Het verloop van droes.

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

 
 
MarloesNatje

Berichten: 1880
Geregistreerd: 04-03-11

Het verloop van droes.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 04-09-18 15:46

Hoi allemaal,

Nu bijna 2 maanden geleden heb ik een leuke 3 jarige pony gekocht. Helaas vandaag droes geconstateerd, en aangezien ik het zelf altijd ontzettend interessant vind om medische volgtopics te bekijken heb ik besloten een topic te maken waarin ik laat zien hoe het verloopt bij Elsa. Ervaringen of tips om het haar zo aangenaam mogelijk te maken zijn natuurlijk van harte welkom!
Het begon met niet in de wei willen, wat slomer dan normaal zijn en een opgetrokken buikje. 's Avonds toch voor de zekerheid getemperatuurd en een temperatuur van 40,4..
Vanmorgen voor het werk weer even geweest, om 8:10 was de temperatuur 38,6. Het viel mij al op dat haar kaak ietsje dikker leek. Vanmiddag om 12:00 was ze weer 40,4 en is de da geweest. Die constateerde waar ik al bang voor was, droes.. Nu op stal met hooi, en wat om te spelen in de hoop dat ze zich iig niet gaat vervelen. Staat normaal 24/7 buiten.
Voor nu 2x daags smeren met Laurierzalf en temperatuur in de gaten houden.
Laatst bijgewerkt door A_nouk op 08-09-18 10:04, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: Foto’s verwijderd

https://www.facebook.com/Marloes-Freestyle-instructie-training-106235521194225
Freestyle instructie en training: grondwerk, loswerken, dubbele lange lijnen


_Bianca

Berichten: 709
Geregistreerd: 03-01-12

Re: Het verloop van droes.

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-18 16:14

Sterkte met je paardje!! De mijne kreeg het vorig jaar februari / maart, toen ik hem net een paar weekjes bij mij op stal had staan. Uiteindelijk zijn we twee weekjes bezig geweest, toen kwam alles eruit. Hij heeft wel permanent op koortsremmers gestaan toen, zonder kwam hij niet onder de 40 graden. Omdat hij totaal niet meer at - logisch wel, met enorme keelpijn - ben ik hem toen tijdelijk Seniores Priores gaan voeren. Dat ging er nog wel aardig in en daardoor is hij uiteindelijk niet al te veel gewicht verloren.

When a friend becomes a memory, the memory becomes a Treasure

MarloesNatje

Berichten: 1880
Geregistreerd: 04-03-11

Re: Het verloop van droes.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 04-09-18 16:38

Dat is al wel een idee die voeding evt. Voor nu eet ze nog wel redelijk hooi en muesli maar ga het goed in de gaten houden. Mocht de temperatuur zo hoog blijven dan maar even kijken of ze ook koortsremmers nodig heeft. Hoop dat het bij haar ook zo snel gaat, maar nog belangrijker dat ze niet veel meer pijn gaat krijgen..

https://www.facebook.com/Marloes-Freestyle-instructie-training-106235521194225
Freestyle instructie en training: grondwerk, loswerken, dubbele lange lijnen


xZiva_

Berichten: 3993
Geregistreerd: 16-12-10
Woonplaats: Culemborg

Re: Het verloop van droes.

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-18 16:42

mijne heeft het afgelopen maart gehad.. door de dierenarts die bleef ontkennen dat het droes was, heeft het erg lang geduurd (hij had veel antibiotica gehad). 3 dierenartsen verder geloofde die er wel in, ondanks het rare verloop. advies was alleen nog de novacam doorzetten om het wat draaglijker te maken voor hem. en ja hoor, zo open geklapt := in juni mocht hij pas uit quarantaine, en ik kan nu pas zeggen dat hij echt bijgekomen is..

achteraf blijkt dat mijn pony een heel apart verloop van de ziekte had, en dat dat steeds vaker voorkomt :=

Jeroen van stal Lingehorst aka. Jack Sparrow

MarloesNatje

Berichten: 1880
Geregistreerd: 04-03-11

Re: Het verloop van droes.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 04-09-18 16:48

Hebben jullie ze ook echt helemaal in quarantaine gehad? Ik ga vanavond even in overleg met de eigenaar van waar ze staat, maar ze hebben natuurlijk al wel contact gehad dus we kijken nog even wat de eigenaar wil ivm haar paarden

https://www.facebook.com/Marloes-Freestyle-instructie-training-106235521194225
Freestyle instructie en training: grondwerk, loswerken, dubbele lange lijnen

StalNollie

Berichten: 9102
Geregistreerd: 21-01-07
Woonplaats: Brabant

Re: Het verloop van droes.

