Afscheidsreis voor 80-plussers?

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

 
 
Koper

Berichten: 30222
Geregistreerd: 12-10-07
Woonplaats: In een mooi dorp

Afscheidsreis voor 80-plussers?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 04-09-18 06:19

ik wou toch eens weten of het een algemeen fenomeen is. Wat er aan de hand is is het volgende:

mijn stiefvader is 83 en volgende week gaat hij in zijn eentje op pad naar Zuid-Amerika. Daar heeft hij vroeger gewoond, eerst als twintiger en later als vijftiger/zestiger ook weer. Daarvoor (als kind), tussendoor en daarna (heden) heeft hij in Italië gewoond, het is ook een Italiaan. Nou is hij hartpatiënt, is ook een paar keer geopereerd en iedere winter komt hij wel weer in het ziekenhuis terecht en is mijn moeder in alle staten (maar dat is mijn moeder nogal gauw :+ ). Op zich gaat het nu redelijk goed met mijn stiefvader. Maar hij wil dus nu op reis, vrienden bezoeken en hem kennende trekt hij er ook op uit de Chaco in. Chaco is een soort pampagebied. Ik vind het helemaal leuk dat hij het gaat doen, onderweg in het vliegtuig wordt hij begeleid en als hij daar nou nog graag een keer naartoe wil dan moet hij dat lekker doen. Het is een volwassen man en als hij iets in z'n kop heeft dan doet hij datgene in de regel ook :D

Mijn grootmoeder (schoonmoeder van mijn stiefvader) heeft ook zoiets gedaan. Haar reis voerde minder ver, namelijk naar het Zwarte Woud. Daar lag haar hart, en daar wilde ze graag nog een keer naartoe als "afscheidstoernee". Ik ben zo blij dat ze dat gedaan heeft. Een jaar later had ze het niet meer gekund. Ze was toen ook in de tachtig.

Zijn er meer bokkers met ouden van dagen in de familie/omgeving die nog zo'n laatste aardse reis gemaakt hebben? En hoe hebben reiziger en diens familie/naasten dat ervaren?

"Að ríða er dans á milli tveggja ólíkra heima"
-þórarinn Eymundsson

Smiley-legenda in profiel :D *\o/*
We zijn nu bijna 22 jaar verder. En ik wil echt weten of pokemon inmiddels een pony heeft.


moonsparkle
Berichten: 21700
Geregistreerd: 21-03-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-18 07:05

Als ik zou weten dat ik stervende ben zou ik direct mijn koffers pakken en kijken hoe ver ik nog kan komen. Ergens heel stiekem hoop ik dat euthanasie voor 80 plussers versoepeld zou worden. Dat als je dan die ultieme reis nog hebt gemaakt dat het dan ook klaar zou mogen zijn.

Het doet mij pijn te zien dat mijn oma en andere bij haar in het verzorgingshuis alleen maar slechter worden en niet verder komen dan van hun kamer naar het restaurant beneden. Dat ze eigenlijk niet meer durft te lopen omdat ze bang is dat ze valt. :(
Laatst bijgewerkt door moonsparkle op 04-09-18 07:10, in het totaal 1 keer bewerkt

Wist je dat veel planten eetbaar zijn en dat sommige ook heel gezond zijn? Je leert er meer over tijdens een wildplukwandeling

Koper

Berichten: 30222
Geregistreerd: 12-10-07
Woonplaats: In een mooi dorp

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 04-09-18 07:08

Oh, ik zie mijzelf ook nog wel over 50 jaar met rollator en al door Noorwegen lopen.

Mijn zus is bang dat hij daar naartoe wil om alleen te sterven. Maar volgens mij is het echt bedoeld als: nu kan het nog. Hoewel ik als ik hem was ook liever heen zou gaan op een plek waar je leuke dingen hebt gedaan en jong en fit bent geweest ipv in een ziekenhuis of in een parterrewoning waar je alleen maar ziek geweest bent.

