Rechten als bedrijf zijnde

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
Yanaa

Berichten: 485
Geregistreerd: 15-12-09
Woonplaats: Groenlo

Rechten als bedrijf zijnde

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 05-09-18 14:00

Ik ben op zoek naar iemand die mij de rechten als bedrijf zijnde kan vertellen in de volgende situatie:

Ons bedrijf heeft meerdere malen artikelen geleverd aan bedrijf X.
Meerdere malen is er bij bedrijf X met de artikelen wat aan de hand en zijn deze door ons weer nieuw toegestuurd. (Zelfs 1 product die terug kwam, er niet uit zag meer en het vervolgens prima deed)

Nu hebben ze een tijd terug een vergoeding gevraagd voor de manuren van de montage van dit zogenaamde kapotte artikel. Hierin zijn wij ze tegemoet gekomen en hebben wij de manuren 50/50 gedeeld. Terwijl er expliciet op onze pagina staat:

Garantie voorwaarden:

Bij alle producten worden de wettelijke fabrieksgarantie termijn gehanteerd. Indien zich tijdens de fabrieksgarantie termijn een defect aan het product mocht voordoen (als gevolg van fabricage- of materiaalfouten), zal deze kosteloos worden omgeruild.

Montage voorwaarden

Voor vernielingen of defecten tijdens of na montage zijn wij ten alle tijden niet aansprakelijk


Nu begint bedrijf X alweer om vergoedingen te vragen. Er is een artikel geleverd aan hun, wat volgens hun alweer kapot is (nog nooit een andere klant met hetzelfde gehad). Wij hebben dit artikel nu weer nieuw naar hun opgestuurd zoals wij de garantie horen te leveren.
En alweer beginnen ze over een vergoeding in de manuren voor de montage en het weer verwijderen van het kapotte artikel, zogenaamd 5uur.

Wij zijn als bedrijf toch niet aansprakelijk voor de manuren die bedrijf X maken of zie ik dit verkeerd?
Wat zijn onze rechten hierin?

* Jorine G
* Rotan's Parvani
* Blacky



Prrrr
Moderatorrrr

Berichten: 30229
Geregistreerd: 08-10-05

Re: Rechten als bedrijf zijnde

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-18 14:21

Dat is afhankelijk van nogal wat factoren - wat heb je (bewijsbaar) voor afspraken gemaakt, hoe is je correspondentie verlopen, hanteer je algemene voorwaarden en hoe heb je die ter hand gesteld, wat is in je branche gebruikelijk - echt iets voor een jurist. Heb je rechtsbijstand?

The purpose of life is to live it
Eleanor Roosevelt

Yanaa

Berichten: 485
Geregistreerd: 15-12-09
Woonplaats: Groenlo

Re: Rechten als bedrijf zijnde

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 05-09-18 14:41

Echt afspraken zijn er niet gemaakt, alleen dat de 'defecte artikelen' nieuw naar ze toegestuurd zouden worden. Correspondentie gaat voornamelijk via de whatsapp door dat bedrijf, wat ik ook al een aparte manier vind. Wij hanteren de algemene voorwaarden voor een webshop, waarin dus vermeld staat dat wij niet verantwoordelijk zijn voor vernielingen/defecten na montage aangezien er wat mensen tussen zitten die menen het zelf wel te kunnen monteren en het artikel vervolgens verkeerd monteren en deze dus kapot gaat.

Ben op dit moment ook bezig met contact met een jurist, maar dat vlot allemaal nog niet zo en bedrijf X is erg dreigend en heeft geen geduld.

Rechtsbijstand hadden we toevallig aankomende een afspraak voor staan om deze af te gaan sluiten ivm groeiend bedrijf na start als kleine hobby. Dit conflict kan dus niet meegenomen worden in de rechstbijstandverzekering helaas.

* Jorine G
* Rotan's Parvani
* Blacky

pmarena

Berichten: 48034
Geregistreerd: 09-02-02
Woonplaats: Onderste eiland van ZH

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-18 14:42

Pffft ik weet niet wat je rechten & plichten zijn, maar ik zou zelf niet meer leveren aan dit bedrijf.