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-18 16:51

Zeker quarantaine voor dit paard.
Sterkte en zorg dat er alvast genoeg voeding en extra vitamines ingaan

fique

Berichten: 2501
Geregistreerd: 03-02-04
Woonplaats: zaanstad

Re: Het verloop van droes.

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-18 16:57

Charlie heeft het 2 jaar geleden gehad. Begon met sloom,koorts en niet willen eten. Was geen bult te zien. Hij heeft op de metacam gestaan en kreeg slobber. Dat kreeg hij nog een beetje weg. Bij hem kwam het er aan de binnenkant uit via z'n neus. Bleef ff flink lopen. Daarna knapte hij op. Hebben er wel bijna een jaar over gedaan om hem weer goed op gewicht te krijgen.

♥ MAGNIFIQUE, OKIES BH CHARLIE ❤️
Dakota for always on my mind 02-06-2007 / 07-07-2011
Leootje 1995/2023
Love you for ever

MarloesNatje

Berichten: 1880
Geregistreerd: 04-03-11

Re: Het verloop van droes.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 04-09-18 17:00

ik ga in ieder geval zorgen dat ze genoeg binnenkrijgt. Als eten echt lastiger wordt ga ik iets van slobber oid erbij voeren

https://www.facebook.com/Marloes-Freestyle-instructie-training-106235521194225
Freestyle instructie en training: grondwerk, loswerken, dubbele lange lijnen

xZiva_

Berichten: 3993
Geregistreerd: 16-12-10
Woonplaats: Culemborg

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-18 17:01

jazeker! helemaal in een apart stalletje aan de andere kant van het terrein, waar dus nooit iemand komt :)

van mijn dierenarts moest ik slobber voeren, met veel water ( zodat ze ook genoeg vocht binnen krijgen. die van mij stikte bijna met drinken namelijk)

Jeroen van stal Lingehorst aka. Jack Sparrow

MarloesNatje

Berichten: 1880
Geregistreerd: 04-03-11

Re: Het verloop van droes.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 04-09-18 17:03

Dat wordt nog een hele uitdaging aan de andere kant van het terrein, maar we gaan vanavond overleggen hoe we eea kunnen regelen.

https://www.facebook.com/Marloes-Freestyle-instructie-training-106235521194225
Freestyle instructie en training: grondwerk, loswerken, dubbele lange lijnen

fique

Berichten: 2501
Geregistreerd: 03-02-04
Woonplaats: zaanstad

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-18 17:05

Charlie had ook moeite met drinken en eten. Kwam er geregeld via zn neus weer uit. Kwam denk ik doordat het van binnen zat. Echt sneu.

Heel veel sterkte voor je paardje!

♥ MAGNIFIQUE, OKIES BH CHARLIE ❤️
Dakota for always on my mind 02-06-2007 / 07-07-2011
Leootje 1995/2023
Love you for ever

daantjuhhh

Berichten: 26847
Geregistreerd: 23-11-04
Woonplaats: The Netherlands

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-18 17:37

xZiva_ schreef:
mijne heeft het afgelopen maart gehad.. door de dierenarts die bleef ontkennen dat het droes was, heeft het erg lang geduurd (hij had veel antibiotica gehad). 3 dierenartsen verder geloofde die er wel in, ondanks het rare verloop. advies was alleen nog de novacam doorzetten om het wat draaglijker te maken voor hem. en ja hoor, zo open geklapt := in juni mocht hij pas uit quarantaine, en ik kan nu pas zeggen dat hij echt bijgekomen is..

achteraf blijkt dat mijn pony een heel apart verloop van de ziekte had, en dat dat steeds vaker voorkomt :=

Mijne is vergelijkbaar.
Paard stond op de antibiotica.
Ik begon droes te vermoeden. Uit eindelijk second opinion aangevraagd.

Daar de bevestiging gekregen dat het droes was. ( tevens kregen toen andere paarden ook droes op pension)
Hij heeft echter nooit een bult aan de buitenzijde gehad.
Door de antibiotica die hij gehad heeft.
Uiteindelijk kreeg hij waarschijnlijk mede daardoor een bacterie in de bloedbanen.
Hij heeft 6 weken met ruim 41 graden koorts gestaan (midden in de zomer)
Ik heb hem van pension naar huis gehaald omdat ik verder geen paarden thuis had leek mij dit verstandig.
Ik deed hem savonds en smorgens altijd wel even in de wei.

