Fodmap topic! Tips en trics gezocht.

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
troi
Berichten: 17003
Geregistreerd: 12-09-08
Woonplaats: Boven Zwolle

Fodmap topic! Tips en trics gezocht.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-08-18 17:43

Ik ga binnenkort met mijn man het fodmap dieet volgen om uit te zoeken of we gevoelig zijn voor bepaalde groepen suikers. Keurig onder begeleiding van een dietist trouwens.

Zijn hier mensen met ervaring? Mn voor de eerste periode, helemaal 0 fodmap producten, kan ik wel wat tips gebruiken :D

Bijvoorbeeld: welke kauwgom mag nog? En bestaat er fodmap vrije muesli/ cruesli?

Alvast bedankt!

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Berichten: 34617
Geregistreerd: 27-06-07
Woonplaats: In het midden van het land

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-18 18:02

Waar moet fodmap vrije muesli aan voldoen? Ik eet de speltmuesli van Smaakt. Daar zit geen suiker of honing aan toegevoegd. Maar er zitten wel rozijnen en stukjes gedroogde banaan in. Weet niet of fruitsuikers ook een no go zijn?

Rebel_Jits

Berichten: 5631
Geregistreerd: 28-02-06
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-18 18:06

Bij de appie heb je glutenvrije rice crispies bij de ontbijtgranen (en nog wat andere dingen ook), die mag je eten (de glutenvrije cornflakes ook). Samen met wat zaden/noten en bepaalde soorten fruit kom je al een heel eind. Ik eet er zonnebloempitten bij (die staan goedkoop bij de bio producten), lekker in de alpro soya ongezoete yoghurt (al zit daar soya in, wat ook niet teveel mag..) Helemaal FODMAP-vrij is zo moeilijk %)

Er zijn een aantal apps waarmee je snel kan checken of je iets mag eten of niet. Ik gebruik FODMAP A to Z. Wel in het Engels, maar dat is goed te doen.


FODMAP-approved eten is glutenvrij, lactosevrij en vrij van bepaalde suikers (watermeloen mag niet, cantaloup wel, appel niet, banaan wel...) Druiven mogen, rozijnen niet.

Renee1991

Berichten: 5974
Geregistreerd: 10-07-13
Woonplaats: Brabant

Re: Fodmap topic! Tips en trics gezocht.

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-18 18:14

Oh ik ga meelezen, loop nu bij de internist en waarschijnlijk komt er eerst een darmonderzoek, maar wel 99% zeker dat ik ook moet gaan fodmappen.

troi
Berichten: 17003
Geregistreerd: 12-09-08
Woonplaats: Boven Zwolle

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-08-18 19:33

SusanH schreef:
Waar moet fodmap vrije muesli aan voldoen? Ik eet de speltmuesli van Smaakt. Daar zit geen suiker of honing aan toegevoegd. Maar er zitten wel rozijnen en stukjes gedroogde banaan in. Weet niet of fruitsuikers ook een no go zijn?


Rozijnen mogen dus al niet, en bijv kokos ook niet en geen tarwe (zit vaak toch in spelt producten).

Dank voor de tips rebel jits!

Ik begin er maandag aan en ben me druk aan het voorbereiden maar vind het nog best ingewikkeld eigenlijk %)

eclair98

Berichten: 11603
Geregistreerd: 24-09-11
Woonplaats: Overijssel en Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-18 19:35

Ik zou eigenlijk moeten fodmappen, maar durf er niet aan :') Ik zit met een spastische darm wat mijn medicatie beïnvloed, maar door die medicatie vind ik bijna niks meer lekker en eet al erg slecht. Dus het is echt een vicieuze circel :+

Wel ben ik er achter dat ik erg heftig kan reageren op tarwegluten!

troi
Berichten: 17003
Geregistreerd: 12-09-08
Woonplaats: Boven Zwolle

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-08-18 19:37

eclair98 schreef:
Ik zou eigenlijk moeten fodmappen, maar durf er niet aan :') Ik zit met een spastische darm wat mijn medicatie beïnvloed, maar door die medicatie vind ik bijna niks meer lekker en eet al erg slecht. Dus het is echt een vicieuze circel :+

Wel ben ik er achter dat ik erg heftig kan reageren op tarwegluten!



Ach je kan altijd weer stoppen toch? En een dietist houd je goed in het oog hoor. Mijn man valt ook nogal makkelijk af en moet zich verplicht wekelijks wegen en direct haar bellen als hij gaat afvallen. Naast de vaste belafspraak over 3 weken.

troi
Berichten: 17003
Geregistreerd: 12-09-08
Woonplaats: Boven Zwolle

Re: Fodmap topic! Tips en trics gezocht.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-09-18 17:06

Ik ben naar de natuurwinkel geweest en ben best leuk geslaagd!

