Hoe uitmesten met vlas/gehakseld stro

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
GuusjeBloks

Berichten: 43
Geregistreerd: 04-03-13
Woonplaats: België

Hoe uitmesten met vlas/gehakseld stro

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 04-09-18 10:45

Hey bokkers

Onze paarden staan op een doe-het-zelf-wei die we huren. Daarop staan twee stallen (waar ze ‘s nachts opstaan en als inloopstal gebruiken door de dag) met als ondergrond zwart zand. Daar bovenop doen wij vlas of gehakseld stro. Nu ziet die stal er ELKE dag als een ravage uit. Het maakt niet uit hoeveel pakken we erin gooien, het zand word altijd vochtig en het vlas dus ook. Hoe goed ik ook uitmest, het stinkt, het is nat en het ziet eruit alsof ik nooit uitmest. Daarnaast haal ik er per stal dagelijks 2 kruiwagens uit en ben ik ruim een half uur bezig. Met als gevolg dat er elke dag veel bodembedekking weer in moet wat dan weer fortuinen kost. Dit kan beter toch?

Perdje 1: Buth’s Beauvoire



Rena100

Berichten: 4854
Geregistreerd: 29-10-07
Woonplaats: Almelo

Re: Hoe uitmesten met vlas/gehakseld stro

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-18 10:47

Ik denk dat je moet beginnen met matten eronder. vlas op zand kan ik me voorstellen dat dat ook niet lekker werkt. Ik zou rubber matten eronder leggen die vocht doorlaten. daarbovenop dan voldoende vlas. bij vlas is het wel belangrijk dat je een flinke laag hebt, zodat de onderlaag en de bovenlaag niet te veel door elkaar worden gelopen. Ook niet veel los scheppen, daar maak je het alleen maar erger van.

Nieuwe touwhalsters klik voor de advertentie

enjoymyhorse
Berichten: 757
Geregistreerd: 26-04-18

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-18 10:50

Of stoeptegels er onder.

En dan inderdaad beginnen met een pak of 6. (in een 3x3 stal anders meer)
Te weinig is garantie voor troep :)

Rena100

Berichten: 4854
Geregistreerd: 29-10-07
Woonplaats: Almelo

Re: Hoe uitmesten met vlas/gehakseld stro

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-18 10:51

stoeptegels kan ook, maar rubber tegels zijn wat zachter, en beter vocht doorlatend, dus zou mijn voorkeur hebben.

Nieuwe touwhalsters klik voor de advertentie

enjoymyhorse
Berichten: 757
Geregistreerd: 26-04-18

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-18 10:55

Te veel vocht doorlatend kan juist een broeinest onder het rubber worden.
Fijnste vind ik zelf een vloeistofdichte vloer.
Of je moet afvoer hebben onder het rubber, dat is natuurlijk helemaal geweldig :)

Stoeptegels zijn gratis te vinden, dus dat is daarom wel een fijn alternatief.
En zacht hoeft het niet te zijn met een dikke laag vlas of gehakseld stro. :)

Rena100

Berichten: 4854
Geregistreerd: 29-10-07
Woonplaats: Almelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-18 11:16

enjoymyhorse schreef:
Te veel vocht doorlatend kan juist een broeinest onder het rubber worden.
Fijnste vind ik zelf een vloeistofdichte vloer.
Of je moet afvoer hebben onder het rubber, dat is natuurlijk helemaal geweldig :)

Stoeptegels zijn gratis te vinden, dus dat is daarom wel een fijn alternatief.
En zacht hoeft het niet te zijn met een dikke laag vlas of gehakseld stro. :)


Heb je ook wel een punt, tenslotte heeft mijn gewone stal ook gewoon beton onder het vlas en dat is ook zacht.