Het is bij hem echt kantje boord geweest.
Maar dat is mede door de verkeerde diagnose

EDIT: eten ging bij mijn paard op een gegeven moment helemaal niet meer. Dus slobber gegeven ( wat er ook via zijn neus uit kwam) de dierenarts kon zelfs slobber zien zitten in zijn luchtpijp toen we met een camera naar binnen gingen.
Dat was nog wel een beetje riskie. Het zorgde voor irritatie aan de luchtwegen. En we waren een beetje bang dat dat om zou slaan naar longontsteking. Gelukkig is dat niet gebeurt.

EDIT2: sterkte. Ik hoop dat je paardje snel de oude is. Er waren een paar bij ons op pension die er vrij vlot boven op waren. Of er weinig hinder van hadden. Ik hoop dat dat ik jou situatie ook zo gaat zijn
Laatst bijgewerkt door daantjuhhh op 04-09-18 17:53, in het totaal 1 keer bewerkt

[o] [o] [o]
Andoy's legacy: M1 + 10 http://www.wanicare.com

Anoniem

Re: Het verloop van droes.

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-18 17:49

Sterkte, ik ga voor je duimen. Complete quarantaine is het belangrijkst. En zelf zorgen dat je niet eerst naar haar gaat en dan nog andere paarden aanraakt. Echt helemaal apart houden, alles. Je schoenen, kleding etc.
Leuk dier hoor, wat voor exemplaar is het?

Ianrowan2009

Berichten: 1488
Geregistreerd: 26-10-13

Re: Het verloop van droes.

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-18 18:02

Het voer hoger plaatsen!
Het geeft nu steeds meer ongemak, en uiteindelijk pijn, om maar vanaf de grond het ruwvoer te moeten eten.
Grazen, kan niet anders, maar het ruwvoer zou ik hoger plaatsen. Net als de waterbakken.
Het slikken gaat op ten duur ook gevoelig worden.
Ik heb een uitbraak bij meerdere paarden mee gemaakt, en je hebt er een dagtaak aan 8)7
Alle paarden zijn er uiteindelijk goed door gekomen maar jeetje wat pittig was het! Succes TS, ik blijf even volgen voor eventueel nieuwe tips voor je +:)+

senna21

Berichten: 11808
Geregistreerd: 17-03-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-18 18:09

Wat vervelend. Hopelijk komt je paard er snel doorheen.
Een leuk dier, trouwens.

Wat is de leeftijd van de andere paarden?

Books, minds and umbrella's only work when they are open.

MarloesNatje

Berichten: 1880
Geregistreerd: 04-03-11

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 04-09-18 20:00

Bedankt voor alle reacties en tips. Hierbij ook maar even een foto waar ze wel fatsoenlijk op staat ;) Elsa is een 3-jarige merrie. Vader tinker en d'r moeder is een schimmel. Weet er verder niet veel over, maar wel erg leuke ouders!
[*knip]

Net getempt en nu 40,2. Heeft ook lekker een uurtje in de wei gestaan. Eten gaat duidelijk wat lastiger dus ze krijgt wat lukt en als ik merk dat ze niet voldoende binnen krijgt zorg ik dat ze slobber oid erbij gaat krijgen.
Voor nu hebben we besloten dat ze op deze plaats blijft staan, verplaatsen levert alleen maar stress op. Ze staan apart van elkaar, Elsa kan in de stal en een stukje paddock en we gaan het iig zo maken dat ze zeker niet kunnen neuzen. 's Avonds als ik er ben dan kan ze mooi even in de wei en verder ook maar aankijken hoe het gaat. We zijn nu ook begonnen met het temperaturen van de anderen. 2 shetlanders, 1 van ong 18 en de ander eh 11 denk ik. en één tinker van 6 jaar. Er zijn vermoedens maar we weten helaas neit zeker of deze het allemaal gehad hebben. Daarom temperatuur in de gaten houden vanaf nu.
Laatst bijgewerkt door A_nouk op 08-09-18 10:04, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: Foto verwijderd

https://www.facebook.com/Marloes-Freestyle-instructie-training-106235521194225
Freestyle instructie en training: grondwerk, loswerken, dubbele lange lijnen

StalNollie

Berichten: 9102
Geregistreerd: 21-01-07
Woonplaats: Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-18 20:11

In de wei? Zo besmet ze de hele weide..
Echt afzonderen en dan maar komende weken bewegings beperking maar het is niet anders.