Ga er even vanuit dat het niet moedwillig fout gaat maar blijkbaar matchen jullie artikelen niet met de manier van gebruik door dit bedrijf. Zelf zou ik bij zo'n klant liefst alles terughalen en aankoopbedrag teruggeven zodat je van het gezeik af bent want hier word je ook niet goed van zo...elke keer gezeur er over.

KimD

Berichten: 20396
Geregistreerd: 02-01-10
Woonplaats: Vijlen

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-18 14:42

Als deze kwestie is opgelost zou ik aan dat bedrijf niet meer leveren. Sommige bedrijven doen het er gewoon om.


Wat een hondenleven! Volg jij ons al?
Website; Vihaan Aditi - Border Collie / Smooth Collie
Facebook; Vihaan Aditi

Yanaa

Berichten: 485
Geregistreerd: 15-12-09
Woonplaats: Groenlo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 05-09-18 14:44

KimD schreef:
Als deze kwestie is opgelost zou ik aan dat bedrijf niet meer leveren. Sommige bedrijven doen het er gewoon om.

Dat waren we idd ook niet meer van plan. De manier van contact en het dreigen zegt ons al genoeg dat ze het er echt om doen. Zij hebben alles telkens kapot, terwijl wij bij die producten nog nooooit klachten hebben gehad. Alles word gecontroleerd voordat het de deur uit gaat en nog beweren ze dat het onze fouten zijn -O-

* Jorine G
* Rotan's Parvani
* Blacky

pmarena

Berichten: 48034
Geregistreerd: 09-02-02
Woonplaats: Onderste eiland van ZH

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-18 14:47

Daarom, als je de mogelijkheid hebt en het niet al te veel pijn gaat doen financieel: aanbieden om alles terug te nemen en hun aankoopbedrag terug te storten. Kunnen zij fijn iets anders zoeken waar ze een beter gevoel bij hebben want met jullie spullen lukt het blijkbaar niet.

En jullie kunnen met die spullen (na wat TLC wellicht) weer iemand anders wèl blij maken en zijn van het gedoe af met wachten op het volgende probleem van die schreeuwerds. Die rust voor jezelf en gewoon weer blije klanten is ook heel wat waard :)

En je doet hen een keurig aanbod waarmee je met een beetje geluk ook van dat rechten / advocaat gezeur af bent, klaar er mee!

bulck

Berichten: 4230
Geregistreerd: 08-11-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-18 14:49

Yanaa schreef:
KimD schreef:
Als deze kwestie is opgelost zou ik aan dat bedrijf niet meer leveren. Sommige bedrijven doen het er gewoon om.

Dat waren we idd ook niet meer van plan. De manier van contact en het dreigen zegt ons al genoeg dat ze het er echt om doen. Zij hebben alles telkens kapot, terwijl wij bij die producten nog nooooit klachten hebben gehad. Alles word gecontroleerd voordat het de deur uit gaat en nog beweren ze dat het onze fouten zijn -O-


Mss leveren en kijken waar het misgaat bij montage? Ok dat zal je dan ook manuren kosten, maar anders blijf je in de weer en kan de klant zich blijven schuilen achter de garantie.

L'embarras du choix

Yanaa

Berichten: 485
Geregistreerd: 15-12-09
Woonplaats: Groenlo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 05-09-18 14:50

pmarena schreef:
Pffft ik weet niet wat je rechten & plichten zijn, maar ik zou zelf niet meer leveren aan dit bedrijf.

Ga er even vanuit dat het niet moedwillig fout gaat maar blijkbaar matchen jullie artikelen niet met de manier van gebruik door dit bedrijf. Zelf zou ik bij zo'n klant liefst alles terughalen en aankoopbedrag teruggeven zodat je van het gezeik af bent want hier word je ook niet goed van zo...elke keer gezeur er over.