Ketchup, mayo, chilisaus, sojasaus en ketjap gevonden! En ook speltcruesli zonder fodmaps, lekkere speltafbakbroodjes en speltpita’s. Over de prijs moet je niet teveel nadenken maar goed, we besparen omdat we nauwelijks lekkers eten en niet uit eten gaan dus dan moet je daar niet zo moeilijk over doen vind ik :D

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Berichten: 34617
Geregistreerd: 27-06-07
Woonplaats: In het midden van het land

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-18 17:17

Wat voor spelt cruesli heb je? Ik was dol op de oerflakes spelt van Zonnatura maar die worden nergens meer verkocht. Heb nu de spelt muesli van Smaakt maar ben niet zo dol op de noten en zonnepitten die er ook in zitten. Wat zit er in de cruesli?

troi
Berichten: 17003
Geregistreerd: 12-09-08
Woonplaats: Boven Zwolle

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-09-18 17:38

SusanH schreef:
Wat voor spelt cruesli heb je? Ik was dol op de oerflakes spelt van Zonnatura maar die worden nergens meer verkocht. Heb nu de spelt muesli van Smaakt maar ben niet zo dol op de noten en zonnepitten die er ook in zitten. Wat zit er in de cruesli?


Deze

Afbeelding

Afbeelding

Hij is wel erg simpel hoor, wel erg lekker, maar ik ga los noten kopen die mogen en er zelf een mix van maken.

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Berichten: 34617
Geregistreerd: 27-06-07
Woonplaats: In het midden van het land

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-18 18:55

Heb je die bij Ekoplaza gekocht? Ik zoek juist simpel dus zou voor mij ideaal zijn.

Maris
Berichten: 15921
Geregistreerd: 24-07-03
Woonplaats: Zeeland

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-18 18:58

Spelt bevat toch gluten ????

troi
Berichten: 17003
Geregistreerd: 12-09-08
Woonplaats: Boven Zwolle

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-09-18 19:50

Maris schreef:
Spelt bevat toch gluten ????


Zeker, maar is laag in fodmaps :)

@susanh: idd bij ekoplaza

Maris
Berichten: 15921
Geregistreerd: 24-07-03
Woonplaats: Zeeland

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-18 19:52

ooh sorry ik dacht dat bij fodmap geen gluten mochten ...

Zoraida_04

Berichten: 311
Geregistreerd: 01-09-08
Woonplaats: Spierdijk

Re: Fodmap topic! Tips en trics gezocht.

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-18 20:10

Wat voor mij wel erg werkt (ik heb spastisch darm syndroom) qua ondersteuning is de app Fodmapp van Monash university (wel engelstalig).
Zij hebben van flink wat ingrediënten precies instaan wat je onbeperkt/beperkt/helemaal niet mag hebben.
Dat heeft mij zeker onwijs geholpen! :)

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Berichten: 34617
Geregistreerd: 27-06-07
Woonplaats: In het midden van het land

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-18 20:17

troi schreef:
@susanh: idd bij ekoplaza


Ok dan ga ik binnenkort ook eens kijken!

secricible

Berichten: 25695
Geregistreerd: 07-07-04
Woonplaats: Maasbommel

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-18 20:21

Zoraida_04 schreef:
Wat voor mij wel erg werkt (ik heb spastisch darm syndroom) qua ondersteuning is de app Fodmapp van Monash university (wel engelstalig).
Zij hebben van flink wat ingrediënten precies instaan wat je onbeperkt/beperkt/helemaal niet mag hebben.
Dat heeft mij zeker onwijs geholpen! :)


Stille meelezer onder een steen hier die deze tip wil aanvullen. Wat ik van collegas (ik ben dietist)wel terughoor over die app is dat je op moet letten dat producten hier een andere samenstelling kunnen hebben dan in Australie. Het is een ideale app, veel collegas gebruiken hem ook maar wel zelf kritisch blijven kijken hoor ik van hun.

Zoraida_04

Berichten: 311
Geregistreerd: 01-09-08
Woonplaats: Spierdijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-18 20:36

secricible schreef:
Zoraida_04 schreef:
Wat voor mij wel erg werkt (ik heb spastisch darm syndroom) qua ondersteuning is de app Fodmapp van Monash university (wel engelstalig).
Zij hebben van flink wat ingrediënten precies instaan wat je onbeperkt/beperkt/helemaal niet mag hebben.
Dat heeft mij zeker onwijs geholpen! :)


Stille meelezer onder een steen hier die deze tip wil aanvullen. Wat ik van collegas (ik ben dietist)wel terughoor over die app is dat je op moet letten dat producten hier een andere samenstelling kunnen hebben dan in Australie. Het is een ideale app, veel collegas gebruiken hem ook maar wel zelf kritisch blijven kijken hoor ik van hun.