Net als borstels etc alles apart. En dit paard als laastte van de stal dpen en dan thuis omkleden en jezelf wasse. Om verdere besmetting om andere paarden te besmetten

MarloesNatje

Berichten: 1880
Geregistreerd: 04-03-11

Re: Het verloop van droes.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 04-09-18 20:15

We hebben een groot weiland in meerdere delen verdeeld ;) Borstels en alles heb ik zeker apart

https://www.facebook.com/Marloes-Freestyle-instructie-training-106235521194225
Freestyle instructie en training: grondwerk, loswerken, dubbele lange lijnen

uiltje001
Berichten: 646
Geregistreerd: 03-03-08
Woonplaats: Hengelo

Re: Het verloop van droes.

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-18 20:30

Droes is heel besmettelijk! Heeft hier maanden geduurd voor alles weer vrij was. Zo wie zo in quarantaine zetten. Officieel moet de stal op slot.

Er is geen meldplicht op droes, via facebook kun je er een melding van maken.
Site heet: Landelijk meldpunt voor besmettelijke paardenziektes.

Droes is een nare ziekte. Wanneer abces nog niet open is, hoog voeren. Wij smeerde trekzalf erop. Open abces is ontzettend smerig, niet tegen te ontsmetten.

Sterkte de komende tijd!

MarloesNatje

Berichten: 1880
Geregistreerd: 04-03-11

Re: Het verloop van droes.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 04-09-18 20:41

Ik weet inderdaad dat het heel besmettelijk is, daar neem ik dan ook maatregelen voor en zoals ik al zei houden we de rest in de gaten.

Bedankt voor de fb pagina, zal daar eens even op kijken

https://www.facebook.com/Marloes-Freestyle-instructie-training-106235521194225
Freestyle instructie en training: grondwerk, loswerken, dubbele lange lijnen

Janneke2

Berichten: 22707
Geregistreerd: 28-02-13
Woonplaats: Ergens in Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-18 21:19

Sterkte voor jullie allebei!

Mijn vorige paard was waarschijnlijk een droesdrager - ze is er 29 mee geworden.
Ik heb de ouderwetse neiging om droes als kinderziekte te zien: het hoort erbij, het is even lastig en daarna heb je het ook weer gehad.
(In de 15 jaar dat ik op stal X stond heeft er verder niet 1 paard droes gehad - sinds mijn merrie daar van het erf is, is het daar regelmatig raak.)

Op het moment dat het abces open is zakt doorgaans de koorts. Handschoenen aan als je dat wil en pulk de boel er zo veel mogelijk uit.

[o]

Je suis Charlie - comme tout le monde.

(...en BAH wat is dit onderschrift actueel. )

xZiva_

Berichten: 3993
Geregistreerd: 16-12-10
Woonplaats: Culemborg

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-18 09:13

daantjuhhh schreef:
xZiva_ schreef:
mijne heeft het afgelopen maart gehad.. door de dierenarts die bleef ontkennen dat het droes was, heeft het erg lang geduurd (hij had veel antibiotica gehad). 3 dierenartsen verder geloofde die er wel in, ondanks het rare verloop. advies was alleen nog de novacam doorzetten om het wat draaglijker te maken voor hem. en ja hoor, zo open geklapt := in juni mocht hij pas uit quarantaine, en ik kan nu pas zeggen dat hij echt bijgekomen is..

achteraf blijkt dat mijn pony een heel apart verloop van de ziekte had, en dat dat steeds vaker voorkomt :=

Mijne is vergelijkbaar.
Paard stond op de antibiotica.
Ik begon droes te vermoeden. Uit eindelijk second opinion aangevraagd.

Daar de bevestiging gekregen dat het droes was. ( tevens kregen toen andere paarden ook droes op pension)
Hij heeft echter nooit een bult aan de buitenzijde gehad.
Door de antibiotica die hij gehad heeft.
Uiteindelijk kreeg hij waarschijnlijk mede daardoor een bacterie in de bloedbanen.
Hij heeft 6 weken met ruim 41 graden koorts gestaan (midden in de zomer)
Ik heb hem van pension naar huis gehaald omdat ik verder geen paarden thuis had leek mij dit verstandig.
Ik deed hem savonds en smorgens altijd wel even in de wei.

Het is bij hem echt kantje boord geweest.
Maar dat is mede door de verkeerde diagnose

EDIT: eten ging bij mijn paard op een gegeven moment helemaal niet meer. Dus slobber gegeven ( wat er ook via zijn neus uit kwam) de dierenarts kon zelfs slobber zien zitten in zijn luchtpijp toen we met een camera naar binnen gingen.
Dat was nog wel een beetje riskie. Het zorgde voor irritatie aan de luchtwegen. En we waren een beetje bang dat dat om zou slaan naar longontsteking. Gelukkig is dat niet gebeurt.