Dat wilt dat bedrijf dus niet, ze blijven net zo lang doorgaan tot ze vervangende artikelen krijgen. Waardoor je eigenlijk al een beetje een onderbuik gevoel krijgt. Bedoel als de artikelen telkens niet in orde zijn dan zou je toch denken van nou prima ik wil me geld terug en bestel het dan wel ergens anders. Maar dat willen ze dus niet.

* Jorine G
* Rotan's Parvani
* Blacky

Yanaa

Berichten: 485
Geregistreerd: 15-12-09
Woonplaats: Groenlo

Re: Rechten als bedrijf zijnde

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 05-09-18 14:52

@ bulck:
Dat zal dus niet gaan, aangezien wij alleen de verkoop hiervan doen en zelf dus niks met de montage te maken hebben. Verkopen groot en deels aan particulieren en daar hebben we nooit wat mee van doen, maar dit is dus een bedrijf die bij ons het inkoopt voor een klant van hun en zij doen vervolgens ook de montage van de artikelen.

* Jorine G
* Rotan's Parvani
* Blacky

bulck

Berichten: 4230
Geregistreerd: 08-11-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-18 14:56

Yanaa schreef:
@ bulck:
Dat zal dus niet gaan, aangezien wij alleen de verkoop hiervan doen en zelf dus niks met de montage te maken hebben. Verkopen groot en deels aan particulieren en daar hebben we nooit wat mee van doen, maar dit is dus een bedrijf die bij ons het inkoopt voor een klant van hun en zij doen vervolgens ook de montage van de artikelen.


Ok maar je moet toch weten waar het juist misgaat? Ik kan begrijpen dat je een eerste keer gewoon omruilt, een tweede wordt al apart, een derde verdacht.
Zolang dat gegeven niet bekend is, blijf je in een straatje zonder eind. je controleert ook altijd de serienummers bij terugname? :Y) (zou niet de eerste zijn die op die manier een handeltje heel winstgevend maakt)

L'embarras du choix

Evelien4

Berichten: 932
Geregistreerd: 14-05-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-18 14:56

Weet niet om wat voor soort producten het gaat.

Bij ons ( verlichtings producten) hebben wij ook 1 klant waar er om de haverklap iets kapot gaat. Wij testen het ook voordat het de deur uit gaat. en bij andere geen probleem. Klant installeert het zelf of zijn klant weer. Wij vragen de producten terug en testen of bijv. de LED of de driver kapot is, vervangen het. Als het binnen de garantie is dan is het gratis, maar er buiten komen er reparatie kosten + vervangende onderdelen op de factuur. Mocht het product al oud zijn en hebben het niet meer dan zeggen wij ook dat het niet meer leverbaar is en dat er een vervangend product gekocht kan worden.

Daarnaast vragen wij ook hoe het geinstalleerd is als er blijkt dat er op meerdere punten in een project defecten zijn. als hieruit blijkt dat het een installatie fout is dan vergoeden wij niks, maken kunnen we het wel.

pmarena

Berichten: 48034
Geregistreerd: 09-02-02
Woonplaats: Onderste eiland van ZH

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-18 14:57

Je kan natuurlijk niet blijven vervangen, dat moeten ze zelf ook begrijpen. Lekker makkelijk om te willen blijven vervangen èn dan ook nog willen dat jullie geld bijgeven voor hun manuren :P

Ik zou gewoon heel duidelijk zijn en zeggen dat het tijd is om de werkelijkheid onder ogen te zien en dat het niet gaat lukken om artikelen te leveren die naar hun tevredenheid zullen zijn. En je daarom de koopovereenkomst wilt ontbinden. Spullen terug, betaling terug en dan kunnen ze gaan zoeken naar ander materiaal dat beter bij hun wensen past.

Zeker niet nogmaals nieuw materiaal sturen als je dat bvb. al 2x eerder hebt gedaan.

Als zij het dan via een rechter uit zouden willen vechten (wat? afdwingen om nog 10x exact hetzelfde artikel toe te sturen zodat zij het weer kunnen slopen :? ) is het imo vroeg genoeg om zelf een advocaat of iets in te schakelen maar tot die tijd zou ik er niet vanuit gaan dat dat nodig gaat zijn.