Mijn grootmoeder brak vrij kort na die laatste reis haar been en kon daarna moeilijk lopen. Ze woonde toen nog wel zelfstandig, maar echt op reis kon niet meer. Mijn moeder en stiefvader wonen ook nog zelfstandig, ze zijn 71 en 83. Mijn grootmoeder is wel in een verpleeghuis terechtgekomen, na een tia is ze blind geworden en toen moest ze wel. Het was vreselijk. Maar op die reis heeft ze altijd wel als doel gehad om ook weer heelhuids thuis te komen, wat ze ook gedaan heeft.
Laatst bijgewerkt door Koper op 04-09-18 07:11, in het totaal 1 keer bewerkt

"Að ríða er dans á milli tveggja ólíkra heima"
-þórarinn Eymundsson

Smiley-legenda in profiel :D *\o/*
We zijn nu bijna 22 jaar verder. En ik wil echt weten of pokemon inmiddels een pony heeft.

NinaCharlie

Berichten: 3180
Geregistreerd: 15-07-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-18 07:11

Ik zie het op mijn werk veel voorbij komen. Bestemmingen lopen dan behoorlijk uiteen van inderdaad Zuid Amerika tot Canada of Australië. Ik moet eerlijk zeggen dat ik altijd wel mijn hart vasthoud hoor als ik ze weer voorbij zie komen. Zo’n lange reis en dan beginnend op een grote, hectische, gedigitaliseerde luchthaven.
Wel heel mooi dat ze de kans nog grijpen!

Als medewerkster van Schiphol kan ik heel goed begrijpen waarom naasten hier moeite mee zouden hebben omdat ik de hele dag door verschillende situatie’s mee maak en ontelbaar veel dingen zie gebeuren. Aan de andere kant...wanneer een passagier onder begeleiding reist wordt hij geen seconde uit het oog verloren dus wat dat betreft komt het zeker goed. :D

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-18 07:13

Heerlijk toch dat het nog kan! Mijn oom is nu 86 en gaat nog elk jaar op vakantie en stedentrips. Zo wil ik ook graag oud worden..

Koper

Berichten: 30222
Geregistreerd: 12-10-07
Woonplaats: In een mooi dorp

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 04-09-18 07:14

Hij moet op zo'n golfkarretje-achtig karretje en krijgt volgens mij een bordje met "old man" er op :D Dat zijn ook meteen de enige twee woorden Engels die hij kent. Spaans kan hij uiteraard wel. Hij heeft inderdaad al lang niet gevlogen, ik heb alleen het donkerbruine vermoeden dat luchthaven Silvio Pettirossi in Asunción nog steeds niet heel modern is :Y) Ze zullen 'm wel veilig bij één of andere balie afleveren neem ik aan. Hij vertrekt denk ik vanaf Bologna, wat ook nog redelijk overzichtelijk is.

Fijn idinn :) Ik heb inderdaad ook ooms van rond de 80 die nog hartstikke vitaal zijn en dat soort dingen ook doen.

"Að ríða er dans á milli tveggja ólíkra heima"
-þórarinn Eymundsson

Smiley-legenda in profiel :D *\o/*
We zijn nu bijna 22 jaar verder. En ik wil echt weten of pokemon inmiddels een pony heeft.

Nagini
Berichten: 11281
Geregistreerd: 04-06-05
Woonplaats: Auckland, NZ

Re: Afscheidsreis voor 80-plussers?

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-18 07:18

Mijn vriends moeder heeft dit vorig jaar gedaan. Ze ging terug naar Samoa voor twee weken (ze is Samoaans, wonende in NIeuw Zeeland). Ze zei ook echt: ''Nu ik nog kan.'' Ze is nog maar 66 maar is vorig jaar gediagnosticeerd met Alzheimer en ging in Oktober terug nu het nog kon. In Maart dit jaar is ze opgenomen in een verplegingstehuis.

Everything will be okay in the end. If it's not okay, it's not the end.
http://www.thecompletecanine.co.nz

DiantaM
Berichten: 11272
Geregistreerd: 10-04-04

Re: Afscheidsreis voor 80-plussers?

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-18 07:34

Wat fijn dat het kan.

Mijn ouders hebben vanwege werk heel veel op Curacao doorgebracht. Veel vrienden daar. Maar vanwege de gezondheid can mijn vader zullen ze daar nooit meer komen. Dat doet pijn. Ik zou ze dat dolgraag nog eens laten doen.

Koper

Berichten: 30222
Geregistreerd: 12-10-07
Woonplaats: In een mooi dorp

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 04-09-18 08:09

Oh DiantaM, dat is naar! Kan me inderdaad goed voorstellen dat dat pijn doet.