EDIT2: sterkte. Ik hoop dat je paardje snel de oude is. Er waren een paar bij ons op pension die er vrij vlot boven op waren. Of er weinig hinder van hadden. Ik hoop dat dat ik jou situatie ook zo gaat zijn



hier gelukkig tijdig gestopt met de antibiotica, mede omdat hij er via zijn neus uit kwam elke keer.
mijne stond idd ook met 40/41 graden koorts. toen was het alleen nog best koud, dus wil niet weten hoe hoog hij zou hebben in de zomer met de warmte :=

Jeroen van stal Lingehorst aka. Jack Sparrow

Ianrowan2009

Berichten: 1488
Geregistreerd: 26-10-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-18 09:43

MarloesNatje schreef:
Bedankt voor alle reacties en tips. Hierbij ook maar even een foto waar ze wel fatsoenlijk op staat ;) Elsa is een 3-jarige merrie. Vader tinker en d'r moeder is een schimmel. Weet er verder niet veel over, maar wel erg leuke ouders!
[ Afbeelding ]

Net getempt en nu 40,2. Heeft ook lekker een uurtje in de wei gestaan. Eten gaat duidelijk wat lastiger dus ze krijgt wat lukt en als ik merk dat ze niet voldoende binnen krijgt zorg ik dat ze slobber oid erbij gaat krijgen.
Voor nu hebben we besloten dat ze op deze plaats blijft staan, verplaatsen levert alleen maar stress op. Ze staan apart van elkaar, Elsa kan in de stal en een stukje paddock en we gaan het iig zo maken dat ze zeker niet kunnen neuzen. 's Avonds als ik er ben dan kan ze mooi even in de wei en verder ook maar aankijken hoe het gaat. We zijn nu ook begonnen met het temperaturen van de anderen. 2 shetlanders, 1 van ong 18 en de ander eh 11 denk ik. en één tinker van 6 jaar. Er zijn vermoedens maar we weten helaas neit zeker of deze het allemaal gehad hebben. Daarom temperatuur in de gaten houden vanaf nu.


Heel goed gedaan TS! +:)+
Het beste is inderdaad zo veel als mogelijk buiten laten lopen, zonder dat ze met elkaar kunnen neuzen.
Fijn dat ze een mooi stukje voor haarzelf heeft.
Je ziet het vaak hoor, dat paarden op jonge leeftijd droes krijgen. Over het algemeen niet levensbedreigend ( >>>>lees wel, over het algemeen<<<< )
Goed dat je de rest ook gelijk meer temperatuurt ook. Better safe than sory toch?!

Ianrowan2009

Berichten: 1488
Geregistreerd: 26-10-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-18 09:49

StalNollie schreef:
In de wei? Zo besmet ze de hele weide..
Echt afzonderen en dan maar komende weken bewegings beperking maar het is niet anders.

Net als borstels etc alles apart. En dit paard als laastte van de stal dpen en dan thuis omkleden en jezelf wasse. Om verdere besmetting om andere paarden te besmetten


Besmetting komt voor als ze met de pus/neusuitvloeing in aanraking komen. Gaat om een bacterie, geen virus :)
Zolang ze verder geen echt contact kan maken is er geen besmettingsgevaar.
Uiteraard je kleding en schoeisel wassen na contact is wel een vereiste maar ook logisch :)
Juist op de wei zetten is de beste manier.
Alleen dat krijg je de stalling permanent ontsmet.
De bacterie zelf kan, onder de ideale omstandigheden, weken overleven en zo besmettingsgevaar opleveren. Alleen in de wei maar je die kans een stuk kleiner.

genja
Berichten: 3942
Geregistreerd: 12-12-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-18 09:52

De kans dat de andere paarden besmet zijn is al redelijk aanwezig. Weet niet wat voor soort stal het is. Maar als er andere paarden of lesklanten komen zou ik dit voorlopig stil leggen. De andere paarden in principe ook niet meer het terrein laten verlaten. En zelf niet bij andere paarden in de buurt komen voordat je schone kleren aan hebt en je schoenen ontsmet.
Al dit soort maatregelen ben je in mij ogen verplicht naar andere paarden eigenaren toe.
Vindt ook dat er gewoon een meldingsplicht moet komen voor Droes.


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: afkepieteke, Macen1995, nonnekee, valonka en 80 bezoekers