Als je specifiek naar producten ga zoeken klopt dat zeker! :)
Maar als je bijvoorbeeld wilt kijken of je brocolli of banaan mag eten (en hoeveel daarvan) dan vind ik de app wel erg handig.

troi
Berichten: 17003
Geregistreerd: 12-09-08
Woonplaats: Boven Zwolle

Re: Fodmap topic! Tips en trics gezocht.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-09-18 08:58

Iemand ideeen voor een recept voor laag fodmap salsa? Voor over de tortilla chips :)

Alvast bedankt!

Tilmar

Berichten: 3314
Geregistreerd: 05-08-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-18 09:02

Dapper dat je dit gaat doen!
Ik moet het eigenlijk ook... Al mijn hele leven prikkelbare darm en lactose intolerant, maar zelfs als ik oplet nog vaak buikklachten.

Een collega van mij heeft de ziekte van Crohn en die heeft het door fodmap helemaal rustig gekregen.
Maar het is wel een gedoe. Ga dus even meelezen hoe het jou vergaat. Scheelt dat je man meedoet!

Prairy
Berichten: 9065
Geregistreerd: 28-12-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-18 13:40

Ik ga hier ook even mee lezen :) Ik begin na de kerst waarschijnlijk bij de dietiste met het fodmapdieet voor prikkelbare darm syndroom.

Waar ik heel erg blij van werd in de apps, is dat je dus wel speltdesembrood mag eten? Ik heb een tijdje geheel glutenvrij geprobeerd maar werd stikchagerijnig omdat ik dus geen brood kon eten (en glutenvrij brood, brrrrrr).

Heeft iemand ondertussen alweer meer ervaring opgedaan? Ben erg benieuwd :)

troi
Berichten: 17003
Geregistreerd: 12-09-08
Woonplaats: Boven Zwolle

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-10-18 13:44

We zijn bijna klaar met de eerste periode. Gaat best goed eigenlijk! Ik hoor wel dat er veel moeite mee hebben en de eerste periode niet volhouden.

Qua cruesli, ik gebruik nu spelt cruesli van de natuurwinkel en meng het met toegestande noten, zaden en gepofte rijst. Erg lekker!

Prairy
Berichten: 9065
Geregistreerd: 28-12-03

Re: Fodmap topic! Tips en trics gezocht.

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-18 13:45

Hoe lang duren de periodes? Ik heb me er wel iets in verdiept maar nog niet helemaal helder... Ik dacht dat je er 3 maanden mee bezig was of ben je dan alweer aan het opbouwen?

Bhodi
Berichten: 5316
Geregistreerd: 17-07-12
Woonplaats: Groningen

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-19 12:35

Hooi! Mag ik dit topic een schop geven? Ik ben afgelopen donderdag begonnen :) tot nu toe gaat het heel goed, al is het wel echt puzzelwerk :j gisteren een cake gebakken, die kan ik mooi invriezen en dan af en toe een plakje nemen :) wel jammer dat je bijna alle groente van dit seizoen niet mag (boerenkool, hutspot en broccoli) dus het is duur om de andere groente te kopen, maar het is voor een goed doel! Ik hoop stiekem ook een beetje af te vallen, maar daar ga ik niet vanuit. Succes allemaal! :D

Colien

Berichten: 1293
Geregistreerd: 29-12-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-19 15:06

Jammer dat ik dit topic nu pas tegen kom. Ik heb vanaf afgelopen zomer het fodmap dieet gevolgd ivm prikkelbare darmen. Het fodmap dieet heeft mijn darmen helemaal rustig gekregen, tijdens de periode dat ik weer dingen mocht gaan uitproberen eigenlijk nergens last van gehad. Nu eet ik weer normaal en blijf ik eigenlijk geen last houden, het fodmap lijkt mijn lichaam te hebben "gereset" ofzo.
De site http://www.fodmapfoodies.nl staan hele lekkere recepten op!

@ _Sharonnn ik ben tijdens mijn fodmap dieet bijna 5 kilo afgevallen. Helaas heb ik het probleem dat ik al op ondergewicht zat en dat dus alles behalve nodig was (na mijn fodmap ben ik nu dus met mijn diëtiste bezig om weer aan te komen)