Goed zeg dat ze het op tijd wist, of aanvoelde of weet ik wat, Nagini. Misschien kan ze het zich over een tijd niet meer herinneren maar op het moment zelf zal het zo fijn voor haar geweest zijn :)

Van het weekend bel ik 'm even op om goede reis te wensen :) De week erna komt mijn moeder naar Nederland, anders zit ze ook maar alleen thuis.

"Að ríða er dans á milli tveggja ólíkra heima"
-þórarinn Eymundsson

Smiley-legenda in profiel :D *\o/*
We zijn nu bijna 22 jaar verder. En ik wil echt weten of pokemon inmiddels een pony heeft.

Alenthe05

Berichten: 1090
Geregistreerd: 19-03-06
Woonplaats: Naast de buren

Re: Afscheidsreis voor 80-plussers?

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-18 08:39

Wat gaaf!! Ik zou het juist iedereen aanmoedigen als het nog kan! Waarom achter de geraniums zitten terwijl je nog fit bent? Ik hoop dit later ook te doen! Eigenlijk zou ik daar wel een soort reisbureau voor op willen richten, 1 op 1 reis met ouderen die graag nog hun wensen willen laten uitkomen en toch wat hulp nodig hebben in het digitale tijdperk!

[i]Pura Raza Espanola
Derrote II; Cautivo XIII x Cautivo VII x Pericon;
B+4, L1+6, L2+10, M1+10, M2+10, Z1+10, Z2+0 geblesseerd
Nederlands Kampioen MCI Level 1, 2019, 4x 4e op het EK MCI Iberische paarden, Parijs 2019

Evelien4

Berichten: 932
Geregistreerd: 14-05-06

Re: Afscheidsreis voor 80-plussers?

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-18 08:43

Kan je niet mee met hem? weet niet hoe je relatie is met je stiefvader.. maar als mijn vader dit zou willen.. ik ga wel mee.. mooie herinnering samen. :D

Koper

Berichten: 30222
Geregistreerd: 12-10-07
Woonplaats: In een mooi dorp

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 04-09-18 08:50

Fit is wel een groot woord maar hij is mobiel en hij acht zichzelf er toe in staat. Ik ga ervan uit dat hij wordt opgehaald en bij mensen logeert en wordt rondgereden want het verkeer (en op veel plekken ook de wegen) zijn in Paraguay nou niet iets wat ik fijn zou vinden dat hij zich daar in zijn eentje in begeeft. Zijn beste vriend woont daar dus dat is al heel leuk voor 'm.

Evelien4 schreef:
Kan je niet mee met hem? weet niet hoe je relatie is met je stiefvader.. maar als mijn vader dit zou willen.. ik ga wel mee.. mooie herinnering samen. :D

Ik kan het prima met 'm vinden maar denk dat ik nu een beetje te laat ben met boeken, ik hoorde het pas gisteren van mijn zus. Daarnaast begin ik maandag bij een nieuwe baan en ik denk niet dat ze 't leuk vinden als ik op de tweede dag al meteen verdwijn. Ik heb zelf ook helemaal de behoefte niet om terug te gaan naar Paraguay maar áls ik het zou doen dan zou ik met hem gaan. Omdat het zo'n fijne man is, en omdat hij en het land voor mij verbonden zijn. Per slot van rekening hebben we daar als gezin gewoond.
Laatst bijgewerkt door Koper op 04-09-18 08:59, in het totaal 1 keer bewerkt

"Að ríða er dans á milli tveggja ólíkra heima"
-þórarinn Eymundsson

Smiley-legenda in profiel :D *\o/*
We zijn nu bijna 22 jaar verder. En ik wil echt weten of pokemon inmiddels een pony heeft.

ArankaM

Berichten: 1483
Geregistreerd: 24-02-11
Woonplaats: Hekendorp

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-18 08:55

Mijn oma maakt al jaren ‘laatste’ reizen. Ze is een beetje pessimistisch :+
Nu is ze 78 dus ook nog niet heel oud. Maar ik spreek altijd met trots dat ze naar Antarctica, nieuw zeeland, India, Panama, Mongolië en nog veel meer is geweest. De laatste jaren doet ze het met een cruise reis. Ze gaat volgende week naar Canada. Ik hoop dat ik dat later ook kan en mag doen.