Nieuwe touwhalsters klik voor de advertentie

Duhelo

Berichten: 28525
Geregistreerd: 29-05-03

Re: Hoe uitmesten met vlas/gehakseld stro

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-18 11:32

Vlas moet je echt wel heel dik gooien. Het idee van vlas is dat moet gaan potten, de onderlaag komt een vaste koek die het vocht opneemt en de bovenkant droog maakt.
Dus zeker geen natte stukken uitscheppen of erin gaan roeren, enkel de drollen eruit. Het propere vlas van de zijkant naar het midden en een beetje nieuw vlas aan de zijkanten (om om de zoveel dagen een nieuw pak erin.)
En dan eventueel om de zoveel maand alles eruit en herbeginnen.

enjoymyhorse
Berichten: 757
Geregistreerd: 26-04-18

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-18 11:35

Ik haal de natte plekken er wel wekelijks uit.
Dan trek ik de stal recht, maar de zijkanten blijven dan wel vrij intact. En dan gooi ik er een baal nieuwe in die ik helemaal verspreid.
Alles eruit doe ik nooit.

Zowel vlas als gehakseld stro gebruikt en op die manier gemest.

nayla

Berichten: 310
Geregistreerd: 09-07-10
Woonplaats: belgie

Re: Hoe uitmesten met vlas/gehakseld stro

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-18 11:46

met een buitenstal heb ik geen ervaring, maar wij gebruiken in de gewone stal ook gehakseld stro op een betonnen ondergrond.
elke dag de bollen eruit en 1x per week de natte plekken onderin eruit, de paarden staan gemiddeld 8u op stal per nacht en komen op deze manier toe met 1 vers pak per week per stal
het is tot nu toe (2.5 jaar) nog niet nodig geweest om een stal volledig leeg te maken

ik denk dat je er vooral voordeel uit haalt als je op een andere ondergrond als zand kan werken

onze schuilstal (voor overdag) is gewoon zand, ervoor ligt wel een paal om evt water tegen te houden maar zoiets kan je ook gebruiken zodat ze je stro/vlas niet teveel mee naar buiten nemen als ze in en uit lopen

Mizora

Berichten: 18087
Geregistreerd: 08-02-05
Woonplaats: Oudenhoorn

Re: Hoe uitmesten met vlas/gehakseld stro

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-18 12:00

Ik zou in ieder geval zorgen voor rubber tegels of eventueel stoeptegels op de grond. En dan echt starten met een half pak per m2. Dus bij een normale 3x3 stal is dat 4 pakken (officieel 4.5). En dan iedere week de natte plek eruit (in jouw geval zou ik enkel de plek doen die boven komt, en niet tot op de ondergrond vanwege de nattigheid van onderaf) en er 1-1.5 pak bij, na de eerste week nog 2 pakken (dan liggen er dus 6 pakken op de grond. Dat is 4.5+1.5 en zit dus netjes op schema). Goede drempel van 25-30cm voor de deur om uitloop zoveel mogelijk te voorkomen. De mest wel elke dag eruit halen, wij hebben goede ervaringen met de onverwoestbare mestvork en met de golden gark.

Eens in het jaar in ieder geval helemaal verversen.

Interesse in een geweldig leuke sportieve pup? Mijn nest Pocket Peruvian doodles zoeken goede huisjes (eenmaal volwassen zo'n 10kg en 40cm). Geteste en goed bevonden ouderdieren (hd/ed/pl/ecvo)
https://link.marktplaats.nl/m2098783146
Ook zijn hun avonturen te volgen op facebook: Sportkennel "Be active with"

ellepel

Berichten: 47320
Geregistreerd: 24-02-04
Woonplaats: assen

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-18 12:15

Ik doe ook zoals mizora.
Wij beginnen met 5 pakken in de stal, alleen elke dag de poep er uit.
Als er natte plekken aan de bovenkant komen die er af halen.
Ik schuif dan droog spul van de andere plek daar weer in en strooi bij.
Je kunt wekelijks een pak er in gooien,maar ik strooi dagelijks een laagje er overheen.

Zou er wel iets van tegels onder gaan leggen :j

Mizora

Berichten: 18087
Geregistreerd: 08-02-05
Woonplaats: Oudenhoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-18 12:18

Op het beton werk ik overigens eens in de week wel de hele stal door, want mijn ervaring is dat het in de randen wel nattig wordt, maar niet nat genoeg om boven te komen en daar ontstaan dan schimmelranden, dus die verstopte natte plekken wil ik ook weghebben (hoewel ik ze ook wel eens een weekje oversla als ik haast heb), maar dat is bij zo'n natte bodem niet te doen en dan is het belangrijker om de bodem intact te houden.