Desnoods heel duidelijk zijn dat je nog 1 keer volledig getest nieuw materiaal levert maar dat daarna bovenstaande geldt en je de overeenkomst ontbindt zodat ze "iets beters" kunnen zoeken bij een andere leverancier.

Lijkt me sterk dat ze je dan veel kunnen maken...

Xanthippe

Berichten: 1720
Geregistreerd: 02-12-08
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-18 15:04

Dan zou ik inderdaad ook voorstellen om iemand van jullie firma mee te sturen en de montage mee te bekijken. Eenmalig uiteraard.
Als daar uit voortkomt dat zij het verkeerd doen, kan er ingegrepen en bijgestuurd worden, zodat een toekomstige samenwerking misschien nog mogelijk is. Maar dan worden de manuren die ze nu eisen, natuurlijk niet vergoed.
Komt daar niets uit voort, kan je aanbieden om alles terug te betalen en daarna de samenwerking op alle vlakken te verbreken.
Sommigen doen het er inderdaad voor, op de klantendienst waar ik werkte, zagen we vaak genoeg zo'n charlatans het proberen om extra kosten terug te krijgen.


Edit, ik zie net dat iemand meesturen geen optie is, dan ga ik eigenlijk mee met pmarena, die verwoordt het goed.
Laatst bijgewerkt door Xanthippe op 05-09-18 15:06, in het totaal 1 keer bewerkt

I'm addicted to the way I feel when I think of you.

BigOne
Berichten: 38177
Geregistreerd: 03-08-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-18 15:06

Volgens mij staan jullie helemaal in je recht maar zie het maar eens te krijgen. Twee keer zijn jullie blijkbaar heel coulant geweest wat jullie ook zeker geld heeft gekost. En nu komt de derde keer er aan, het is bijna niet te bewijzen dat het bedrijf zeer slechte monteurs in dienst heeft dus misschien is de optie, je verlies nemen en niet meer leveren de beste oplossing. Een advocaat kost ook een giga bedrag en meestal word het dan toch onderling geregeld maar ben je wel de advocaatkosten kwijt. Optie kan ook nog zijn om de jurist( of toch je rechtsbijstand) een fikse brief te sturen, misschien schrikken ze daar zo van dat het meteen afgelopen is. Wel zorgen in de toekomst dat je een dikkere huid kweekt en bij je eigen bedrijfsregels blijven, ook wanneer ze gaan dreigen.

We live in a time where intelligent people are being silenced so that stupid people won’t be offended.

Yanaa

Berichten: 485
Geregistreerd: 15-12-09
Woonplaats: Groenlo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 05-09-18 15:13

Het stukje van niet meer leveren aan dit bedrijf zijn we al wel uit. Het is nu de afwikkeling er naar toe nog. Wij willen die manuren niet weer gaan betalen en wat daarin onze rechten zijn.

Wij doen zelf niks geen montages, omdat wij zelf geen monteurs zijn waardoor wij dus ook niet kunnen controleren of een montage klopt. Of we moeten zelf een monteur in arm nemen en die mee laten kijken bij de montage bij bedrijf X.

Maakt eigenlijk niet uit wat voor producten je dan verkoopt als ik de volgende situatie als voorbeeld schets:
Mijn uitlaat van de auto is lek, ga naar een garage en die kopen bij een groothandel een nieuwe uitlaat. Mijn autogarage monteert deze uitlaat en na montage blijkt dat er een scheurtje in de uitlaat zit. Zij gaan hiermee terug naar de groothandel voor een ondeugdelijk product en krijgen bijv een nieuwe uitlaat mee als garantie. De manuren die mijn autogarage gemaakt heeft om de eerste kapotte uitlaat te monteren en vervolgens weer te verwijderen en de 2e eronder te plaatsen, kunnen zij dan toch ook niet declareren bij de groothandel als er in de voorwaarden staat bij defecte onderdelen na montage eigen verantwoording.