[o]

Mri

Berichten: 15303
Geregistreerd: 01-12-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-18 08:58

Mijn oma (90) zou morgen naar Indonesië vertrekken voor 2 weken. Dat komt ze vandaan. Wel met georganiseerde reis, alleen kon ze niet meer.
Helaas is ze gister gevallen en heeft ze oa een gebroken oogkas en een subduraal hematoom waardoor ze niet mag vliegen. Haar reisje gaat dus helaas niet meer door. Hopelijk volgend jaar wel!

Ik zal het nooit zo durven zeggen,
Hardop denken op z'n meest, misschien heb ik het fout gedaan

De mooiste dingen komen uit een onverwachte hoek

Koper

Berichten: 30222
Geregistreerd: 12-10-07
Woonplaats: In een mooi dorp

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 04-09-18 09:01

Wat zuur Mri... wel heel tof dat ze nog terug wil gaan. Mijn grootmoeder komt ook uit Indonesië en heeft nooit echt goed kunnen wennen in Nederland. Maar ze is nooit teruggegaan. Ik weet wel waarom, maar ik vraag me toch af of het niet goed geweest zou zijn voor haar. Één van mijn ooms is wel een keer teruggegaan, samen met zijn gezin. Maar die oom was toen pas ergens in de 60. Tegenwoordig houdt hij het geloof ik bij Frankrijk.

"Að ríða er dans á milli tveggja ólíkra heima"
-þórarinn Eymundsson

Smiley-legenda in profiel :D *\o/*
We zijn nu bijna 22 jaar verder. En ik wil echt weten of pokemon inmiddels een pony heeft.

Antheman

Berichten: 11830
Geregistreerd: 08-02-04
Woonplaats: bij de plas

Re: Afscheidsreis voor 80-plussers?

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-18 09:04

Mijn schoonouders zijn net terug van een reisje Japan. Daar liggen de wortels van de kennis van mijn schoonvader. Zij ziet steeds minder en begint gedesorienteerd te raken. Hij kan niet zo heel goed meer lopen. Ze zijn in de 80 jaar. Hadden de reis van hun leven!

conejo

Berichten: 1413
Geregistreerd: 07-03-06
Woonplaats: Bennekom

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-18 09:58

Wat leuk dat jouw stiefvader dit nog gaat doen. Ik zou er voor tekenen om met die leeftijd nog een keer naar mijn geboorte land terug te kunnen (peru). En hoop dat mijn moeder daar ook nog een keer ib haar leven heen kan gaan is nu eind 60 jaar. Is paar jaar geleden daar wel weer geweest maar gun het haar nog een keer. Alleen de reis is zo duur.

Kan me voorstellen dat je niet wilt dat hij in Paraguay auto rijd. Ben daar vroger 6 jaar lang elke zomervakantie 4 weken op vakantie geweest omdat mijn vader daar toen woonde (woont nu in Peru). Maar wat een drama daar in het verkeer. En midden op de snelweg bij de dorpjes ineens drempels leggen waardoor je gelanceerd word als je ze te hard neemt.

Zelf ben ik onder begeleiding er heen gevlogen altijd. En dat ging eigenlijk best goed. Zeker als je Spaans spreekt komt het wel goed.

9-4-2011 verliefd - 5-5-2012 verloofd - 7-6-2013 getrouwd...
11-4-2014 trotse moeder geworden van Feline
9-7-2016 trotse moeder geworden van Fenna

A3a1
Berichten: 2761
Geregistreerd: 07-04-16
Woonplaats: Sleewijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-18 10:09

Mijn moeder reisde de wereld af, vanaf het moment dat wij de deur uit waren.
En alleen de laatste paar maanden van haar leven, liet haar gezondheid dat niet toe.
Ze was toen 81 en ik was blij voor haar dat ze insliep, als ze nog een jaar had geleefd, zonder op pad te kunnen, had het leven geen zin voor haar.

Kortom oudjes, go for it, go!

En hoe ik het vond?
Soms miste ik haar wel, op mijn verjaardag was ze de laatste 20 jaar altijd weg.
Maar verder vond ik het super.