Interesse in een geweldig leuke sportieve pup? Mijn nest Pocket Peruvian doodles zoeken goede huisjes (eenmaal volwassen zo'n 10kg en 40cm). Geteste en goed bevonden ouderdieren (hd/ed/pl/ecvo)
https://link.marktplaats.nl/m2098783146
Ook zijn hun avonturen te volgen op facebook: Sportkennel "Be active with"

egnie

Berichten: 2368
Geregistreerd: 26-03-05
Woonplaats: oet ut Oosten

Re: Hoe uitmesten met vlas/gehakseld stro

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-18 12:41

Hier ook een vlas stal. Ik ga dus met de rest mee. Zorgen voor een goede ondergrond en dan een flinke bodem erin. Alleen de drollen er dagelijks uit halen en dan eens per week de natte plek en bij strooien. Ik doe er dan meestal weer een hele baal erbij.

Echter waarom moet er vlas of gehakseld stro in? Zand is toch ook een prima bodem?

DIRK 13/12/2009 ABE 31/07/2011 SEP 07/10/2015

Mizora

Berichten: 18087
Geregistreerd: 08-02-05
Woonplaats: Oudenhoorn

Re: Hoe uitmesten met vlas/gehakseld stro

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-18 13:14

Zand is helemaal geen fijne bodem om op te liggen en wordt door het plassen al snel ook heel erg vies/stinkend.

Interesse in een geweldig leuke sportieve pup? Mijn nest Pocket Peruvian doodles zoeken goede huisjes (eenmaal volwassen zo'n 10kg en 40cm). Geteste en goed bevonden ouderdieren (hd/ed/pl/ecvo)
https://link.marktplaats.nl/m2098783146
Ook zijn hun avonturen te volgen op facebook: Sportkennel "Be active with"

GuusjeBloks

Berichten: 43
Geregistreerd: 04-03-13
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 04-09-18 13:16

egnie schreef:
Hier ook een vlas stal. Ik ga dus met de rest mee. Zorgen voor een goede ondergrond en dan een flinke bodem erin. Alleen de drollen er dagelijks uit halen en dan eens per week de natte plek en bij strooien. Ik doe er dan meestal weer een hele baal erbij.

Echter waarom moet er vlas of gehakseld stro in? Zand is toch ook een prima bodem?


Denk je dat zand alleen voldoende is? Wordt dat niet ene grote modderpoel op een gegeven moment met al dat plas? Als het nu al zo’n vochtige boel is, had in het gevoel dat dat met alleen zand erger wordt en ze dan snachts op een natte grond liggen (onze paarden liggen ‘s nachts).

Hoe denk jij/jullie daarover?

Perdje 1: Buth’s Beauvoire

Duhelo

Berichten: 28525
Geregistreerd: 29-05-03

Re: Hoe uitmesten met vlas/gehakseld stro

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-18 13:28

hangt er volledig vanaf hoe droog de grond is, hoe het water wegloopt en hoe dik je zandlaag is.
Wij hebben in de piste stukken zand die vrij nat liggen in de winter maar ook stukken die vochtig zijn maar stevig en droog.
Als daar een stal zou overstaan zou dit een mooie ligbodem zijn.
Een zandstal die van nature uit neiging heeft tot nat liggen en waar de paarden snacht in op gesloten staan / hun hooi krijgen, zou ik niet in zand laten, dat wordt een vieze bende vrees ik.

Mizora

Berichten: 18087
Geregistreerd: 08-02-05
Woonplaats: Oudenhoorn

Re: Hoe uitmesten met vlas/gehakseld stro

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-18 13:30

Hier nog geen paard gehad dat een zandbodem boven een goede strooiselbodem verkoos om op te gaan liggen. En de paarden die normaliter geen keuze hadden lagen vaak binnen een half uur op een goede strooiselbodem diep te slapen als het niet te onrustig was op stal.