* Jorine G
* Rotan's Parvani
* Blacky

Yanaa

Berichten: 485
Geregistreerd: 15-12-09
Woonplaats: Groenlo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 05-09-18 15:19

bigone schreef:
Volgens mij staan jullie helemaal in je recht maar zie het maar eens te krijgen. Twee keer zijn jullie blijkbaar heel coulant geweest wat jullie ook zeker geld heeft gekost. En nu komt de derde keer er aan, het is bijna niet te bewijzen dat het bedrijf zeer slechte monteurs in dienst heeft dus misschien is de optie, je verlies nemen en niet meer leveren de beste oplossing. Een advocaat kost ook een giga bedrag en meestal word het dan toch onderling geregeld maar ben je wel de advocaatkosten kwijt. Optie kan ook nog zijn om de jurist( of toch je rechtsbijstand) een fikse brief te sturen, misschien schrikken ze daar zo van dat het meteen afgelopen is. Wel zorgen in de toekomst dat je een dikkere huid kweekt en bij je eigen bedrijfsregels blijven, ook wanneer ze gaan dreigen.

Heb bij bedrijf X nu ook aangegeven dat wij al veel vergoedingen naar hun toe hebben gedaan om ze tegemoet te komen, maar dat het een keer op houd en wij niet verantwoordelijk zijn voor de montage die zij doen.
Heb hier vervolgens ook niets meer op terug gehad nu. *afkloppen

Bedrijf is eigenlijk van mijn vriend, heb al meerdere malen duidelijk gemaakt dat hij harder erin moet worden want op deze manier kost het geld ipv dat je er aan verdiend. Heb deze kwestie dus ook uit zijn handen getrokken om op te gaan lossen ipv telkens alleen maar mee te gaan in het goede service willen leveren.

* Jorine G
* Rotan's Parvani
* Blacky

pmarena

Berichten: 48034
Geregistreerd: 09-02-02
Woonplaats: Onderste eiland van ZH

Re: Rechten als bedrijf zijnde

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-18 15:26

Goede service kan ook zijn op tijd stoppen met trekken aan een dood paard :)

mylittlejoy

Berichten: 3289
Geregistreerd: 23-09-05
Woonplaats: Zoetermeer

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-18 15:46

Voorzover ik weet, moet je als consument bij een gebrekkig product de leverancier eerst op de hoogte van het gebrek stellen en deze de mogelijkheid bieden dit op te lossen. Dit kan door reparatie of retourzending/vervanging. Dat het bedrijf dus vervolgens zelf aan het product gaat sleutelen zou eigenlijk al reden kunnen zijn om het product niet meer retour te nemen, laat staan dat jouw bedrijf deze manuren zou moeten vergoeden.

Yanaa

Berichten: 485
Geregistreerd: 15-12-09
Woonplaats: Groenlo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 05-09-18 15:53

mylittlejoy schreef:
Voorzover ik weet, moet je als consument bij een gebrekkig product de leverancier eerst op de hoogte van het gebrek stellen en deze de mogelijkheid bieden dit op te lossen. Dit kan door reparatie of retourzending/vervanging. Dat het bedrijf dus vervolgens zelf aan het product gaat sleutelen zou eigenlijk al reden kunnen zijn om het product niet meer retour te nemen, laat staan dat jouw bedrijf deze manuren zou moeten vergoeden.

Die vervangingen hebben wij dus van de artikelen gedaan, zoals het ook hoort volgens de garantie plicht.

Kreeg net ook al van iemand terug die zelf ook zon situatie heeft gehad met zijn bedrijf dat manuren vergoeden een service is, maar geen verplichting na zijn weten.

* Jorine G
* Rotan's Parvani
* Blacky

BigOne
Berichten: 38177
Geregistreerd: 03-08-09

Re: Rechten als bedrijf zijnde

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-18 16:09

Ts, je hebt pb terug, niets meer betalen en leveren. Laten zij maar bewijzen dat het ondeugdelijke producten waren.

We live in a time where intelligent people are being silenced so that stupid people won’t be offended.


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 53 bezoekers