Ze had wat favoriete plekken, daar waren veel pensionades die daar leefden, zoals Luxor, Zuid Frankrijk, Bonaire.

Vuurwerk helemaal zat?
Teken de petitie,!!!!
https://petities.nl/petitions/vuurwerkv ... htqSlfkUUw

Koper

Berichten: 30222
Geregistreerd: 12-10-07
Woonplaats: In een mooi dorp

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 04-09-18 10:21

Wat een leuke reacties, en leuk om te lezen dat er meer 80-plussers zijn die nog zo op pad gaan. Haha conejo, wij gingen op vakantie in Uruguay en daar was het verkeer ineens heel beschaafd :)) Hoewel het ook wat heeft, de hustle and bustle van de avenidas in Asunción. Is voor mij gewoon een dingetje uit mijn jeugd.

"Að ríða er dans á milli tveggja ólíkra heima"
-þórarinn Eymundsson

Smiley-legenda in profiel :D *\o/*
We zijn nu bijna 22 jaar verder. En ik wil echt weten of pokemon inmiddels een pony heeft.

J_emma

Berichten: 811
Geregistreerd: 16-06-18

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-18 10:22

Mijn moeder is halverwege de 70 en reist zich een versuffing. Elk jaar wel een paar grote verre reizen. Nooit bedacht dat het een laatste reis zou kunnen zijn en dat is het voorlopig denk ik ook niet. Fijn toch als het kan!

Koper

Berichten: 30222
Geregistreerd: 12-10-07
Woonplaats: In een mooi dorp

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 04-09-18 10:23

J_emma schreef:
Mijn moeder is halverwege de 70 en reist zich een versuffing. Elk jaar wel een paar grote verre reizen. Nooit bedacht dat het een laatste reis zou kunnen zijn en dat is het voorlopig denk ik ook niet. Fijn toch als het kan!

Gelukkig maar dat 't niet zo bedoeld is!

"Að ríða er dans á milli tveggja ólíkra heima"
-þórarinn Eymundsson

Smiley-legenda in profiel :D *\o/*
We zijn nu bijna 22 jaar verder. En ik wil echt weten of pokemon inmiddels een pony heeft.


miccamaaike

Berichten: 8684
Geregistreerd: 29-08-08
Woonplaats: Zuidwolde

Re: Afscheidsreis voor 80-plussers?

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-18 10:34

Mijn (80+) buurvrouw was ziek en is onlangs overleven. Ze komt uit Duitsland en heeft met haar kinderen kleinkinderen nog een reis gemaakt naar waar ze vandaan komt. Dat was voor haar ook echt een afsluiter. Het was voor haar echt super waardevol.

Anoniem

Re: Afscheidsreis voor 80-plussers?

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-18 10:57

Mijn schoonopa was al ziek, en hij wilde nog 1 keer naar Oostenrijk, naar de Wortensee. Dat is gelukt, en was net op tijd, want onderweg naar huis in Duitsland kwam hij te overlijden...

daffie1986
Berichten: 4323
Geregistreerd: 26-04-05
Woonplaats: Southland, Nieuw-Zeeland

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-18 11:09

moonsparkle schreef:
Ergens heel stiekem hoop ik dat euthanasie voor 80 plussers versoepeld zou worden.

Totaal off-topic, maar in Zwitserland mag je wel gewoon euthanasie plegen. Was hier een tijdje terug in het nieuws. Man had er genoeg van en is zo in Zwitserland terecht gekomen voor euthanasie.

Koper

Berichten: 30222
Geregistreerd: 12-10-07
Woonplaats: In een mooi dorp

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 04-09-18 11:39

Joolien schreef:
Mijn schoonopa was al ziek, en hij wilde nog 1 keer naar Oostenrijk, naar de Wortensee. Dat is gelukt, en was net op tijd, want onderweg naar huis in Duitsland kwam hij te overlijden...

Dit is dus waar mijn moeder en zus bang voor zijn. Ik snap het ook wel. Maar dood ga je toch, dan maar liever na die reis die je nog wilde maken, toch?

"Að ríða er dans á milli tveggja ólíkra heima"
-þórarinn Eymundsson

Smiley-legenda in profiel :D *\o/*
We zijn nu bijna 22 jaar verder. En ik wil echt weten of pokemon inmiddels een pony heeft.