Interesse in een geweldig leuke sportieve pup? Mijn nest Pocket Peruvian doodles zoeken goede huisjes (eenmaal volwassen zo'n 10kg en 40cm). Geteste en goed bevonden ouderdieren (hd/ed/pl/ecvo)
https://link.marktplaats.nl/m2098783146
Ook zijn hun avonturen te volgen op facebook: Sportkennel "Be active with"

GuusjeBloks

Berichten: 43
Geregistreerd: 04-03-13
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 04-09-18 13:44

Duhelo schreef:
hangt er volledig vanaf hoe droog de grond is, hoe het water wegloopt en hoe dik je zandlaag is.
Wij hebben in de piste stukken zand die vrij nat liggen in de winter maar ook stukken die vochtig zijn maar stevig en droog.
Als daar een stal zou overstaan zou dit een mooie ligbodem zijn.
Een zandstal die van nature uit neiging heeft tot nat liggen en waar de paarden snacht in op gesloten staan / hun hooi krijgen, zou ik niet in zand laten, dat wordt een vieze bende vrees ik.


Dat denk ik ook! De zanderige ondergrond is hard en laat niet echt goed vocht door. Er is ook geen goede afloop voor water. Zoals ik al zei is het een echte doe-het-zelf wei.

Perdje 1: Buth’s Beauvoire

Duhelo

Berichten: 28525
Geregistreerd: 29-05-03

Re: Hoe uitmesten met vlas/gehakseld stro

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-18 13:52

dan zou ik idd opteren tot betegelen of goede rubbermatten erover, en strooisel gebruiken.
Moet je enkel nog even de afweging maken of je echt wil oppotten (als je geen machines hebt om uit te mesten is dat wel een hoop werk als het er dan uit moet) of niet oppot. (maar dan zou ik geen vlas maar eerder zaagsel of stro kiezen).

Rena100

Berichten: 4854
Geregistreerd: 29-10-07
Woonplaats: Almelo

Re: Hoe uitmesten met vlas/gehakseld stro

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-18 14:14

ik zou echt tegels erin, en dan ofwel stoeptegels of rubber. zoals aangegeven zijn stoeptegels nog wel eens gratis te vinden, dus daar kan je mee beginnen. wel zorgen dat je een vlakke bodem maakt voordat je de tegels legt. zo'n ding kan je wel huren. dan een goede bodem vlas erin en eerste tijd de bodem niet aanraken. die moet eerst goed vast gaan liggen. daarna kan je natte plekken eruit halen wanneer zichtbaar. wel de drollen er elke dag uit.

Nieuwe touwhalsters klik voor de advertentie

superpony
Berichten: 25398
Geregistreerd: 25-02-05

Re: Hoe uitmesten met vlas/gehakseld stro

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-18 00:28

Wij hebben in 2 stallen rubberen matten op getegelde grond. Ben begonnen met 5 pakken in de grote stal en 3 in de kleine. Dat is in het begin wat los. Heb alleen steeds de mest eruit gehaald en alleen als het echt aan bovenkant vochtig blijft of verkleurd gooi ik er een pak bij. Is kurkdroog verder, maar ze staan er ook echt niet heel veel in.

Wij hebben een grote zandpaddock en zandpaden. Ze slapen hele jaar rond op zand, ook als het vriest en ze zijn 19, 20, 20 en 25. Winters ook geen dekens en ze kiezen echt zelf voor zand. Is hier wel zandgrond en altijd droog.

Het gebeurt wel dat er af en toe eentje in de stal ligt, maar het gebeurt echt weinig.

Je kan soms wel proberen de voorkeursplek van mesten te verplaatsen, maar ligt wat aan je paarden. Onze paarden mesten bijv vrijwel niet op het stenen plein en bij het hooi. Ze mesten, waar al mest ligt of ze normaal ook mesten.
Je kan af en toe wat mest op een plek laten liggen en kijken of ze daar een mestplek willen maken.

Urine zakt bij vlas goed weg naar onder. Die van ons staan er zo weinig op dat het nooit echt nat wordt of blijft, want het krijgt elke dag veel tijd om te drogen.


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Destinietje en 101 bezoekers