken waarbij de stal wanden van windbreekgaas heeft. Klinkt prima, zal ook best interesse in zijn (zeker als je het bij Utrecht doet), maar het hangt of staat allemaal met hoeveel paarden er op welke oppervlakte komen. In de stal maar ook erbuiten.

koeien op de weg...

poes

Berichten: 25723
Geregistreerd: 23-01-04
Woonplaats: Gent

Re: Interesse nieuw stal concept

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-18 12:56

Eh bedoel je het als stal dus zonder echt uitloop of minimaal? Dan zou ik dat nooit wat vinden. Voor mij is de basis echt buiten in groep, met goede schuilmogelijkheid. Al de rest kan mooi zijn maar zal nooit een reden zijn om de andere zaken te laten vallen.

Ik zie niet in wat er zo vernieuwend aan is, hier is toch al best veel aanbod in, op wat nuancering na?

"I say the forces of this planet all were bound in this cat" (Zita Swoon)

hwn
Berichten: 4687
Geregistreerd: 26-05-13

Re: Interesse nieuw stal concept

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-18 13:05

Zand vind ik ook geen ideale optie, heb hier in mijn longeertent annex schuilhok ook tapijtvezel moeten bijmengen omdat ze gingen hoesten van het stoffige zand. Maar het systeem met windbreeknetten is idd niet slecht, mijn tent heeft ook iets gelijkaardigs, en dit is in veel weersomstandigheden best aangenaam.


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Gambler21, posje en 141 bezoekers